Skocz do zawartości

Uturbienie NA


Niedźwiedź

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

A dlaczego miałoby być niemożliwe? Pytanie czy ma sens. W niektórych samochodach tak, w innych nie.

 

Założenie turbo to dla wielu osób w dzisiejszych czasach prosta sprawa. Wcale nie musi to również oznaczać, że takie coś się zaraz rozleci, tylko dlatego, że chłopaki zrobilije sobie w garażu.

 

Założenie soft turbo do samochodu tej klasy co MX-5 powinno być kosztem w okolicach 6-8 tysięcy. Robiąc to domowymi metodami w garażu można zejść spokojnie do 3k.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Soft turbo to po prostu lekkie doładowanie. na ogół między 03-0,5 bara - dlatego soft. Trzeba pamiętać, że silniki NA (tak się to poprawnie pisze :wink: Naturally Aspirated ) nie są przystosowane do doładowania, dlatego dmuchnięcie musi być delikatne.

 

Jak ktoś chce dmuchać więcej, musi się liczyć z dalszymi wydatkami - lepsze uszczelki, kute graty itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

kumpela z forum mazdy mx5 ciągle powtarza, że jej koledzy z forum to się "turbią", że co chwile ktoś się "turbi", "uturbia" i inne pochodne słowa turbo.

Ja się nie znam i dlatego pytam czy to możliwe/drogie/trudne?

 

Dzięki.

PZDR

Jest juz calkiem sporo uturbionych Lanosow 1.6 i kilka Nubir 1.6 i 2.0. Kiedys rozmawialem z wlascicielem takiej uturbionej Nubiry 2.0 - musial oczywiscie odprezyc silnik (zdaje sie grubsza uszczelka pod glowica). Te silniki maja ponoc nawet fabryczne doprowadzenia oleju do turbiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

kumpela z forum mazdy mx5 ciągle powtarza, że jej koledzy z forum to się "turbią", że co chwile ktoś się "turbi", "uturbia" i inne pochodne słowa turbo.

Ja się nie znam i dlatego pytam czy to możliwe/drogie/trudne?

 

Dzięki.

PZDR

Jest juz calkiem sporo uturbionych Lanosow 1.6 i kilka Nubir 1.6 i 2.0. Kiedys rozmawialem z wlascicielem takiej uturbionej Nubiry 2.0 - musial oczywiscie odprezyc silnik (zdaje sie grubsza uszczelka pod glowica). Te silniki maja ponoc nawet fabryczne doprowadzenia oleju do turbiny.

 

To właśnie ciekawe, bo mówi się, że najlepsze silniki do uturbienia to właśnie lanosowe i VTEC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w przypadu MX5, zalozenie turbo jest o tyle proste ze w tym samochodzie jest juz silnik turbo, z ktorego wlasnie usunieto turbo (nie bez powodow zreszta). Do modeli 1.6 istnieje kit Greddy, ktory mozna kupic za ~$1500 i jest bolt-on.

W przypadku Subaru jest to troche bardziej skomplikowane i ogolnie sie nie oplaca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To właśnie ciekawe, bo mówi się, że najlepsze silniki do uturbienia to właśnie lanosowe i VTEC.

skąd wy macie takie informacje ? :roll:

 

Od ludzi, którzy zajmują się zakładaniem turbo. Zresztą nie wiem co w tym takiego dziwnego, silnik Lanosa to niezła konstrukcja - przynajmniej jeśli chodzi o wytrzymałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się nie znam i dlatego pytam czy to możliwe/drogie/trudne?

 

ponizej krotka historia jak uturbic SC czy CC

 

"Przykładem jest moje auto, które za niecały 1tyś zostało zrobione na 110KM i 155Nm

Wszystko było tak robione żeby można było bez problemu rozbudowywać zestaw co tez uczyniłem.

 

Turbina

Turbiny szukamy na szrotach i giełdach, czasem się trafiają na forach okazje, ale trzeba mocno szukać, allegro to w 99% zły pomysł.

Ja swoją kupiłem za 50pln a tylko dlatego że były zdjęte muszle wydechowa i ssąca, wystarczyło skręcić i było ok. szukamy turbiny która ma nie uszkodzone wirniki i jak najmniejszy luz.

Regenerowane w Polsce to ruletka ale w 80% się przegrywa bo uszczelniacze puszczają bardzo szybko.

Żeby było ok. to kupuje się, turbine która jest używana, ale w dobrym stanie bez śladów oleju w muszlach i z minimalnym luzem,

Gabaryty... idziesz, patrzysz... i wiesz, że jest ok. za mała będzie puchła na górze obrotów, za duża będzie miała laga. Do silników 1.1 1.2 8v trzeba szukać czegoś w rodzaju GT15 GT20 GT25 KKK K03/K03s IHI RHB5 itp. Turbiny się kupuje osobiście, a nie przez zdjęcia, nie kupuje się turbin ze zmienną geometrią łopatek (na ogół w nazwie jest wtedy vtg) takie turbiny przy nisko budżetowych projektach szybko się poddadzą bo egt nie zawsze będzie wystarczająco niskie.

Przedział cenowy takich turbin powinien mieścić się w widełkach 0-300pln za więcej to już zaczyna być nieopłacalne. wg mnie optimum to 150pln za używke.

 

Intercooler

IC szukamy niewielkiego, żeby łatwo go schować pod masą, no chyba że chce się duuuuży to wtedy można ;-)

Zasada przy małych turbinach jest taka (uproszczona), małe doładowanie, mniejsze grzanie powietrza duże doładowanie większe grzanie i pod tym względem dobieramy IC, jeśli chcemy ładować dużo to IC musi być wydajny (nie zawsze wydajny = duży ;-) )

Wej./wyj. Zalezy gdzie będzie turbina i jak chcecie poprowadzić orurowanie.

