Skocz do zawartości

Auto Świat test Forester 2.0D - OSTATNI


Ejector

Rekomendowane odpowiedzi

Z tego co przeglądałem swojego czasu to w LR2 mu się bardzo chciało.

Land Rover? Tam przeciez centralny dyfer jest? :roll:

Wybacz leniwy jestem, to tak na szybko:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex

Wracajac jednak do tematu - roznica jest diametralna, jesli rozdzial zmienia sie w Haldexie 100/0 -> 50/50, a w Subaru 50/50 -> 50-/50+.

Popełniasz bardzo powszechny i ciężki do przełamania błąd w kwestii działania LSD.

Postaraj się zrozumieć taką kwestię, że jak dyfer jest spięty w 100% to oznacza, że moment będzie tam, gdzie będzie opór. Znaczy jak przód ma przyczepność a tył nie to do 100% momentu pójdzie na przód i odwrotnie, jak w tej sytuacji (dyfer centralny spięty na 100%) przód nie ma przyczepności a tył ma to tył dostanie do 100% momentu. Jak to zrozumiesz porządnie to reszta sama się wyjaśni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 214
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

w ostatnim Autobild Allrad jest test tych samych aut.

Tiguan (518 Punkte)

Forester (509 Punkte)

Outlander (501 Punkte)

Renault (486 Punkte)

 

No to jak jest ?????

 

Ja podkreslam to co pisalem wczesniej co pismak to inna opinia. Myslacy czlowiek wyrabia swaja opinie sam poprzez jazde probna. Kazdy ma inne preferencje i nie powinien sie kierowac tym co mowia inni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Land Rover? Tam przeciez centralny dyfer jest? :roll:

Wybacz leniwy jestem, to tak na szybko:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex

Freelander II? Nie ma jednak to jak Defender - centralny z mozliwoscia blokowania i reduktorem.

Popełniasz bardzo powszechny i ciężki do przełamania błąd w kwestii działania LSD.

Postaraj się zrozumieć taką kwestię, że jak dyfer jest spięty w 100% to oznacza, że moment będzie tam, gdzie będzie opór. Znaczy jak przód ma przyczepność a tył nie to do 100% momentu pójdzie na przód i odwrotnie, jak w tej sytuacji (dyfer centralny spięty na 100%) przód nie ma przyczepności a tył ma to tył dostanie do 100% momentu. Jak to zrozumiesz porządnie to reszta sama się wyjaśni.

Alez ja to rozumiem. Zrozum jednak inna rzecz - jak z Haldexem masz inicjalny rozdzial 100/0, to 100% momentu idzie na przod, a wiec 2x wiecej, niz w 50/50 - latwiej wtedy zerwac przyczepnosc i dlatego w niektorych sytuacjach (nie psisze w tej chwili o ekstremalnych) w Subaru poslizg moze w ogole nie wystapic, gdzie Haldex bedzie juz dolaczal os wobec poslizgu przedniej. A ty oczywiscie tez masz racje, w typowym terenie zawsze zblokowany dyferencjal bedzie lepszy, od otwartego z LSD. Kwestia jeszcze, czy mozna recznie taka blokade wymusic, czy tez automat dolacza ja tylko "w razie potrzeby".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Haldexie może być także -50/+50,

 

Tzn. co? Przód ciągnie do przodu, a tył do tyłu ?

Każde koło w swoją stronę :wink:

 

moment na przednich kołach < 50% całego momentu / moment na tylnich kołach > 50% całego momentu

oczywiście procentowo sumują się do 100%, co by nie było niedokładności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm, myslalem, ze haldex po prostu dolacza druga os. czyli moment na dolaczana os nigdy nie bedzie wiekszy niz na napedzana. to nie dyferencjal chyba. przy calkowitym spieciu sprzeglem zachowuje sie tak, jak sztywny wal, czyli 50/50. Przy rozpieciu, 100/0, jak pisal olleo. Niemozliwe jest uzyskanie 40/60 na przyklad.

