Patryk55XL Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 Witam Pytanie jak w temacie. Dlaczego SIP nie zaleca olei o parametrach 0w40; 0w30, generalnie "zerówek". We wcześniejszych autach lałem 0w40 mobila i silniki cieszyły się długo dobrą kondycją i nie zużywały w/w oleju. Są jakieś poważne przeciwwskazania? Jeżdżę wolnossącą Imprezą '04. Za odpowiedź z góry dziękuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hogi Opublikowano 21 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2008 SIP nie zaleca 0W30, ale chyba tylko chodzi o samochody z turbiną. Mam tak w instrukcji obsługi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk55XL Opublikowano 22 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2008 Hogi, no chyba, że tak, bo nie za bardzo umiałem zrozumieć czemu akurat do wolnossących nie podchodzi 0w40. W zasadzie klasa wysokotemperaturowa jest ta sama co np w 5W40 z taką różnicą że przy "zimnych" startach ten 0W powinien być nieco lepszy. Przynajmniej teoretycznie. Np wg mnie w moim przypadku byłoby bezsensem lać 10W60 albo 20w50(60?); dla zaturbionych używanych często extremalnie (np. tor) jak najbardziej, ale do wlonossącego używanego do jazdy codziennej raczej chyba niebardzo, co? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacky X Opublikowano 24 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2008 SIP nie zaleca 0W30, ale chyba tylko chodzi o samochody z turbiną.Mam tak w instrukcji obsługi. Ja to wścibski jestem.A dlaczego do TURBO nie zaleca ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hogi Opublikowano 24 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2008 Jacky X, nie zaleca 5W30 (mój błąd) :razz: To pytanie nie do mnie... ps. sorry za jakość :sad: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 25 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 25 Grudnia 2008 "klasa wysokotemperaturowa" o niczym szczególnym nie świadczy. Bardzo ważnym parametrem jest HTHS przy 150stC. W/w oznaczenia są delikatnie ze sobą powiązane ale nie ściśle. Pozdrawiam i Wesołych Świąt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk55XL Opublikowano 28 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Grudnia 2008 Chociaż jak dobrze pamiętam to pewien WRX zza wielkiej wody miał na wlewie ojeju właśnie napis 5W30 co mnie wtedy zdziwiło trochę... No chyba że korek nie oryginalny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 28 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 28 Grudnia 2008 Patryk55XL, dokładnie to samo widziałem w EVO zza wielkiej wody tj. 5W30 Fakt faktem, że oni zmieniają olej 3 razy częściej niż europejczyki. Ale tak czy owak, do aut wyczynowych ( STI ), czy bardzo mocnych WRX nigdy nie wlałbym innego jak np. pełny syntetic(!) 10W60 Castrola Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JED Opublikowano 8 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2009 Ale tak czy owak, do aut wyczynowych ( STI ), czy bardzo mocnych WRX nigdy nie wlałbym innego jak np. pełny syntetic(!) 10W60 Castrola Bo? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hiszpan25 Opublikowano 8 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2009 chwilke na skanie widac jedynie, że nie jest zalecane stosowanie oleju 5W30 przy silniku z turbo i dłuższej jeżdzie... dlaczego? ano dlatego, że oznaczenie 30 mówi o niskiej lepkości na gorąco... a wiadomo, że dłuższa jazda powoduje nagrzewanie sie silnika a jak ten ma turbo to nawet dość znaczne bo olej odbiera temperaturę także z turbiny... skan mówi też o nie stosowaniu oleju o niższych parametrach jakościowych i lepkościowych niz zalecane... oznaczenie 0W nie oznacza niższego parametru niż 10W a jedynie niższą lepkość w niskiej temperaturze czyli wyższą wytrzymałość na robienie się masła z oleju a to oznacza wyższe parametry lepkościowe... z kolei oznaczenie 40 mówi o gorszych parametrach lepkościowych na gorąco niż 50 a to z kolei o gorszych niż 60. Tak sie składa, że olej 0W60 jest poprostu znacznie bardziej zaawansowany technologicznie niż 20W40 ( o ile ktokolwiek taki robi). 