Jump to content

Spalanie stukowe w GT'99


GeOrGe
 Share

Recommended Posts

Witam

Ostatnio założyłem sobie ECU z PPP. Po jakimś miesiącu jazdy zapalił mi się dziś na chwilę CEL podczas przyspieszania. Sprawdziłem błąd i wyszło że to knock sensor. Skasowałem błąd i postanowiłem pojeździć i zobaczyć czy znowu się pojawi z włączonym logowaniem. Błąd się nie pojawił ale zauważyłem że przy przyspieszaniu na maksa przy ok. 4tys obrotów wartość 'knock sensor(BTDC)' zmienia się na -2 stopnie na ułamek sekundy. Teraz pytanie, mam się czym martwić czy to dosyć normalne. Paliwo na jakim jeżdżę to BT Ultimate. Intercooler jest standardowy, wydech catback 3 cale. Ostatnio byłem na torze i przez katowanie auta przez 4 godziny CEL nie zapalił się ani razu. Dziękuję za ewentualne odpowiedzi

Link to comment
Share on other sites

a nie masz tam u siebie w okolicy gdzies Shella z Vpower Racing albo Tesco z tym swoim 99oktanowym etanolowym miksem?

Warto byloby sie dowiedziec, co dokladnie za mapa siedzi w tym PPP-komputerze, na jakie paliwo.

Oczywiscie dobrym pomyslem moze byc tez sprawdzenie gdzies z czujnikami u speca jakiegos?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam

Ostatnio założyłem sobie ECU z PPP. Po jakimś miesiącu jazdy zapalił mi się dziś na chwilę CEL podczas przyspieszania. Sprawdziłem błąd i wyszło że to knock sensor. Skasowałem błąd i postanowiłem pojeździć i zobaczyć czy znowu się pojawi z włączonym logowaniem. Błąd się nie pojawił ale zauważyłem że przy przyspieszaniu na maksa przy ok. 4tys obrotów wartość 'knock sensor(BTDC)' zmienia się na -2 stopnie na ułamek sekundy. Teraz pytanie, mam się czym martwić czy to dosyć normalne. Paliwo na jakim jeżdżę to BT Ultimate. Intercooler jest standardowy, wydech catback 3 cale. Ostatnio byłem na torze i przez katowanie auta przez 4 godziny CEL nie zapalił się ani razu. Dziękuję za ewentualne odpowiedzi

 

Ja miałem podobny problem.... knock sensor zapał się przy uruchomieniu silnika i palił aż się nie zagrzeje albo jak stał długo na luzie (np. 15minut), sprawdziłem to i okazało się że zapala się bezpodstawnie i dzieje się to często w Subaru. Działanie Knock Sensora jest bardzo proste... potrafi on wydobyć dźwięki z silnika o częstotliwościach które są niemal identyczne jak te które pojawiają się przy spalaniu stukowym. Ja też mam wydech przelotowy i z tego co wiem to dość częsta przyczyna jago zapalania (kod 22). Spróbuj wykręcić ten czujnik i wyczyścić jego podstawę a następnie sprawdź czy się zapala. Pisałeś że podczas jazdy na torze się nie świeci... masz wtedy bardzo zmienne i wysokie obroty więc czujnik się nie zapala bo nie ma do tego podstaw. Kolejnym problemem może być złe paliwo i BP Ultimate nawet jak będzie się nazywał Super Hiper Extra itp. to i tak jest to moim zdaniem badziewie. Tak jak pisał mój poprzednik podjedz na Shella i zalej 100 oktanów, na 100% poczujesz różnicę. Problem może tez leżeć po stronie zle wyregulowanego zapłonu lub tylko świec. Stukanie w silniku słychać dość głośno więc byś to zauważył :) Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ja miałem podobny problem.... knock sensor zapał się przy uruchomieniu silnika i palił aż się nie zagrzeje albo jak stał długo na luzie (np. 15minut), sprawdziłem to i okazało się że zapala się bezpodstawnie i dzieje się to często w Subaru. Działanie Knock Sensora jest bardzo proste... potrafi on wydobyć dźwięki z silnika o częstotliwościach które są niemal identyczne jak te które pojawiają się przy spalaniu stukowym. Ja też mam wydech przelotowy i z tego co wiem to dość częsta przyczyna jago zapalania (kod 22). Spróbuj wykręcić ten czujnik i wyczyścić jego podstawę a następnie sprawdź czy się zapala. Pisałeś że podczas jazdy na torze się nie świeci... masz wtedy bardzo zmienne i wysokie obroty więc czujnik się nie zapala bo nie ma do tego podstaw. Kolejnym problemem może być złe paliwo i BP Ultimate nawet jak będzie się nazywał Super Hiper Extra itp. to i tak jest to moim zdaniem badziewie. Tak jak pisał mój poprzednik podjedz na Shella i zalej 100 oktanów, na 100% poczujesz różnicę. Problem może tez leżeć po stronie zle wyregulowanego zapłonu lub tylko świec. Stukanie w silniku słychać dość głośno więc byś to zauważył :) Pozdrawiam

