Skocz do zawartości

Czy S-AWD faktycznie jest przereklamowane...?


TP_S

Rekomendowane odpowiedzi

W SUBARU nie ma takich "cyrków" bo masz stale 4x4 , nic się nie odpina, nic się nie dopina, nie ma ograniczenia "tylko na luźnych nawierzchniach i tylko przy jeździe na wprost" ...

Dla mnie to było jednym z argumentów (wielu) przemawiających ZA Subaru.

 

Dlatego pytanie "czy w Subaru też tak się da" nie ma racji bytu. Tutaj zawsze kręcą Ci się 4 kółeczka i dzięki temu kiedy inni "się ciągną" to my jedziemy :)

 

Przykro, ale zupełnie nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Ja nie kwestionuję, że napęd S-AWD Subaru jest świetny. Wiem też, że żadne haldexy i inne tego typu wynalazki nie sprawdzają się tak w praktyce, co było widoczne np tej zimy. Tylko torsen jest rozwiązaniem równorzędnym. Czy trochę lepszym czy trochę gorszym nie wiem, bo nigdy nie jeździłem wynalazkami typu Audi Allroad czy Q5. Ja nie chcę zmieniać S-AWD na coś innego, bo nie ma takiej potrzeby. Ja próbuję ten napęd uzupełnić o funkcję LOCK, czyli zblokowanie osi i tylnych kół. Taka funkcja byłaby używana w terenowych sytuacjach ekstremalnych i niech się wyłącza nawet przy 15 km/h. Teraz kolejny raz powtórzę pytanie:

 

Czy gdy zaczynamy grzęznąć w błocie lub śniegu blokada osi i tylnych kół przydałaby się czy też zupełnie by nie pomogło? Myślę, że takie rozwiązanie jest tanie i proste. Jeszcze raz wkleję też filmik, gdzie też być może blokada by się przydała, chociaż mam wrażenie, że kierowca nie chciał wjechać, albo wybitnie nie miał smykałki:

http://www.youtube.com/watch?v=itAaT9RaV60&feature=related

 

Jeszcze uzupełnię - jeżeli przy ruszaniu jedno koło wisi w powietrzu albo się ślizga, a tylna oś jest zblokowana, to przecież prawie cały moment i tak idzie na koło, które ma przyczepność, prawda?

 

Niczego nie twierdzę, tylko pytam się...

 

-- Pn lip 04, 2011 9:19 pm --

 

No i jak masz VDC to wystarczy trakcja pod tylko jednym z 4-ech kół i auto ruszy.

 

Które modele Subaru mają VDC? Czy dobrze zapamiętałem, że Imprezy WRC i to nie wszystkie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W SUBARU nie ma takich "cyrków" bo masz stale 4x4 , nic się nie odpina, nic się nie dopina, nie ma ograniczenia "tylko na luźnych nawierzchniach i tylko przy jeździe na wprost" ...

Dla mnie to było jednym z argumentów (wielu) przemawiających ZA Subaru.

 

Dlatego pytanie "czy w Subaru też tak się da" nie ma racji bytu. Tutaj zawsze kręcą Ci się 4 kółeczka i dzięki temu kiedy inni "się ciągną" to my jedziemy :)

 

Przykro, ale zupełnie nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Ja nie kwestionuję, że napęd S-AWD Subaru jest świetny. Wiem też, że żadne haldexy i inne tego typu wynalazki nie sprawdzają się tak w praktyce, co było widoczne np tej zimy. Tylko torsen jest rozwiązaniem równorzędnym. Czy trochę lepszym czy trochę gorszym nie wiem, bo nigdy nie jeździłem wynalazkami typu Audi Allroad czy Q5. Ja nie chcę zmieniać S-AWD na coś innego, bo nie ma takiej potrzeby. Ja próbuję ten napęd uzupełnić o funkcję LOCK, czyli zblokowanie osi i tylnych kół. Taka funkcja byłaby używana w terenowych sytuacjach ekstremalnych i niech się wyłącza nawet przy 15 km/h. Teraz kolejny raz powtórzę pytanie:

 

Czy gdy zaczynamy grzęznąć w błocie lub śniegu blokada osi i tylnych kół przydałaby się czy też zupełnie by nie pomogło? Myślę, że takie rozwiązanie jest tanie i proste. Jeszcze raz wkleję też filmik, gdzie też być może blokada by się przydała, chociaż mam wrażenie, że kierowca nie chciał wjechać, albo wybitnie nie miał smykałki:

http://www.youtube.com/watch?v=itAaT9RaV60&feature=related

 

Jeszcze uzupełnię - jeżeli przy ruszaniu jedno koło wisi w powietrzu albo się ślizga, a tylna oś jest zblokowana, to przecież prawie cały moment i tak idzie na koło, które ma przyczepność, prawda?

