Skocz do zawartości

O szperach i napędach, w Subaru i nie tylko, raz jeszcze


michal

Rekomendowane odpowiedzi

Turbo 4x4 mają to do siebie że na pytanie o zuzycie paliwa można spokojnie odpowiedzieć "tyle ile wlejesz".

 

Chyba, ze to Octavia/Golf 1.8T 4x4. Te wozy pala w miare malo. Max 20l :)

 

 

One nie są tak naprawdę 4x4 ;P

 

No tak, ale jak poruszamy temat turbo 4x4, to wypada o nich pamietac. Przy okazji polecam przejazdzke autem ze sterownikiem haldexa ;) Ewentualnie przejazdzke autem z haldexem drugiej generacji. Dla poczatkujacego i niewprawionego uzytkownika 4x4 to lepsze rozwiazanie niz stale 4x4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 94
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Turbo 4x4 mają to do siebie że na pytanie o zuzycie paliwa można spokojnie odpowiedzieć "tyle ile wlejesz".

 

Dzieki za podpowiedź, ciągle słyszę pytania- ile pali i zdziwko jak mówię, że tak dokładnie to nie wiem. a tak - będzie konkret. :lol:

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji polecam przejazdzke autem ze sterownikiem haldexa Ewentualnie przejazdzke autem z haldexem drugiej generacji. Dla poczatkujacego i niewprawionego uzytkownika 4x4 to lepsze rozwiazanie niz stale 4x4.

 

Mogłbyś troche rozwinąć ten temat?Dlaczego Haldexowy napęd jest lepsiejszy niż stały w przypadku początkującego kierowcy? Pytam z czystej ciekawości 8)

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji polecam przejazdzke autem ze sterownikiem haldexa Ewentualnie przejazdzke autem z haldexem drugiej generacji. Dla poczatkujacego i niewprawionego uzytkownika 4x4 to lepsze rozwiazanie niz stale 4x4.

 

Mogłbyś troche rozwinąć ten temat?Dlaczego Haldexowy napęd jest lepsiejszy niż stały w przypadku początkującego kierowcy? Pytam z czystej ciekawości 8)

 

pzdr

 

Dokladnie, czescie jest FWD ;) Po pierwsze nie kupilbym sobie auta z haldexem. Ale uwazam, ze dla odoby nie majacej zamiaru jezdzic z zacieciem sportowy jest lepszym rozwiazaniem. Jest tanszy, auto z napedem haldex 4x4 mniej pali, a ponadto jest latwiejszy w opanowaniu. Wpadajac Impreza w poslizg muisz kilkukrotnie kontrowac, aby wrocic na optymalny tor jazdy, natomiast haldex jak wyleci z toru, po dwoch wahnieciach jedzie dalej prosto. Natomiast do sportu, czy nawet szybszej jazdy, nie mowiac juz o jezdzeniu w ternie jest to beznadziejne rozwiazanie. Sam kiedys zwiedzilem pola wokol toru Poznan Octavia TDI 4x4, po tym jak w szybkim zakrecie dopial mi sie naped na tyl i auto po prostu zostalo wypchniete z zakretu. Takze, dla spokojnych ludzi bez aspiracji sportowych lepszym rozwiazeniem (tanszym) jest haldex.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo częściej jest FWD

 

no tak, to wiem, ale intryguje mnie sprawa czemu dla początkujących Haldex jest lepszy ...a i czym wyróżnia sie Haldex 2-giej generacji :?:

 

pzdr

 

Haldex drugiej generacji ma duzy szybszy komputer sterujacy tym ustrojstwem i wyczuwalnie szybciej reaguje na zmiane sytuacji na drodze.

 

P.S.