Szukajcie na Allegro i na szrotach. Cenowo od 0 do 200pln więcej nie ma sensu. wg mnie optimum to 50pln

 

BOV / DV

Zawór upustowy to niewielki koszt za plastikowego Bosha który wytrzymuje do 1bara trzeba dać za niego koło 50pln. Żeby turbina dobrze służyła trzeba zawór zamontować nie można o nim zapomnieć ;-).

 

Kopułka na przepustnice

można zrobić z aluminium, można wyspawać z kwasiaka można zasadzić od Palio ;-) koszty różnie, zalezy jak się trafi, palio do 50pln.

 

 

Jak mamy już zrobione zakupy to zabieramy się za składanie

 

Kolektor wydechowy

Są dwie metody na ograniczenie kosztów

Pierwsza to zrobienie przejściówki z seryjnego kolektora pod turbine, druga to wyspawanie prostego kolektora. Koszt od 50pln do 250pln max.

 

Smarowanie turbiny

idziemy do zakładu zarabiającego przewody do pneumatyki siłowej i za 50pln mamy super nowy przewodzik z odpowiednimi końcówkami.

spływ do miski robimy wspawując rurke nad lustrem oleju, takiej samej średnicy jakiej mamy wyjście z turbiny, tłumikarze spokojnie sobie z tym poradzą przy okazji którejść z robót

 

Orurowanie

jak powiesimy turbine i przykręcimy IC to można robić orurowanie, idziemy do tłumikarzy żeby rurke wzieli i powyginali na dolot tak jak się chce. Koszt ok. 100pln zalezy od widzimisie Kazia do tego niech wspawają króciec pod BOV-a

pare cybantów i łączników dobieramy do orurowania jakie mamy.

 

Down pipe czyli rura od turbiny do wydechu

tłumikarze wygną rurexa i pospawają się do seryjnego wydechu. Koszt max 50pln.

 

Paliwo

Dwie metody taniego wystrojenia.... Wydajne wtryski i regulator ciśnienia paliwa nadciśnieniowy albo jak kto woli FMU, koszt ok. 50- 200pln za wtryski i 100- 200pln za FMU/regulator.

Druga to włącznik ciśnieniowy dodatkowego/wych wtryskiwaczy. Grabowski na swojej stronie opisał dokładnie a ja tylko przytaczam."

 

autor: "Tommi"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pachnie mi to drutem,uturbianie za mniej niż 1000zł.

 

gość robił sam, z tego co pamiętam było kilka niepowodzeń ale i kilka udanych projektów z CC o dużej mocy i niezłych osiągach

 

Tematem kiedyś sie żywo interesowałem nie wiedząc co robić aby Sej był szybszy, padło na dłubanie bez turbo. Niezawodność silnika, wzrost osiągów, spadek spalania po wprowadzeniu modyfikacji i skonfrontowanie tego z historiami o awariach sprzętów uturbionych utwierdziło mnie w przekonaniu ze dokładanie turbo "na huuuraaa" jest tylko dla ludzi o mocnych nerwach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I zakładamy jeszcze natrysk oleju na denka tłoków.... do kupienia w każdym sklepie spożywczym :lol: życzę powodzenia majsterkowiczom, ale z praktyki wydaje mi się, że ta cała robota to jednak trochę druciarstwo, turbo powinno pracować w silniku skonstruowanym do turbo, chyba z wyjątkiem np. niektórych ciężarówek, np. w Iveco 3,5T silnik wolnossący 2,5L ma identyczny stopień sprężania co 2,5TD, i w celu tzw.uturbienia dokłada się oryginalną turbinę i wymienia się tylko trochę osprzętu, ale w osobówkach.... :?: widziałem kiedyś jak gość montował do CC silnik od Uno Turbo....nie zazdroszczę projektu...a odprężanie silnika na oko poprzez zakładanie grubszej (o ile?) uszczelki lub dwóch....trochę pachnie Adamem Słodowym....i można dostać korbowodem po nabiale... :lol: wolę oryginalne turbo nie uturbianie...znam przypadek dokładania do wolnossącego Legaca 2,2L oryginalnego zestawu turbo od Legaca 2T, ale to była wymiana całego osprzętu, wiązki, ECU itd. Swoją drogą właściciel sobie chwalił i nic mu się nie psuło, ale to Subaru.... :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mile, w tym 1000zl nie wliczasz wlasnej wiedzy, czasu, umiejetnosci i pracy. Wiele osob nie posiada tych elementow i musi placic duzo wieksza kase komus kto potrafi to zrobic.

 

[ Dodano: Sob Sty 24, 2009 9:38 am ]

I zakładamy jeszcze natrysk oleju na denka tłoków....

MX5 ma natrysk oleju seryjnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

turbo powinno pracować w silniku skonstruowanym do turbo, chyba z wyjątkiem np. niektórych ciężarówek, np. w Iveco 3,5T silnik wolnossący 2,5L ma identyczny stopień sprężania co 2,5TD,

 

też w VW T3, 1.6D i 1.6TD to te same silniki, w D nie ma dziury w misce na przewód olejowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idziesz na szrot i wyciagasz turbo z rozbitego samochodu z malym przebiegiem, albo kupujesz od orginalnego wlasciciela. Np gdybym chcial wymienic moje turbo na wieksze, to za TD04 nie dostalbym wiecej niz te $150, a turbo ma niecale 100kkm i pewnie pojezdzi drugie tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...