 

GeOrGe ma nieco inny problem :

zauważyłem że przy przyspieszaniu na maksa przy ok. 4tys obrotów wartość 'knock sensor(BTDC)' zmienia się na -2 stopnie na ułamek sekundy
. Zaś teza, jakoby przy jeżdzie na torze
masz wtedy bardzo zmienne i wysokie obroty więc czujnik się nie zapala bo nie ma do tego podstaw
jest o tyle odważna co nowatorska. Jedyny powód dlaczego miałby się nie zaświecić to albo rzeczywisty brak stuków albo dobrze działający selenoid ( :mrgreen: ), który przy odnotowaniu knocka od razu koryguje doładowanie in minus, do momentu aż wartość knocka znowu nie osiągnie 0. Lagi w starych ECU są na tyle duże, że CEL się nie ma czasu wyświetlić.

-2 to nie jest jakiś dramat, delikatny stuk. Moim zdaniem, oprócz sprawdzenia paliwka, stanu świeczek warto sprawdzić luz zaworów, zwłaszcza wydechowych. Tak delikatny knock jest wręcz symptomatyczny dla leciutko podpartych zaworów wydechowych.

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

Z tym paliwem to może być powód bo przed wjazdem na tor tankowałem na innej stacji i był to właśnie shell v power. Dziś zaleje jeszcze paliwka z shella i spróbuje. Wnioskuje z waszych wypowiedzi że stuku nie powinno być w ogóle, tak? Myślałem może że to jest w miarę normalne i po prostu ECU 'bada' granice.

Link to comment
Share on other sites

Z tym paliwem to może być powód bo przed wjazdem na tor tankowałem na innej stacji i był to właśnie shell v power. Dziś zaleje jeszcze paliwka z shella i spróbuje. Wnioskuje z waszych wypowiedzi że stuku nie powinno być w ogóle, tak? Myślałem może że to jest w miarę normalne i po prostu ECU 'bada' granice.
Tak to jest z tymi ECU w Subaru :) Czujnik Spalania Stukowego zbyt często się myli ale zgadzam sie z Grzeskiem_67....lepiej profilaktycznie wszystko sprawdzić :)
Link to comment
Share on other sites

Grzesiek_67, skąd teza, że stuki zmniejszą doładowanie? z tego co czytałem dopiero ekstremalna wartość IAMa wpłynie na wyłączenie sterowania wastegatem i spowoduje jego otwarcie na maksa (pozostanie doładowanie mechaniczne). Stuki na mniejszym poziomie zmieniają tylko wyprzedzenie zapłonu i w szczególności nie wpływają na mieszankę ani na doładowanie.

 

cóż, można to potwierdzić na disassembly jak ktoś się całkiem uprze i ma ze 2 tygodnie wolnego na gapienie się w assembler :roll:

Link to comment
Share on other sites

Grzesiek_67, skąd teza, że stuki zmniejszą doładowanie?

 

To nie teza, to empiria :mrgreen:

Ano właśnie z loggera - pełne otwarcie przepustnicy, knock na poziomie nawet -1 i reakcja selenoidu - WG uchylony (nie otwarty całkowicie !!!) do momentu aż wartość knocka wróci do 0. Zapłon jest wyprzedany o -2, -3.

