Skocz do zawartości

Co dzisiaj zrobiłem/am przy swoim Subaraczku :)


zaki79

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, skwaro napisał:

Czyli nie była fabryczna tylko dołożona przez salon. Szyby przednia i boczne mają mieć przepuszczalność min. 70% i zazwyczaj tyle mają z fabryki to raz. A dwa pewien kumaty diagnosta mi tłumaczył że folia narusza warunki homologacji i wymagania rozporządzenia o warunkach technicznych par.8 punkt 5.2:

 

Szyba z naklejoną folią nie umożliwia ani wypchnięcia ani zbicia pozwalającego na wyjście na zewnątrz pojazdu

 

 

ad1 w forku mam duuużo jaśniejszą szybę niż w fordzie, a w fordzie jaśniejszą niż w megance którą kiedyś jeździłem. Passat służbowy i też był na bank ciemniejszy. Więc raczej nie. 

 

ad2 zbiłem tą szybę i nie widziałem różnicy w tej ani poprzedniej ani jeszcze wcześniej w passacie przy wyciąganiu. Mówisz o czymś innym, szyba się nie może kruszyć ani nie stanowić problemu przy usuwaniu na potrzeby wydostania się z pojazdu. Przednia i tak jest klejona więc zero zmiany, bardziej bym się nad boczną zastanawiał.

Patrząc również że znajomy który jeździ moim starym autem po dziś dzień nigdy nie został za to zhaltowany, aż zaczęła nalepka bąblować i na PT mu kazali usunąć (chciał nakleić taką samą ale kazali bulić chyba 2000pln za nową), to chyba jednak nie masz racji.

Absolutnie jednak jestem pewien że taka naklejka musi mieć homologację i kosztuje sporo (mi naklejał ford w ramach szkody bezfinansowej, więc nie wiem ile wtedy kosztowała) 

 

EDIT:

 

nawet znalazłem rozporządzenie:

Przepisy bezwzględnie zabraniają przyciemniania szyby przedniej czołowej oraz bocznych przednich wprowadzając minimalną przepuszczalność światła ( szyba czołowa przepuszczalność nie mniejsza niż 75% potwierdzona homologacją, szyby boczne przednie przepuszczalność nie mniejsza niż 70 % potwierdzona homologacją). Szyby te mogą być przyciemniane jedynie przez producenta, gdyż nie ma możliwości przeprowadzenia badań na zgodność z wymaganiami Regulaminu R43 ECE na próbkach jednostkowych. Przepisy zezwalają natomiast przyciemniać pozostałe szyby lecz tylko pod warunkiem iż pojazd wyposażony jest w dwa lusterka zewnętrzne (prawe i lewe). Należy również pamiętać, iż w przypadku oklejenia ww. szyb należy posiadać przy sobie i okazać przy kontroli drogowej „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, w którym znajdować się powinny następujące dane:

- data instalacji,
- nazwa/nazwisko właściciela pojazdu,
- marka pojazdu,
- nr nadwozia/rejestracji pojazdu,
- typ folii,
- nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań),
- pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę.

Format tego zaświadczenia powinien być wielkości nadającej się do przechowania z innymi dokumentami samochodu (dowód rejestracyjny itp.)

Policjanci w czasie codziennej służby kontrolując pojazdy zwracają uwagę na wszystkie czynniki mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Do rozważnych kierowców zwracamy się z apelem aby poodklejali folię z szyb przednich bocznych i czołowych co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów po kontroli policyjnej. Za przyciemnianie szyb przednich bocznych i czołowej policjant zatrzyma dowód rejestracyjny oraz może nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł.

Podstawy prawne:

Rozporządzenie MTiGM z 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 44, poz. 432)

 

Jeszcze bardziej jasne jest tutaj:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030320262/O/D20030262.pdf

Dział 3 Paragraf 8 pkt 5 Szyby samochodu, nawet papieru nie musisz mieć, ale dalej są normy przepuszczania.

Edytowane przez Vercy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Vercy napisał:

Rozporządzenie MTiGM z 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 44, poz. 432)

Błędna podstawa prawna ;), obowiązuje rozporządzenie z 2002

Edytowane przez MDsuperstar
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Vercy napisał:

ad1 w forku mam duuużo jaśniejszą szybę niż w fordzie, a w fordzie jaśniejszą niż w megance którą kiedyś jeździłem. Passat służbowy i też był na bank ciemniejszy. Więc raczej nie. 

 

ad2 zbiłem tą szybę i nie widziałem różnicy w tej ani poprzedniej ani jeszcze wcześniej w passacie przy wyciąganiu. Mówisz o czymś innym, szyba się nie może kruszyć ani nie stanowić problemu przy usuwaniu na potrzeby wydostania się z pojazdu. Przednia i tak jest klejona więc zero zmiany, bardziej bym się nad boczną zastanawiał.

