Skocz do zawartości

O szperach i napędach, w Subaru i nie tylko, raz jeszcze


michal

Rekomendowane odpowiedzi

ASO wymienia olej w dyfrach itp. ? Albo inaczej czy, jeśli ktoś się słabo zna na technice i serwisuje Szuwara w ASO to może spać bezpiecznie, zwłaszcza jeśli ktoś jest z Wrocławia ?

 

 

Wymiana oleju w dyfrze tylnym i w skrzyni co 60kkm wg. planu przeglądów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 94
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Przeprawszm, może nie doczytałem....

 

Chciałbym się dowiedzieć jaki olej się daje do dyfra i do skrzyni biegów.

 

Własnie mi stukneło 122 xxx w związku z tym widzę, czytam, że powinienem zadbać o to :roll:

 

Dzięki za informacje

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce żeby to zabrzmiało złośliwie lekceważąco czy cokolwiek takiego, ale znającym język Sheakspeara polecam uważną lekturę działu technicznego na stronie http://www.rallycars.com przed zadawaniem pytań o szpery i tym podobne. To sa naprawdę często podstawowe inofrmacje które wypluwają bez problemu google tudzież wyszukiwarka naszego forum.

 

Wydaje mi się Azrael że wiele (jeśli nie większość) osób nie wie dokładnie co to jest szpera, jak wygląda, jakie funkcje spełnia, nie wie jakie znaczenie ma umiejscowienie dyferencjału, jakie są ich typy, jakie mają wpływ na prowadzenie auta, czyli nie ma podstawowych wiadomości, co więcej nie zna na tyle angielskiego żeby to na rallycars wyczytać. Ja tego nie wiem dlatego czytając ten wątek łykam jakieś cząstkowe, szczątkowe informacje, które nie wyjaśniają podstaw. Może jest jakiś w necie polskojęzyczny tekst w tej materii dla takich lamerów jak ja ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym się dowiedzieć jaki olej się daje do dyfra i do skrzyni biegów.

 

Jakjuż było wielokrotnie na forum. Jedynie słuszny olej do skrzyni i dyfrów Subaru produkuje Shell. Dostępny jest w ASO i u niektórych wyspecjalizowanych w Subaru mechaników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tego nie wiem dlatego czytając ten wątek łykam jakieś cząstkowe, szczątkowe informacje, które nie wyjaśniają podstaw. Może jest jakiś w necie polskojęzyczny tekst w tej materii dla takich lamerów jak ja ?

 

 

 

Na www.klubsubaru.pl jest tłumaczenie fragmentów tekstu z rallycars, ale niestety zawiera ono podstawowe błędy merytoryczne. Nie znam żadnej polskojęzycznej strony z wytłumaczonymi podstawami. W języku obcym to jest oczywiście jeszcze www.howstuffworks.com któa potrafi rozwiązywać wiele problemów i wątpliwości.

 

Podstawowy problem z tłuaczeniem ludziom spraw dyfrów i ogólnienie przeniesienia napędu polega na tym że wiele osób niestety nie rozumie podstawowych pojęć szkolnej fizyki. To jest moje doświadczenie ostatniego roku i dwóch kiedy wielokrotnie próbowałem wytłumaczyć komus co tak naprawde dzieje się z momentem obrotowym w różnych mechanizmach różnicowych i rozbijałem sie o mur niezrozuienia samego pojęcia momnetu obrotowego. Szczególnie to że otwarty dyfer rozdziela moment ZAWZE równo pozostaje trudne do pojęcia.

 

Niestety nie bardzo widze wyjście z tej sytuacji. Nie czuję się kompetentny by pisać podstawowe i wprowadzające teksty do tego tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym się dowiedzieć jaki olej się daje do dyfra i do skrzyni biegów.

 

Jak już było wielokrotnie na forum. Jedynie słuszny olej do skrzyni i dyfrów Subaru produkuje Shell. Dostępny jest w ASO i u niektórych wyspecjalizowanych w Subaru mechaników.

 

Widziałem na forum, że jest polecany ten olej.

Niestety nie mam tutaj serwisu subaru.. najbliższy jest 200 km ode mnie.

 

Więc musze sobie sam skombinować i chciałbym wiedzieć dokładnie co i ile.

 

Shell fajnie... klasa lepkości 75/90 ? Czy też występuje jakaś inna ??