 

z tego co czytałem dopiero ekstremalna wartość IAMa wpłynie na wyłączenie sterowania wastegatem i spowoduje jego otwarcie na maksa (pozostanie doładowanie mechaniczne). Stuki na mniejszym poziomie zmieniają tylko wyprzedzenie zapłonu i w szczególności nie wpływają na mieszankę ani na doładowanie.

 

Czytaj dalej. A potem skonfrontuj to z rzeczywistością :wink:

 

Powyższe oparte o działanie ECU z MY99.

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

walczylem z tym problemem ostatnio. tylko ze umnie cofalo zaplon max o -8 stopni. Aby wyeliminowac slabe paliwo (tankuje zawsze BP98) zalalem VP99. Niestety bez zmian....

Potem umylem przeplywke beznyna ekstrakcyjna i zaplon cofal sie juz tylko o -3.... nadal mnnie to martwilo wiec podejchalem do pewnego serwisu, ktory od samego poczatku mowil o przeplywce, zamontowano mi nowa przeplywke, zabralem chlopakom netbooka i ogien pulawska (oczywiscie odcinek drogi byl zamkniety dla ruchu :wink: ).

Wynik. +1 na zaplonie :mrgreen: zero stuku etc.... na BP 98.

 

mam turbobacka i mowiono mi ze stuk na poziomie -2 -3 moze sie zdarzac bez remapu... na szczescie u mnie to juz nie wystepuje.

W weekend zrobie ponownie logi tylko czekam az wylaczą Wal miedzeszynski z ruchu :) aby mozna bylo bezpiecznie to sprawdzic :twisted:

 

mam nadzieje ze zaplon bedzie idealny.

 

tak wiec George moze przeplucz przeplywke benza i pologuj... a jak nie zadziala zmnien przeplywke.

 

 

dziwne bylo to ze stuki wystepowaly tylko w przedziale 4000 obr-4800obr...

Link to comment
Share on other sites

Przeplywki w my99/00 maja opinie tak delikatnych, ze czyszczenie moze je takze uszkodzic.

Prawde mowiac przy cenie przeplywki do tych rocznikow - jesli tylko jest podejrzenie, ze to przeplywka, to chyba bym sie nie ceregielil, tylko wymienil. Zwlaszcza bedac w UK.

 

Ale u George'a mysle, ze tematem moze byc program PPP w jego ecu.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

eh, mam ecu o 3-4 lata młodsze, chyba porównywanie nie ma sensu

 

Jest pewne porównanie. I w jednym i drugim występuje dezaktywacja kontroli doładowania od spalania stukowego.

 

taaa, ale to tylko potwierdza w pewnym stopniu to co pisałem.

Możesz coś napisać o empirii Grzegorza?

Link to comment
Share on other sites

eh, mam ecu o 3-4 lata młodsze, chyba porównywanie nie ma sensu

 

Jest pewne porównanie. I w jednym i drugim występuje dezaktywacja kontroli doładowania od spalania stukowego.

 

taaa, ale to tylko potwierdza w pewnym stopniu to co pisałem.

Możesz coś napisać o empirii Grzegorza?

 

Mogę,... jak przetłumaczysz na polski, to zdanie:

 

"cóż, można to potwierdzić na disassembly jak ktoś się całkiem uprze i ma ze 2 tygodnie wolnego na gapienie się w assembler "

Link to comment
Share on other sites

Przecież jasne, że w ECU siedzi po prostu program komputerowy. Kwestia jaki algorytm realizuje

http://pl.wikipedia.org/wiki/Asembler

przedrostek dis- oznacza operację odwrotną, bardzo czasochłonną

reszta słów to mowa Ojczysta :wink:

 

No, to jeżeli masz chęci i czas, mogę podesłać centralę forysia sturbo, żebyś mógł zapoznać się z tematem. Możesz z nią robić co chcesz.

