Jump to content
BEHEMOT

CB radio, a subaru?

Recommended Posts

Witam

 

Nie czas dzwonić do SIP bo się porobiło więc Was zapytam, czy serwis widzi jakieś przeciwskazania montażu CB radio do subarynek, oczywiście subarynka na gwarancji? Ktoś może jakieśn CB radyjko polecić, myślę o presidencie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moze cos sie zmienilo (od 91 roku troche juz czasu minelo :D ), ale kiedys byla to kwestia homologacji i oplaty eterowej + ew. licencja na 10metrow (jezeli radyjko mialo taki zakres - jezeli dobrze rozumiem piszac o Presidencie myslisz o Lincolnie czy Jacksonie...).

Co do montazu to przeciez polega to na przymocowaniu radujka, doprowadzeniu zasilania, przymocowaniu anteny i przeciagnieciu kabelka. Mozna to zrobic na 2 sposoby:

1. Szybko: radyjko do poleczki wsadzic, zasilanie ze gniazka zapalniczki, antena z magnesem... wtedy nie ingerujesz wogole w konstrukcje, nie wiercisz itp..... chyba przy falach na 11m nie odpadnie lakier :wink:

2. Dobrze: przymocowane radyjko (wiercenie), przeciagniety kabel do akumulatora wraz z bezpiecznikiem (nie ma strat takich jak w gniazdku, ale wymaga przeprowadzenia wiec ingerencja jest), antena przymocowana i podciagnieta masa.... to tez wymaga ingerencji...

 

Jezeli nic sie nie zmienilo w przepisach to polecam Lincolna (nawet gdzies to malnstwo mam jeszcze 8) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moze cos sie zmienilo (od 91 roku troche juz czasu minelo :D ), ale kiedys byla to kwestia homologacji i oplaty eterowej + ew. licencja na 10metrow (jezeli radyjko mialo taki zakres - jezeli dobrze rozumiem piszac o Presidencie myslisz o Lincolnie czy Jacksonie...).

 

Zmieniło się.

 

Teraz na radyjko w podstawowej 40ce (praktycznie większość sprzętu na allegro - a najlepiej po prostu sprawdzić konkretny model) nie trzeba mieć pozwolenia ani nawet nie trzeba tego rejestrować.

 

Jedyny wymóg to to, żeby radio posiadało homologację (wystarczy, że dany model posiada - choć podobno lepiej wozić przy sobie ksero takiej homologacji).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dojrzałem do zakupu CB Radia i mam w związku z tym pytania:

 

Są czterej kandydaci do miejsca po popielniczce:

a) Uniden Pro 510XL

B) Uniden Pro 520XL

c) President Harry II ASC

d) President Johnny II ASC

 

W zasadzie wyglądają na robione na tej samej taśmie, które wybrać? Czy do czegoś jest przydatne pasmo FM? Bo niektóre radia je mają a inne nie.

 

No i w końcu która antena?

Widziałem, ze Gal ma Mississipi, Roland Lemm AT-106. Też nie chce mieć bata długiego, by mi sąsiad z balkonu nie urwał, jak będę pod domem parkował :)

No i jak ze złodziejami? Czy takie radio w popielniczce jest łakomym kąskiem, zasłania ktoś to? Czy może nikogo to nie intersuje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak to tam zmiescisz? Da się wyjąć cały panel?

 

Ja też dojrzałem do zakupu CB, ale kumpel ma mi tanio przywieźć z UK, razem z zasilaczem (gdybym chciał pobawic się w domu) i antenką....

 

Szykujesz juz sprzęt na Plejady? :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak to tam zmiescisz? Da się wyjąć cały panel?

Radio ma wymiary 35x115x180 - czyli wyciągasz popielniczkę, wykręczasz tą szynę metalową co jest u góry otworu i powinno się zmieścić (Roland jeszcze pisał cos o podcięciu plastiku gdzieś tam w głębi w przypadku imprezy - w Legacy z tego co oglądałem jest dużo miejsca).