Wkrotce mam dostac sterowniki haldexa do testow. O ile w pierwszym przypadku jest to tylko inny komputer, to do haldexa 2-giej generacji istnieje mozliwosc zamontowania w kabanie czegos na wzor przelacznika znanego z EVO. Trzy ustawienia pracy napedu - inaczej mowiac sterownik do haldexa 2 ma mozliwosc przechowywania trzech map. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadajac Impreza w poslizg muisz kilkukrotnie kontrowac, aby wrocic na optymalny tor jazdy

 

 

Twoją się prostuje jednym ruchem kierownicy :-) Jak jesteś precyzyjny i nie przesadzisz z gazem to nie trzeba nawet ujmować.

 

Zgadza sie. Ale wez pod uwage, ze i Ty i ja, mamy zaciecie sportowe. A czy to nam wychodzi, to juz zupelnie inna sprawa. Natomiast gro ludzi nie ma takiego zaciecia, a chcieli by auto 4x4. Dlatego uwazam, ze dla nich lepszym rozwiazaniem jest haldex ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tej pory jezdzilem samochodem FWD i RWD... w RWD kazda nadsterownosc po kontrze wychodzila plynnym poslizgiem na swoj tor... jakie bylo moje zaskoczenie kiedy SI AWD po kontrze zlapala przyczepnosc tak szybko, ze trzeba bylo spowrotem krecic zgodnie z zakretem ;-) trzeba pocwiczyc - musze sie wybracna jakis plac jak bedzie mokro ... bo dziwnie sie ten samochod zachowuje :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze ze o napedach tu sie rozprawia, uswiadomcie mnie, ostatnio czytalem o Alfie Brera i wyczytalem ze bedzie miala dyferencjał typu torsen C...z tego co wiem to juz pernamenty naped na 4x4 i to z aktywnym dyffem, nie jakies tam haldexy dolaczane:)

Czy subaru tez ma torsena? i czy z DCCD to wlaśnie ten typ "C"? jesli nie to czym to sie różni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TorSen to dyfer w ogóle z innej grupy. Dyfer w Subaru jest "speed sensing" a Torsen jest "torque sensing". Tłumaczyłem to już parę razy na forum. Dyfere Subaru to klasyczny mechanizn różnicowy + swego rodzaju sprzęgło czy też po prostu mokre sprzęgło (w DCCD) któe ogranicza różnice prędkości między osiami. TorSen to mechanizm różnicowy gdzie satelity zastąpiono ślimakami, działa on tak że przekazuje więcej momentu tam gdzie ma więcej oporua nie po równo jak klasyczny mechanizm róznicowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TorSen to dyfer w ogóle z innej grupy. Dyfer w Subaru jest "speed sensing" a Torsen jest "torque sensing". Tłumaczyłem to już parę razy na forum. Dyfere Subaru to klasyczny mechanizn różnicowy + swego rodzaju sprzęgło czy też po prostu mokre sprzęgło (w DCCD) któe ogranicza różnice prędkości między osiami. TorSen to mechanizm różnicowy gdzie satelity zastąpiono ślimakami, działa on tak że przekazuje więcej momentu tam gdzie ma więcej oporua nie po równo jak klasyczny mechanizm róznicowy.

 

Jako, że nie mamy osobnego stricte technicznego działau to niejedn raz będziesz jeszcze pisał :) A które rozwiązanie jest lepsze? Albo to to samo ale dwa różne podejścia? Jakieś generalne wady zalety? Ktoś się orientuje czy Legacy ma tak samo wiskozy jak zwykła impreza? Czyli przedni dyfer otwarty a reszta ze "słoikami miodu" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że nie mamy osobnego stricte technicznego działau to niejedn raz będziesz jeszcze pisał :) A które rozwiązanie jest lepsze?

 

Opinie są podzielone 1. zależdy do czego 2. inżynierowie Subaru anajwyrraźniej mają swoje zdanie a inżynierowie Audi swoje.

 

Albo to to samo ale dwa różne podejścia? Jakieś generalne wady zalety?

