Jump to content

Honda FCX Clarity


Jacky X

Recommended Posts

Zainteresował mnie ten samochód: Honda FCX Clarity :

http://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity

 

Jest ekologiczny w zakresie eksploatacji i ma duży zasięg.Czy uważacie ,że wodór to paliwo przyszłości ?

250px-FCX_Clarity.jpg

 

Z tego co widzę auto oferowane jest w 3 letnim leasingu 600USD/mies. czyli bardzo bardzo tanio jeśli wziąć pod uwagę krótkie serie produkcji. Pewnym utrudnieniem jest brak większej ilości stacji wodoru w Kaliforni niemniej zastanawia dlaczego auto nie jest hitem w USA ???

Link to comment
Share on other sites

Jacky X,

mistrzu...kolejny wątek, kolejne pytanie i kolejna odpowiedź w jednym poście ;)

 

Czy uważacie ,że wodór to paliwo przyszłości ?

 

zastanawia dlaczego auto nie jest hitem w USA ???

 

Pewnym utrudnieniem jest brak większej ilości stacji wodoru

 

 

chyba jakis analfabeta pisał tego njusa na wiki...

Link to comment
Share on other sites

Nie. Choćby z tego względu że przesiąka przez każdy znany ludzkości materiał.

 

przesadzasz, po prostu powoli spiernicza ;)

jakiś polski inzynier, już coś, gdzieś kiedyś wymyślił żeby straty były znikome.

Link to comment
Share on other sites

Wodór ma masę zalet i tylko jedną wadę :

 

Zalety

1) Czysty ekologicznie.

2) Duża sprawność napędu

3) Duże walory użytkowe-duży moment obr. silników elektrycznych

4) Duży zasięg.

5) Możliwa produkcja na bazie różnych technologii.

 

Wady:

1) Bardzo wybuchowy.

Link to comment
Share on other sites

widzialem test tego auta ......koszt przejechania 100km był jakis z kosmosu (tzn tak wielki)

Wynikało to z zywotnosci ogniw paliwowych ktore po 80tys km trzeba zmieniac na nowe i była to ZAAAAAAAAAAAAAJEB.........CIE DUZA SUMA!!!!!!

Auto ekologiczne ale totalnie nie EKONOMICZNE, zreszta wiadomo ekologia nie jest tania co widac po wszystkich normach euro ......total poraszka.

Link to comment
Share on other sites

Wodór ma ten problem, że nawet mocno sprężony, ma 10x niższą gęstość objętościową niż benzyna. Dopiero wodór w stanie ciekłym daje lepsze wyniki jeśli mówimy o aspekcie przechowywania.... Jedyny problem to taki, że ciekły wodór musi być przechowywany w temperaturze poniżej temperatury krytycznej wodoru...... czyli jakieś -240 stopni.... a to jest dosyć energochłonne :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Wady:

1) Bardzo wybuchowy.

Jak pamiętam z lekcji chemi to chyba "tylko" w połączeniu z tlenem :mrgreen:

 

Dobrze zapamiętałeś ale nie do końca. Wodór jest wybuchowy nawet z tlenem atmosferycznym a nie czystym.Slychać jak uwalniający się wodór mikroeksplotuje po wydostaniu się na "wolne powietrze". Wada/zaleta. Dobre paliwo ale może być niebezpieczne.No i ładny ładunek pod ręką dla terrorystów.

 

[ Dodano: Wto Lis 03, 2009 8:03 pm ]

widzialem test tego auta ......koszt przejechania 100km był jakis z kosmosu (tzn tak wielki)

Wynikało to z zywotnosci ogniw paliwowych ktore po 80tys km trzeba zmieniac na nowe i była to ZAAAAAAAAAAAAAJEB.........CIE DUZA SUMA!!!!!!

Auto ekologiczne ale totalnie nie EKONOMICZNE, zreszta wiadomo ekologia nie jest tania co widac po wszystkich normach euro ......total poraszka.

 

1) Koszt sprzętu nie może być ZEJ... bo cały samochód ma kosztować 36x600USDx3zł. Czyli ok. 65tys zł. Nawet gdyby to była jednorazówka na przejechanie 100 000 km to mówimy o dużym koszcie ale akceptowalnym.Napewno dalko do ZAJ.. kosztów.Chyba,że rząd USA wysoko substydiuje to auto.Ale zakładam,że tak być nie musi.Z czasem regeneracja też będzie tanieć.

