Jump to content

Zarowki LED


Tasior_Miedziak
 Share

Recommended Posts

Postanowilem poekeprymentowac z zarowkami LED w moim Forku. Zaloze na tyl i zobaczymy jak to sie bedzie sprawowac. Najwyzej wyjme i zaloze standardowe jak cos bedzie nie teges...

 

W Internecie wybor w miare bogaty:

 

http://allegro.pl/item651896059_zarowka ... ecamy.html

 

Problem sie zaczyna gdy chce znalezc taki zwykly sklep. Pojechac i podotykac. W supermarkecie samochodowym Norauto nie ma w ogole. W Feuvert jest bardzo ograniczony wybor. No i tu mam pytanie.

 

Czy ktos z szanownych forumowiczow zna jakis sklep w Wawie lub okolicach gdzie wybor oswietlenia LED do samochodu jest w miare przyzwoity?

Link to comment
Share on other sites

...Zaloze na tyl i zobaczymy jak to sie bedzie sprawowac. Najwyzej wyjme i zaloze standardowe jak cos bedzie nie teges...

...

 

Jak już je kupisz, to od razu wyrzuć. Zaoszczędzisz przynajmniej trochę czasu.

Link to comment
Share on other sites

Jak już je kupisz, to od razu wyrzuć. Zaoszczędzisz przynajmniej trochę czasu.

 

Zobaczymy. Eksperyment to eksperyment ;-) W Audi i Paskach daja rade. Zeby tylko nie kupic jakiegos smiecia to moze byc dobrze. Wlasnie dlatego nie chce kupowac na Allegro. Zobacze, pomacam... Jak bedzie chlam to nawet nie bede zakladal. No ale moze sie trafi jakis sklep co bedzie mial diody jakiegos dobrego producenta to wtedy zalozyc warto. Ponad dziesieciokrotnie mniejsze zuzycie pradu... Akumulator pozyje pewnie ze dwa lata dluzej. A to juz realna oszczednosc. Poza tym przy kierunkowskazach przejscie miedzy stanami dziala/nie dziala jest tak wyrazne, ze znaczaco zwieksza uwage innych kierowcow. I o to wlasnie w kierunkach chodzi.

 

Przyszlosc w oswietleniu samochodowym nalezy zdecydowanie do LED. Nie ma sie co na to obrazac ;-)

 

Tak naprawde hitem bedzie co innego. Oswietlenie plazmowe.

Link to comment
Share on other sites

Temat ciekawy, również jestem zainteresowany żarówkami LED ... widoczność jest naprawdę imponująca ... rozumiem, że mówimy o podmianie kierunków i stopów :roll:

 

Nie wiem tylko jak to będzie z lampami US ... tam są inne wejścia na żarówki :neutral:

Link to comment
Share on other sites

Problem sie zaczyna gdy chce znalezc taki zwykly sklep. Pojechac i podotykac. W supermarkecie samochodowym Norauto nie ma w ogole. W Feuvert jest bardzo ograniczony wybor.

Nie ma, bo to nielegalne. Tak samo jak dokładane ksenony - w razie kontroli drogowej lub co gorsza wypadku mogą być kłopoty.

Ponad dziesieciokrotnie mniejsze zuzycie pradu... Akumulator pozyje pewnie ze dwa lata dluzej. A to juz realna oszczednosc

Do kierunkowskazów trzeba dokładać rezystory, więc oszczędność żadna.

 

Generalnie jestem zwolennikiem technologii LED, ale trzeba odpowiednio zaprojektować reflektor, zastosować dobej jakości LED'y ( kosztują niemało :idea: ), odpowiednio projektować elektronikę samochodu - np. przerywacz kierunkowskazów.

Link to comment
Share on other sites

zastosować dobej jakości LED'y ( kosztują niemało

 

to prawda, np dobre pozycjene "ledy" firmy PIAA zastepujace zarowki pozycyjne W5W kosztuja okolo 50 funtow...

Link to comment
Share on other sites

to prawda, np dobre pozycjene "ledy" firmy PIAA zastepujace zarowki pozycyjne W5W kosztuja okolo 50 funtow...

Kupiłem ostatnio na Allegro 'białe' LEDy W5W. Chciałem coś zrobić z pozycyjnymi, bo po wymianie H4 na jaśniejsze i dużo bielsze, żółte pozycyjne wyglądały kiepsko. Niestety LEDy dawały taką niebieską poświatę, więc je szybko wywaliłem... Jakoś nie chciałem ryzykować utraty dowodu.

