Jump to content

Klima w GT'99 - wydajność ??


Roland
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

czy ktoś może orientuje się jak wygląda sprawa wydajności klimy w GT'99 ?? (dokładnie w tym modelu - nie interesują mnie teorie jak to powinno wyglądać w np. Meśku czy innym aucie bo jak wiadomo każde autko może mieć różną wydajność układu).

 

Konkretnie to chodzi mi o to ile stopni powinno dmuchać z nawiewu (i jak ustawionego - czy obieg wewn. czy zewn., strumień skierowany na kabinę czy też np. na kabinę i nogi, itp.) w trakcie postoju ?

 

Dodatkowo - czy w trakcie jazdy mogą wystąpić różnice w temp. nawiewu względem postoju ? (jeśli tak to w jakich granicach).

 

No i co pewnie jest dosyć ważne - o ile stopni względem temp. zewnętrznej klima jest w stanie schłodzić powietrze ??

 

pozdrawiam,

Roland

Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo - czy w trakcie jazdy mogą wystąpić różnice w temp. nawiewu względem postoju ? (jeśli tak to w jakich granicach).

 

Wydaje mi się, że tak:

1. Inna prędkość obrotowa silnika a o ile dobrze mi wiadomo, to sprężarka jest napędzana z koła pasowego wału korbowego - ale mogę się mylić, bo nigdy nie zgłębiałęm tematu

2. Zależy od temp silnika. Jak autko jest zaparkowane, obieg powietrza w komorze silnika będzie znikomy - powietrze z klimy może się jeszcze nagrzewać. Inna kwestia, że jak upalasz to prawdopodobnie wymiana powietrza na nic się nie zda przy możliwościach grzewczych turbiny :mrgreen: Dużo w tym wszystkim zależności - trzeba by było robić dużo badań :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

no tak - ale mi chodzi o konkretne wartości dla tego modelu

 

domyślam się, że pewnie w trakcie jazdy temp. spadnie bardziej - ale o ile mniej więcej ?? czy będzie to różnica 2-3 stopni - czy też 6-8 ??

 

no i jaka może być max. dopuszczalna temp. z nawiewu w trakcie postoju ??

 

pozdrawiam,

Roland

Link to comment
Share on other sites

 

no i jaka może być max. dopuszczalna temp. z nawiewu w trakcie postoju ??

 

 

O ile pamiętam, to temperatura powietrza na wylocie nawiewu, przy postoju, silnik na wolnych obrotach, maksymalne chłodzenie wnętrza, powinna wynosić 6-7 stopni. Ale głowy nie daję.

 

Zadzwoń do jakiegokowiek serwisu klimatyzacji - powiedzą Ci. Takie parametry nie są specyficzne dla danego modelu samochodu/klimy, ale są to ogólne wymagania wobec klimatyzacji samochodowych.

Link to comment
Share on other sites

O ile pamiętam, to temperatura powietrza na wylocie nawiewu, przy postoju, silnik na wolnych obrotach, maksymalne chłodzenie wnętrza, powinna wynosić 6-7 stopni. Ale głowy nie daję.

 

Zadzwoń do jakiegokowiek serwisu klimatyzacji - powiedzą Ci. Takie parametry nie są specyficzne dla danego modelu samochodu/klimy, ale są to ogólne wymagania wobec klimatyzacji samochodowych.

 

no wlasnie dla mnie to jest teoria, ktora chce skonfrontowac z praktyka (a niestety zaklady zajmujace sie klima maja bardzo znikome doswiadczenie z SI)

 

z tego co slyszalem (moze blednie) klima w GT niestety nie jest zbyt wydajna i ciekawi mnie jak to w praktyce wyglada

 

no i pewnie temp. zewnetrzna tez ma znaczenie - bo nie chce mi sie wierzyc, ze klima bedzie zawsze schladzala do 6-7 stopni (nawet jak na zewnatrz jest powiedzmy sporo ponad 30 st w sloncu)

Link to comment
Share on other sites

Widze Roland że masz standartowy problem z klimą w Subaru.