 

2) Koszt paliwa. 14 kg wodoru potzebnych na przejechanie ok. 400km musi dziś kosztować.Ale przy masowej produkcji i tak naprawdę nieograniczonej technologii zakładam,że może być spoko. Dużą zaletą jest możliwość produkcji w dowolnym miejscu na ziemi i transport. Zatemmożna sterować geografią ekologii. Podejrzewam,że np. taki rząd USA zamiast spalać ropę w USA spalałby ją na miejscu tj. wmiejscu wydobycia a transportował by czyściutki ekologicznie wodór do zanieczyszczonych miast. A władze np.Tokyo ???lub innych zatrutych smogiem miest ???

Podobnież we Frankfurcie jest stacja do tankowania aut wodorem.Można by spytać o cenę :mrgreen:

 

[ Dodano: Wto Lis 03, 2009 8:09 pm ]

Wodór ma ten problem, że nawet mocno sprężony, ma 10x niższą gęstość objętościową niż benzyna. Dopiero wodór w stanie ciekłym daje lepsze wyniki jeśli mówimy o aspekcie przechowywania.... Jedyny problem to taki, że ciekły wodór musi być przechowywany w temperaturze poniżej temperatury krytycznej wodoru...... czyli jakieś -240 stopni.... a to jest dosyć energochłonne :mrgreen::mrgreen:

 

Nie wiem jak przechowują wodór. Nie wiem jak też kalorycznym jest paliwem ale zdaje się,że parametry ma ok. skoro stosuje się go czasami w rakietach. Zresztą co tu dużo mówić skoro to paliwo paliw. :grin: Utlenia się wręcz genialnie.

Podobna jest sparawa z CNG (metan,gaz ziemny) i skroplonej postaci LNG.Nie wiemczy do LNG potrzebana jest lodówka bo przecież funkcjonują transportowce LNG a raczej niemozliwe aby były chłodzone.Może sprężanie już załatwia sprawę.14 kg sprawia,że automa przyzwoity zasięg 400km. Nie wiem czy te 14 kg wymaga wielkich zabiegów. Zdaje się,że gdzieś czytałem,że wymaga ciśnienia rzędu 35 atmosfer. A to niezbyt dużo . Zdaeje się kilka razy więcej niż LPG (chyba do.ok 10 MPa ) i dużo mniej niż CNG , który ściska się do ok.200 MPa !!!

 

PS. Tak czy inaczej w chwili rozszczelnienia zbiornika i tak wodor pierdyknie najlepiej :oops:

 

 

Dodatkowowodór można produkować albo przy elektrowniach jądrowych. Albo ewentualnie przy elektrowniach ekologicznych ,jakiś tam zaporach na rzekach,elektrowniach wiatrowych itp.

 

Sprawdziłem :

Honda FCX Concept: Wodór magazynowany jest w postaci skompresowanego gazu (przy ciśnieniu 35 MPa na 171-litrowy zbiornik).

Zasięg

Honda FCX Concept: Dzięki znakomitej wydajności, ogniwa paliwowe zapewniają duży zasięg. Honda FCX Concept może przejechać 354 mil (569,7 km) na pełnym zbiorniku.

Wadą skompresowanego gazu jest potrzeba wykorzystania dodatkowej energii do kompresji, a zbiorniki w samochodach muszą być względnie duże, aby pomieścić odpowiednią ilość wodoru.

BMW Hydrogen 7: Płynny wodór pochłania dużo energii i musi być ochładzany do temperatury -253° C, co powoduje pewne problemy z magazynowaniem. Na przykład, jeśli samochód nie będzie użytkowany przez pewien czas (szacunkowo przez 9-14 dni), wodór „wykipi", czyli płyn ogrzeje się, zamieni w gaz i wydostanie się ze zbiornika. Oznacza to także, że samochód nie może pozostawać w zamkniętym pomieszczeniu.

 

KOSZTY :

Obecnie wyprodukowanie kilograma wodoru kosztuje 3-5 dolarów.

 

14kg x 5 USDx 3zł / 6 (bo zasięg 600km)= 35zł/100km

 

Bardzo uważam przywoity koszt na starcie ok. 35zł/100 km.

 

h2stacjef039.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mamy tutaj podstawowy problem - na chwilę obecną wodór nie jest żródłem energii, a jedynie jej nośnikiem. Żeby móc tankować sobie czysty wodór na stacji, trzeba wcześniej nasmrodzić elektrownią kilkaset kilometrów dalej, żeby ten czysty wodór pozyskać.

