Jump to content

Co zakłóca CB w Foresterze MY09 2.5XT


eex2
 Share

Recommended Posts

Może to nie jest szczególnie uciążliwe, ale intrygujące: - w CB radio (Lafayette) słyszę narastający z obrotami silnika wyraźny ale niezbyt głośny gwizd (raczej średnio-niski ton) ale tylko gdy depnę mocno na gaz. Sprawdziłem, że zakłócenie to wchodzi przez antenę (1m, na magnes, z tyłu dachu), bo gdy odłączę antenę od CB to po zasilaniu z gniazda zapalniczki nic a nic z zakłóceń się nie przedostaje.

Co może być źródłem takich zakłóceń?

- pompa paliwa (chyba nie, bo nie reaguje przecież na pedał gazu);

- wtryskiwacze (możliwe, bo czas otwarcia zmienia się przy dodaniu gazu);

- a może to elektroniczne "bezlinkowe" sterowanie przepustnicą (to by mi pasowało) - jeszcze nie sprawdziłem czy CB gwiżdże tylko przy włączonym zapłonie.

Mam też wrażenie (muszę sprawdzić), że ma znaczenie którędy poprowadzę kabel antenowy.

Spotkaliście się z podobnym problemem w Foresterze 2.5XT?

Link to comment
Share on other sites

Był już taki wątek na Forum. Może ktoś pamięta i wrzuci link. Co do CB to używam jednego z niższych modeli firmy Uniden (nie pamiętam który to model - jak kogoś interesuje to wieczorem wpiszę) i beznadziejnej bez firmowej magnetycznej anteny 1,8 m montowanej na tyle dachu poprzez chyba z 4 m kabel (przedłużkę). Żadnych filtrów, tłumików, specjalnego prowadzenia kabla, odrębnego zasilania, itd. Działa głośno i wyraźnie - bez zakłóceń. Być może model używanego przeze mnie CB przypadkowo dobrze współpracuje z Subaru - nie wiem.

Link to comment
Share on other sites

Te zaklocenia pochodza od alternatora. Mozna je zlikwidowac stosujac filtry w zasilaniu i ew. ciagnac kable zasilajace CB bezposrednio z klem akumulatora.

 

Te zakłócenia pochodzą od wtrysków i niestety wchodzą do CB nie poprzez zasilanie, a poprzez antenę - są to zakłócenia radiowe, które są bardzo trudne do usunięcia w sposób amatorski.

Link to comment
Share on other sites

Te zaklocenia pochodza od alternatora. Mozna je zlikwidowac stosujac filtry w zasilaniu i ew. ciagnac kable zasilajace CB bezposrednio z klem akumulatora.

 

Te zakłócenia pochodzą od wtrysków i niestety wchodzą do CB nie poprzez zasilanie, a poprzez antenę - są to zakłócenia radiowe, które są bardzo trudne do usunięcia w sposób amatorski.

 

Skad taka teoria ze zaklocenia pochodza od wtryskow ? Tylko przypuszczenie czy sprawdzono to w konkretny sposob ? Ja proponuje prosty test, prosze zdjac pasek napedzajacy alternator i okaze sie ze nie ma juz zaklocen...

Link to comment
Share on other sites

Te zaklocenia pochodza od alternatora. Mozna je zlikwidowac stosujac filtry w zasilaniu i ew. ciagnac kable zasilajace CB bezposrednio z klem akumulatora.

 

Te zakłócenia pochodzą od wtrysków i niestety wchodzą do CB nie poprzez zasilanie, a poprzez antenę - są to zakłócenia radiowe, które są bardzo trudne do usunięcia w sposób amatorski.

 

Skad taka teoria ze zaklocenia pochodza od wtryskow ? Tylko przypuszczenie czy sprawdzono to w konkretny sposob ? Ja proponuje prosty test, prosze zdjac pasek napedzajacy alternator i okaze sie ze nie ma juz zaklocen...

 

A skad ta terora, ze to alternator? U mnie w 2.5XT jest to pompka paliwa. Nic innego nie zakloca.

Link to comment
Share on other sites

słyszę narastający z obrotami silnika wyraźny ale niezbyt głośny gwizd

Mam dokładnie to samo, własnie w 2,5 xt. Są różne szkoły nt. przyczyn, ja olewam wszystkie. Co za różnica :?: CB to nie sprzęt audiofilski, ważne żeby slyszeć co mówią inni kierowcy, czyż nie :wink:

Aha, zapomniałem dodać, że mam starego (2003r.), dobrego Presidenta.