Link to comment
Share on other sites

no wlasnie, ja tez jestem fanem ledow - hobbystycznie robilem nawet latarki tytanowe z diodami ledowymi i porzadne, markowe ledy (ja robilem na luxeonach) maja piekne, biale swiatlo. Ja sie zatrzymalem na 20 Watt, ale podobno trwaly prace i nad 100W. Problemem bylo poprawne zasilanie, wymagaly stabilnego pradu (u mnie 700mA dla 5W i 350mA dla 3W), a nie bylo latwo o jakies mikrozasilacze stabilizujace. W tej chwili robie wlasnie shiftlight na Luxeonie 3W, przerabianie swiatel to chyba nieporozumienie, LEDy maja zupelnie inna charakterystyke strumienia swiatla, o ile sie nie myle - ja uzywam kolimatorow albo odblysnikow.

 

pozdrawiam,

 

Piotr

 

[ Dodano: Sob Cze 13, 2009 10:15 pm ]

chyba pokickalem prad w ledach, albo sie ledy przez te lata zmienily...

Link to comment
Share on other sites

Pastuchy mają za niską pracę układu multipleksera. Dają taki efekt stroboskopowy, że oczy bolą. Przynajmniej mi to przeszkadza, szczególnie w nocy.

 

Mozesz rozwinac? Sczegolnie ta kwestie z multiplikserem.

Najczęściej jest tak, że jest układ, który przełącza świecącą diodę (właśnie AFIR multiplekser). W zasadzie wystarczy dostarczyć moc potrzebną na świecenie jednej diody a nie wszystkich i odpowiednio szybko przełączać świecącą diodę..

W Pastuchach układ działa na zbyt niskiej częstotliwości, czego efektem jest wyraźne miganie diod.

Mnie to męczy, szczególnie w nocy.

Link to comment
Share on other sites

kecajek, przeciez diody zasila sie stalym napieciem z ograniczeniem pradu i tu nie ma prawa nic migac.

 

W nowym Priusie mozna miec swiatla drogowe LED

 

LED mozna kupic w roznych odcieniach bieli, te bardziej niebieskie daja najlepsza jasnosc, dlatego sa najbardziej popularne.

Link to comment
Share on other sites

kecajek, przeciez diody zasila sie stalym napieciem z ograniczeniem pradu i tu nie ma prawa nic migac.

Niby tak, ale.... np 50 diod po 200mW (moc i ilość z sufitu!) daje 10W, a jak dasz multiplekser (chyba o to chodzi) to masz przełączanie aktualnie świecącej diody-czyli w efekcie mniejszy pobór mocy, bo w danym momencie świeci tylko jedna dioda.

Innym wytłumaczeniem migania jest to, że diody zapala się na chwilę ale większym prądem niż nominalny, dzięki czemu świecą mocniej niż normalnie a nie przepalają się. Jak da się zbyt niską częstotliwość tego migania, to efekt jes tak, jak w Pastuchach-wyraźny efekt stroboskopowy, który męczy oczy, przynajmniej moje.

Że o podniesieniu ciśnienia nie wspomnę ;)

Wiem, że łatwiej i prościej byłoby wstawić opornik i 50 diod połączonych równolegle, ale niestety, tak nie jest, przynajmniej w niektórych przypadkach.

Link to comment
Share on other sites

Nie ma, bo to nielegalne. Tak samo jak dokładane ksenony - w razie kontroli drogowej lub co gorsza wypadku mogą być kłopoty.

 

Pierwsze slysze, ze oswietlenie LED w samochodach jest nielegalne. Skad masz takie informacje? Co do ksenonow, to nielegalne jest stosowanie tego oswietlenia bez samopoziomowania i spryskiwaczy. Jak spelnisz ten warunek, nie ma problemu. Co jest takiego w LED-ach co powodowaloby, ze sa nielegalne?

 

Do kierunkowskazów trzeba dokładać rezystory, więc oszczędność żadna.

 

W przypadku kierunkowskazow wymiana na LED-y ma na celu uzyskanie wyrazniejszej roznicy w stanach swieci/nie swieci, a nie zmniejszenie poboru pradu.

 

Niestety LEDy dawały taką niebieską poświatę, więc je szybko wywaliłem... Jakoś nie chciałem ryzykować utraty dowodu.

