Jump to content

Wkładka K&N - tak brudna czy TTTM?


wlyszkow
 Share

Recommended Posts

Witajcie, wyjąłem wczoraj wkładkę filtra powietrza K&N celem jej umycia i w to miejsce wsadziłem stary filtr (używany, brudnawy), który trzymam właśnie na takie okazje.

 

Moje nieodparte wrażenie jest takie, że na tym starym filtrze (OEM) - tym brudnawym moja wolnossąca Beka rusza się z miejsca odczuwalnie żwawiej/lżej niż wczoraj na K&N (który podczas wieczornych oględzin nie wyglądał jednak na jakoś dramatycznie zaklejony).

 

Czy to możliwe, że jest to charakterystyka wkładek K&N, że większy przepływ od OEMa (jeśli w ogóle :idea: ) dają dopiero przy wyższej sile ciągu / wyższych obrotach (pogorszenia na wysokich obrotach akurat dziś na starym filtrze nie odczuwałem a przy niskich obrotach różnica raczej jest - o dziwo na korzyść brudnawego OEMa..).

 

A może tylko K&N jest brudny (myty ostatnio chyba w maju b.r. ok 15kkm temu) i należy się jemu dzisiaj intensywne pranie z wirowaniem.. :idea: :?: :mrgreen: (oczywiście oryginalną chemią i wg instrukcji.. :wink: )

 

[ Dodano: Pią Gru 11, 2009 11:18 am ]

A miało być tak pięknie :mrgreen:

http://www.knfilters.com/video/KN_Airflow_Dem.htm

Link to comment
Share on other sites

Czy to możliwe, że jest to charakterystyka wkładek K&N, że większy przepływ od OEMa (jeśli w ogóle ) dają dopiero przy wyższej sile ciągu / wyższych obrotach (pogorszenia na wysokich obrotach akurat dziś na starym filtrze nie odczuwałem a przy niskich obrotach różnica raczej jest - o dziwo na korzyść brudnawego OEMa..).

 

Filtry stożkowe, wkładki, poprawiają charakterystykę w wyższych obrotach, ale silnik traci na elastyczności. Stąd masz takie odczucie.

Link to comment
Share on other sites

Mniej powietrza więc komputer daje więcej paliwa = większa moc, większe spalanie, itd. Na hamowni trzeba by było to przetestować bo może to być subiektywne wrażenie związane np. z innym tembrem silnika.

Link to comment
Share on other sites

Filtry stożkowe, wkładki, poprawiają charakterystykę w wyższych obrotach, ale silnik traci na elastyczności.

 

trochę na to wygląda.... ale nie znalazłem nigdzie takiego testu (wszystkie testy robione są na silnym nadmuchu aby pokazać różnicę przepływu na korzyść KNa) potwierdzę po weekendzie jak wkładkę porządnie wypucuję :wink: może się nawet pokuszę o jakiś prosty test spalania na moim odcinku testowym (na niskich obrotach) przekładając brudny KN i brudnawy OEM a potem umyty KN i brudnawy OEM - różnice elastyczności też postaram się wychwycić i ocenić.. oczywiście ceteris paribus

Link to comment
Share on other sites

Mniej powietrza więc komputer daje więcej paliwa = większa moc, większe spalanie, itd. Na hamowni trzeba by było to przetestować bo może to być subiektywne wrażenie związane np. z innym tembrem silnika.

 

tak pomylonego toku rozumowania dawno nie widziałem... czyli aby mieć dużą moc najlepiej lać samo paliwo? a spalać się będzie beztlenowo? to po cholerę silniki się doładowuje? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Mniej powietrza więc komputer daje więcej paliwa = większa moc, większe spalanie

 

tego nie jestem taki pewien - jeśli będzie więcej paliwa przy tej samej ilości powietrza (zła mieszanka de facto..) to teoretycznie mocy to nie zwiększy bo do spalania tlen jest tak samo potrzebny jak paliwo.. przy spalaniu czegokolwiek brak odpowiedniej ilości tlenu kończy się wzrostem udziału sadzy w spalinach a ona mocy nie dodaje.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mniej powietrza więc komputer daje więcej paliwa = większa moc, większe spalanie

Panowie, kolega pewnie chciał napisać więcej powietrza... Ale napisał co innego niż myślał... Ja tak czasem mam :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kiedyś testowałem w mojej toyocie wkładki k&n vs seria i vs stożek k&n

Teoretycznie wkładka kn miala być lepsza od serii i tu nie zauważyłem większej różnicy a stożek faktycznie dawał odczuwalną poprawę ale dopiero w górnych zakresach obrotów ale znacznie obniżał elastyczność na niskich obrotach. Podobno w/g kn wkładka ma polepszyć elastyczność w niskich obrotach ale tak jak pisałem nie zauważyłem duzych różnic vs seria.

Konkluzja jeżeli juz coś ktoś chce poczuć to trzeba brać stożek ale....trzeba mu zapewnić odp temp no i......obroty :)

Gdzieś tez przeczytałem na stronach kn że stożek ma dać przyrost mocy rzedu 5-8 % ;)

pozdro

 

W/g mnie więcej zachodu z tym myciem zapewnianiem odp temp niz pożytku z tych wkładek czy stożka (bo chyba tylko stozek ma sens) w cywilnym codziennym użytkowania samochodu.

Link to comment
Share on other sites

więcej zachodu z tym myciem zapewnianiem odp temp niz pożytku z tych wkładek

 

godne rozważenia.. chyba po 2 latach już się wkładka KN zamortyzowała więc przed zakupem kolejnego zestawu do jej mycia dłużej się zastanowię jeśli moje weekendowe testy nie obronią przydatności wkładki KN... jakoś po wycieku oleju spod uszczelki filtra oleju KN spadło moje zaufanie do tej marki.. :neutral:

Link to comment
Share on other sites

Mniej powietrza więc komputer daje więcej paliwa = większa moc, większe spalanie, itd. Na hamowni trzeba by było to przetestować bo może to być subiektywne wrażenie związane np. z innym tembrem silnika.