Link to comment
Share on other sites

Skad taka teoria ze zaklocenia pochodza od wtryskow ? Tylko przypuszczenie czy sprawdzono to w konkretny sposob ? Ja proponuje prosty test, prosze zdjac pasek napedzajacy alternator i okaze sie ze nie ma juz zaklocen...

 

hmm, proponuję jeszcze prostszy test - wykręć antenę od CB

A skąd pomysł, że od wtrysków - a stąd, że wtryski w montowanych teraz układach wtryskowych to urządzenia zbudowane o piezoelektryki - układy nieliniowe generujące zakłócenia. Zagadnienie zakłóceń od wtrysków znane jest i w innych samochodach. Też mam Prezydenta i się wkurzam :) jak widać w przeciwieństwie do SUBORO niedobrego

Link to comment
Share on other sites

Skad taka teoria ze zaklocenia pochodza od wtryskow ? Tylko przypuszczenie czy sprawdzono to w konkretny sposob ? Ja proponuje prosty test, prosze zdjac pasek napedzajacy alternator i okaze sie ze nie ma juz zaklocen...

 

hmm, proponuję jeszcze prostszy test - wykręć antenę od CB

A skąd pomysł, że od wtrysków - a stąd, że wtryski w montowanych teraz układach wtryskowych to urządzenia zbudowane o piezoelektryki - układy nieliniowe generujące zakłócenia. Zagadnienie zakłóceń od wtrysków znane jest i w innych samochodach. Też mam Prezydenta i się wkurzam :) jak widać w przeciwieństwie do SUBORO niedobrego

 

Robi sie jeszcze ciekawiej... wiec 2,5 XT ma wtryski piezoelektryczne ? A Subaru twierdzi ze elektromagnetyczne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

mam 2.5xt i miałem kilka nawet dziadowkich cb i żadnego problemu (wszystkie z anl)

 

teraz mam unidena 520xl 0 problemu ale ma anl, po jego wyłączeniu jest sieczka. Bez problemu cobra 75 wx st president johnny 2 asc który ma żona również bez problemu

 

wszystko działa jak powinno

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

W moim Foresterze MY10 Diesel jest podobnie. Radio ładnie odbiera tylko jak silnik jest wyłączony. Słychać pierdzenie w radio o częstotliwości skorelowanej z obrotami silnika. Przeszkadza zdecydowaniu w używania sprzętu, filtr ASC słabo przez to działa, trzeba ustawić niską czułość, generalnie jest kiepsko. Czy ktoś się z tym uporał?

Link to comment
Share on other sites

No tak, słusznie: President Harry III, antena.... sirio triflex. (choć radia z Biedronki raczej nie mają ASC ). Antena zapewne jest tu najsłabszym punktem jeśli chodzi o zasięg. Na zakłócenia z silnika jednak jej długość nie powinna mieć wpływu. Za to jest bardzo wygodna. Na dłuższe trasy mam w planie kupić bata.

Link to comment
Share on other sites

presidenty mają anl więc się dziwię. Oryginał czy chińska podróbka? podobno sporo takich. Trifleksa miałem w nissanie micra i zasięg nie najlepszy ale stykał. Gdzie ja założyłeś? nowy forek ma dziurę w dachu? Ta antena potrzebuje bardzo dobrego kontaktu masowego. Przerabiałem to już.

 

Ale konkretnie, można dokupić filtry zewnętrzne chociaż stawiam na antenę bo też tak miałem. odłącz kabel anteny i powiedz czy też pierdzi. Bo te pierdzenie idzie poz zasilaniu.

 

 

Pozdro

Link to comment
Share on other sites

Niestety po odpięciu anteny nie pierdzi. Podłączyłem zasilanie CB na krótko do innego akumulatora i to nic nie dało. Zatem albo słaba masa (sprawdzę jeszcze z inną anteną), albo trzeba szukać sposobu wyeliminowania źródła zakłóceń, co na gwarancji może być trudne. Może jakieś dławiki, ekrany na sterowaniu od wtrysków. Nie mam pojęcia. Pewnie jak w jednym Foresterze w końcu uda się znaleźć przyczynę, to w innych będzie podobnie.

Link to comment
Share on other sites

wg mnie ma ma tu czego odkłócać tylko porządnie podłączyć. Miałem taką antenę i ten sam problem.