 

Mysle, ze to kwestia doboru LED-ow o odpowiedniej temperaturze barwowej. Dlatego wlasnie chcialbym znalezc sklep, gdzie mozna by to sprawdzic na miejscu.

 

Nawet mam takie żarówki, siedziały w moim forku.

problem był taki, że one były mocno kierunkowe.

 

Teraz to nie problem, bo zaczeli robic rozwiazania, gdzie kat swiecenia jest juz dosyc szeroki wiec mozna bezpiecznie stosowac, bez strachu ze z boku nic nie bedzie widac.

Link to comment
Share on other sites

Pierwsze slysze, ze oswietlenie LED w samochodach jest nielegalne. Skad masz takie informacje? Co do ksenonow, to nielegalne jest stosowanie tego oswietlenia bez samopoziomowania i spryskiwaczy. Jak spelnisz ten warunek, nie ma problemu. Co jest takiego w LED-ach co powodowaloby, ze sa nielegalne?

A czy nie jest tak, że reflektor jest homologowany z konkretną żarówką? Na przednich reflektorach jest wytłoczona informacja do jakiego typu żarówki został przystosowany. Wydaje mi się, że nawet dorzucenie spryskiwaczy i samopoziomowania nie rozwiązuje sprawy.

Nie wiem jak jest z tylnymi, nie sprawdzałem.

Link to comment
Share on other sites

Zrobilem male rozeznanie w kwestii regulacji prawnych dotyczacych modyfikacji oswietlenia pojazdow w postaci montazu tzw. zarowek typu LED.

 

http://moto.pl/MotoPL/10,94517,6051426, ... _LED_.html

 

http://bip.kgp.policja.gov.pl/portal/kg ... go.html#36

 

Wniosek moim zdaniem jest taki. Nie trzeba rozszerzac swiadectwa homologacji pojazdu po zalozeniu zarowek typu LED. Wystarczy badanie techniczne w Okrefowej Stacji Kontroli pojazdow potwierdzajace dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. Miec takie pismo przy sobie i zaden policjant nie bedzie mogl zakwestionowac podczas kontroli legalnosci dokonanych modyfikacji. W razie wypadku ubezpieczyciel rowniez nie bedzie mial podstaw do odmowy wyplaty odszkodowania.

 

Poza tym znalazlem bardzo ciekawy argument przemawiajacy za montowaniem zarowek typu LED. Cytuje:

 

Warto zauważyć, że diody LED mają czas włączania krótszy o około 250ms niż tradycyjne żarówki. W praktyce oznacza to, że droga hamowania samochodu jadącego z prędkością 100km/h za samochodem wyposażonym w światła stopu LED skraca się o 7m.

 

Źródło: http://www.elektronikab2b.pl/component/ ... w,article/

 

Przydatne linki:

 

Prawo o ruchu drogowym: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 50908L.pdf

Przepisy szczegółowe: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 030262.pdf (wlasnosci oswietlenia - strona 30)

Link to comment
Share on other sites

Co do ksenonow, to nielegalne jest stosowanie tego oswietlenia bez samopoziomowania i spryskiwaczy. Jak spelnisz ten warunek, nie ma problemu.

Obawiam się, że to za mało.

Potrzebna jest jeszcze odpowiednia konstrukcja całego układu optycznego reflektora.

Dowody mam dwa:

1. Jeszcze nie spotkałem samochodu, który mając dołożone palniki ksenonowe nie świeciłby po oczach, nawet jak świeci nisko-po prostu tam, gdzie powinno być ciemno jest jasno.

2. Będąc na Pikniku Naukowym rozmawiałem z gościem chyba z Instytutu Transportu Drogowego-pokazywał różnicę między układem światła w reflektorze projektowanym pod palnik a takim, w którym zamiast żarówki wstawiono palnik.

W fabrycznym tam, gdzie powinno być ciemno-było ciemno, a w zamienianym-było całkiem widno. Niestety-sam to już nie raz widziałem na ulicach :(

Pocieszające było to, że podobno policjanci już są szkoleni w tym kierunku i powinni zacząć zabierać dowody rejestracyjne tym, którzy w ten sposób polepszają swój samochód.

 

EDIT:

Kuba

Jak już zostało napisane-Panzerwageny, i jeszcze w jakimś japońskim samochodzie widziałem taki efekt, ale nie pamiętam w jakim.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeszcze nie spotkałem samochodu, który mając dołożone palniki ksenonowe nie świeciłby po oczach, nawet jak świeci nisko-po prostu tam, gdzie powinno być ciemno jest jasno..