 

Szykujesz juz sprzęt na Plejady? :mrgreen:

Nie, zarobiłem mandat za przekorczneie prędkości w szczerym polu na trasie katowickiej - tam gdzie zazwyczaj leci się 100-110, nagle dali ograniczenie na długości 6km do 50km/h tłumacząc to dziurami (tak jakby wcześniej ich nie było). Wkurzyło mnie to koszmarnie, bo raczej szybko nie jeżdżę, zwalniam na ograniczeniach, w terenie zabudowanym, ale 50km/h na dwupasmowej drodze w środku lasu gdzie brak skrzyzowań itp, to pranoja jakaś. No i mnie złowili, bo akurat jechałem pierwszy :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam sentyment do Alan'a 28 (mój pierwszy kontakt z CB to właśnie ten model i było to 15 lat temu :) to były czasy) do dzisiaj wielce szanowany sprzęt wśród wyzanwców CB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

panklex, ale obecnie ciężko kupić z gwarancją no i do popielniczki nie wejdzie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aflinta ja bym celował w radio z ASC - może część cb-tradycjonalistów uzna to za swoistą profanację ale ja sobie nie wyobrażam jazdy bez tego bajeru :-)

 

Dzięki ASC nie musisz co chwila kręcić squelchem bo nie wiesz czy nie ściąłeś sygnału za bardzo albo non-stop Ci szumi. Od razu zaznaczam, że nie jest to funkcja doskonała i jeśli jadę w trasie i o coś pytam to dla pewności wolę wyłączyć ASC i usłyszeć odpowiedź wśród szumów niż jej wcale nie usłyszeć bo zostanie wycięta. Czasem też mimo włączonego ASC radyjko szumi :-(

 

Jeśli chodzi o FM - hmmmm - jeszcze nie zdażyło mi się żebym zmieniał modulację z AM na FM (a radyjka używam codziennie od jakiegoś roku) :-) coś mi gdzieś dzwoni, że FM używają Polacy będąc zagranicą - ale może to dzwoni nie tam gdzie trzeba :?

 

W przypadku anteny - mogę z czystym sumieniem polecić to AT-106 - jak będzie za mało to dokupisz AT-71 i na tym samym mocowaniu możesz sobie zmieniać tylko bat anteny (na trasę założysz długą antenkę i będzie jak znalazł).

Share this post


Link to post
Share on other sites
panklex, ale obecnie ciężko kupić z gwarancją no i do popielniczki nie wejdzie :)

 

To fakt, ja myślałem aby do podłokietnika wepchnąć, wejdzie mi wieksze a sterowanie z gruszki, w popielniczce lepsze miejsce, jednak sentyment mam do ceglastych urządzeń. Niestety mam narazie inne priorytety więc nie usłyszymy się w najbliższym czasie na falach citizen bend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roland, tylko czy ta funkcja jest warta 200zł? Bo taka różnica jest pomiędzy Unidenem a Presidentem :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roland, tylko czy ta funkcja jest warta 200zł? Bo taka różnica jest pomiędzy Unidenem a Presidentem :(

 

Hmmmm - no to jest bardzo dobre pytanie :)

 

Powiem tak - dla mnie jest warte dołożenia 2 stówek (fakt, że jest to dużo za dużo - ale za wygodę niestety trzeba płacić). Oczywiście znajdzie się masa osób która absolutnie by nie dopłaciła nawet 100 zł za ASC ;-) bo faktycznie jest to prawie drugie tyle co za radio :-(

Pewnie jest to kwestia przyzwyczajenia i tyle :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może Gal się wypowie, bo ma zdaje się zwykłego Unidena :) Czy da się żyć bez ASC, czy teraz pluje sobie w brodę i zmieniłby radio ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

panowie a poco wam CB serio pytam i sie zastanawiam do czego to sluzy no bo tirom ok rozumiem korki granice etc ale wam :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vert, na mendy w krzakach, co zamiast suszyć przy przejściach dla pieszych, sadowią się w szczerym polu.... bo są dziury w drodze i będą dbać o moje bezpieczeństwo.

A także na plejady :) Przyda się by składnie przejechać cały kraj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
panowie a poco wam CB serio pytam i sie zastanawiam do czego to sluzy no bo tirom ok rozumiem korki granice etc ale wam :?:

 

No jeśli nigdy nie przekraczasz ograniczenia prędkości a jeśli już to gotów jesteś zapłacić mandat nawet jeśli ograniczenie jest bezsensowne, lubisz stać w korkach albo nie zdarzyło Ci się szukać jakieś ulicy nie mając mapy pod ręką to faktycznie radio jest Ci zbędne.