0W60 mówi, że olej wraz ze zmianą temperatury w szerokim zakresie. Olej klasy ‘10W’ jest dobry do –30°C, ‘5W’ do -35°C, a ‘0W’ do -40° C (za stroną shell http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _2106.html) jeśli olej ma być dobry przy -40C z całą pewnością będzie dobry i przy -10C . O wytrzymałosci oleju na wysokie temperatury mówi drugi człon oznaczenia lepkości (po W) Tu im wyższe oznaczenie tym wyższą temperaturę może mieć olej nadal nie tracąc swojej lepkości. Tak więc jeśli kogoś stać na lanie do silnika oleju 0W60 to napewno nie zrobi tym krzywdy swojemu silnikowi. Bo taki olej daje radę i przy i -40*C (nie bedzie to jeszcze masło) i przy +40*C i ostrym upalaniu nie zamieni sie "w wodę"... Oznaczenie na flaszkach z olejem są dość przystępnie opisane np tutaj: http://bi.gazeta.pl/im/7/6044/m6044747.jpg Oprócz oznaczeńlepkości jest też i klasa jakości... czyli toco na flaszce widać po symbolu API. Zgodnie z klasyfikacją API, oleje silnikowe dzielą się na oznaczone symbolem S (przeznaczone do silników benzynowych) oraz oznaczone symbolem C (do stosowania w silnikach wysokoprężnych). Klasę jakości określają kolejne litery alfabetu, pisane po symbolu S lub C. Grupa olejów do silników z zapłonem iskrowym obejmuje oznakowania SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL i SM. Do silników z zapłonem samoczynnym stosowane są oleje oznaczone symbolami CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 oraz CJ-4. Im dalsza litera alfabetu w drugim członie oznaczenia, tym wyższa jest jakość oleju. (za http://www.otopr.pl/pr/tajemnicze-etyki ... ,4196.html) o tym co to oznacza dla silnika mówili juz dawno temu Kurek z Kamińskim w "SONDZIE" http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type= mimo, że program powstał za czasów gdy Selektol Super Plus był nowością to zasady są niezmienne... PZDR! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JED Opublikowano 8 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2009 na skanie widac jedynie, że nie jest zalecane stosowanie oleju 5W30 przy silniku z turbo i dłuższej jeżdzie Co ciekawe, w mojej instrukcji nie ma tego zapisu! [ Dodano: Czw Sty 08, 2009 10:56 pm ] Tak sie składa, że olej 0W60 jest poprostu znacznie bardziej zaawansowany technologicznie niż 20W40 Za to 20W40 ma szanse byc olejem "lepszym". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hiszpan25 Opublikowano 8 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2009 Za to 20W40 ma szanse byc olejem "lepszym". lepszym jakosciowo? tak bo może mieć lepszą klasę jakościową... może być lepszy zimą do rozruchu przy -25*C? nie sądzę... może być lepszy do ostrego upalania latem niż olej o klasie lepkościowej 50 czy 60? też nie sadzę... oczywiście zakładam, że w każdym przypadku mówimy o klasach lepkościowych uzyskanych w uczciwych badaniach laboratoryjnych... jesli się mylę to wytłumacz mi proszę gdzie i dlaczego? PZDR! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 10 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2009 Ale tak czy owak, do aut wyczynowych ( STI ), czy bardzo mocnych WRX nigdy nie wlałbym innego jak np. pełny syntetic(!) 10W60 Castrola Bo? Witaj, Castrol to moja sugestia ( pierwszy olej syntetyczny o przyzwoitym HTHS który przyszedł mi do głowy). Nie ma co ukrywać ale obecnie około 90% olejów silnikowych można zalać do w/w aut bez jakiś większych późniejszych komplikacji(przy umiarkowanej jeździe). Jednak jest kilka czynników pod które należy dobierać oleje. Komuś będzie ważny rozruch w niskich temperaturach ( niezwykle popularny chwyt marketingowy). Innym zależy na jeździe dynamicznej ale i zarazem na umiarkowanym zużyciu paliw( oleje energooszczędne 0W30 ). Natomiast w jeździe czysto wyczynowej należy stosować oleje o podwyższonej lepkości wysokotemperaturowej. Jak już raz pisałem, parametr HTHS nie koniecznie idzie w parze z drugim oznaczeniem lepkości na butelce ( bo zdarza się, że oleje 0W30 mają większy HTHS niż 5W40). HTHS jest to High Temperature High Shear w 150 st.C. Inaczej mówiąc "wytrzymałość" oleju na wysokie temperatury ( czego w STI nie brakuje). Zazwyczaj oleje pełno-syntetyczne mają wyższy HTHS od olejów w technologii syntetycznej ( uwaga większość 5W nie są w pełni syntetyczne!). Jeżeli zastosujecie słabszy olej (mowa o STI i jeździe wyczynowej), nic gwałtownie się nie stanie( poza częstszą wymianą oleju i szybszym spadkiem osiągów auta). Ale na dłuższą metę domyślcie się sami do czego prowadzi sczepianie II rodzaju. Napisałem to w olbrzymim skrócie, bo za dużo tego aby wszystko napisać w jednym wątku :wink: Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi