Jump to content
Sign in to follow this  
Crazy_Ivan

Dystanse do kol

Recommended Posts

Od jakiegoś czasu jestem posiadaczem subaru XT. Problemem w przypadku auta są koła o rozstawie śrub 4x140 i z nietypowym rozmiarem otworu centrującego.

Jako, że zupełnie nie mam doświadczenia w tej kwestii, takie pytanie - czy założenie dystansów ( na tyle dużych, żeby zastosować je do zmiany rozstawu śrub ) spowoduje negatywne skutki jeśli idzie o właściwości jezdne?

To jedyne rozwiązanie o jakim wiem, jeśli idzie o posadzenia auta na jakiś sensownych kołach.

Będę wdzięczny za wszelką pomoc !

 

Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem na ile to bezpieczne ale ostatnio widzieliśmy z Michael-em oraz z MIKKI-m dystanse na samochodzie tak na oko z 30 cm miały. Na pewno była to jakaś samoróbka :shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak w starych XT, ale w nowszych modelach Subaru, ET felg jest tak duże (~53), że raczej nie pozwoli Ci zamontować dystansu z przejściem na inny rozstaw śrub. Sprawdź jakie ET mają Twoje oryginalne fele! Może jednak da się coś wykombinować, chociaż musisz wiedzieć, że może mieć to negatywny wpływ np. na żywotność łożysk. Przy niewielkim dystansie i rozsądnym użytkowaniu XTeka, bym się jednak tym nie przejmował.

 

Tak Tomek, dystanse były super - jak cała fura :mrgreen:

...kurde, chyba nawet nie zrobiliśmy foty? :roll:

, ale możesz wkleić tą z przeprosinami :lol:

...kurde, też nie – Michał ją ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...kurde, chyba nawet nie zrobiliśmy foty? :roll:

No niestety nie mam, ale za to płytka z zdjęciami z wyjazdu wypalona czeka na Ciebie :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moge pare słow napisac jako ze przerabialem ostatnio temat dystansow.

 

Ze zmiana rozstawu srub mozesz miec problem opierajac sie tylko na dystansach.

Dystanse w 99% przypadkow sa stosowane po to aby zwiekszyc odsadzenie felgi od piasty, ale raczej bez zmiany rozstawu srub.

Jak zalozysz dystanse na stary rozstaw a dystans dodatkowo bedzie mial nowy rozstaw to obawiam sie, ze grubosc takiego dystansu bedzie naprawde duza, a co za tym idzie znacznie zwiekszy sie rozstaw kol (wszystkich 4), nie probuj nawet robic tylko na 2 - widzialem takich czubkow :evil:

Przy znacznym powiekszeniu rozstawu kol, moze sie okazac ze zaczna wystawac poza obrys blotnikow, co skonczy sie zabraniem dowodu osobistego, a pozniej wizyta na stacji diagnostycznej i powrotem do starego rozstawu lub dorabianiem nakladek na blotniki zeby schowac kola.

Oczywiscie otwor centrujacy to osobna bajka, bo po zalozenie dystansow spowoduje brak styku z otworem centrujacym itd itp...

 

Reasumujac - nie wiem czy nie lepszym rozwiazaniem byloby poszukanie pasujacych piast do auta lub dorobienie takich, ktore spelnialy by Twoje wymagania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdź w necie, bo wydaje mi się, że któryś ze starych peugeotów (505?)miał 4x140, i chyba któryś z pierwszych modeli garbusa, może z nich dobrałbyś sobie jakieś koła...sprzedałem kiedyś kumplowi alusy przywiezione z niemiec do starego pedzia, i właśnie one były chyba 4x140, postaram się go złapać i ustalić, jak chcesz, napisz do mnie na PW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie kupiłem koła z 505 ( że pasują wiedziałem, za to nic mi nie wiadomo o garbusowych ). Problem tylko w tym, że bardzo ciężko je dostać, no i to rozmiary 15" tylko.

Także z mojej strony, po problemie.

Dzięki serdeczne wszystkim za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do 505 powinny występować też 14" ale chyba tylko blaszanki....rzadki temat w dzisiejszych czasach...

to co, nie zawracać kumplowi tyłka, jak już kupiłeś?

Share this post


Link to post
Share on other sites

emotorsport - mi chodziło o coś większego niż 15" ;)

Jak to problem, to się nie kłopocz, ale możesz zapytać przy okazji jakoś. Docelowo i tak drugiego kompletu na zimę będę szukał pewnie niedługo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że mógłby pomóc gość z Krakowa. Zajrzyj www.ettuning.pl dorabiał mi dystanse na różne rozstawy śrub i było ok.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

a czy ktos moglby mi powiedziec jakie dystanse moge maxymalnie zamontowac do WRXa,chcialbym wysunac troche kola z nadkoli :mrgreen:

dzieki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ygrek, z tego co widać, to one mają z jakiegoś względu średnicę otworu centralnego 73mm, czyli typowa felga przeznaczona do subaru na to nie wejdzie. Taka uwaga tylko. Jeżeli ktoś ma inne felgi (z takim albo większym otworem) to wtedy luz oczywiście - można kupować, bo nawet zacnie wyglądają.

 

ukaszWRX, Jakie masz opony (rozmiar) i czy seryjny zawias, czy obniżony? U mnie na przykład przy 18x8 ET 51 i oponce 225/40 wcale jakoś dużo miejsca nie ma (mowa o tyle oczywiście). Może z 10mm mniejsze ET (okolice 40mm) to absolutne minimum przy takiej konfiguracji. Tylko że mam zawias -35mm. Przy seryjnym zawiasie i na przykład seryjnych oponach 215/45 R17 powinno się dać "wywalić" koła dużo szerzej, pewnie w okolice ET30 - oby nie wystawały poza obrys auta, bo niebiescy będą ganiać. Jeżeli tak kombinujesz, to pomyśl też o położeniu kół do negatywu w okolice -2st - to taki maks chyba do sensownej jazdy na co dzień. Góra koła "wraca" z powrotem nieco w nadkole (co może być zalecane, albo nawet konieczne przy felgach z mniejszym ET), a dół wyłazi dalej w bok, przez co zyskujesz de facto na rozstawie opon - tak jak przy dystansach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ygrek, dzieki wygladaja naprawde ok,tylko ja nie mam konta na allegro :roll:

dzibi, ja wciaz standard 215/45/R17 felga seryjna od WRXa,zawias seria.... :cool:

Ps.a jaka szerokosc ma byc tych dystansow...... :?: :?: :?: sprubuje cos poszukac na ebayu :razz:

Share this post


Link to post
Share on other sites

A po cholere CI konto na Allegro - ta firma ma i normalna siedzibe i biuro :)

Poza tym, masz tam producenta, wiec w necie pewnie szybko znajdziesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ukaszWRX, no kurczę kiepsko z tymi dystansami. Nie wiem, jaki efekt chcesz osiągnąć, ale wygląda na to, że przy negatywie około -1,5st z tyłu wejdą felgi o ET około 38mm, czyli seria (ET53) plus dystans maks 15mm. Chyba, że położysz koła bardziej do -2st, to wtedy powinno wejść ET35 (seria felga plus dystans 18mm). Ale jest jedno ale... Przy dystansach powyżej 5-6mm już wyraźnie skracasz długość gwintu szpilki, która trzyma felgę. To pierwszy problem. Normalnie jest około 15mm czyli powiedzmy, że dystans tak do 5-6mm jeszcze przejdzie, bo ciągle około 1cm gwintu jeszcze trzyma. Jeżeli założysz sam dystans (zwykły) 15mm, to seryjne szpilki w ogóle nie będą wystawać z felg :lol: No i druga rzecz to jeszcze kwestia przenoszenia obciążenia na piastę. Środkowa (wysunięta) część piasty, na której właśnie siedzi felga to jest element, który bierze całe obciążenie pionowe (na wybojach itp.) związane z masą samochodu. Jeżeli założysz dystans (mowa ciągle tylko o zwykłych dystansach) od powiedzmy 5-6mm w górę, to automatycznie ten pierścień się w niego schowa i całe obciążenie będą brały szpilki i będą pracowały na ścinanie na wybojach itp. A one normalnie powinny brać tylko obciążenie poprzeczne (trzymać felgę do piasty) i zasadniczo bardzo byś wtedy ryzykował... hmmm... odpadnięcie koła.

 

Możesz w takim wypadku pomyśleć albo o nowych, dłuższych szpilkach (rajdowych). Rozwiąże to pierwszy problem, ale ciągle nie do końca rozwiąże drugi...

 

Albo możesz kupić takie dokładane dystanse ze śrubami, jak Ci podrzuciłYgrek, ale pod warunkiem, że znajdziesz takie z otworem centralnym pasującym do Twoich felg, czyli 56,1mm a nie 73mm jak te z linka powyżej, bo nie założysz na nie swoich felg. Tylko, że wtedy pewnie będą one miały co najmniej te 15mm, więc to już jest praktycznie maks, co Ci wejdzie w nadkola z tyłu.

 

Nie prościej byłoby zmienić felgi na takie z mniejszym ET? Dużo bezpieczniej, a efekt ten sam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a jak wyglada sprawa z montażem dystansów tylko na jednej osi? Ygrek, napisal ze glupota ale czy napewno?

Share this post


Link to post
Share on other sites
a jak wyglada sprawa z montażem dystansów tylko na jednej osi? Ygrek, napisal ze glupota ale czy napewno?

 

Hmm, to ja zadam pytanie - a po co ? :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

a tak jakos gleboko te koła na tyle siedza...

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam, tak wogóle są do sprzedania koła legendarnej firmy GOTTI, skręcane, dwuczęściowe, 6 albo 7x15 z rozstawem 4x140...... :grin: jak coś, :arrow: PW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć

Jestem nowy. Też wałkuje temat założenia inny kół do mojego Leone i generalnie stanęło na zrobieniu dystansów (choć pomysłów było wiele) na rozstaw 4x100 i założenie felg od Opla. Jak wszystko będzie gotowe pochwalę się jak to wyszło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie Impreza (2007) standardowo jezdzi na 6,5x16" ET55, ale na tor (teraz juz do Legaca) mam 6,5x16" ET40. Wszystko sie bardzo ladnie miesci, nie obciera, nie dobija, blotniki nadal proste ;) W zwiazku z tym standardowe ET55 czy nawet ET50 + 15mm dystans dadza rade. A... opony 205/55/16.

 

Mam za to inny problem, Inovit (to te ET40) dal piekne pierscienie centrujace, tyle ze od upalania dwa zamienily sie w zuzel, jeden rozpekl sie na kilka kawalkow, a ostatni przechowywany jak relikwia czeka az znajde tokarza ktory zrobi porzadne z metalu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak masz porządne szpilki i nakrętki, i bez pierscieni da się jeździć, tylko trzeba kontrolować i dociagać często koła :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ivan oczywiscie ze zmienia sie wlasciwosci jezdne [jesli mowisz o tak grubych dystansach ze wykorzystasz je do zmiany rozstawu]

1. dzialaja wieksze sily na lozyska- szybsze zuzycie [ wiekszy moment]

2. napisze juz kolejny raz na tym forum - na poczatku sprawdza sie jakie felgi cie sie kupic i dopiero wtedy takich szukamy [nie odwrotnie - kupowanie i sztukowanie zeby pasowaly]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...