 

Niczego nie twierdzę, tylko pytam się...

 

-- Pn lip 04, 2011 9:19 pm --

 

No i jak masz VDC to wystarczy trakcja pod tylko jednym z 4-ech kół i auto ruszy.

 

Które modele Subaru mają VDC? Czy dobrze zapamiętałem, że Imprezy WRC i to nie wszystkie?

 

Tak na zdrowy rozum, ten "Lock" w autach z dołączanym napędem daje ci przy niskiej prędkości namiastkę tego co masz w subaru przez cały czas czyli stały rozdział napędu na obie osie. SAWD z reduktorem i tak jest najlepszym obok torsena rozwiązaniem masowym więc nikt nie będzie wstawiał kolejnych blokad itd.

 

a vdc (czyli ESP) to mają teraz wszystkie nowe modele subaru? pomyliło ci się chyba z DCCD :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na zdrowy rozum, ten "Lock" w autach z dołączanym napędem daje ci przy niskiej prędkości namiastkę tego co masz w subaru przez cały czas czyli stały rozdział napędu na obie osie. SAWD z reduktorem i tak jest najlepszym obok torsena rozwiązaniem masowym więc nikt nie będzie wstawiał kolejnych blokad itd.

 

a vdc (czyli ESP) to mają teraz wszystkie nowe modele subaru? pomyliło ci się chyba z DCCD :wink:

Jeżeli Toyota RAV ma wielopłytkowe sprzęgło lepkościowe, jak opisał MForbi, to takie rozwiązanie nie ma niczego wspólnego z blokadą, o czym wspomniałem pisząc, że nie zrozumiał o co mi chodzi....

 

Ja miałem oczywiście ma myśli prostą blokadę MECHANICZNĄ, jaka jest w Nissanie x-trail czy Kaszankai. Jeszcze lepsza byłaby taka blokada, jaką stosowano w GAZach, UAZach czy starych Jeepach.

 

Co do ESP, to rzeczywiście Mcbeth tak sugestywnie napisał, że myślałem, że mu chodzi o tylną szperę. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło. Oprócz magicznego guzika LOCK, postuluję jeszcze dodatkowy guzik wyłączający w trudnym terenie ABS i ESP.

 

A tak przy okazji - czy są jakieś KONKRETNE różnice między ESP i VDC? Jedni twierdzą, że żadnej, inni że VDC ustawione jest, by działać "delikatniej", ale jaka jest prawda też nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwól, że zacytuję sam siebie, chociaż to trochę niezręcznie "chociaż mam wrażenie, że kierowca nie chciał wjechać, albo wybitnie nie miał smykałki"

 

Pozwól też, że zacytuję moim zdaniem najbardziej trafny komentarz zamieszczony pod filmikiem: "Did you pressed the brake, when you were in diagonal? Cause this car has not diff lock. Thank you"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak przy okazji - czy są jakieś KONKRETNE różnice między ESP i VDC? Jedni twierdzą, że żadnej, inni że VDC ustawione jest, by działać "delikatniej", ale jaka jest prawda też nie wiem.

VDC to po prostu Subarowe ESP z TCS z wszystkimi tego konsekwencjami. Po prostu działa na 4 koła. W dodatku w wersji z AT (MPT, nie wiem jak z VTD) ma możliwość balansowania międzyosiowym rozkładem momentu zanim zacznie ingerować w silnik czy hamować, przez co czasem działa, choć go nie czuć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

prawdziwie stały napęd na wszystkie koła, przez niektórych nazywany AWD w odróżnieniu od 4x4, wymaga 3 mechanizmów różnicowych:

- przedni,

- środkowy (tudzież centralny :mrgreen: ),

- tylny.

 

Przedni, różnicuje prędkość kół przednich, o dziwo :twisted: jak w FWD, tylny kół tylnych, jak w RWD :mrgreen: a centralny różnicuje prędkość osi, bo jak się okazuje nie tylko koła poszczególnych osi kręcą się z różnymi prędkościami, ale i same osie w różnych sytuacjach mogą mieć różne prędkości... I tutaj dochodzimy do sedna sprawy - wszystko zależy od konstrukcji centralnego mechanizmu różnicowego. Jeżeli centralny, który spina osie, nie pozwala na różnicowanie ich prędkości, to będzie go można użyć tylko na luźnej nawierzchni (szutry, błoto), bo na asfalcie zwyczajnie się rozsypie...