 

Ale jeśli któryś z tych punktów Ciebie jednak "boli" to właśnie do tego może przydać Ci się radyjko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
panowie a poco wam CB serio pytam i sie zastanawiam do czego to sluzy no bo tirom ok rozumiem korki granice etc ale wam :?:

 

Aktywne Bezpieczeństwo! Znasz to hasło?

 

 

Używam Unidena 510 - najprostszego, kupionego po rozmowach z ludźmi jeżdżącymi z CB od lat. Według większości z nich, ANL i SQ to są systemy naprawdę przydatne. Reszta - to wodotryski.

Nie jeździłem z radiem z ASC, więc nie mam osobistego zdania, ale bez ASC zakłócenia są dokuczliwe tylko w trakcie przejeżdżania pod liniami wysokiego napięcia lub blisko silnych nadajników radiowych - nie wiem, czy ASC na to pomaga. Squelch mam zazwyczaj ustawiony w mieście na ok. 25-30%, a na trasie 10-15% lub nawet kompletnie skręcony - i nie ma potrzeby regulowania tego (poza sytuacjami opisanymi wcześniej).

 

Zasięg tego zestawu (z anteną Missisipi) jest taki, że ostatnio w Rzeszowie słyszałem faceta mówiącego "właśnie wyjeżdżam z Tarnobrzega". Był to oczywiście wyjątek, ale standardowy zasięg jest całkowicie wystarczający do zapewnienie Aktywnego Bezpieczeństwa.

 

Ta antena wygląda odpustowo.

 

EDIT: W OBK radio nie mieści się w miejscu na popielniczkę ze względu na długość - blokuje je zamontowany na kanale centralnym komputer (chyba) ABSu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta antena wygląda odpustowo.

No faktycznie Mississipi jest dosyć oryginalna :)

 

To jeszcze pytanie do znawców tematu, upatrzyłem jeszcze dwie inne anteny presidenta:

Kentucky

Carolina

Jakieś opinie? Na co zwracać uwagę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To i ja coś powiem: kupiłem najprostsze radio (Alan 100), ale do niego killerską antenę (sirio silver megawatt), na magnes, 160 cm :shock: :twisted:. Działa jak ta lala 8).

 

Radia nie montuję w samochodzie - jeździ sobie grzecznie w bagażniku, podobnie jak antena (jest metalowa, odgina się) i magnes do niej. Jedyne, co na stałe zostało w samochodzie, to kabel od anteny przciągnięty z bagażnika do kabiny pasażerskiej przez podłokietnik. Wyjeżdżając w trasę wykonuję następujące czynności:

- wciskam radio między tunel środkowy a fotel pasażera

- podłączam kabel antenowy do radia i radio do gniazda zapalniczki

- pakuję magnes między tylną szybę a barek na drinki (idealnie się mieści)

- dokręcam antenę

 

Cała operacja zajmuje maksymalnie 5 minut. A na co dzień nie mam samochodu obwieszonego zbędnym sprzętem i nie czuję się, jak w taksówce, przez ciągłe komunikaty :twisted:.

 

Długość anteny też nie przeszkadza, bo gdy jadę, to mnie to akurat kompletnie, definitywnie i radośnie wali, jak długa jest "witka" przyczepiona na tyle samochodu :twisted:.

 

Po dotarciu na miejsce wykonuję czynności demontażowe, zajmujące również niecałe 5 min 8).

 

vert - co do przydatności urządzenia cb: jest nieocenione w jeździe w trasę. Informacje o policji masz z dokładnością do paru metrów (numer słupka drogowego, charakterystyczny obiekt). Inwestycja w sprzęt zwraca się po pierwszym komunikacie od tirowców o policji. Czyli nawet jakbyś miał użyć tego sprzętu RAZ, to wyjdziesz przynajmniej na zero, bo jaki to kłopot przekroczyć subarakiem dozwoloną prędkość o 50 km/h :twisted:. Nie mówiąc już o LIMICIE PUNKTOWYM! :twisted:

 

A - dobrze jest stosować CB w kombinacji z nawigacją. Tirowcy czasem, zamiast numeru słupka drogowego, używają nazw maleńkich miejscowości, których "zwykły człowiek" nie zna. Technika polega więc na użyciu automapy do ustalenia, gdzie jest punkt o którym mówią i zwolnienia na kilometr przed nim :twisted:.

