Jump to content
Sign in to follow this  
Flipper

Dlaczego Subaru są tańsze w USA?

Recommended Posts

Przyczyn dla takiego stanu rzeczy jest kilka:

 

1. Fiskalne. Niezależnie od tego, że niektóre modele Subaru dla USA są produkowane w USA (Legacy, Outback, Tribeca) cło wwozowe wynosi tylko 2,5% (dla Unii 10%). Ponadto ceny w USA podawane są bez podatku stanowego (w Unii VAT zazwyczaj ok. 20%, w Polsce 22%). Do tego dochodzą w wielu państwach unijnych - w tym w Polsce – dodatkowe podatki (u nas akcyza 3,1% lub 18,6% dla samochodów z silnikami > 2.0l). Jeżeli np. Forster 2.5 Turbo kosztuje 100, to jego cena „po wejściu” będzie w USA podawana jako 102.5, podczas gdy w Polsce 159.2. To wyliczenie nie uwzględnia kolejnych elementów kosztotwórczych podanych dalej.

 

2. Koszty administracyjne. Homologacja, pozyskanie odpowiednich dokumentów umożliwiających dopuszczenie samochodów do ruchu, tłumaczenie wszelkiej dokumentacji na języki nacjonalne, załatwianie formalności celno – podatkowych dla samochodów i części, itp. itp. De facto koszty te są ponoszone przez każdego importera. Przez jednego w USA - w Europie jest 46 państw i prawie tyleż importerów.

 

3. Efekt skali. W USA sprzedaje się rocznie ponad 200.000 Subaru, w Europie ok. 75.000. W całych Stanach samochody maja praktycznie identyczną specyfikację, podczas gdy najróżniejsze wymagania formalne oraz różnice w sposobie eksploatacji powodują duże zróżnicowanie poszczególnych wariantów. Tak więc produkcja poszczególnych wersji jest dla USA wielokrotnie wyższa, niż dla Europy. Ponadto sama sprzedaż jest obsługiwana w USA przez zdecydowanie mniejszą ilość dealerów, niż w Europie (więksi dealerzy w USA sprzedają więcej Subaru, niż większość importerów w Europie !).

 

4. Koszt marketingu. Z punktów 2 i 3 wynika jednocześnie zdecydowanie wyższy koszt marketingowy na sprzedany samochód. Wystarczy wymienić konieczność tłumaczenia w wyprodukowanie w nacjonalnych językach (i zgodnie z lokalnym kodeksem cywilnym) prospektów, materiałów dla dealerów, instrukcji obsługi, książek gwarancyjnych, materiałów internetowych, wzorców ogłoszeń itp. itp.

 

5. Koszt gwarancji. Koszt ten na jeden samochód jest zdecydowanie niższy w USA, niż w Europie. Wynika to z dwóch głównych przyczyn – mniej agresywna eksploatacja samochodów oraz bardziej pragmatyczne podejście klientów w USA do przedmiotu użytkowego o nazwie samochód. To drugie jest zapewne po części wynikiem... niższych cen samochodów (trochę takie perpetuum mobile).

 

6. Różnice w specyfikacji technicznej. Ze względu na bardziej agresywną eksploatację samochodów w Europie ich specyfikacja czysto techniczna jest często wyższa (= droższa) niż w USA (Typowe przykłady to chłodnice oleju, układy hamulcowe, specyfikacja opon itp.).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...