Subaru, a tym samym SAWD posiada na centralnym wiskozę (ew. w AT sprzęgło wielopłytkowe bodajże), która to nie dość, że pozwala na różnicowanie prędkości osi stale i wszędzie, to jeszcze działa jak LSD czyli popularna szpera (4kg) i to jest właśnie MEGA rozwiązanie :twisted::mrgreen: :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwól, że zacytuję sam siebie, chociaż to trochę niezręcznie "chociaż mam wrażenie, że kierowca nie chciał wjechać, albo wybitnie nie miał smykałki"

 

Pozwól też, że zacytuję moim zdaniem najbardziej trafny komentarz zamieszczony pod filmikiem: "Did you pressed the brake, when you were in diagonal? Cause this car has not diff lock. Thank you"

Ja sie jeszcze zastanawiałem, czy w tym konkretnym przypadku nie pomogł może wiek samochodu :) Czyli np hamulec dzialajacy mocniej na lewe przednie kolo ;p. Chociaz sam kiedys bylem w podobnej sytuacji w sniegu i hamulec mnie stamtac wyciagnal :)

Co do blokady tylnego i centralnego dyfra, to jak chcialbys to zrealizowac?

tutaj koles cos mowi, ze mu limitowany slip dziala, ciekawe co ma tam z tylu zalozone :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten_Typ_tak_ma, podobnego typu (elektro)blokady były w audi 80/100 i w początkowych A6 oczywiście quattro, potem z nich zrezygnowano. Też się zastanawiałem czy i na ile były one pomocne. Pamiętać przy tym należy, że w quattro centralny dyferencjał to torsen, o kompletnie innej zasadzie działania niż subarowska wiskoza.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sqM_evxl%20...%20re=related

tutaj koles cos mowi, ze mu limitowany slip dziala, ciekawe co ma tam z tylu zalozone

Limited Slip Differential, czyli LSD fabryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu, stosowany w GT, WRX i niektórych wolnossących forkach...

 

Na tym filmiku
4x4 jakby miały trochę łatwiej :)

Po pierwsze primo: to były w większości dość mocne tylnonapędówki, którym z założenia nie jest łatwo na śliskiej nawierzchni (wystarczy zajrzeć do "Konfesjonału" :P );

Po drugie primo :wink: : Jeśli ktoś nie jeździł różnymi autami z napędem na cztery, nie będzie potrafił dostrzec różnicy. To nie tak, że wszystkim 4x4 jest łatwiej: różnice w prowadzeniu wolnossaka-GT/WRX-STI nie wynikają jedynie z różnic w mocy: w dużym stopniu to szpery powodują tak znaczną różnicę w prowadzeniu, odczuwalną tym bardziej, im gorsza jest przyczepność. Na forum są wątki o zaszperowaniu wolnego ssaka, wiele osób "poprawiało" fabryczne napędy w WRX'ach wsadzając te z STI, warto ich popytać o zdanie. Dyzio może wam napisać, przerobił to dokładnie i zachwycał się różnicą w prowadzeniu.

 

Z tego samego powodu uważam, że porównywanie EVO z WRX'em jest z założenia niesprawiedliwe: WRX stoi na na straconej pozycji, jest tylko szybkim dupowozikiem. Dopiero porównanie EVO vs STI zaczyna mieć sens

 

 

Tutaj prosto pokazana różnica między otwartym i zaszperowanym dyfrem:

 

+torsen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak przy okazji - czy są jakieś KONKRETNE różnice między ESP i VDC? Jedni twierdzą, że żadnej, inni że VDC ustawione jest, by działać "delikatniej", ale jaka jest prawda też nie wiem.

 

ESP to określenie zastrzeżone dla marcedesa i dlatego u innych nazywa się inaczej żeby nie płacić za licencję :wink: ale chodzi o ten sam system a nie jakieś specjalne wersje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Limited Slip Differential, czyli LSD fabryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu, stosowany w GT, WRX i niektórych wolnossących forkach...

Tyle to wiem, z tym, ze jesli chcialbym zalozyc taki dyfer do mojego Legacy to jak go dobrac, zeby zgral sie ze skrzynia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Limited Slip Differential, czyli LSD fabryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu, stosowany w GT, WRX i niektórych wolnossących forkach...

Tyle to wiem, z tym, ze jesli chcialbym zalozyc taki dyfer do mojego Legacy to jak go dobrac, zeby zgral sie ze skrzynia?

Musisz odczytać przełożenia z Twojego dyfra i dobrać dyfer o takim samym przełożeniu, tylko z LSD. Na forum trafiają się od czasu do czasu oferty sprzedaży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

VDC to po prostu Subarowe ESP z TCS z wszystkimi tego konsekwencjami. Po prostu działa na 4 koła. W dodatku w wersji z AT (MPT, nie wiem jak z VTD) ma możliwość balansowania międzyosiowym rozkładem momentu zanim zacznie ingerować w silnik czy hamować, przez co czasem działa, choć go nie czuć.