 

Tak mi sie wydaje, chyba ze sa nowe haldexy, to w koncu tylko nazwa.

 

I zalacza sie w przypadku roznicy predkosci obrotowej, chociaz stosunkowo szybko.

To troche tak, jakbys mial rower-tandem. Przednie pedaly napedzaja przednie kolo, tylne - tylne kolo. Jeden gosc pedaluje, drugi tylko ma nogi na pedalach. Jak gosc dostaje sygnal, ze jego kola kreca sie szybciej, zaczyna mocniej naciskac pedaly.

To dosyc swobodna interpretacja i nie ma dwa napedy (kazda os ma silnik), ale i takie konstrukcje w samochodach sa :-). W przypadku jednego silnika i rozdzialu napedu sprawa wyglada troche bardziej skomplikowanie: mozna uzyc mechanizmu roznicowego symetrycznego lub asymetrycznego (z ograniczonym poslizgiem lub nie), gdzie moment jest podawany na obie osie (obaj rowerzysci pedaluja, z rowna sila lub nie). Mozna uzyc tez sprzegla - czyli dolaczac os w razie potrzeby - mechanizmy reaguja szybciej lub wolniej.

 

tak mi sie wydaje.

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i kupilem ta gazete (w drodze wyjatku). I tak jak myslalem. Wymiarami w srodku Forester jest wiekszy a dostal mniej punktow od VW no i 15 tkm miedzy servisami i drogie ubezpieczenie spowodowalo ze zostal drugi. Wlasciwosciami terenowymi i osiagami powalil konkurencje na glebe. Jak ktos chce to wsawie scanna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i kupilem ta gazete (w drodze wyjatku). I tak jak myslalem. Wymiarami w srodku Forester jest wiekszy a dostal mniej punktow od VW no i 15 tkm miedzy servisami i drogie ubezpieczenie spowodowalo ze zostal drugi. Wlasciwosciami terenowymi i osiagami powalil konkurencje na glebe. Jak ktos chce to wsawie scanna.

 

to ja poproszę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba jednak cos w tym jest... :roll:

slisko, snieg, duzo sniegu, i nasze burundyjskie ASO ma pelne rece roboty ze smierdzacymi/spalonymi sprzeglami w zizlowych Subarakach....

 

z wszystkimi pięcioma, które sprzedaliście od listopada po zmianie kursu? :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

my sprzedaliśmy z 60 sztuk i jeszcze żadnego sprzęgła nie robiliśmy pomimo tego że u nas szybciej się jeździ i upala :razz:

 

P.S. weź proszek :!:

Tobie to pewnie zadne proszki nie pomoga dopedzic naszej "recesyjnej" sprzedazy :lol:

60 aut - to w ciagu jakiego czasu?

w ciagu roku?

w prawie 40 milionym panstiwe to nie lada wyczyn :!:

 

 

p.s. o tak, pewnie macie te lepsze Subaraki, w ktorych nie smierdza sprzegla, nie stukaja przekladnie i amorki, gdzie szyby brudza sie tylko zpowodow "waszych" drog, etc., etc. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaje tylko tabele porownawcze i wynik.

 

90788255xa5.th.jpg

 

[ Dodano: Sob Sty 10, 2009 5:32 pm ]

65487562oy0.th.jpg

 

[ Dodano: Sob Sty 10, 2009 5:36 pm ]

71352496ba5.th.jpg

 

To co jest samochodem wygralo zdecydowanie reszta to oceny subiektywne prosze porownac wymiary tylnych i przednich siedzen zdecydowanie na korzysc Forestera wiecej punktow dostal Tiguan :shock: .

wlasciwosci trakcyjne i terenowe masakra dla konkurentow 82 do 68.