Miałem na końcu dopisać byście mnie nie bili ale się niesłusznie zreflektowałem. To trochę prowokacyjne było z mojej strony. Jasne jest, że bez powietrza nie pali się :wink: . Dyskusja jest ciekawsza jak się tak trochę kij w mrowisko wsadzi. Bo ostatnio jakoś tak spokojnie na Forum - fermentu nie ma :wink: .

 

Pamiętam tylko, że jak naście lat temu jak miałem Fiata 126p i jak uruchamiałem ręczne ssanie (czyli zmieniałem skład mieszanki na bardziej paliwowy) to znacznie lepiej i szybciej jechał :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Pierwsze testy spalania zrobione - na odcinku testowym, prędkość 80km/h, obroty ok 1800 rpm:

 

- z brudym filtrem KN: 8,5 l/100km

- z brudnawym filtrem OEM: 8,9 l/100km

 

czyli jednak KN mimo zabrudzenia działa lepiej...

Różnica w elastyczności - wydaje mi się, że KN w obecnym stanie ma próg ok 1400-1500 rpm, tj. powyżej 1500 rpm nie ma różnicy pracy na obu filtrach, natomiast < 1500 jakby płynniej działa brudnawy OEM. Zobaczymy jak będzie po gruntownym wypucowaniu wkładki KN - pamiętam, że świeżo po zakupie/montażu odczucie było bardzo pozytywne ale pomiarów żadnych wtedy nie zrobiłem niestety.

Link to comment
Share on other sites

Takie coś tu kiedyś napisałem odnośnie podobnego tematu.

 

"Filtr ma ma bardzo dużą tolerancję działania i musi być już bardzo brudny, by wpłynąć na pracę silnika. Należy wziąć po uwagę pojemność układu zasilania powietrzem po stronie czystej (kilka litrów) - działa to jak kondensator w układach elektrycznych i powoduje mniejszą wrażliwość na słabszą przepływność filtra spowodowaną np. jego zabrudzeniem, słabą jakością, itd.

 

Dodatkowo należy pamiętać, że stosunek powietrza do paliwa oscyluje w granicach 40:1. Czyli na każdy spalony litr paliwa przypada 40 litrów zassanego powietrza. Hipotetycznie spalając 10 litrów paliwa na 100 km i jadąc 100 km/h w ciągu godziny filtr musi przepuścić 400 litrów powietrza - to chyba nie dużo".

 

Z powyższego wynika, że przepływność i stopień zabrudzenia filtra mają jednak kapitalne znaczenie, i że tolerancja pracy / zapas właściwych parametrów dla dostawy powietrza do silnika jest niewielki, a nie jak myślałem wielki.

Link to comment
Share on other sites

Wkładka KN wczoraj odbyła gruntowne mycie i ku mojemu zdziwieniu, patrząc pod światło, widać nadal w miejscu przepływu (mniej więcej na środku) większe zabrudzenia (zapchanie - mniej światła widać), które nie chciały zejść nawet po kilkukrotnym potraktowaniu chemią KN oraz płukaniu (zgodnie z instrukcją KN) :???: (przebieg wkładki to tylko ok 30kkm a miała/ma służyć ponoć 1 mln km) - obecnie kończy się suszyć więc jutro/pojutrze test/wyniki.

Link to comment
Share on other sites

Jakbym mial tyle cudowac, to chyba jednak wolalbym raz na jakis czas filtr papierowy wymienic

też mi to chodzi po głowie ale zrobię jeszcze testy na umytym KN - pewna różnica jest chociaż nie mam czystego OEMa aby mieć pełne porównanie a na razie kupować nie chcę (wypożyczyć się raczej nie da :mrgreen: ).

Dodatkowo, wydaje mi się, że na KN, te same prędkości uzyskuję na trochę niższych obrotach (jakieś 150-200 rpm mniej) i wydaje mi się, że trochę inaczej jest wtedy obsługiwany automat... Czyżby aż tak dokładnie to wszystko (współpraca silnik/automat) było dograne :???: Tribeca ogólnie jest raczej "niskoobrotowa" ale chyba co zbyt nisko to niezdrowo.. (potrafi zmienić bieg na wyższy przy 1100-1200 rpm na KN)..

Link to comment
Share on other sites

Knecht nie ma odpowiednika dla Tribeca 08-, WIX coś robi ale w PL chyba tego nie ma.. a ile kosztuje OEM w ASO? (nawet nie wiem - chyba wstyd przyznać.. :wink: w US 17-18 USD), ja KNa kupiłem za ok 160zł 1,5 roku temu.. ale przecież nie chodzi tu wyłącznie o pieniądze a również o "performance" :idea::mrgreen:

 

..żadna sztuka wywalić KNa i zamknąć wątek.. :?: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

to około 2 zł na 100 km więcej

 

to i tak <5% (+/- jakiś błąd pomiaru) przy Tribece, którą jazda po mieście kosztuje prawie 60zł/100km :sad: to nie jest aż tak wielka różnica... ale fakt - każde auto lubi mieć czysty filtr powietrza :wink:

 

[ Dodano: Czw Gru 17, 2009 10:02 am ]

wkładka KN już wysuszona, naolejona i w środku, tyle, że dziś zdezerterowałem - Tribeca nie ma jeszcze zimówek i wyruszyłem służbowozem - poza tym odcinek testowy kompletnie zasypany i ludziska 30kmh jeżdżą - brak możliwości pomiaru.. :sad:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...