Skocz do zawartości

OSOBOWKA Z LAWETA


subar_u

Rekomendowane odpowiedzi

witam. zastanawiam sie jak to jest wiec moze mnie ktos oswieci w tym temacie. chodzi mi jak to jest z tymi kilogramami bo niby przyczepa nie moze byc ciezsza od samochodu. a co jesli ma hamulec najazdowy?? i jeszcze czy musi byc jednoosiowa czy moze miec dwie osie.prosze o konkretne odpowiedzi bez zbednych rozwazan i niepewnosci jak to czasem niektorzy lubia robic.dodam ze chodzi mi nie tylko o terytorium polski ale o cala europe. z gory dziekuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 79
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Nasz kodeks mówi, że w przypadku hamulca najazdowego DMC samochodu musi być "o 33% większa od DMC przyczepy"

 

Wyczerpujące informacje i dokumenty (szczególnie przydatne poza granicami Polski) na forum: http://www.forum.karawaning.pl/viewtopi ... &start=285

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasz kodeks mówi, że w przypadku hamulca najazdowego DMC samochodu musi być "o 33% większa od DMC przyczepy"

 

Sorry, ale pokaż mi, gdzie masz taki zapis :?: :shock:

 

A na prawdę jest tak:

 

posiadając prawo jazy kat. B możesz:

-ciągnąć przyczepę lekką (o DMC do 750 kg) każdym samochodem o DMC do 3,5 t (oczywiście dodatkowym warunkiem jest zawsze homologacja pojazdu).

-ciągnąć przyczepę, której DMC nie przekracza MASY WŁASNEJ samochodu, oraz DMC zestawu nie może przekroczyć 3,5 t

Kwestia, czy przyczepa musi mieć hamulec jest rozstrzygana przez homologację. W każdym świadectwie homologacji samochodu jest zapis o max masie przyczepy bez hamulca/z hamulcem

 

posiadając prawo jazdy kat B+E lub B oraz C+E możesz ciągnąć przyczepę o DMC wynikającej z homologacji samochodu.

 

Jeśli chodzi o przyczepy jedno/wieloosiowe - samochodem osobowym nie możesz ciągnąć wieloosiówek. Te, które mają dwie osie blisko siebie, to też są JEDNOOSIOWE, tyle że z osią wielokrotną :razz: Nie ma to żadnego wpływu na to, co pisałem powyżej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

sjak dobrze pisze.

 

Moje dwa przypadki spotkania zpolicją, gdy ciągnąłem Legacem przyczepy. Mam prawo jazdy ABT.

1. Ciągnąłem przyczepkę na dwa konie o DMC 1950kg, dwuosiowa, Legac DMC 1870kg. Złapali mnie na przekroczeniu prędkości 108/90 km/h. jeżeli już, to powinienem jechać 70km/h :oops::oops: . Policjant poprosił o dowody rejestracyjne pojazdów i zaczął liczyć i liczyć. Nie dośc, że DMC przyczepy przekraczało DMC samochodu, to kierowca nie miał uprawnień do kierowania pojazdami powyżej 3,5t. Ależ się nagimnastykowałem. W końcu dostałem mandat tylko za przekroczenie prędkości. Pomogło mi późne niedzielne popołudnie, do domu 50km i to, ze nie chciało im się robić tej całej papierologii z odstawieniem przyczepy na parking policyjny.

2. Ciągnąłem lawetę dwuosiową DMC 2000kg, Legac DMC 1870kg. Szczytno. Wypatrzyli mnie z bocznej ulicy. Podjazd z tyłu, akcja, koguty, zjazd na najbliższy parking. Zarzuty:

- kierowanie bez uprawnień

- DMC lawety przekraczało DMC pojazdu.

400pln mandatu i nie pozwolili mi ruszyć lawety z parkingu. Musiałem zadzwonić po znajomego z terenówką, żeby ściągnął lawetę.

 

sjak, o co chodzi z tą osią wielokrotną?

Czy jakbym ciągnął lawetę/przyczepę dwuosiową (osie obok siebie) o DMC niższej od DMC samochodu i zestaw nie przekroczyłby 3,5t, to nie miałbym problemów. Bo policjanci ze Szczytna zatrzymali mnie dlatego, że zobaczyli jak osobówka ciągnie lawetę dwuosiową. No w domyśle byli pewni, że DMC laewty jest wuiększe od DMC samochodu.....