Poza tym ile mi wejdzie tego do skrzyni i do dyfra ?

 

Mam poczucie małego offtopicowania niestety. Sorki

 

To dodam tylko, że fajnie jest wziąć na podnośnik subarynkę i poruszać kołami. Dla mnie to wciąż ciemna magia.... Jak kręcę tylnym kołem, drugie tylne kręci się w tą sama stronę i przednie również.

Innaczej jest z przednimi tam jest widocznie mechanizm różnicowy i kręca się w przeciwną stronę. Może łatwiej zrozumiec dotykając :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym się dowiedzieć jaki olej się daje do dyfra i do skrzyni biegów.

 

Jak już było wielokrotnie na forum. Jedynie słuszny olej do skrzyni i dyfrów Subaru produkuje Shell. Dostępny jest w ASO i u niektórych wyspecjalizowanych w Subaru mechaników.

 

Widziałem na forum, że jest polecany ten olej.

Niestety nie mam tutaj serwisu subaru.. najbliższy jest 200 km ode mnie.

 

Więc musze sobie sam skombinować i chciałbym wiedzieć dokładnie co i ile.

 

Shell fajnie... klasa lepkości 75/90 ? Czy też występuje jakaś inna ??

Poza tym ile mi wejdzie tego do skrzyni i do dyfra ?

 

Mam poczucie małego offtopicowania niestety. Sorki

 

 

Niestety nie pamiętam pojemności. Może mnie ktoś wyręczy? (ja w końcu nie mam Subarui nigdy nie miałem...). Natomiast co do samego oleju, jeżeli nie chcesz zamordować skrzyni, musisz niestety się załadować w auto i sobie taki przywieźć z ASO, albo poprosić żeby Ci ktoś wysłał.

 

To dodam tylko, że fajnie jest wziąć na podnośnik subarynkę i poruszać kołami. Dla mnie to wciąż ciemna magia.... Jak kręcę tylnym kołem, drugie tylne kręci się w tą sama stronę i przednie również.

Innaczej jest z przednimi tam jest widocznie mechanizm różnicowy i kręca się w przeciwną stronę. Może łatwiej zrozumiec dotykając :D

 

Z tyłu jest machnizm róznicowy ale opór wiskozy jest na tyle duży że kręcą się w ta samą. Z przodu jest otwarty dyfer. Jak zakręcisz oboma z przodu to tylne też się pokręcą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Z tyłu jest machnizm róznicowy ale opór wiskozy jest na tyle duży że kręcą się w ta samą. Z przodu jest otwarty dyfer. Jak zakręcisz oboma z przodu to tylne też się pokręcą.

 

no właśnie - jak na podnośniku wyważali mi koła (na samochodzie) to rozpędzali przednie koło do jakiejś tam prędkości(chyba 1000obr/min) ale koła tylne nie odrazu zaczynają się kręcić - dopiero po chwili - i to ze znacznie mniejszą prędkością..

chyba wszystko ok???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja naprawdę się przejąłem tematem i podzwoniłem po znajomych.

 

W Olsztynie jest coś takiego jak KSJ MOTO, robią tam rajdówki generalnie imprezy i evo czasami.

 

Powiedzieli mi, że stosują do skrzyni biegów olej castrola 75W90 o nazwie Tafix, koszt 25,50 zł. - ,05 litra

Do tylnego dyfra olej castrola Safix, koszt 58,00 zł. - 1,0 litr

 

 

 

Do skrzyni twierdzą, że wchodzi niespełna 4 litry

Do dyfra coś około 1 litra

 

P.S.

Znaczy, że zajeżdżę skrzynkę na innym oleju niż Shell ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S.

Znaczy, że zajeżdżę skrzynkę na innym oleju niż Shell ??

 

 

Ze skrzyniami Subaru są problemy na innym oleju. Nie chce mówić że zajeździsz ale moesz miec problemy. TAF-X to jeden z lepszych olei na rynku ale jednak ludzie miewali problemy. Nawet na wypasionym Motulu tak się dzieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak recesja to recesja. Już "Wołomin" interesuje się używanymi samochodami... ech.