 

PS. Ale się rozpisałem. Maruda byłby ze mnie dumny :mrgreen:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alan 100 to najgorszy szumofon, jaki produkują, mówię to z doświadczenia mojego i innych użytkowników.

Ja zainwestowałem w sprzęt Presidenta:

mam 3 radia:

dwa Presient Taylor Classic

oraz jeden President Grant (10 wat)

anteny to: 2x President Maryland na uchwycie President KF 150

oraz magnesowa President ML 145 SM (6dBi zysku) w porównaiu do ML145 alana który ma 1dBi.

 

Poprzednio używałem sprzętu Alana/Midlanda.

Podsumowując warto zainwestować większe pieniądze w porządny sprzęt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogooglowałem trochę po róznych CB forach i wyszło, że bardzo fajny jest Uniden 520XL - jedyny problem jaki na dniach wyszedł, to cofnięcie mu homologacji za niespełnianie warunków jakiejś tam dyrektywy :( I niestety jedyne co zostało to President Johnny II ASC - niestety odpowiednio droższy. Antenę to chyba wybiorę president indiana - nie jest najkrótsza, ale podobno ma bardzo dobre parametry i jest cichociemna ze względu na brak cewki - większa sznasa, że ostanie się na parkingu w nocy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to chyba i na mnie przyszla pora zeby sie w CB zaopatrzyc

Wczoraj po negocjacjach zeszlem na 500 pln i 10pkt, chlopaki okrzykneli mnie piratem drogowym i chcieli mi prawo jazdy zatrzymac i wypisac mandat na 1000 pln :shock:

Dodam ze wszystko to za max predkosc odnotowana rowno 140 i wyprzedzanie prawym pasem, spieszylem sie na dworzec do katowic, koniec koncow jechalem na dworzec do sosnowca zeby zdazyc i jak dojechalem wkoncu to okazalo sie ze pociag byl opozniony 30 min :twisted: rewelacja :evil::evil::evil:

 

zatrzymanie oczywiscie nie na suszarke ale wideo, filmik byl pasjonujacy 15 km w 8 min :mrgreen:

no i to oczywiscie nie subaru :wink: nie wiedzialem ze 1,9 dci tyle moze :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

zatrzymanie oczywiscie nie na suszarke ale wideo,

 

Jakim autem Cię gonili ? Klasycznie Mondeo czy coś innego ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

zatrzymanie oczywiscie nie na suszarke ale wideo,

 

Jakim autem Cię gonili ? Klasycznie Mondeo czy coś innego ?

 

No to jest wlasnie ciekawe, byla to srebrna Astra III turbo 5d

rejestracji niestety nie zapisalem z wrazenia :mrgreen:

Generalnie 1,9 dci bez szans :cry: :wink:

O ile jeden pan byl jeszcze do przegadania to drugi nie dosc ze byl niemily to jeszcze ciagle

namawial tego z ktorym negocjowalem( mial chec cos dorobic) aby nie rozmawial ze mna tylko zeby mi zatrzymal prawo jazdy i skierowal wniosek do sadu grodzkiego :evil:

Ja rozumiem jakbym tak jechal>200kmh, ale najwyzsza predkosc ktora zobacyzlem na monitorze to 140, a generalnie w przedziale 120-130, na dwujezdniowej drodze szybkie ruchu to jest norma, a ja zostalem przez tego drugiego potraktowany doslownie jak przestepca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam Alana18 i antene Lemm AT 1200 + podstawa magnetyczna ... oczywiście polecam wszystkim ten zestaw. Jest to oldskulowe radio o b.dobrej selektywności i modulacji.

 

Nie wyobrażam sobie wyjazdów na trasy bez tego urządzenia ... więc polecam pozostałym!

 

Moje radio to ALAN18 (nie 18PLUS czy jakies inne wynalazki bo to zupełnie inne radio) dla zainteresowanych poniżej fotka takiego radia:

 

alan18d.jpg

 

Polecam również radio Alan 28 ale też to stare broń boże nowe wersje

 

alan28p.jpg

 

Pewnie bedzie trudno je znaleźć bo w sklepach już ich nie ma ale przy odrobinie szczęscia można trafić uzywane egzemplarze w bdb stanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...