Jump to content

Kilka pytań o napęd AWD


konik_80
 Share

Recommended Posts

Jako NOWY użytkownik Subaru spędziłem sporo czasu czytając różne tematy i 10tki postów ale nie znalazłem prostych odpowiedzi na kilka pytań dot napędu AWD:

1. Jak sprawdzić czy z "wiskozą" wszystko jest ok ? Wyczytałem aby podlewarować przód i przekręcić kołem - ale co dalej? - jakieś objawy? Ma się kręcić? Nie powinno?

2. Jeśli pojadę na przegląd gdzie mają rolki sprawdzające hamulce tylko na jednej osi to mogę się nie martwić, że coś padnie?

 

Zastanawiał mnie także temat różnicy w średnicy opon ale wyczytałem, że nie wolno kombinować - a szkoda bo na tyle mam już zjechane a na przodzie prawie nówki (tak teoretycznie też nie powinno być) a znowu na komplecie felg z poprzedniego auta mam 2 nówki opony ale o minimalnie większej średnicy - w Subim mam 215/45/17 a na felgach luzem 225/45/17 - na początku myślałem aby przełożyć opony ale teraz się już waham po wypowiedziach forumowiczów...

Link to comment
Share on other sites

2. Jeśli pojadę na przegląd gdzie mają rolki sprawdzające hamulce tylko na jednej osi to mogę się nie martwić, że coś padnie?

Swego czasu temat przewijał się dosyć często po forum, wnioski były bodaj trzy:

a) Tak jak w instrukcji (przynajmniej do tych starszych modeli) podnieść jedną oś do badania

B) Wykonać testy przy pomocy płyty najazdowej lub w ogóle czegoś innego niż rolki (diagnostom się zazwyczaj nie chce)

c) Z doświadczenia wynika, że nawet jak auto wejdzie na rolki tylko jedną osią, to czas jaki trwa test oraz względnie mała różnica prędkości obrotowych między osiami, nie powinny wyrządzić wiskozie szkody.

 

Zastanawiał mnie także temat różnicy w średnicy opon ale wyczytałem, że nie wolno kombinować - a szkoda bo na tyle mam już zjechane a na przodzie prawie nówki

Koła przednie z tylnymi powinno się zamieniać miejscami co 10 tys km by uniknąć nierównomiernego zużycia (choć u mnie przód i tył zjada w podobnym tempie). Niewielka różnica w obwodzie połączona z długotrwałą jazdą z dużą prędkością może spowodować przegrzanie wiskozy i jej uszkodzenie.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź!

Z tymi oponami to wiem, że powinno się wymieniać kompletami - poprzednik zostawił tak auto - z nówkami z przodu a zjechanymi z tyłu (zapewne wiedział, że będzie sprzedawał i nie chciał inwestować) - auto dużo nie przejechało na takim zestawie (max 3000km głównie na autostradach - mam nadzieję, że to nie dużo...)

Teraz chciałem je doprowadzić do porządku

Link to comment
Share on other sites

1. Jak sprawdzić czy z "wiskozą" wszystko jest ok ?

Pierwsze objawy padającej wiskozy jakie zarejestrowałem u siebie to stuki/przeskakiwanie ("wyczuwalne" na kierownicy) na maksymalnie skręconych kołach przy małej prędkości (np. manewr zawracania), najpierw na wstecznym, potem przy jeździe do przodu.

Link to comment
Share on other sites

To by nieco popsuć Ci humor napiszę, że oprócz stałego spięcia wiskoza może mieć też drugi rodzaj uszkodzenia - brak jakiegokolwiek spinania :twisted: Efekt to bodaj bardziej nadsterowne auto oraz słabsza trakcja na mniej przyczepnej nawierzchni (jak czegoś nie pokręciłem).

Link to comment
Share on other sites

Ze spięciem też jest OK - wczoraj dla sprawdzenia zachowania auta depnąłem przy ruszaniu na miękkim piachu (z włączoną redukcją) - auto tak wyrwało, że byłem pod ogromnym wrażeniem - całe auto wpadło w poślizg także wnioskuje, że buksowały i przednie i tylne koła

 

A tak wracając do rozmiaru opon to dla ciekawostki spotkałem gościa który ma Imprezę (przedostatni model) a na niej 2 różne rozmiary opon (przód 225/45 a tył 215/45) pytam się go jak długo jeździ na takim zestawie to powiedział, że już dobre 3 lata i nie narzeka :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...