 

subar-u,

Ja ciągnąłem moim Legacem Peugeota 406 na lawecie, więc przeszloby ciagnac legacy na lawecie drugim legasiem. Zgodnie z prawem nie wolno. Policja może nie złapać, ale co jeśli zdarzy się, np. wypadek........ Nie warto ryzykować.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasz kodeks mówi, że w przypadku hamulca najazdowego DMC samochodu musi być "o 33% większa od DMC przyczepy"

 

Sorry, ale pokaż mi, gdzie masz taki zapis :?: :shock:

 

Prawdopodobnie jest to błędny wniosek w dużym uproszczeniu, ale szczegóły są tutaj:

 

http://bookshop.europa.eu/eubookshop/Fi ... LC_002.pdf

 

"Kategoria B

 

- pojazdy silnikowe o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3500 kilogramów i mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz miejsca kierowcy, pojazdy silnikowe w tej kategorii mogą być połączone z przyczepą, której dopuszczalna masa nie przekracza 750 kilogramów;

 

- zespół pojazdu ciągnącego w kategorii B i przyczepy, w którym maksymalna dopuszczalna masa nie przekracza 3500 kilogramów, a maksymalna dopuszczalna masa przyczepy nie przekracza masy pojazdu ciągnącego bez ładunku;" "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sjak, o co chodzi z tą osią wielokrotną?

 

Jeśli masz 2 lub 3 osie blisko siebie (jak blisko jest dokładnie określone w przepisach) traktuje się, że jest to jedna oś. Natomiast "wielokrotność" ma praktyczne znaczenie tylko w przypadku ciężkich przyczep, gdzie trochę inaczej oblicza się nacisk osi na nawierzchnię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może sie mylę, ale mając prawo jazdy kategorii B można kierować (Wikipedia i inne doświadczenia :wink: )

- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

- pojazdem, o którym mowa w powyżej, z przyczepą inną niż lekka o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

- pojazdem, o którym mowa w pierwszym punkcie, z przyczepą lekką o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5t,

Generalnie z kategorią B o holowaniu lawety można zapomnieć!!! Po wielu konsultacjach ze sprzedawcami lawet , którzy chętnie zaniżali DMC w homologacji :wink: :mrgreen: i jakby nie kombinowali doszedłem do wniosku, że np. Outbackiem nie ma możliwości holowania lawety, bo:

Mając tylko kategorię "B" mogę holować tylko przyczepę z DMC pojazdu i przyczepy do do 3.5t

- dopuszczalna maksymalna masa całkowita całkowita przyczepy = 1500 kg , masa całkowita Outback 2100kg. Więc można na "B" holować tylko przyczepę z DMC 1400 kg

cięzko znaleleźć taką lawetę, ale sprzedawcy/wypozyczalnie maja takie w ofercie :wink:

W przypadku takiego zestawu podczas kontroli drogowej Policjant (naprawdę upierdliwy)mógłby najwyżej skierować mnie na wagę (OBK+przyczepa+np,STI :wink: ) Oczywiście skończy się to mandatem za "nadwagę".

Gorsszą sytuację jest np.

- jazda zestawem o DMC pojazdu + DMC przyczepy powyżej 3.5 tony. To oznacza jazdę bez uprawnień, czyli zmandat,holowanie na parking.

- jazda z lawetą o DMC większą niż dopuszczalna - oznacza mandat i holowanie na parking

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może sie mylę, ale mając prawo jazdy kategorii B można kierować (Wikipedia i inne doświadczenia

 

Art. 88.

 

1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

 

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

 

1. kategorii A - motocyklem;

2. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;

3. kategorii B:

1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

2. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

3. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

4. kategorii B1 - trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla;

5. kategorii C - pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

6. kategorii C1 - pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

7. kategorii D - autobusem, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

8. kategorii D1 - autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

9. kategorii T - ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym;

10. kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą;

11. kategorii C1+E - zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego;

12. kategorii D1+E - zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego.

 

3. Prawo jazdy:

 

1. kategorii B i C+E lub B i D+E - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E;

2. kategorii C+E i D - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E;

3. kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;

4. kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E - uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jakbym ciągnął lawetę/przyczepę dwuosiową (osie obok siebie) o DMC niższej od DMC samochodu i zestaw nie przekroczyłby 3,5t, to nie miałbym problemów

i gdyby jeszcze DMC była zgodna z dopuszczoną (pole O1 lub 02 (z hamulcem) to Policja nie miałaby prawa podskoczyć.

Ale jak wspomniałem w poprzednim pości,e z kategorią B auta nie pociągniesz ;)

 

[ Dodano: Pią Mar 13, 2009 10:09 pm ]

pumex1. Twój post potwierdza porzedniego mojego posta....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli najprosciej miec lawete z zanizona DMC w papierach zeby zestaw miescil sie w 3500kg

Tak...ale w przypadu Subaru możesz ciągnąć jedynie camping...nie za wielki.