Juz nie pamietam w ktorym temacie to wałkowaliśmu ale "ten typ tak ma"

Na bardzo długo zamyka obieg, wali mrozem full dmuchawą po uszach, zmienia temperaturę w zależności od prędkości jazdy i nasłonecznienia itp itd.

Po prostu Subaru ma automatyczna klimę w której cały czas trzeba dłubać i cos przestawiać.

A jeżeli usłyszysz od kogoś konkretną odpowiedż na Twoje pytania to mi kopara o klawiaturę się rozstrzaska.

Link to comment
Share on other sites

Widze Roland że masz standartowy problem z klimą w Subaru.

Juz nie pamietam w ktorym temacie to wałkowaliśmu ale "ten typ tak ma"

Na bardzo długo zamyka obieg, wali mrozem full dmuchawą po uszach, zmienia temperaturę w zależności od prędkości jazdy i nasłonecznienia itp itd.

Po prostu Subaru ma automatyczna klimę w której cały czas trzeba dłubać i cos przestawiać.

A jeżeli usłyszysz od kogoś konkretną odpowiedż na Twoje pytania to mi kopara o klawiaturę się rozstrzaska.

 

 

Krzysiom zastanowiłbyś sie co piszesz zanim napiszesz.

 

Roland ma GT MY'99 ze zwykłą ręczną klimą a nie nowiutkie Legacy z autoklimą!

Link to comment
Share on other sites

 

Krzysiom zastanowiłbyś sie co piszesz zanim napiszesz.

 

Roland ma GT MY'99 ze zwykłą ręczną klimą a nie nowiutkie Legacy z autoklimą!

A to przepraszam.

Teraz dla odmiany nie rozumiem jego pytań.

Przy manualnej klimie zawsze miałem lepsze chłodzenie w czasie jazdy niż na postoju.

Link to comment
Share on other sites

Na bardzo długo zamyka obieg, wali mrozem full dmuchawą po uszach, zmienia temperaturę w zależności od prędkości jazdy i nasłonecznienia itp itd.

Po prostu Subaru ma automatyczna klimę w której cały czas trzeba dłubać i cos przestawiać.

 

krzysiom - z przykrością, ale potwierdzam twoje słowa.

Link to comment
Share on other sites

różnica temperaturowa podczas postoju w upale i jazdą będzie napewno...

jak stoimy nic (oprócz wentylatora) nie chłodzi skraplacza znajdującego się przed chłodnicą, co znacznie zmniejsza wydajność układu...

pozatym nawet podczas jazdy układ działa okresowo...

kiedyś miałem w ręce książkę WKŁ "klimatyzacje samochodowe" kosztowała chyba 15zł, były tam dane które Cię interesują tyle że nie pamiętam czy SI GT znajdowało się w zestawieniach bo jakieś Subaru było napewno....

Link to comment
Share on other sites

różnica temperaturowa podczas postoju w upale i jazdą będzie napewno...

jak stoimy nic (oprócz wentylatora) nie chłodzi skraplacza znajdującego się przed chłodnicą, co znacznie zmniejsza wydajność układu...

pozatym nawet podczas jazdy układ działa okresowo...

kiedyś miałem w ręce książkę WKŁ "klimatyzacje samochodowe" kosztowała chyba 15zł, były tam dane które Cię interesują tyle że nie pamiętam czy SI GT znajdowało się w zestawieniach bo jakieś Subaru było napewno....

W samochodach które znam(musze zobaczyc jak jest w Legasiu) chłodnica od klimy nie miała dodatkowego wentylatora.

Link to comment
Share on other sites

Krzysiom - w każdym aucie wentylatory chłodnic sa mocnijesze w wersji z klima, albo mają dodatkowe szybkości pracy, na pewno chlodzą skraplacz przez cały czas. Temperatura powietrza wychodzącego z chłodnicy klimatyzacji potrafi sięgać nawet 160 stopni więc bez tego silnik po prostu nie miałby chlodzenia....

Link to comment
Share on other sites

Krzysiom - w każdym aucie wentylatory chłodnic sa mocnijesze w wersji z klima, albo mają dodatkowe szybkości pracy, na pewno chlodzą skraplacz przez cały czas. Temperatura powietrza wychodzącego z chłodnicy klimatyzacji potrafi sięgać nawet 160 stopni więc bez tego silnik po prostu nie miałby chlodzenia....

Tylko że ja pisałem o wentylatorze na chłodnicy klimy który by niwelował róznice w chłodzeniu jazda/postój.

Wiadomo że chłodnica od klimy przesłania najczęściej chłodnicę silnika więc na tej drugiej pojawia się najczęściej dodatkowy wentylator.

Link to comment
Share on other sites

 

Teraz dla odmiany nie rozumiem jego pytań.

Przy manualnej klimie zawsze miałem lepsze chłodzenie w czasie jazdy niż na postoju.

 

hmmm - wydawało mi się, że pytanie jest proste - to postaram się jeszcze raz:

 

czy i jaka różnica (w st. C) jest dopuszczalna w temp. schładzanego powietrza przez klimę w trakcie jazdy i postoju ?? czy są to 2-3 stopnie, czy może 6-8 a może i więcej ??

 

pozdrawiam,

Roland

Link to comment
Share on other sites

Bylem napelniac klime w GT99 i wymianie czynnika chlodzacego pomiar temperatury z kratki wylotowej byl 5-6 stopni. Na pewno pomoze taki zabieg, w klimatyzacjach zaleca sie wymiane czynnika co 2 lata. Nastepna sprawa jest taka, ze z nawiewu faktycznie dmucha powietrze 6 st., ale kabiny w zyciu nie schlodzisz do tej temperatury (chyba ze w zime, badz w nocy:)). W samochodzi nagrzewa sie deska rozdzielcza, blacha itd.

Wiadoma rzecza jest, ze na postoju klima znacznie slabjej chlodzi, z tego co pamietam przy 1500-2000 tys. obr. sprezarka ma swoja pelna moc.

 

Jak gdzies sie pomylilem, to sorki, ale z tego co pamietam tak jest

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Nie wchodząc w temat stopni (nie przypuszczam nota bene aby dokładne informacje były dostępne) pozwalam sobie zauważyć:

1. Różnica temperatur pomiędzy powietrzem zasysanym a nawiewem zależy także od wilgotności powietrza, temperatury bezwzględnej, predkości przepływu powietrza przez system (prędkość samochodu, ustawienie dmuchawy).

2. Zmniejszona skuteczność klimatyzacji może być też wynikiem zużycia czynnika chłodzącego, jego zbyt niskim stanem (ciśnienie w systemie) i ew. (jezeli zainstalowany) filtrem p.pyłkowym

3. W przypadku pełnego otwarcia przepustnicy kompresor zostanie wyłaczony.

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Nie wchodząc w temat stopni (nie przypuszczam nota bene aby dokładne informacje były dostępne) pozwalam sobie zauważyć:

1. Różnica temperatur pomiędzy powietrzem zasysanym a nawiewem zależy także od wilgotności powietrza, temperatury bezwzględnej, predkości przepływu powietrza przez system (prędkość samochodu, ustawienie dmuchawy).

2. Zmniejszona skuteczność klimatyzacji może być też wynikiem zużycia czynnika chłodzącego, jego zbyt niskim stanem (ciśnienie w systemie) i ew. (jezeli zainstalowany) filtrem p.pyłkowym

 

No właśnie - u mnie czynnik chłodzący został wymieniony, instalacja jest szczelna a niestety w trakcie postoju temp. z nawiewu względem jazdy potrafi wzrosnąć o nawet ponad 8 st. :-( (mowa cały czas o pomiarach w tych samych warunkach).

 

Mam zamontowany filtr ppyłkowy (niedawno wymieniony) - ale żeby aż taką różnicę powodował ??

 

Jak na razie podejrzenie padło na chłodnicę klimy - prosty test polegający na polaniu jej zimną wodą pod małym ciśnieniem spowodował radykalne obniżenie temp. z nawiewu.

