Jump to content

OBK Diesel MY10 - dwa pytania nowego użytkownika


falafala

Recommended Posts

Kupiłem OBK Diesel MY10 mam pytania natury technicznej dotyczących tego właśnie auta:

1. Czy należy dokonać wymiany oleju po 5tys?

Powiedziano mi, że wlany jest olej „technologiczny” i wymaga on wymiany. Czy nie jestem naciągany?

2. Z czego wynika rozbieżność nowych opon w samochodzie (nalepka) 225/60R17 99V (zima-99H) z homologacją (91W)?

Czy nie będzie problemów z ubezpieczycielem w przypadku likwidacji szkody?

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Kupiłem OBK Diesel MY10 mam pytania natury technicznej dotyczących tego właśnie auta:

1. Czy należy dokonać wymiany oleju po 5tys?

Powiedziano mi, że wlany jest olej „technologiczny” i wymaga on wymiany. Czy nie jestem naciągany?

2. Z czego wynika rozbieżność nowych opon w samochodzie (nalepka) 225/60R17 99V (zima-99H) z homologacją (91W)?

Czy nie będzie problemów z ubezpieczycielem w przypadku likwidacji szkody?

Pozdrawiam

 

 

Ad1. Tak. Procedura dotyczy praktycznie każdego silnika Subaru.

Ad2. indeks 99V to max. 240km/h i 775kg na oponę, indeks W to 270km/h i 615kg na oponę. Może homologowane auto miało inne opony niż info na nalepce..... sprawdź jaki indeks mają fabryczne geolandery.....według spec powinno być 99V

Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel

Dzień dobry,

 

ad 1 - nie. Brak jest konieczności, czy choćby zaleceń do wymiany oleju po 5.000 km. Było to swego czasu obligatoryjne wyłącznie dla silników 3.0 H6. Określenie "olej technologiczny" jest zazwyczaj stosowane do produktów, których zastosowanie jako środek smarny silnika mogłoby mieć .... interesujace skutki :wink:

ad 2. - homologacja obejmuje w pierwszym rzędzie rozmiar opon, ich nośność oraz współczynnik prędkści. Nie określa konkretnych parametrów opon montowanych w samochodzie. Ich rozmiar musi być jednak zgodny ze świadectwem homologacji. Spełnione też muszą być kryteria minimalnej nośnosci ( wynikające z maksymalnego dopuszczalnego obciążenia osi) oraz prędkości maksymalnej. Czyli - jezeli samochód ma prędkość masymalną 200 km/godz, nie wolno stosować fabrycznie montowanych opon o specyfikacji " S " ( do 180 km/godz). Uwaga - właściciel może jednak, np. w zimie, używać opon o takim indeksie pamiętając jednak o tym, że nie może przekraczać prędkości 180 km/godz ...

Natomiast nie może montować opon o mniejszym indeksie nośności, niż wymagane poprzez dopuszczalne obiążenia osi ( oczywiście podzielonym przez 2 :wink: ).

Reasumując poszczególne parametry :

nośność ( kryterium minimalne)- musi być spełniona ( i producent i użytkownik) ( 225/60R17 99 V )

indeks prędkości ( kryterium minimalne) - musi spełnić producent, uzytkownik niekoniecznie ( 225/60R17 99 V)

rozmiar ( kryterium konkretne ) - musi być spełnione ( i producent i użytkownik ) ( 225/60R17 99 V)

 

Homologacja typu może oczywiście zawierać także alternatywne rozmiary opon, który też mogą być stosowane bez żadnych problemów.

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Ad1. Wg instrukcji - działanie zalecone dla 3,6l, dla innych nie ma wzmianki. Boję się, żeby nie okazało się, że wskazana wymiana jest np. co 10k.

Ad2. Opony od nowego są zgodne z nalepką. Problem jest z indeksem w homologacji. Nie jest podany żaden rozmiar alternatywny, nie mówiąc o rozmiarze 18" (w amerykańskiej instrukcji: 225/45R18 91W) czy dojazdówki (w amerykańskiej instrukcji:T145/80R17)

Link to comment
Share on other sites

Ad1. Wg instrukcji - działanie zalecone dla 3,6l, dla innych nie ma wzmianki. Boję się, żeby nie okazało się, że wskazana wymiana jest np. co 10k.

 

wymiana po pierwszych kilku tysiącach była często zalecana (ale nawet nie w instrukcji), z wyjątkiem wymiany obowiązkowej w H6 jak napisała Dyrekcja. Teraz widać w 3.6 z obowiązkowej przeszło w zalecenie. W innych silnikach nic się nie zmieniło, zatem skoro masz diesla, masz zmieniać olej co przegląd wiec czym się tu przejmować na zapas?

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za szybką odpowiedź. Wszystko jasne. Tą informację o 5k i oleju technologicznym dostałem od pracownika wydającego mi samochód w salonie i wszystko na ten temat. Natomiast homologacja wygląda tak, jakby ktoś robił ją byle jak, "na kolanie" skoro nawet nie zadbał o zgodność z oryginalną nalepką z samochodu (instrukcja polska odsyła do niej, w amerykańskiej pełna tabela). Nie chciało się dopisać 18" i 14", co mocno zawęża użyteczność.