 

Ależ nic podobnego, nie ma mowy o żadnej, ale to żadnej recesji. Szykuje mi się wymiana 18 letniego pojazdu rodzimej produkcji na 8 letnie Subaru, a Kolega o recesji? Toż to przejaw prawdziwego boomu gospodarczego :D

 

Ps. Chyba w rubryce "skąd" zamiast Wołomin wpiszę jednak coś innego, np. 20 km od Wa-wy. Obecny wpis budzi zbyt wiele emocji 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w rubryce "skąd" zamiast Wołomin wpiszę jednak coś innego,

 

Wpisz: "Pruszków" :mrgreen: :wink:

 

A bardziej serio: nie przywykłeś? Dowcipy oparte na skojarzeniu z mafią nie są może szczególnie wysokiego lotu, za to (być może dlatego) takie popularne... Ja mam poniekąd to samo z Kielcami... a już występowanie (czasem mi się zdarza) w imieniu pewnego stowarzyszenia z siedzibą w Wąchocku, to jest dopiero zabawa... :lol:

 

Generalnie - proponuje trwać przy Wołominie i zwalczać wesołków siłom i godnościom osobistom! :twisted: No i zawsze możesz kogoś postraszyć sąsiadem albo kolegą z podstawówki... :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w rubryce "skąd" zamiast Wołomin wpiszę jednak coś innego,

 

Wpisz: "Pruszków" :mrgreen: :wink:

Generalnie - proponuje trwać przy Wołominie i zwalczać wesołków siłom i godnościom osobistom! :twisted: No i zawsze możesz kogoś postraszyć sąsiadem albo kolegą z podstawówki... :mrgreen:

 

Dziękuję za wsparcie moralne, tym razem nie w kwestii technicznej :wink:, hmmm dosyć często go potrzebuję.

Z tymi kolegami z podstawówki to dobry pomysł......, ale chyba ci którymi mógłbym straszyć akurat, aktualnie, na szczęście siedzą :D

 

Ps. A niech tam "Wołomin" zostaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak recesja to recesja. Już "Wołomin" interesuje się używanymi samochodami... ech.

 

Ps. Chyba w rubryce "skąd" zamiast Wołomin wpiszę jednak coś innego, np. 20 km od Wa-wy. Obecny wpis budzi zbyt wiele emocji 8)

Heh, to juz w okolicy Wolomina bedzie 8 aut tej marki :D.......

A tak wracając do szpery, dyfrow, to mam pytanie, byly modele w GT, w ktorych mozna bylo samemu regulowac tylny dyfer, czy jest otwarty czy zamkniety (Jesli sie dobrze orietuje)? Czy ktos ma rozpiske ktore modele mialy ta funkcionalnosc?? I jak sie to ustawialo??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak wracając do szpery, dyfrow, to mam pytanie, byly modele w GT, w ktorych mozna bylo samemu regulowac tylny dyfer, czy jest otwarty czy zamkniety (Jesli sie dobrze orietuje)? Czy ktos ma rozpiske ktore modele mialy ta funkcionalnosc?? I jak sie to ustawialo??

 

 

Nic z tych rzeczy. Nie było takiego GT ani inego Subaru. W old age Impreza był WRX-STI Type V Type-R który miał regulowaną ze środka centralną szperę czyli DCCD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie, czescie jest FWD ;) Po pierwsze nie kupilbym sobie auta z haldexem. Ale uwazam, ze dla odoby nie majacej zamiaru jezdzic z zacieciem sportowy jest lepszym rozwiazaniem. Jest tanszy, auto z napedem haldex 4x4 mniej pali, a ponadto jest latwiejszy w opanowaniu. Wpadajac Impreza w poslizg muisz kilkukrotnie kontrowac, aby wrocic na optymalny tor jazdy, natomiast haldex jak wyleci z toru, po dwoch wahnieciach jedzie dalej prosto. Natomiast do sportu, czy nawet szybszej jazdy, nie mowiac juz o jezdzeniu w ternie jest to beznadziejne rozwiazanie.

 

Michal, nie do konca sie zgodze, jesli chodzi o zastosowanie haldexu do sportowej jazdy. Mialem podobne zdanie co ty, dopoki na sniegowej, szybkiej probie nie przesiadlem sie z STi do A3 Quattro. Bylem zdumiony z jaka latwoscia uzyskuje sie takie same czasy, co w STi, jak dobrze pracuje ten naped -> wielokrotnie mialem okazje jezdzic tym samochodem - rowniez na szutrowym poligonie i gdyby nie ABS, (nie dalo sie wylaczyc - obslugiwal haldex), ktory powodowal ratowanie sie na dohamowaniach i niepotrzebne straty, ten naped naprawde dobrze sie sprawuje przy sportowej jezdzie.