Patrząc również że znajomy który jeździ moim starym autem po dziś dzień nigdy nie został za to zhaltowany, aż zaczęła nalepka bąblować i na PT mu kazali usunąć (chciał nakleić taką samą ale kazali bulić chyba 2000pln za nową), to chyba jednak nie masz racji.

Absolutnie jednak jestem pewien że taka naklejka musi mieć homologację i kosztuje sporo (mi naklejał ford w ramach szkody bezfinansowej, więc nie wiem ile wtedy kosztowała) 

Ad.1 To że szyba jest jasna czy ciemna nie mówi wszystkiego o jej przepuszczalności, jasna szyba może mieć mniejszą przepuszczalność niż ciemna w zależności od typu użytego szkła i kształtu szyby. Przepuszczalność szyby jest podana w jej oznaczeniu i to na jej podstawie się to ocenia.

Ad. 2 Par.8 punkt 5.2 mówi tylko o szybach bocznych. Nie wiem czy próbowałeś kiedyś wybić szybę z naklejoną folią, tłucze się ale zostaje w całości jak szyba przednia, a powinna się łatwo dać usunąć, dlatego foli nie można naklejać na te szyby. O tym właśnie jest mowa w tym paragrafie rozporządzenia. Wielu diagnostów nie wie o tym przepisie, mimo że w rozporządzeniu dotyczącym badań technicznych pojazdów też jest o tym mowa i sprawdzają tylko przepuszczalność (o ile mają do tego przyrząd).

  • Super! 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, skwaro napisał:

Ad.1 To że szyba jest jasna czy ciemna nie mówi wszystkiego o jej przepuszczalności, jasna szyba może mieć mniejszą przepuszczalność niż ciemna w zależności od typu użytego szkła i kształtu szyby. Przepuszczalność szyby jest podana w jej oznaczeniu i to na jej podstawie się to ocenia.

Ad. 2 Par.8 punkt 5.2 mówi tylko o szybach bocznych. Nie wiem czy próbowałeś kiedyś wybić szybę z naklejoną folią, tłucze się ale zostaje w całości jak szyba przednia, a powinna się łatwo dać usunąć, dlatego foli nie można naklejać na te szyby. O tym właśnie jest mowa w tym paragrafie rozporządzenia. Wielu diagnostów nie wie o tym przepisie, mimo że w rozporządzeniu dotyczącym badań technicznych pojazdów też jest o tym mowa i sprawdzają tylko przepuszczalność (o ile mają do tego przyrząd).

zerknij na mój edit, już nie ma takich wymagań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, MDsuperstar napisał:

Błędna podstawa prawna ;), obowiązuje rozporządzenie z 2002

masz podane poniżej? jeszcze MNIEJ restrykcyjne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Vercy napisał:

zerknij na mój edit, już nie ma takich wymagań.

Podajesz stare rozporządzenie, Par.8 punkt 5.2, który zacytowałem wyżej jest wzięty z aktualizacji w 2012 roku.

Edytowane przez skwaro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wczoraj mój S-Turbo pojechał spa do blacharza :D

  • Super! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wkleję całość o szybach z aktualnego rozporządzenia:

Cytat

5. Szyby pojazdu:

1) nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia – zapewniać jeszcze dostateczną widoczność drogi;

2) powinny być umocowane w taki sposób lub sporządzone z takiego tworzywa, aby w razie konieczności istniała możliwość wyjścia na zewnątrz pojazdu co najmniej przez jeden otwór okienny z  każdej strony pojazdu; nie dotyczy bankowozu;

3) powinny być ocechowane w miejscu widocznym z zewnątrz pojazdu; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1968 r.;

4) przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%;

5) nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.

 

Źródło:

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, skwaro napisał:

Może wkleję całość o szybach z aktualnego rozporządzenia:

 

Źródło:

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf

w czym widzisz więc problem? jedyne co potrzebujesz to homologacja że nie przeszkadza plus kwestia przepuszczalności (ma pasować do twojego auta i twojej szyby)

Zauważ że w necie jest sporo ofert na oklejenie czołowej, nawet jeśli część nie wie co robi, to jednak sporo musi wiedzieć, tym bardziej co bardziej profesjonalne zakłady;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Pan Dziedzic napisał:

Mój też.