Link to comment
Share on other sites

Szanowna Dyrekcjo Ad1. : muszę stanowczo zaprotestować :) ponieważ nie jest to zgodne ze stanem faktycznym.

Dokument jaki musiałem podpisać w ASO silnik 2.5 N/A : " Oświadczam, że w związku z wymianą silnika/ naprawą silnika zostałem poinformowany przez Doradcę Technicznego Autoryzowanego Serwisu Subaru o konieczności stosowania się do szczególnych zasad eksploatacji przy docieraniu nowego pojazdu opisanych w instrukcji obsługi pojazdu w rozdziale Wskazówki Eksploatacyjne.

Zostałem poinformowany o zaleceniu wymiany oleju i filtra oleju po 5.000km przebiegu nowego silnika". koniec cytatu.

Jeśli potrzeba mogę dołączyć skan.

 

Ad2. czyli homologowano auto miało opony o wyższym indeksie prędkości W do 270km/h ale mniejszym od zalecenia indeksie nośności 91 = 615kg zamiast 99 = 775kg.

 

ciekawe...

Link to comment
Share on other sites

Dokument jaki musiałem podpisać w ASO silnik 2.5 N/A : " Oświadczam, że w związku z wymianą silnika/ naprawą silnika zostałem poinformowany przez Doradcę Technicznego Autoryzowanego Serwisu Subaru o konieczności stosowania się do szczególnych zasad eksploatacji przy docieraniu nowego pojazdu opisanych w instrukcji obsługi pojazdu w rozdziale Wskazówki Eksploatacyjne.

Zostałem poinformowany o zaleceniu wymiany oleju i filtra oleju po 5.000km przebiegu nowego silnika". koniec cytatu.

 

ale ten kwit dotyczy przypadku wymiany / naprawy silnika, a nie nowego pojazdu...

Link to comment
Share on other sites

a co to za różnica ? Przy zakupie nie kazali mi kwitu podpisywać ale mówili dokładnie to samo ? pewnie mieli kilka zatartych silników i w ten sposób się zabezpieczają.

Link to comment
Share on other sites

a co to za różnica ? Przy zakupie nie kazali mi kwitu podpisywać ale mówili dokładnie to samo ? pewnie mieli kilka zatartych silników i w ten sposób się zabezpieczają.

 

różnica jest taka, że wątek dotyczy obowiązku wymiany oleju po 5.000 przy zakupie nowego auta, ktory to obowiązek formalnie nie istnieje (nie ma go w książce obslugi itd.). To co ci mówią w salonie przy zakupie auta to tzw. wujek dobra rada... (można skorzystać, ale nie trzeba). ty podpisałeś jak rozumiem jakieś szczególne zobowiązanie związane z wymianą silnika, więc tych dwóch przypadków nie można porównywac i twierdzić na tej podstawie że jest zawsze obowiązek wymiany po 5.000 jako zasada. a dlaczego coś ci kazali podpisać to już inna sprawa (pewnie faktycznie jest to dodatkowe zabezpieczenie wobec klienta który spowodował konieczność wymiany silnika)

Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel

Tak jak wspomniałem uprzednio homologacja określa minimalne parametry dla opon ( indeks prędkości, indeks nośności).

Dla OBK diesel te parametry to:

- współczynnik H dla prędkości;

- współczynnik 90 dla nośności.

 

Oczywiście fabrycznie mogą być ( i są ) montowane o wyższych, niż minimalne wymagane parametrach.

 

Pozdrowienia

 

( co do wymiany oleju w samochodach nowych stanowisko już przedstawiłem - interpretacja Forumowicza GREGG jest prawidłowa).

Link to comment
Share on other sites

Coś mi się wydaje, że mówimy o dwóch różnych sprawach.

Nie podpisałem żadnego zobowiązania tylko potwierdzenia, że zostałem poinformowany o dwóch faktach :

a) silnik jest nowy ( po wymianie ) i należy go docierać zgodnie z instrukcją. Jest to dla mnie jak najbardziej zrozumiałe i naturalne. Ktoś może nie przyjąć do wiadomości, że ma nowy niedotarty silnik i narobić kłopotów.

B) zalecana jest wymiana oleju po 5.000 km

i na tym koniec.

Zalecenie wymiany oleju po 5.000 usłyszałem przy zakupie i przy wymianie. Podobnie jak 3 innych moich znajomych a żaden nie ma H6.

Szkoda czasu na roztrząsanie konieczne lub nie. Z formalnego punku widzenia nie ma wpisu w książkę to nie ma wymogu. Tylko po co takie ceregiele przy zakupie ?

Ostanie pytanie do Dyrekcji: jakie parametry ma olej fabrycznie zalany ? lub inaczej jaki to olej ?

 

pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Problem w tym, że opony zamontowane mają niższy indeks prędkości niż w homologacji. Z jakiego powodu taki wysoki indeks w homologacji? Nie było by "głupich" pytań gdyby w homologacji był indeks równy lub niższy od tego na nalepce w wozie i na zamontowanych oponach.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...