Problemy sa dwa: albo

- za mała DMC przyczepy

- albo DMC auta + przyczepa > 3.5 tony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- pojazdem, o którym mowa w pierwszym punkcie, z przyczepą lekką o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5t,

 

Prawie :twisted: się zgadza. Przyczepa lekka to przyczepa o DMC do 750 kg. I możesz ją holować dowolnym samochodem o DMC do 3,5 t. DMC zestawu samochód + przyczepa lekka może więc max wynieść 4,25t (oczywiście mówimy tu o uprawnieniach kat B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DMC zestawu samochód + przyczepa lekka może więc max wynieść 4,25t (oczywiście mówimy tu o uprawnieniach kat B)

No nie wiem. Zobacz co mówi art.88 przytoczony przez pumex1

3. kategorii B:

1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

2. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

3. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kochani, ale czytajcie kodeks i posty do końca. Cytowany pumex1 przytoczył trochę większy fragment.

3. Prawo jazdy:

 

1. kategorii B i C+E lub B i D+E - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E;

2. kategorii C+E i D - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E;

[b]3. kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;[/b]

4. kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E - uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami).

_________________

Wynika z tego jasno to, co napisałem w poprzednim poście

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie się zgadza. Przyczepa lekka to przyczepa o DMC do 750 kg. I możesz ją holować dowolnym samochodem o DMC do 3,5 t. DMC zestawu samochód + przyczepa lekka może więc max wynieść 4,25t (oczywiście mówimy tu o uprawnieniach kat B)

Możemy sie założyć o litrowego Johnny Walkera, że mając kategorię B nie możesz praowadzić zestawu, którego DMC przekracza 3.5 tony. Napewno z kategorią B nie wolno prowadzić wspomnianego przez Ciebie zestawu, czyli: samochód z DMC + przyczepka lekka z DMC 750 kg

Wchodzisz w zakład?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ALEX, chcesz skopać leżącego tym zakładem.

 

Tak przy okazji:

 

Przyczepa lekka nie musi mieć hamulca, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak DMC takiej przyczepy jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone poniżej:

"W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego DMC wynosi nie mniej niż 1,33 DMC przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na każdym forum w temacie o ciągnięcie przyczepy jest tyle różnych teorii ile jest postów.

 

W każdym dowodzie rejestracyjnym jest podana Dopuszczalna Masa Całkowita przyczepy jaką można ciągnąć.

 

Przyczepa lekka ma DMC max 750kg, powyżej jest już przyczepą ciężką i musi mieć hamulec najazdowy.

 

Samochodem o DMC 3,5t można ciągnąć przyczepę lekką na prawo jazdy kat.B pod warunkiem posiadania tachografu lub zaświadczenia od starosty o niezarobkowym przewozie rzeczy na potrzeby własne lub działalność pomocniczą do działalności podstawowej.

 

Dużo samochodów, w większości terenówki ma w dowodzie rejestracyjnym DMC przyczepy 3,5t. A więc DMC przyczepy jest większe nawet od DMC pojazdu ciągnącego. Przykład: Nissan Patrol DMC 3,2t.Aby poruszać się takim zestawem musimy mieć prawo jazdy kat. B+E lub C+E, musimy używać tachografu lub posiadać zaświadczenie od starosty o niezarobkowym przewozie rzeczy na potrzeby własne lub działalność pomocniczą do działalności podstawowej.

 

Mając prawo jazdy kat.B nie możemy ciągnąć przyczepy ciężkiej nawet jeśli zestaw pojazdów nie przekracza 3,5t. Bodajże Mercedes w124 mieści się z przyczepą ciężką w DMC 3,5t ale tu mogę się mylić.

 

Rozmawiałem z wieloma Inspektorami Transportu Drogowego i funkcjonariuszami Ruchu Drogowego na ten temat, bo też miałem wiele wątpliwości.

 

W Polsce Inspekcja Transportu Drogowego prawie w ogóle nie zajmuje się takimi zestawami na drodze, a drogówka prawie w ogóle nie zna przepisów gdy już dojdzie do kontroli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz prawo jazdy kategorii B, możesz prowadzić tzw. zespół pojazdów – czyli samochód z przyczepą – w dwóch sytuacjach:

 

- zawsze, jeśli jest to przyczepa lekka, czyli taka, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg,

 

- jeśli jest to inna przyczepa, muszą zostać spełnione dwa warunki: suma dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu i przyczepy nie może przekroczyć 3 i pół tony; masa własna samochodu musi być większa niż dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy.

 

W innych sytuacjach musisz posiadać prawo jazdy kategorii B+E!

