Skocz do zawartości

droga hamowania


piter

Rekomendowane odpowiedzi

Takie krótkie pytanie :wink:

jedziemy drogą ... i nagle STOP, przeszkoda, której nie da się ominąć - trzema hamować !

 

Jak hamować, aby skrócić maksymalnie drogę hamowania i nie spotkać się z przeszkodą ?

- tradycyjnie.

- zaciągnąć ręczny i postawić auto bokiem.

 

zmierzam do tego: Czy hamowanie ręcznym może być skuteczniejsze od tradycyjnych metod hamowania ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tradycyjnie deptać na hamulec starając się ominąć przeszkodę (ABS w tym pomoże). Ręcznego nie zdążysz zaciągnąć. Z resztą to bardzo dziwny pomysł. Tak na marginesie to wolałbym w coś walnąć przodem niż bokiem. Polecam lekturę książek Sobiesława Zasady "Szybkość bezpieczna" (na Allegro około 25 zł) oraz "Szerokiej drogi. Doskonalenie techniki jazdy" (wydanie z 2009 roku). Książki te wiele wyjaśniają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tradycyjnie deptać na hamulec starając się ominąć przeszkodę

ale w tym przypadku nie można ominąć ....

 

po prostu w czasie wieczornych rozmów, ktoś zasugerował że ciągnąc ręczny i obracając auto, zatrzyma się wcześniej niż hamując "normalnie" ...

zanim zrobię test na parkingu, ciekaw jestem Waszych opinii :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No masz rację :). Jedziesz mostem i nagle mur betonowy. Ominąć się nie da (spadłbyś z mostu). Co robisz - walisz w niego bokiem :). Zwróć uwagę, że prezentowane przez Mariana Bublewicza przykłady dotyczyły sytuacji gdy jesteś przygotowany na hamowanie. Wtedy gdy stajesz bokiem faktycznie droga hamowania może być krótsza - inna sprawa, że niektóre SUV'y potrafią się wtedy przewrócić. To taka akademicka dyskusja.

 

Tak na marginesie to Marian Bublewicz tragicznie zginął właśnie w bocznym kontakcie jego auta z drzewem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciągnąc ręczny i obracając auto, zatrzyma się wcześniej niż hamując "normalnie" ...

niby czemu miałoby się w taki sposób wcześniej zatrzymać?

czysto teoretycznie:

hamujesz po łuku, więc masz dłuższą drogę hamowania ... i szansę (znikomą) na wcześniejsze zatrzymanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochody są konstrukcyjnie przygotowane do przyjmowania dużych obciążeń na przód, ja bym nie ryzykował uderzenia bokiem, już przy 30 km/h zniszczenia są przy bocznym uderzeniu bardzo poważne. Polecam filmy z crash testów. Lepiej hamować normalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciągnąc ręczny i obracając auto, zatrzyma się wcześniej niż hamując "normalnie" ...

niby czemu miałoby się w taki sposób wcześniej zatrzymać?

czysto teoretycznie:

hamujesz po łuku, więc masz dłuższą drogę hamowania ... i szansę (znikomą) na wcześniejsze zatrzymanie.

tylko ile ten łuk jest dłuższy? Skoro faktycznie jest tyle miejsca żeby można to nazwać poruszaniem się po łuku to równie dobrze możemy ominąć tą przeszkodę, no chyba że jest to Mur Chiński, to już może być kłopot :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś koledze przed skrzyżowaniem znikł hamulec, przetarł się przewód elastyczny. Jechał dosyć szybko i stały samochody na czerwonym. Ratował się ręcznym i bokiem. Udało się wyhamować i jeszcze miał zapas.

Tylko gdyby hamował normalnie z całą pewnością ten zapas byłby znacznie większy. Pamiętajmy, że hamując ręcznym hamują tyko dwa koła i to tylnie!!!

Fizyki nie oszukasz!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś koledze przed skrzyżowaniem znikł hamulec, przetarł się przewód elastyczny. Jechał dosyć szybko i stały samochody na czerwonym. Ratował się ręcznym i bokiem. Udało się wyhamować i jeszcze miał zapas.

Tylko gdyby hamował normalnie z całą pewnością ten zapas byłby znacznie większy. Pamiętajmy, że hamując ręcznym hamują tyko dwa koła i to tylnie!!!

Fizyki nie oszukasz!

To ja wiem, ale jak by hamował ręcznym na wprost to by nie wyhamował :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamowanie to element fizyki (kinematyka i dynamika) - już kiedyś o tym było (temat dotyczył hamowania silnikiem 2WD vs AWD - BTW bardzo ciekawa dyskusja się z tego wywiązała :twisted: ), w każdym bądź razie ok. 70% siły hamowania jest z przodu (oczywiście jadąc do przodu), więc wciskasz hamulec do oporu, najszybciej i najsilniej jak się da ... a potem czekasz :twisted: Jeżeli nie masz ABS tuż przed przeszkodą puszczasz hamulec żeby odblokować koła, omijasz przeszkodę, jeżeli jest to możliwe i spokojnie jedziesz dalej; jeżeli masz ABS nie puszczasz hamulca, omijasz przeszkodę a potem robisz co chcesz. Odradzałbym walenie bokiem - Titanic też zatonął bo uderzył bokiem, a nie dziobem... :mrgreen::twisted: :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś koledze przed skrzyżowaniem znikł hamulec, przetarł się przewód elastyczny. Jechał dosyć szybko i stały samochody na czerwonym. Ratował się ręcznym i bokiem. Udało się wyhamować i jeszcze miał zapas.

 

mi tak przewód pękł przed przejściem dla pieszych, pedał wpadł w podłogę ale wcisnąłem go na maxa i coś zahamowało.

 

Co do tematu to jeżeli jesteś na to przygotowany to można hamować ręcznym po czym walnąć w ten mur tyłem (bokiem nie polecam, szczególnie jeśli to słup) natomiast w awaryjnej sytuacji myślę że i tak mamy odruch bezwarunkowy deptania po normalnym hamulcu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tuż przed przeszkodą puszczasz hamulec żeby odblokować koła, omijasz przeszkodę, jeżeli jest to możliwe i spokojnie jedziesz dalej

Mam świadków, że to działa. Z tym jedziesz dalej jest jednak nieco inaczej, otóż wpierw należy się zatrzymać i powąchać jaki ma zapach taki manewr! Zapewniam, że ma swój zapach! 8) No i dodatkowym efektem specjalnym jest wibrator, który mógłby zaspokoić nie jedną nimfomankę...

:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

awaryjnie na asfalcie to raczej depnac na maxa, szczegolnie, jak masz abs. jak nie masz, to na granicy przyczepnosc. bokiem to moim zdaniem mozesz sobie dohamowac na szutrze do zakretu, jak chcesz auto ustawic, ale to tez bez recznego. jak "hamujesz bokiem", to tak, jak na zablokowanych kolach, wedlug mnie slaby pomysl, nawet zakladajac, ze bylbys w stanie cos takiego wykonac automatycznie, z impulsu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...