Skocz do zawartości

O szperach i napędach, w Subaru i nie tylko, raz jeszcze


michal

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 94
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

To po co one w ogóle są jeśli śą tak słabe?

 

W normalnych warunkach spokojnie negują lekkie różnice w przyczepności kół. Nie zostały zaprojektowane do grzebania w ciężkim terenie. Poza tym centalna wiskoza w Subaru jestmocnoupośledzona przez konieczność obsłużenia ABSu.

 

 

Myślałem, że WRX ma takę samę jak STI.

 

 

STi ma mocniejszą centralną AFAIR (jak niema DCCD-A) i ma z przodu i z tyłu inne systemy szper (Suretrack, albo w nowsyzch jeszcze nowocześniejsza przednia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do volvo to bylo to cos w miare mlodego XC cos tam, taki duze kombi uterenowione (crosswagon) czy jakos tak.

 

to było V70 XC ale nie pamietam jaki tam systemw ystepował w tamtej wersji.

 

Kazde Volvo to haldex. Nawet XC90.

 

P.S.

Cos tu pomieszane z tym wywodem o Torsenie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WiS Impreza GL na 100% niema tylnej szpery. GX nie wiem, ale możliwe że też nie.

 

Thanks! Zbadałem, wygląda na to, że GX też nie ma... Znaczy, ze chyba wszystkie nie mają, a mnie się coś popitoliło...

 

Przy okazji wniosek do Wysokiej Waaaadzy Forumowej: może by tak stąd wyciąć ten dialog o napędach i zrobić oddzielny wątek, więcej ludzi zajrzy i kiedyś będzie łatwiej znaleźć - bo ja np. trafiłem w ten "spadek po hipie" zupełnie przypadkiem, a ważne rzeczy się tu pojawiają... :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

seryjen wiskozy sa na tyle słabe że i tak nei ruszy raczej w takiej sytuacji.

Czy próby w przypadku ruszenia kiedy 1,2 lub 3 koła nie mają przyczepności grożą uszkodzeniem szpery/dyfrów ?

 

 

Gdybys stał zakopany tak że jena oś by się obracała a druga nie a auto by nadal stało to w końcu usmażyłbyś wiskoze ale to mało prawdopodobna sytuacja. Generalnie długotrwałe mielenie przy dużych oporach moze wygotować wiskozy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WiS Impreza GL na 100% niema tylnej szpery. GX nie wiem, ale możliwe że też nie.

Thanks! Zbadałem, wygląda na to, że GX też nie ma... Znaczy, ze chyba wszystkie nie mają, a mnie się coś popitoliło...

 

 

Tylko zaturbione mają chyba tylną szperę chyba że Impreza Outback ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak jest ze szperami w zaturbionych Legacy i Imprezach? Podobno Legacy 90-94 Turbo ma standartowo cetralnie szpere + LSD na tylnym dyfrze,podobno SI GT do 97r tez maja z tyly LSD,ale juz po 97r skrzynia i dyfer sa znacznie uproszczone i niestety tylny dyfer nie ma szpery (mowie tu o EDM) ile w tym prawdy?

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W normalnych warunkach spokojnie negują lekkie różnice w przyczepności kół. Nie zostały zaprojektowane do grzebania w ciężkim terenie. Poza tym centalna wiskoza w Subaru jestmocnoupośledzona przez konieczność obsłużenia ABSu.

Czy wyciągniecie bezpiecznika od ABS zmienia cokolwiek w tym temacie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja mam takie pytanie jeśli chodzi o dyfry: jak wygląda sprawa trwałości tego elementu, może to być informacja przydatna dla osób kupujących używane 4x4 lub dopiero rozważających taki zakup za lat 2-5.

 

 

Wiskozy raczej się nie zużywają. Można conajwyżej je zepsuć. Dlatego sa powszechnie stosowane w autach na ulice zamiast szper ciernych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak jest ze szperami w zaturbionych Legacy i Imprezach? Podobno Legacy 90-94 Turbo ma standartowo cetralnie szpere + LSD na tylnym dyfrze,podobno SI GT do 97r tez maja z tyly LSD,ale juz po 97r skrzynia i dyfer sa znacznie uproszczone i niestety tylny dyfer nie ma szpery (mowie tu o EDM) ile w tym prawdy?

 

 

to szpera i LSD to co innego? Bo tak by wygldało z Twojego tekstu. To oczywiście to samo.

 

 

 

Wszystkie zaturbione Subaru mają tylną szperę. Tylko w większości modeli bardzo słabą (dosłownie kilka płytek tam siedzi).

 

Aha - nie wydaje mi sie żeby przerabianie skrótu JDM na inne rynki miało sens. Słowo DOMESTIC tutaj zawarte jest związane z produkcją Subaru właśnie w Japonii a nie gdzie indziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to szpera i LSD to co innego? Bo tak by wygldało z Twojego tekstu. To oczywiście to samo.

Nic takiego z tego tekstu nie wynika :wink:

A wogole to pytanie jest zasadnicze, ma ktos informacje dotyczace tego ktory model Subaru jakie gdzie ma dyferencjaly :?: Nawet bez wchodzenia w szczegoly, poprostu zeby bylo wiadomo ktore maja z przodu i z tylu otwarte dyfry a ktore dyfry ze szpera

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic takiego z tego tekstu nie wynika :wink:

 

 

standartowo cetralnie szpere + LSD na tylnym dyfrze

 

 

Gdyby to było to samo to by ten fragment brzmiał tak:

 

-standardowo centralnie szpere centralnie i w tylnym dyfrze

 

albo

 

-standardowo LSD centralnie i w tylnym dyfrze

 

 

a może ja mam inne wyczucie językowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to szpera i LSD to co innego? Bo tak by wygldało z Twojego tekstu. To oczywiście to samo.

