Jump to content

skrzynia ręczna tips&tricks


gourmet
 Share

Recommended Posts

Ponieważ zaczynam naukę jazdy (manualem :roll:), pytam się - czy jadąc w korku stop&go lepiej co chwilę zrzucać na luz, czy tylko wciskać i puszczać sprzęgło?

Link to comment
Share on other sites

gourmet, ale prawko masz na manuala? :razz: :mrgreen:

 

 

Wg mnie to zależy od czasu zatrzymania, jak kilka sekund, to nie wyłączam biegu, jak więcej, np. pól minuty, to zrzucam na luz, a jak jest możliwość toczenia się minimalnego, to załączam reduktor, ale wtedy zawsze ktoś się w lukę wciska :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ponieważ zaczynam naukę jazdy (manualem :roll:), pytam się - czy jadąc w korku stop&go lepiej co chwilę zrzucać na luz, czy tylko wciskać i puszczać sprzęgło?

 

Z każdym nacisnięciem sprzęgła zużywa się w jakimś minimalnym stopniu łożysko wyciskowe i docisk, jest obliczone na jakieś miliony wysprzęgleń, ale jednak....trzymając wciśnięte sprzęgło podczas postoju na skrzyzowaniu, zużywasz je tyle razy więcej ile trwa postój, czyli jak wysprzęglasz przy zmianie biegów w np.1 sekundę, to stojąc z wciśniętym pedałem minutę zużywasz je plusminus tyle, jakbyś 60 razy zmienił bieg....jeszcze gorsza jest maniera trzymania nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy, zabija się w ten sposób trzy razy szybciej sprzęgło niż jeżdżąc z nogą obok pedału, w Subaru specjanie po to jest ten mały podnóżek po lewej stronie. Ja wrzucam na luz jezeli podejrzewam, że będę stał dłużej niż 5 sekund, ale to kwestia przyzwyczajenia i osobistych upodobań. Zapala się żółte, wrzucam bieg i jazda... :smile: i szanuj auto od Kuby, bo dobre to auto..... :grin:

Link to comment
Share on other sites

Najlepiej uzywac sprzegla tylko do ruszania z miejsca.

 

Kuba, zmieniasz biegi nie wysprzęglając? To jesteś kozak, bo ciężko tak zgrać obroty silnika i skrzyni żeby nie zgrzytało.... :grin: czy masz skrzynię na prostych zębach?

Link to comment
Share on other sites

Sobie specjaliści :grin: jaja robią a pytanie moim zdaniem trudne.

 

Czy lepiej zrzucać w korku na luz czy trzymać wciśnięte sprzegło ?

A może lepiej wyciśnięte - tak żeby jeszcze trochę skomplikować ;-)

 

Ja w każdym razie raczej nie zmieniam tylko trzymam wciąż na dwójce przeważnie.

Jest to na pewno inaczej niż uczą na kursie.

Wydaje się jednak że robie dobrze - w sensie płynności i oszczędzania.

Moge sie jednak mylić :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ponieważ zaczynam naukę jazdy (manualem )

Podczas Twojej pierwszej jazdy zastanawiałem się, o co chodzi... Dopiero jak mi powiedziałeś, że jeździsz z automatem, to zrozumiałem jaka to dla Ciebie nowość...

 

szanuj auto od Kuby, bo dobre to auto...

:oops:

Nie stresuj Elku gourmeta, cieszę się, że ssaka kupił ktoś, komu będzie on sprawiał frajdę.

 

Niepotrzebnie pytałem - teraz przy każdym użyciu sprzęgła czuję fizyczny ból

Niepotrzebnie to się stresujesz. Generalnie wszystko zależy od długości "pauzy", ale przy postojach lepiej jest wrzucać na "luz" - generalnie tak, jak pisze Elek, to mniej męczy mechanizmy. Dobrym sposobem jest też zapinanie reduktora, o czym napisała Apal - tzw "żółwik" albo "pełzak". Możesz wtedy toczyć się z minimalną prędkością (bez gazu) nie dławiąc przy tym silnika.

 

Jak w starych ruskich limuzynach - był bieg "defiladowy" :lol:

Link to comment
Share on other sites

można i na półsprzęgle z półgazem, tak żeby wyrywał do przodu a jeszcze nie jechał.

Groźnie to wtedy wygląda dla potencjalnych przeciwników

Daj szansę gourmetowi, się trochę najeździć a nie pakuj Go od razu w wymianę sprzęgła :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kuba, zmieniasz biegi nie wysprzęglając?

W kazdym samochodzie, ktory mialem okazje do tej pory prowadzic, a bylo ich wiele.

 

chodziło mi o to, czy wogóle nie używasz sprzęgła do zmiany biegów, oprócz ruszania, a nie o to, czy jesteś w stanie to zrobić dla zaspokojenia swojego ego... :smile: i uśmiechnij się, bo cościk ponuro zawiało......