Link to comment
Share on other sites

toś nawiązał do mojego pytania :lol:

wolę siedzieć nad centralą ze swojego forka - ostatni 16bitowy subarak :!:

 

Nawiązałem do Twojego zdania, które zacytowałem, ponieważ pomiędzy zrobieniem loggera na bazie dostępnych w necie definicji, a rozpoznaniem sterownika benzyny, to jednak chyba inna bajka jest.

Link to comment
Share on other sites

i co z tego? czy napisałem inaczej? (retorycznie, oczywiście nie)

 

co ma logger do tematu? prócz tego, że Grzegorz powołuje się na swoje obserwacje z loggera, ja mam obserwacje zaprzeczające.

 

widzę, że to zmierza donikąd. przypomnę, że chodziło o to czy stuki obserwowane przez ECU wpływają na regulację doładowania. odpowiedź "nie wiem" też jest ok, nie wstydź się :lol: wielu woli uczciwe "nie wiem" od cfaniakowania :???:

Link to comment
Share on other sites

i co z tego? czy napisałem inaczej? (retorycznie, oczywiście nie)

 

co ma logger do tematu? prócz tego, że Grzegorz powołuje się na swoje obserwacje z loggera, ja mam obserwacje zaprzeczające.

 

widzę, że to zmierza donikąd. przypomnę, że chodziło o to czy stuki obserwowane przez ECU wpływają na regulację doładowania. odpowiedź "nie wiem" też jest ok, nie wstydź się :lol: wielu woli uczciwe "nie wiem" od cfaniakowania :???:

 

Kropkowicz, sorry, ale napisałeś, że ze dwa tygodnie zajęło by Ci rozpoznanie sterownika. Dla mnie to jest cwaniakowanie informatyka.

 

Jeszcze raz napiszę. W starszych forkach, stuki rejestrowane wpływają na kontrolę doładowania.

Link to comment
Share on other sites

zrozumienie i rozpisanie podstawowych mapek , jak działa ecu w 99/00 w dwa tygodnie szacun sorry , ale nie wiesz co piszesz.

Wszystkim tym co maja negatywną korekcję radzę jechać do osób co ogarniają temat , zaoszczędzi to im może awarii silniczka.

Link to comment
Share on other sites

kropkowicz,

nie zabierałem głosu do tej pory gdyż z koniem się kopać nie lubię :mrgreen:

 

W starszych forkach, stuki rejestrowane wpływają na kontrolę doładowania.

 

Zadowolony ?

 

Wszystkim tym co maja negatywną korekcję radzę jechać do osób co ogarniają temat , zaoszczędzi to im może awarii silniczka.

 

Piotrze, stuki na poziomie -1, -2 przy klepce są aż tak dramatyczne dla silnika ? Przecież to taki głośniej szepczący zapłon :mrgreen: Największa niedogodność to, że nawet przy takich "cichych" stukach" nie da się cholercia napompować do końca. A i jeszcze jedno, czy czujnik stukowy może również interpretować stuki stricte mechaniczne (np. panewka, głośne zawory), jako początki spalania detonacyjnego ? Innymi słowy, czy głośny silnik będzie również przez czujnik spalania stukowego wyłapywany ?

Z góry dzięki za odpowiedź :wink:

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

Grzesiek_67, się od koni nie przezywaj :lol:

Jeszcze raz napiszę. W starszych forkach, stuki rejestrowane wpływają na kontrolę doładowania.

toż o to chodziło, może wydawało ci się, że już to napisałeś :wink: jakbyś napisał wcześniej, Grzesiek triumfowałby wcześniej. proste :mrgreen:

 

dwa tygodnie full time dla jednego inżyniera na potwierdzenie w kodzie ECU tezy, że stuki wpływają na doładowanie? spoko, ale po co jak mamy takich ekspertów jak Ty chętnych do merytorycznej dyskusji. Rozpracować do ostatniej wątpliwości algorytm Denso nawet z narzędziami i informacjami z internetu to inny temat. Są ludzie, którzy żyją z inżynierii odwrotnej (to po Polsku, bo nie chce mi się znów tłumaczyć).

 

Pozdro i jeszcze raz dzięki za cierpliwość :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...