 

Zastanawiam się jednak czy np przy diagonalu, czyli w sytuacji gdy tylko dwa koła po przekątnej mają przyczepne podłoże działanie VDC bardziej pomaga czy przeszkadza, bo nie wiem...

 

-- Wt lip 05, 2011 3:09 pm --

 

Subaru, a tym samym SAWD posiada na centralnym wiskozę (ew. w AT sprzęgło wielopłytkowe bodajże), która to nie dość, że pozwala na różnicowanie prędkości osi stale i wszędzie, to jeszcze działa jak LSD czyli popularna szpera (4kg) i to jest właśnie MEGA rozwiązanie :twisted::mrgreen: :wink:

 

Zgadza się - jest to mega rozwiązanie z wyjątkiem, gdy stracisz przyczepność na 2 kołach po przekątnej. W takiej sytuacji przydałby się czarodziejski guzik blokujący osie i tylne koła...

 

-- Wt lip 05, 2011 3:15 pm --

 

Co do blokady tylnego i centralnego dyfra, to jak chcialbys to zrealizowac?

 

Tak jak zrobiono w Mercedesie ML czy Nissanie X-trailu. Załączenie możliwe byłoby tylko po zatrzymaniu się (czytaj ugrzęźnięciu) i automatycznie odłączane przy prędkości powyżej 25 km/h lub hamowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się - jest to mega rozwiązanie z wyjątkiem, gdy stracisz przyczepność na 2 kołach po przekątnej. W takiej sytuacji przydałby się czarodziejski guzik blokujący osie i tylne koła...

 

Powiedz/napisz mi proszę jak często w ruchu miejskim/pozamiejskim/wiejskim/podmiejskim na asfalcie bądź szutrze, tracisz przyczepność/kontakt z nawierzchnią 2 kół które znajdują się koniecznie po przekątnej :roll: :?: :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:shock: to ja już wole odpowiadać, tak ma 300 koni, tak pali 100/100, tak to WRC, tak jest pędzony na cztery łapy i nie wdawać się w szczegóły bo w życiu ze CPNu nie odjadę :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz/napisz mi proszę jak często w ruchu miejskim/pozamiejskim/wiejskim/podmiejskim na asfalcie bądź szutrze, tracisz przyczepność/kontakt z nawierzchnią 2 kół które znajdują się koniecznie po przekątnej :roll: :?: :mrgreen:

 

A co z wypadami nad jezioro, na grzyby, piachem, błotem, śniegiem, lodem, koniecznością podjazdu po skosie na skarpie? Uważam, że gdyby Subaru oferowało w rozsądnej cenie taki LOCK w opcji, to wielu nabywców Forkow i OBKów by się skusiło. Mój znajomy tylko raz się zakopał w Audi na odludziu, gdzie komórka nie miała zasięgu i był mroźny zimowy wieczór. Właśnie sprzedał Audi i zastanawia się czy kupić OBKa czy Q5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filmy, które tu widziałem są dość dziwne, niby samochód rusza, następnie kierowca puszcza gaz, samochód sie prawie zatrzymuje i nagle ma ruszyć. Subaraki to nie terenówki i jeżeli chce sie takie cyrki robić nie należy tracić pędu.

 

Nie namawiam do skakania ale do dania tym samochodom odrobinę większej szansy na pokonanie przeszkody poprzez zastosowanie prawidłowej techniki pokonywania przeszkód terenowych.

 

Kiedyś Intakwrx na łysych F1 wdrapał się na wzgórze WRXem, które w naszej okolicy, w świadomości posiadaczy terenówek uchodzi za poligon doświadczalny a jego zdobycie ma udowodnić ze zakupiło się prawdziwy samochód terenowy.

 

Technikę należy dobrać do rodzaju pojazdu jakim się kierowca porusza. Samochód sam, nawet najlepszy nie pojedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z wypadami nad jezioro, na grzyby, piachem, błotem, śniegiem, lodem, koniecznością podjazdu po skosie na skarpie?

 

Codziennie jeżdżę na plac budowy i nie zauważyłem abym miał jakiekolwiek problemy z przejazdem przez naprawdę grząski piasek....

 

 

Uważam, że gdyby Subaru oferowało w rozsądnej cenie taki LOCK w opcji, to wielu nabywców Forkow i OBKów by się skusiło. Mój znajomy tylko raz się zakopał w Audi na odludziu, gdzie komórka nie miała zasięgu i był mroźny zimowy wieczór. Właśnie sprzedał Audi i zastanawia się czy kupić OBKa czy Q5

 

To jak kolega ma problem z kopaniem się, niech kupi sobie Vitarę, tam jest zdaje się centr. mechanizm mechanicznie blokowany i jest przyciszk "lock" :mrgreen:

Jeszcze będzie się biedak w Audi Q albo S-AWD kopał... :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...