 

[ Dodano: Sob Sty 02, 2010 4:57 pm ]

zaraz zaraz, a kto Ci ją stroił? czy użuwał tylko swr czy prawdziwego miernika - wypadło mi z głowy jak się nazywa

Link to comment
Share on other sites

wg mnie ma ma tu czego odkłócać tylko porządnie podłączyć. Miałem taką antenę i ten sam problem.

 

 

No akurat jest co odkłócać. To samo CB, z ta sama antena mialem zamontowane w identyczny sposob w Legacy. Tam nie bylo zadnego problemu. W Foresterze ten sam zestaw, radio + antena i w efekcie sa spore zaklocenia.

Link to comment
Share on other sites

czy ponownie stroiłeś antenę?

 

jeżeli nie to wszystko jasne

 

No popatrz. Naprawde? Robilem to u goscia co od dwudziestu kilku zajmuje sie montazem CB w samochodach i nie tylko. W Legacy zestroil radio bez zadnego problemu. W Forku sa zaklocenia duzo wieksze niz w Legacy. TTTM. Rozne radia i anteny radza sabie z tym roznie. Jedne trzeszcza mniej i wiele osob jest zadowolonych bo w sumie slysza komunikaty i odpuszczaja. U innych zaklocenia sa wieksze i cos wtedy trzeba z tym zrobic. Jezeli trafisz na radio i antene, ktore akurat sa bardziej wrazliwe na zaklocenia to chocbys nie wiem co robil i tak bedzie zle.

 

Nie ma uniwersalnej recepty w postaci dobrego montazu. Sam dobry montaz czasami nie wystarczy.

 

Wyjsciem jest albo znalezienie radia, ktore akurat bedzie sie dobrze sprawowalo, albo odklocenie. Najpierw zaczac od sprawdzenia poprawnosci montazu. Jak sie okaze, ze wszystko jest OK, to trzeba szukac winowajcy. Filtr odklocajacy kosztuje ok. 15-30 PLN i sa tego cale tony np. na Allegro. Montaz jest banalnie prosty. Tylko trzeba znalezc czas i albo zrobic to samemu, albo pojechac do kogos kto ogarnia temat. Usluga nie powinna przekroczyc 50 PLN.

Link to comment
Share on other sites

widzisz, a ja znam forka diesel, który ma jakieś tam radio za 200 pln antenę za 100 pln na magnes i nie ma problemów.

 

niby co może zakłócać na zewnątrz auta? skoro wszystko masz ekranowane blachami auta? mozesz podłączyć inne radio i inną antenę?

Link to comment
Share on other sites

niby co może zakłócać na zewnątrz auta? skoro wszystko masz ekranowane blachami auta? mozesz podłączyć inne radio i inną antenę?

 

Niestety karoseria samochodu to nie jest idealna klatka Faradaya. Ja mam zamontowany transponder FM i jak wlacze nadawanie np. na 88.4 MHz to w pojezdzie obok na tej samej czestotliwosci slychac to co ja puszczam :-D Powiem wiecej, poniewaz transponder mimo, ze zaplacilem za niego jak za zboże to jednak troche badziew jest i sieje po wielu czestotliwosciach wiec moj sygnal mozna odbierac na kilku harmonicznych. Poza tym, gdyby samochod byl przynajmniej dobra klatka Faradaya to wewnatrz nie moglibysmy rozmawiac przez telefony komorkowe. Zwyczajnie nie byłoby zasiegu, a jednak nam sie to udaje, wiec zaklocenia swobodnie moga wedrowac z wnetrza pojazdu do anteny CB na dachu.

 

Wracajac do CB i zaklocen, to niepozadane sygnaly moga przedostawac sie rowniez przez zasilanie, nie tylko przez antene. Podlaczanie bezposrednio do akumulatora nie zawsze pomaga. Ja podlaczylem bezposrednio i nic to nie dalo. Malo tego, kable zasilajace mam ekranowane i tez nic... Na zasilanie tez sa odpowiednie filtry odklocajace. Nic z tym nie robie bo tak do 3 krpm wszystko slysze, potem wyraznie zaczyna dominowac zaklocanie od pompki paliwowej. Odpuscilem wiec.

 

Ide o zaklad, ze gdyby podlaczyc sie oscyloskopem pod zasilanie w Forku to po odpaleniu silnika, mozna bedzie zobaczyc duzo, nawet bardzo duzo zaklocen na czestotliowsciach wylapywanych przez radio CB.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...