Tak jakby chłodnica nie dawała rady odprowadzić ciepła z układu (w trakcie jazdy jak jest większy przepływ powietrza spokojnie sobie radzi z odprowadzaniem ciepła).

Czy takie coś jest wyłącznie kwestią zabrudzenia tejże chłodnicy ?? (była specjalnie już myta pod ciśnieniem - trochę pomogło ale tak nie za wiele) czy jest to może coś innego ?? (a jeśli to faktycznie kwestia zabrudzenia chłodnicy od klimy to czym można by ją porządnie wyczyścić bo jak widać sama woda to tak średnio pomogła)

 

Aha - obydwa wiatraki pracują (wiem, że jest to dosyć istotne)

 

pozdrawiam,

Roland

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Krzysiom

Mam wrażenie że automatyczna klima ma taka przypadłośc że jej automatyczność polega na tym że automatycznie coś zmienia...bez udziału kierowcy :-)

Mam służbową Vectrę z dwustrefową klimą. W słoneczny dzień przestawiam temp. co dwie minuty bo nigdy nie udaje jej się ustawić na stałe. Generalnie zyje swoim życiem. Wczoraj np. miałem ustawione 19 stopni na siebie i 19 na pasażera. U mnie waliła lodówka a u pasażera full grzanie. Może na środku auta było 19 ?

chyba wiele zależy od czujnika pod przednia szybą..

Ale mojej klimy nie rozgryzłem.... i koledzy jeżdżący Vectrami też nie

Za to w forysiu jest klima manualna . Wciskam i jest OK

Link to comment
Share on other sites

Krzysiom

Mam wrażenie że automatyczna klima ma taka przypadłośc że jej automatyczność polega na tym że automatycznie coś zmienia...bez udziału kierowcy :-)

Mam służbową Vectrę z dwustrefową klimą. W słoneczny dzień przestawiam temp. co dwie minuty bo nigdy nie udaje jej się ustawić na stałe. Generalnie zyje swoim życiem. Wczoraj np. miałem ustawione 19 stopni na siebie i 19 na pasażera. U mnie waliła lodówka a u pasażera full grzanie. Może na środku auta było 19 ?

chyba wiele zależy od czujnika pod przednia szybą..

Ale mojej klimy nie rozgryzłem.... i koledzy jeżdżący Vectrami też nie

Za to w forysiu jest klima manualna . Wciskam i jest OK

Ja z Opli mam wręcz odwrotne doświadzczenia.

Zarówno w starej Vectrze i teraz w Signum jak ustawię 19 to mam 19.

Wentylacja działa normalnie tzn nie cały czas na zamkniętym obiegu i dmuchawą walącą w twarz na full. Reakcja klimy na slońce/chmury też jest prawie niezauważalna a nie jak Legacy irracjonalna nienormalna.

Link to comment
Share on other sites

Ale żeby cię pocieszyć...

W pracy w moim pokoju mmy z kumplami łacznie 9 Vectr. Nówki

Największy przebieg 9200 km. Wszystkie były min. 2 razy w serwisie

W mojej pomimo dwóch napraw kierownica tak skrzypi ze radio zagłusza. A komputer pokładowy.....ze wszystkich funkcji działa tylko stoper

Link to comment
Share on other sites

Ale żeby cię pocieszyć...

W pracy w moim pokoju mmy z kumplami łacznie 9 Vectr. Nówki

Największy przebieg 9200 km. Wszystkie były min. 2 razy w serwisie

W mojej pomimo dwóch napraw kierownica tak skrzypi ze radio zagłusza. A komputer pokładowy.....ze wszystkich funkcji działa tylko stoper

Jezu! Jak mnie wpienia taki sposób myślenia!

Toż to absurd!

Jakie pocieszenie?

Jak jeżdżę Fiatem to chcee aby był dobry i jak jeżdzę Subaru też chcę aby był dobry.

Wszystkim innym też życzę sprawnych fajnych samochodów!

A to że inni mają gorzej nie jest żadna pociechą.

Skąd wy taki sposób myslenia bierzecie?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...