 

mam kumpla, który jeździł kiedyś poldkiem w rajdach i miał w nim kolotkę, czyli skrzynię firmy colotti, w Polsce potocznie nazywaną kłówką, główną zaletą tej skrzyni była zmiana biegów bez sprzęgła, i to jak najszybsza zmiana, po prostu strzał ręki w dźwignię....i jak się raz tego nauczył, tak mu na zawsze zostało....a potem, jeżdżąc z normalnymi skrzyniami Cosworthem czy Mazdą GTR rozpiżdżał jedną skrzynię za drugą..... :grin: dzieki Bogu teraz jeździ automatem.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

mam kumpla, który jeździł kiedyś poldkiem w rajdach i miał w nim kolotkę, czyli skrzynię firmy colotti, w Polsce

była marzeniem na które mało kto mógł sobie pozwolić. Dodatkowe efekty dźwiękowe podczas wbijania jedynki lub wstecznego powodowały, że niejeden myślał, że właśnie wysypano skrzynię... i Bóg wie co jeszcze przy okazji.

Link to comment
Share on other sites

emotorsport, przy up shifcie zawsze, przy down shifcie zadziej i raczej przy spokojnej jezdzie w miescie bo nie jest to najszybszy sposob zmiany biegow. Trzeba czekac az obroty silnika spadna do odpowiednich, wtedy bieg sam wchodzi. W pracy jedze 9 biegowa ciezarowka po miescie i w tym sprzecie biegi zmienia sie tylko bez sprzegla.

Link to comment
Share on other sites

Z obrotami to jeszcze muszę poćwiczyć, bo tymczasem większość zmian biegów to większy lub mniejszy kangur :mrgreen:

Przykładowo: przy zmianie z dwójki przy 4000 rpm na trójkę powinieniem mieć +/-3000 rpm obrotów?

Zauważyłem też, że im szybciej zmieniam, tym płynniej i bez zgrzytów. To samo ale powoli - zawsze coś zgrzytnie :evil:

Link to comment
Share on other sites

Z obrotami to jeszcze muszę poćwiczyć, bo tymczasem większość zmian biegów to większy lub mniejszy kangur :mrgreen:

Przykładowo: przy zmianie z dwójki przy 4000 rpm na trójkę powinieniem mieć +/-3000 rpm obrotów?

Zauważyłem też, że im szybciej zmieniam, tym płynniej i bez zgrzytów. To samo ale powoli - zawsze coś zgrzytnie :evil:

 

biegi można zmieniać: 1.szybko, nawet bardzo szybko i 2.również bez sprzęgła, ale najważniejsze jest żeby w pierwszym przypadku zadziałał synchronizator lub w drugim obroty silnika były zsynchronizowane z obrotami skrzyni na danym biegu, ale to już wynika z wprawy i doświadczenia, poćwiczysz, to się nauczysz. obserwuj obrotomierz, różnica obrotów na niższym biegu i po zmianie na wyższy jest różnicą, o której musisz pamiętać przy redukcji, o tyle powinieneś podnieść gazem obroty przed puszczeniem sprzęgła po zmianie biegu na niższy, a przy zmianie beż sprzęgła o tyle podnosisz lub zdejmujesz obroty, wtedy bieg powinien wejśc bez zgrzytu. Oczywiście zależy to też od czasu zmiany biegów, jak sprawnie Cio to wyjdzie.... :smile: inna sytuacja jest przy hamowaniu silnikiem, możesz dodatkowo hamować silnikiem jednocześnie po kolei redukując biegi, ale wiąże sie to z trochę szybszym zużyciem sprzęgła....ale wszystko przyjdzie z czasem samo.... :smile: spoko...

Link to comment
Share on other sites

Powiedzcie jeszcze dobrzy ludzie, czy można na stałe (oprócz tras, bo przy prędkościach nie ma sensu?) jeździć z reduktorem na LO. Zdecydowanie bardziej gładko wchodzą biegi w tym położeniu. Zaznaczam, że LO wyświetla się na desce rozdzielczej, a wszystko co wyświetla się na desce budzi mój niepokój :o

Link to comment
Share on other sites

można, tylko po co? pytanie z rzędu tych, nie obraź się, jak na przykład: czy można złapać gołą dupą jeżą....można, tylko po co...? :smile: przyjemności mało, a ryzyko duże :razz: auto pali zdecydowanie więcej, jest wolniejsze, ale trochę dynamiczniejsze....ta łatwość zmiany biegów chyba wynika z Twojego nastawienia psychicznego....bo raczej nie z konstrukcji skrzyni....może krótsze przełożenia dają Ci poczucie łatwiejszego przyspieszania i może przekłada się to na wrażenie łatwiejszej zmiany biegów...ale to już raczej psychika... :smile: redukcję polecam w cięższy teran, podjazdy pod górkę, ciagnięcie ciężkiej przyczepy...ewentualnie do upalania, ale do jazdy codziennej....raczej nie.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...