Forester ma najwiekszy przeswit :roll: :roll: :twisted::twisted:

Nie dajmy sie oglupic Forester jest najlepszym autem z tej czworki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alez ja to rozumiem. Zrozum jednak inna rzecz - jak z Haldexem masz inicjalny rozdzial 100/0, to 100% momentu idzie na przod, a wiec 2x wiecej, niz w 50/50 - latwiej wtedy zerwac przyczepnosc i dlatego w niektorych sytuacjach (nie psisze w tej chwili o ekstremalnych) w Subaru poslizg moze w ogole nie wystapic, gdzie Haldex bedzie juz dolaczal os wobec poslizgu przedniej.

Haldex moze tez dzialac proaktywnie podobnie jak to DCCD-A robi. To naprawde nie jest juz takie proste. Od wtopy z TT wiele sie nauczyli i wiele nowych rzeczy wykombinowali. W opisie tego LR2 masz wspomniane, ze jak auto stoi to centrale spina by sie latwiej ruszalo.

Nie znaczy to, ze lubie Haldexy ale trzeba pamietac, ze postep jest duzy a jak dojda do prawdziwego torque vectoring to wszystki LSD pojda do kosza.

A ty oczywiscie tez masz racje, w typowym terenie zawsze zblokowany dyferencjal bedzie lepszy, od otwartego z LSD. Kwestia jeszcze, czy mozna recznie taka blokade wymusic, czy tez automat dolacza ja tylko "w razie potrzeby".

Kwestia implementacji. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia implementacji. :)

Jasne. Cale sedno sprawy nie lezy w tym, jak mozna zaimplementowac, a jak implementuja w rzeczywistych autach :mrgreen:

 

No i tym optymistycznym akcentem :wink:

 

[ Dodano: Sob Sty 10, 2009 8:50 pm ]

RafalW,

ale nadal pozostanie sprzeglem, nie mechanizmem roznicowym ?

Czyli nadal bedzie dolaczal jedna os. Nie bedzie mozliwosci przeniesienia na przyklad wiekszego momentu na os dolaczana niz napedzajaca ?

Ja mam takie wrazenie, ze RafalW caly czas pisze o Haldexie (sprzegle dolaczajacym, czyli do 50/50), a ma na mysli aktywny dyferencjal :roll:

 

W ktorejs gazetce opisujacej wiekszosc aut 4x4 na naszym rynku znalazlem o LR Freelander 2:

Miejsce sprzegla wiskotycznego stosowanego w poprzednim Freelanderze zajelo plytkowe, ale z elektronicznym sterowaniem. W razie potrzeby dolacza ono kola tylnej osi, ale tez jest w stanie przekazac moment jeszcze przed wystapieniem poslizgu.

Wczesniej, czy pozniej, ale tylko dolacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam takie wrazenie, ze RafalW caly czas pisze o Haldexie (sprzegle dolaczajacym, czyli do 50/50), a ma na mysli aktywny dyferencjal :roll:

Wiem co mam na myśli.

W ktorejs gazetce opisujacej wiekszosc aut 4x4 na naszym rynku znalazlem o LR Freelander 2:
Miejsce sprzegla wiskotycznego stosowanego w poprzednim Freelanderze zajelo plytkowe, ale z elektronicznym sterowaniem. W razie potrzeby dolacza ono kola tylnej osi, ale tez jest w stanie przekazac moment jeszcze przed wystapieniem poslizgu.

Wczesniej, czy pozniej, ale tylko dolacza.

Zgadza się. Ale jak dołącza to może dołączyć na sztywno albo tylko częściowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie poczytalem o trzeciej i czwartej (tylko Saab na razie) generacji Haldex i w glowie sie nie miesci, ze inwestuja w tak skomplikowane technologicznie rozwiazania, by tylko..

However, its short reaction time (only a seventh of a wheel spin) relative to systems like a viscous coupling, and ability to fully lock mitigate its theoretical disadvantage to a full-time 4WD (like Torsen) setup.