 

nie chcialem sie tylko powtarzac w zdaniu :)

 

Aha - nie wydaje mi sie żeby przerabianie skrótu JDM na inne rynki miało sens. Słowo DOMESTIC tutaj zawarte jest związane z produkcją Subaru właśnie w Japonii a nie gdzie indziej.

 

mialem tu na mysli STI RA itp wynalazki.Tak samo odpowiednik SI GT - SI WRX z 93r mial 240KM i stad myslalem ze napedy tez sie roznia w wersji EDM i JDM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha - nie wydaje mi sie żeby przerabianie skrótu JDM na inne rynki miało sens. Słowo DOMESTIC tutaj zawarte jest związane z produkcją Subaru właśnie w Japonii a nie gdzie indziej.

 

mialem tu na mysli STI RA itp wynalazki.Tak samo odpowiednik SI GT - SI WRX z 93r mial 240KM i stad myslalem ze napedy tez sie roznia w wersji EDM i JDM.

 

 

Nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Wydaje mi sie że skrót EDM jest absurdalny. "European domestic market" jaki to jest domestic market dla Subaru?!?!?!!??!?!?!? EU-spec i już. Tak jak US-spec, UK-spec...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce żeby to zabrzmiało złośliwie lekceważąco czy cokolwiek takiego, ale znającym język Sheakspeara polecam uważną lekturę działu technicznego na stronie http://www.rallycars.com przed zadawaniem pytań o szpery i tym podobne. To sa naprawdę często podstawowe inofrmacje które wypluwają bez problemu google tudzież wyszukiwarka naszego forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Wydaje mi sie że skrót EDM jest absurdalny. "European domestic market" jaki to jest domestic market dla Subaru?!?!?!!??!?!?!? EU-spec i już. Tak jak US-spec, UK-spec...

 

Zgadza sie,zle sie wyrazilem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja mam takie pytanie jeśli chodzi o dyfry: jak wygląda sprawa trwałości tego elementu, może to być informacja przydatna dla osób kupujących używane 4x4 lub dopiero rozważających taki zakup za lat 2-5.

 

Coś niecoś o trwałości i niezawodność napędu 4X4 można znaleźć:

http://www.gieldasamochodowa.com/articl ... sp?path=gs\982&file=nc_566.xml

Cytując fragment artykułu:

"Awarie układu napędu 4x4 są rzadkie - twierdzi Michał Turski, dyrektor Subaru Dawoj w Łomiankach. - Najczęstsze ich przyczyny to stłuczki i uderzenia kołem w krawężnik lub inną przeszkodę. Zdarzają się też ukręcenia półosi, ale tylko w autach po tuningu, przy bardzo ostrej jeździe - dodaje i przypomina, że seryjne elementy są obliczone na "cywilne" użytkowanie".

 

I jeszcze fragmencik z wywiadu z Markiem Szelągowskim, współwłaścicielem serwisu 4x4, triumfatorem Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych:

"A jak wygląda serwisowanie takich samochodów?"

- "Jest droższe, bo być musi. Wiadomo, że mechanizmy ruchome zużywają się, a w tego typu autach są one bardzo skomplikowane. Są dodatkowe półosie, inne łożyska, dodatkowy wał; no i przede wszystkim mechanizmy różnicowe czy specjalne sprzęgła. Sprzęgło wiskotyczne w Land Roverze musiałem wymienić po około 200 tys. km i myślę, że podobne przebiegi dotyczą innych elementów. Należy pamiętać, że dużo zależy od użytkowania. Np. element, w którym nie kontrolowano stanu i właściwości oleju, nie ma prawa służyć bezawaryjnie. Dlatego tak ważne są okresowe wymiany oleju, zgodnie z zaleceniami producenta, nie tylko w skrzyniach, ale i dyferencjałach czy sprzęgłach. Trzeba się więc przygotować, że prędzej czy później dodatkowe koszty związane z 4x4 się pojawią".

 

Wniosek generalny jaki się nasuwa co do trwałości:

1. Po pierwsze - sposób użytkowania

2. Po drugie - sposób użytkowania

3. Po trzecie - .......

 

W przypadku kupowania auta używanego, pozostaje to poza jakimkolwiek wpływem. I rzeczywiście często tak jest, że różne braki i usterki są wynikiem nie tyle niedoskonałości technicznej, ale odpowiednio niedostatków z puntu 1, 2 jak i 3.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak recesja to recesja. Już "Wołomin" interesuje się używanymi samochodami... ech.

 

Dlatego tak ważne są okresowe wymiany oleju, zgodnie z zaleceniami producenta, nie tylko w skrzyniach, ale i dyferencjałach czy sprzęgłach.

 

 

ASO wymienia olej w dyfrach itp. ? Albo inaczej czy, jeśli ktoś się słabo zna na technice i serwisuje Szuwara w ASO to może spać bezpiecznie, zwłaszcza jeśli ktoś jest z Wrocławia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...