Szyba dostała rysę jak stał :(

ja mam taki mały wykruch, jak pół łebka od szpilki akurat na wprost oka. Się muszę ogarnąć czy da się coś z tym zrobić

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Vercy napisał:

w czym widzisz więc problem? jedyne co potrzebujesz to homologacja że nie przeszkadza plus kwestia przepuszczalności (ma pasować do twojego auta i twojej szyby)

Zauważ że w necie jest sporo ofert na oklejenie czołowej, nawet jeśli część nie wie co robi, to jednak sporo musi wiedzieć, tym bardziej co bardziej profesjonalne zakłady;

Na przekręcanie liczników też jest sporo ofert :) Ja Ci tylko pokazuję co mówią przepisy, co z tym zrobisz to już Twoja sprawa :) Dodatkowo homologacja folii nie ma znaczenia w przypadku szyb przedniej i bocznych, każda ingerencja w konstrukcję tych szyb wymaga odnowienia homologacji, a przynajmniej takie jest stanowisko Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, który jako jedyny w Polsce ma uprawnienia do badań homologacyjnych szyb samochodowych zgodnie z Regulaminem nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów oszklenia bezpiecznego i ich instalacji w pojazdach.

  • Super! 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, radek311989 napisał:

@Orear teraz się zastanawiam czy możnaby na przód taką dać, tylko żeby nic nie przyciemniało, a miało właściwości na UV i promieniowanie cieplne.

Jak robiłem to pytałem o to w tym zakładzie. Dostałem odpowiedź, że to nielegalne u nas w kraju i on takich rzeczy nie robi, tylko tył. Raczej jakby chciał zarobić to by mi wszystko wykleił łącznie z przodem, więc stwierdziłem, że uczciwie gada ;). Wspomniał też, że przód fabrycznie ma jakiś tam delikatny stopień przyciemniania, który mieści się w przepisach i nałożenie nawet delikatnie ciemnej folii bardzo to uwydatni i wtedy będzie problem na przeglądzie. 

  • Super! 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Orear napisał:

Jak robiłem to pytałem o to w tym zakładzie. Dostałem odpowiedź, że to nielegalne u nas w kraju i on takich rzeczy nie robi, tylko tył. Raczej jakby chciał zarobić to by mi wszystko wykleił łącznie z przodem, więc stwierdziłem, że uczciwie gada ;). Wspomniał też, że przód fabrycznie ma jakiś tam delikatny stopień przyciemniania, który mieści się w przepisach i nałożenie nawet delikatnie ciemnej folii bardzo to uwydatni i wtedy będzie problem na przeglądzie. 

Z tego co widzę po sklepach to jest problem z foliami o niskim cieniu, generalnie pisze że standard przedniej jest 10-15%, więc w teorii można jeszcze dołożyć. Pytanie jak z homologacją folii. Tak czuję że bez znalezienia firmy która robi legitne wklejki nie da rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Vercy napisał:

Z tego co widzę po sklepach to jest problem z foliami o niskim cieniu, generalnie pisze że standard przedniej jest 10-15%, więc w teorii można jeszcze dołożyć. Pytanie jak z homologacją folii. Tak czuję że bez znalezienia firmy która robi legitne wklejki nie da rady.

Ja robiłem w takiej, która zostawiła mi na aucie naklejki z logo i numerem certyfikatu. Więc firma jak najbardziej legitna, a jednak w przypadku Legacy IV nie chcieli robić przodu z powodu jak napisałem wyżej. Myślę, że od auta to trochę może zależeć, ale skłaniam się też ku bezpieczeństwu - rzeczywiście wolę mieć możliwość wygramolenia się przez rozbite okno gdybym nagle nie mógł opuścić auta drzwiami. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, LosioDriver napisał:

Hmm, a znajomy szklarz przyciemnia szyby piecowo.

 

Z rozbiciem nie będzie problemu - pytanie co jak za bardzo się przyciemni i czy musi być do tego certyfikat.

Z przyciemnianiem piecowym nie miałem styczności, ale wydaje mi się, że taką metodę to już ciężko udowodnić nawet policjantowi czy diagnoście. Chyba, że są jakieś widoczne znaki wskazujące na to, że szyba nie była przyciemniona fabrycznie... Albo, że była - jakiś napis na niej, czy coś? 

A no i takie przyciemnianie raczej nie zapewnia odbicia promieniowania uv? Czy mylę się? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Orear napisał:

Z przyciemnianiem piecowym nie miałem styczności, ale wydaje mi się, że taką metodę to już ciężko udowodnić nawet policjantowi czy diagnoście. Chyba, że są jakieś widoczne znaki wskazujące na to, że szyba nie była przyciemniona fabrycznie... Albo, że była - jakiś napis na niej, czy coś? 

A no i takie przyciemnianie raczej nie zapewnia odbicia promieniowania uv? Czy mylę się? 

Jeszcze jest kwestia ubezpieczenia w razie wypadku. Ubezpieczyciel może odmówić ze względu na brak homologacji szyby i później trzeba się sądzić.

  • Super! 1
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...