(w wolnym tlumaczeniu: Jednakze jego krotki czas reakcji (tylko 1/7 obrotu kola) w porownaniu do systemow jak sprzeglo wiskotyczne oraz zdolnosc do pelnej blokady lagodzi jego teoretyczne wady w stosunku do permamentnego [ukladu] 4WD (jak Torsen).)

 

A wszystko dlatego, ze ktos kiedys wymyslil poprzeczny montaz silnika... :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywistym jest że haldex nie haldex dołączany napęd tez może mieć 0/100 i podobne,w syztsko zależy od przyczepności na osiach.

 

Az, to prawda, ale mam wrazenie, ze pisalismy o zachowaniu w warunkach poprawnosci kinematycznej.

Tu nie chodzi o wyzszosc jednego rozwiazania nad innym, tylko na obiektywne pokazanie cech i roznic.

Kto wybierajac samochod klasy Outlander czy RAV4 kieruje sie przede wszystkim napedem ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc ja powtórzę to co pisałem wcześniej

IMHO proste rozwiązania są najlepsze bo mniej awaryjne, lżejsze prostsze w naprawie.

Centralny mechanizm różnicowy foresterze D działa w pełni satysfakcjonujący sposób i nie widzę potrzeby aby załączał się szybciej jedyne co mogło by się przydać to blokady ale w końcu to nie terenówka.

Nie chce komentować zastosowania takiego układu w innych pojazdach np tyu STI.

twierdzę tylko że do cywilnych zastosowań to co jest nadaje się w 100%.

 

Teraz pytanie dlaczego inne firmy zaczęły wprowadzać haldexy?

Moim zdaniem z kilku powodów.

-Zaostrzanie norm emisji.

-Wymuszanie niższego spalania poprzez odłączanie napędu na 1 oś

-poprzeczny układ silnika

 

Przypuszczam że forester D z haldexem mógł by palić jeszcze z litr czy dwa mniej

tylko kosztem czego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc ja powtórzę to co pisałem wcześniej

IMHO proste rozwiązania są najlepsze bo mniej awaryjne, lżejsze prostsze w naprawie.

Centralny mechanizm różnicowy foresterze D działa w pełni satysfakcjonujący sposób i nie widzę potrzeby aby załączał się szybciej jedyne co mogło by się przydać to blokady ale w końcu to nie terenówka.

Nie chce komentować zastosowania takiego układu w innych pojazdach np tyu STI.

twierdzę tylko że do cywilnych zastosowań to co jest nadaje się w 100%.

 

Teraz pytanie dlaczego inne firmy zaczęły wprowadzać haldexy?

Moim zdaniem z kilku powodów.

-Zaostrzanie norm emisji.

-Wymuszanie niższego spalania poprzez odłączanie napędu na 1 oś

-poprzeczny układ silnika

 

Przypuszczam że forester D z haldexem mógł by palić jeszcze z litr czy dwa mniej

tylko kosztem czego?

 

1. Mechanizm w forsterze sie nie zalacza, on dziala caly czas - to wedlug mnie podstawowa cecha tego rozwiazania ? Stale napedzane sa obie osie.

2. Haldex jest tanszy w produkcji i eksploatacji ? Da sie instalowac bezproblemowo w roznych samochodach jako opcja ? I daje usprawiedliwienie dla naklejki 4x4. I pewnie sie sprawdza w wielu sytuacjach.

 

Poprawcie mnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Mechanizm w forsterze sie nie zalacza, on dziala caly czas - to wedlug mnie podstawowa cecha tego rozwiazania ? Stale napedzane sa obie osie.

źle mnie zrozumiałeś, chodzi o to że nie potrzebuje szybszego mechanizmu niż to co jest (a to że jest stały 50/50 i się nie załącza to oczywiste jest.)

 

2. Haldex jest tanszy w produkcji i eksploatacji ? Da sie instalowac bezproblemowo w roznych samochodach jako opcja ? I daje usprawiedliwienie dla naklejki 4x4. I pewnie sie sprawdza w wielu sytuacjach.

 

rozumiem że wolał byś mieć haldexa ? :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...