 

[ Dodano: Wto Lis 03, 2009 8:00 pm ]

Jacky X - koszt leasingu to nie jest koszt produkcji samochodu i wdrożenia technologii.. Honda inwestuje w przyszłość, ale w tej chwili dokłada sporo do każdej sztuki i traktuje leasing jako testy, do których kosztów dokładają się użytkownicy.

Link to comment
Share on other sites

Ma Żeby móc tankować sobie czysty wodór na stacji, trzeba wcześniej nasmrodzić elektrownią kilkaset kilometrów dalej, żeby ten czysty wodór pozyskać.

.

 

Tyle wada co zaleta.

 

A pozyskiwanie wodoru wcale nie musi być smrodliwe.Można gouzyskiwwać z naddatków energii w godzinach nocnych,elektrowni słonecznych na pustyniach, spiętrzeń wody , elektrowni wiatrowych.Oczywiscie jeśli motoryzacja przystała na torozwiązanie potrzeby były by OGROMNE.

Link to comment
Share on other sites

Ma Żeby móc tankować sobie czysty wodór na stacji, trzeba wcześniej nasmrodzić elektrownią kilkaset kilometrów dalej, żeby ten czysty wodór pozyskać.

.

 

Tyle wada co zaleta.

 

A pozyskiwanie wodoru wcale nie musi być smrodliwe.Można gouzyskiwwać z naddatków energii w godzinach nocnych,elektrowni słonecznych na pustyniach, spiętrzeń wody , elektrowni wiatrowych.Oczywiscie jeśli motoryzacja przystała na torozwiązanie potrzeby były by OGROMNE.

 

Pytanie czy ogniwa sloneczne i cala reszta zielonej drobnicy bedzie wystarczajaco wydajna. Poki co najsensowniejszym rozwiazaniem wydaje sie energia atomowa, ktora niestety bojkotuja ekooszolomy nie potrafiac podac zadnej czystej i ekonomicznie oplacalnej na skale globalna alternatywy. ..

Link to comment
Share on other sites

Honda FCX Concept: Dzięki znakomitej wydajności, ogniwa paliwowe zapewniają duży zasięg. Honda FCX Concept może przejechać 354 mil (569,7 km) na pełnym zbiorniku.

Wadą skompresowanego gazu jest potrzeba wykorzystania dodatkowej energii do kompresji, a zbiorniki w samochodach muszą być względnie duże, aby pomieścić odpowiednią ilość wodoru.

BMW Hydrogen 7: Płynny wodór pochłania dużo energii i musi być ochładzany do temperatury -253° C, co powoduje pewne problemy z magazynowaniem. Na przykład, jeśli samochód nie będzie użytkowany przez pewien czas (szacunkowo przez 9-14 dni), wodór „wykipi", czyli płyn ogrzeje się, zamieni w gaz i wydostanie się ze zbiornika. Oznacza to także, że samochód nie może pozostawać w zamkniętym pomieszczeniu.

Jacky X, a cała infrastruktura ? Stacje wodorowe magazynujące wodór ? Koszt utrzymania takiej stacji raczej będzie spory, bo owszem wyprodukować to raz.... a potem zanim produkt trafi do Ciebie to jeszcze miliard opłat po drodze zapłacisz.... Zresztą tak samo jest z benzyną.
Link to comment
Share on other sites

@Harvester

 

Realnie patrząc nie wygląda to źle.Widać,że w Europie "pilotaż" już się robi. Wtopa tylko,że wodór przedostaje się przez ścianki :shock: - przyznaję o tym nie wiedziałem. Niezanieczyszcza ale trzeba by braki wliczać w cenę.

 

Infrastrukturą można wogóle się nie przejmować.Jak się będzie opłać- sama powstanie :lol:

 

Wszystko zależy od lobby.Lobby natowe wcale nie będzie chciało puścić dojnej krowy chociaż za surowiec muszą słono płacić a i tak wodór mogą produkować.

 

Ale gdyby powstało lobby nazwijmy go wodorowe na bazie energii jądrowej lub kopalni węgla-kto wie, może przekonają rząd? I to jedyna bariera. Samochody są i opracowana infrastruktura ale jeszcze niewybudowana.

 

Najważniejsze,że koszty są realne.

Link to comment
Share on other sites

Jacky X,

Powtarzam co było w TOP GEAR oraz gdzies na tvnturbo.

Cena ktora podałes 65tys zl to cena za wynajem auta z tego co wiem nie ma mozliwosci kupna samochodu!!!

Nie moge znalesc jak smigali wtvn turbo tym cudem ale było powiedziane a za 65tys zl to mozna sobie fabie z dyszlem pod maską kupic a nie auto przyszłości:PPP

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...