 

Mysle, ze zbyt uogolniasz. Pewnie jak samemu sie przerabia stosujac najtansze z mozliwych rozwiazan to latwo zrobic to zle i efekt bedzie kiepski. Jednak jest sporo zakladow, ktore zakladaja ksenony korzystajac z porzadnych markowych rozwiazan i robia to dobrze

 

2. Będąc na Pikniku Naukowym rozmawiałem z gościem chyba z Instytutu Transportu Drogowego-pokazywał różnicę między układem światła w reflektorze projektowanym pod palnik a takim, w którym zamiast żarówki wstawiono palnik.W fabrycznym tam, gdzie powinno być ciemno-było ciemno, a w zamienianym-było całkiem widno. Niestety-sam to już nie raz widziałem na ulicach :(

 

Czego to dowodzi? Bo na pewno nie tego z wszystkie przerobki sa zle. Poza tym oprocz zwyklych reflektorow z odblysnikiem sa jeszcze soczewkowe (np. Legacy). Tam wstawienie palnikow ksenonowych powoduje tylko mocniejsze swiatlo. Rozchodzenie sie promieni swietlnych jest takie samo jak w przypadku zwyklej zarowki.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeszcze nie spotkałem samochodu, który mając dołożone palniki ksenonowe nie świeciłby po oczach, nawet jak świeci nisko-po prostu tam, gdzie powinno być ciemno jest jasno..

 

Mysle, ze zbyt uogolniasz. Pewnie jak samemu sie przerabia stosujac najtansze z mozliwych rozwiazan to latwo zrobic to zle i efekt bedzie kiepski. Jednak jest sporo zakladow, ktore zakladaja ksenony korzystajac z porzadnych markowych rozwiazan i robia to dobrze

Bo może wstawiają reflektory projektowane z myślą o wyładowczym źródle światła a nie zwykłej żarówce?

 

2. Będąc na Pikniku Naukowym rozmawiałem z gościem chyba z Instytutu Transportu Drogowego-pokazywał różnicę między układem światła w reflektorze projektowanym pod palnik a takim, w którym zamiast żarówki wstawiono palnik.W fabrycznym tam, gdzie powinno być ciemno-było ciemno, a w zamienianym-było całkiem widno. Niestety-sam to już nie raz widziałem na ulicach :(

 

Czego to dowodzi? Bo na pewno nie tego z wszystkie przerobki sa zle. Poza tym oprocz zwyklych reflektorow z odblysnikiem sa jeszcze soczewkowe (np. Legacy). Tam wstawienie palnikow ksenonowych powoduje tylko mocniejsze swiatlo. Rozchodzenie sie promieni swietlnych jest takie samo jak w przypadku zwyklej zarowki.

Jak pisałem wyżej-może niektóre przeróbki polegają na wymianie całego reflektora?

Miałem tę wątpliwą przyjemność widzieć Fiata Punto z założonymi palnikami ksenonowymi. Tam, gdzie powinno być widno-było bardzo widno, tam, gdzie powinno być ciemno-było trochę ciemniej niż na jezdni.

Reflektor projektowany i później homologowany na żarówkę nie będzie dobrze współpracował z palnikiem Xe.

Dodatkowo-na Pikniku były właśnie reflektory projektorowe (soczewkowe).

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Tasior_Miedziak, wystarczy napisać, że chcesz zaspokoić swoje potrzeby, nie interesuje cię askpekt prawny i masz w nosie innych uczestników ruchu.

 

kecajek, Kuba, w sterowaniu multipleksowym jeden procesor (nazwijmy go "główny") wysyła do procesora (układu wykonawczego), który jest w lampie informację, że ma np "zapalić diodę LED stopu". Dioda zostaje włączona na ułamek sekundy, po czym układ gaśnie. Polecenie jest wysyłane kilkadziesiąt/kilkaset razy na sekundę, stąd efekt migania.

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze o efekcie stroboskopowym... przypomniałem sobie, że w Legacy MY08 wyświetlacz radia i klimy chyba migał.

W dzień to nie był o tak widoczne, ale już o zmroku-dawało się zauważyć.

Nie pamiętam, czy zmniejszenie jasności zmniejszało widoczność stroboskopu, ale było to widać.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...