 

 

 

Prawo jazdy kategorii B uprawnia także do prowadzenia:

 

- ciągnika rolniczego, bez przyczepy (z wyjątkiem lekkiej)

 

- pojazdu wolnobieżnego, czyli np. spycharki lub koparki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylicie pojęcia ! DMC nie ma nic wspólnego z tym jaką przyczepę ciagniemy . Nie ma znaczenia DMC pojazdu ! Przyczepa tzw cięższa nie może ważyć więcej niż MASA WŁASNA pojazdu holującego ! Jeśli przyczepa jest pusta , to co kogo obchodzi DMC przyczepy ? Ważna jest masa własna pojazdu i faktyczny ciężar przyczepy . Ciężar przyczepy - wraz z ładunkiem - nie może przekroczyć ciężaru pojazdu holującego , a łączny ciężar zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 tony . Poza tym można śmigać !

DMC przyczepy dotyczy wyłącznie przyczepy . DMC pojazdu dotyczy wyłącznie pojazdu . Jeśli na moście jest 10 t , to możemy wjechać ciężarówką bez ładunku !

 

[ Dodano: Sob Mar 14, 2009 7:37 pm ]

DEMONS89 Jeśli jedziesz HAMEREM 3t , to wolno ci ciągnąć przyczepę ważącą - wraz z ładunkiem - 500 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiec najlepszym wyjsciem jest navara plus laweta z saxo i wtedy mogo ci nagwizdac.tak mialem wracajac z barborki cieszynskiej.cymbaly policjanty wzieli trzy dowody i nijak im nie wyszlo 3,5 tony a bardzo chcieli kasy na kolacje. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UŚCIŚLAM Ciężar całkowity przyczepy - wraz z ładunkiem - nie może przekroczyć MASY WŁASNEJ pojazdu holującego . Ciężar zespołu pojazdów / pojazd holujący + przyczepa/ nie może przekroczyć 3,5 t. W ciężar zespołu pojazdów zalicza się również pasażerów i kierowcę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możemy sie założyć o litrowego Johnny Walkera, że mając kategorię B nie możesz praowadzić zestawu, którego DMC przekracza 3.5 tony. Napewno z kategorią B nie wolno prowadzić wspomnianego przez Ciebie zestawu, czyli: samochód z DMC + przyczepka lekka z DMC 750 kg

Wchodzisz w zakład?

 

A już się martwiłem, że coraz mniej osób lubiących łyskacze :mrgreen:

W zakład oczywiście wchodzę :mrgreen:

Ktoś się dołącza do imprezy? przegrywający stawia dla wszystkich. ALEX, mam nadzieję, że w to wchodzisz :grin:

 

Mylicie pojęcia ! DMC nie ma nic wspólnego z tym jaką przyczepę ciagniemy . Nie ma znaczenia DMC pojazdu ! Przyczepa tzw cięższa nie może ważyć więcej niż MASA WŁASNA pojazdu holującego ! Jeśli przyczepa jest pusta , to co kogo obchodzi DMC przyczepy ?
UŚCIŚLAM Ciężar całkowity przyczepy - wraz z ładunkiem - nie może przekroczyć MASY WŁASNEJ pojazdu holującego .

 

Sorry, ale nie ma pojęcia "ciężaru całkowitego". Jest albo DMC (dopuszczalna masa całkowita), albo masa rzeczywista. Idę o zakład o drugiego łyskacza, że w przepisach jest mowa o DMC

 

[ Dodano: Nie Mar 15, 2009 12:05 am ]

Samochodem o DMC 3,5t można ciągnąć przyczepę lekką na prawo jazdy kat.B pod warunkiem posiadania tachografu lub zaświadczenia od starosty o niezarobkowym przewozie rzeczy na potrzeby własne lub działalność pomocniczą do działalności podstawowej.

:?: :?: :?: :shock: :shock: :shock:

:shock:

Mając prawo jazdy kat.B nie możemy ciągnąć przyczepy ciężkiej nawet jeśli zestaw pojazdów nie przekracza 3,5t.
:shock: :shock: :shock: :?: :?: :?:

 

3 litrowy Johny Walker za wskazanie podstawy prawnej tych twierdzeń

 

[ Dodano: Nie Mar 15, 2009 12:09 am ]

Jeśli na moście jest 10 t , to możemy wjechać ciężarówką bez ładunku !

Jeśli na moście jest 10 t dotyczy to masy rzeczywistej

 

[ Dodano: Nie Mar 15, 2009 12:14 am ]

Panowie, koniec kłótni

Podrecznik do prawka podaje odpowiedz:

 

Podręcznik wydany przez WINFOR. Są to chłopaki z Politechniki Szczecińskiej, zarabiający na tym pieniądze. Podstawą prawną jest USTAWA PRAWO O RUCHU DROGOWYM. Nie chciejcie wiedzieć, jak wygląda w tym kraju nadzór nad ośrodkami szkolenia czy firmami wydającymi podręczniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...