 

Problem polega na tym, ze Impreza jest ciezka, dluga i podsterowna -> okazuje sie, ze super naped + powyzsze wady moga bardzo latwo przegrac z mniejsza masa, zwrotnoscia i gorszym napedem. Takie moje 3 grosze :mrgreen:

 

pozdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TorSen to dyfer w ogóle z innej grupy. Dyfer w Subaru jest "speed sensing" a Torsen jest "torque sensing". Tłumaczyłem to już parę razy na forum. Dyfere Subaru to klasyczny mechanizn różnicowy + swego rodzaju sprzęgło czy też po prostu mokre sprzęgło (w DCCD) któe ogranicza różnice prędkości między osiami. TorSen to mechanizm różnicowy gdzie satelity zastąpiono ślimakami, działa on tak że przekazuje więcej momentu tam gdzie ma więcej oporua nie po równo jak klasyczny mechanizm róznicowy.

 

Azraelu, jak juz edukujesz, to przekazuj forumowiczom precyzyjne informacje.

W niektorych wersjach subaru rowniez wystepuja dyfry typu "torque sensing" - SureTrac w modelach STi MY02-04 oraz klasyczny TorSen, ktory zamienil SureTrac-a w modelu STi MY05 oraz we wczesniejszej wersji US Spec.

:idea:

 

pozdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Azraelu, jak juz edukujesz, to przekazuj forumowiczom precyzyjne informacje.

W niektorych wersjach subaru rowniez wystepuja dyfry typu "torque sensing" - SureTrac w modelach STi MY02-04 oraz klasyczny TorSen, ktory zamienil SureTrac-a w modelu STi MY05 oraz we wczesniejszej wersji US Spec.

:idea:

 

 

Wszystko się zgadza. Co ciekawe, o ironio - takie rozwiązanie jak najnowszy przedni dyfer STi miała Delta HF Integrale kilkanaście lat temu! Jednak jeżlei dobrze pamiętam (bo już się trochę gubię) to mowa była o dyfrze centralnym, a tam nigdy nic poza wiskozą lub dyfrem aktywnym nie było (nie liczę automatów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jako, że wątek dotyczy problemu, o który chcę zapytać, postanowiłem go odgrzać. Czy ktoś próbował zeszperować 2.0 GL-a z tyłu? Czy wiąże się to z wymianą calutkiego dyfra, czy dołożeniem LSD do dotychczasowego (o ile jest to możliwe)? Jakie koszty? I jeszcze jedno. Jakie jest procentowe spięcie centralnej wiskozy w GL-u?

 

Seb@

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Azrael, kiedyś w gazecie WRC podawali to jakoś w % pisząc, że koło przyczepne dostaje np 80% momentu a to bez przyczepności 20%. Jest to o tyle bez sensu że koło bez przeczepności dostaje tylko tyle momentu ile jest potrzebne aby się kręciło czyli ~0.

Tak jak piszesz najlepiej jest to określać na zasadzie 'ile NM dostaje koło które ma 100% przyczepności podczas gdy drugie koło ma 0% przyczepności'.

Inną sprawą jest wstępne spięcie dyfra (np. płytkowego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TomaszRT, byłoby to niezłe przybliżenie a pełna charakterystyke (dla wszystkich typów) dawałby nam wykres w trójwymiarze:

 

x - różnica pędkości kątowej y - przenoszony moment na koło o większej przyczepności z - moment przenoszony na koło o mniejszej przyczepności - wtedy mamy obraz zarówno działania szpery typu torque sensing - TorSen, helikalna, suretrack i podobne (Suretrackma zdaje się charakterystyke urządzenia hybrydowego), jak i rozwiązań hybrydowych z wiskozą dołożoną do torsena, oraz charakterystykę pracy klasycznej szpery w warunkach dużej przyczepności gdzie chodzi nie tyle o poślizg co np. o podniesienie koła przy równocześnie przekazywanym ogromnym momencie np. na wyjściu z zakrętu wyścigowego samochodu na slicku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...