 

Auta zavchowują się zupełnie inaczej. wadą torsena jest kompletny brak funkcjonowania gdy jedno koło jest podniesione albo totalnie się ślizga, wtedy drugie nie dostanie nic albo prawie nic. Podobnie między osiami. Za to zaleta jest taka że reaguje wielorotnie szybciej niż wiskoza.

 

 

Ktoś się orientuje czy Legacy ma tak samo wiskozy jak zwykła impreza? Czyli przedni dyfer otwarty a reszta ze "słoikami miodu" ;)

 

Niektóe Legacy mają tylny otwarty podobnie jak niektóe wolnossące imprezy. Generalnie każde Subaru ma ten sam system napędowy z dokładnością do detali. W Subaru zamienności części między modelami (przynajmenij konstrukcyjna bo detale mogą nie pasować) to kilkadziesiąt procent podejrzewam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"działa on tak że przekazuje więcej momentu tam gdzie ma więcej oporua nie po równo jak klasyczny mechanizm róznicowy"

 

"wadą torsena jest kompletny brak funkcjonowania gdy jedno koło jest podniesione albo totalnie się ślizga, wtedy drugie nie dostanie nic albo prawie nic. Podobnie między osiami"

 

Azrael widze tu sprzecznosc w tych dwoch zdaniach...skoro przekazuje wiecej momentu tam gdzie ma wiekszy opor, to podniesienie kola nie powinno skutkowac brakiem sily napedowej...moment zostanie przeniesiony na drugie kolo (Podobnie między osiami)

 

Z tego co mi sie wydawalo to wade jaka przypisujesz tosenowi nalezy przypisac haldexowi, czytalem gdzies test volvo 4x4 gdzie pod gorke na asfalcie nie mogl sie wydrapac gdyz wlasnie jedno kolo stala na lodzie i tylko ono sie krecilo, a auto stalo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety to co pisze jest prawdą. TorSen działa jakby mnożąc moment przekazywany na koło z mniejszym oporem. Niestety 0 * cokolwiek = 0. Takie mniej wiecej jest uzasadnienie.

 

Problemy tamtego Volvo chyba wynikały z czego innego, podejrzewam że winny był niewielki maksymalny moment które takie Volvo potrafi przekażać, gdy solidnie zapadło się w błocie to sprzęgło w haldexie się po prostu ślizgało. Ale nie wiem czy to nie było przypadkiem VOlvo ze starszym systemme stosowanym przez tą firmę - takim jak w nowym Justy czyli sama wiskoza bez dyfra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli dzialenie torsena mozna opisac mniej wiecej wzorem:

 

moment kola dociazonego = moment kola odciazonego (podniesionego) * jakis tam mnoznik

 

to taka sytuacje ze to cos bedzie mialo problem z ruszeniem potrafie sobie wyobrazic...czyli nie ma to jak stale 4x4, a juz myslalem ze Torsen to konkurencja stalego napedu:)

chyba ze Torsen ze szpera, ale to juz inna bajka, chyba takie cos miala Lancia Delta integrale:)

 

co do volvo to bylo to cos w miare mlodego XC cos tam, taki duze kombi uterenowione (crosswagon) czy jakos tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli dzialenie torsena mozna opisac mniej wiecej wzorem:

 

moment kola dociazonego = moment kola odciazonego (podniesionego) * jakis tam mnoznik

 

Dokładnie

 

to taka sytuacje ze to cos bedzie mialo problem z ruszeniem potrafie sobie wyobrazic...czyli nie ma to jak stale 4x4, a juz myslalem ze Torsen to konkurencja stalego napedu:)

chyba ze Torsen ze szpera, ale to juz inna bajka, chyba takie cos miala Lancia Delta integrale:)

 

Integralka miala torsena z przodu. W centralnym miała klasycznie wiskozę.

 

 

 

co do volvo to bylo to cos w miare mlodego XC cos tam, taki duze kombi uterenowione (crosswagon) czy jakos tak.

 

to było V70 XC ale nie pamietam jaki tam systemw ystepował w tamtej wersji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...