Jump to content

Ferrari


Kuba

Recommended Posts

Posted

Dzisiaj zostalem lekko zaskoczony. Do tej pory myslalem ze silniki typu boxer to wynalazek Porsche i byly uzywane tylko w autach tej marki, w Garbusach i pozniej w Subaru. Dzis sie dowiedzialem ze Ferrari budowalo w przeszlosci silniki w ukladzie boxer, 8 i 12 cylindrowe. Uzywane byly w wielu autach, miedzi innymi w slynnym Testarossa. Czy ktos wie dlaczego zrezygnowali z tych silnikow?

 

turbo7.jpg

Posted

AFAIR to nie był prawdziwy boxer tylko V - 180 stopni rozwarcia a różnica polega na ilości i ułożeniu podpór wału.

Posted

Ja wiem 8) duzo o tym modelu, ogranicze sie do silnika:

 

Typ: bokser montowany wzdluznie

 

Budowa: kadlub i glowice ze stopow lekkich, 7 lozysk glownych, niklowane tuleje cylindrowe, smarowanie, sucha miska olejowa

 

Srednica cylindra x skok tloka: 82mm x 87mm

Pojemnosc skokowa: 4942 cm3

 

Stopien sprezania: 9,3

 

Uklad zaworowy: Po 4 zawoey na cylinder umieszczone pod katem 41 st., dwa walki rozrzadu znajdujace sie w glowicy kazdego kadluba cylindrow napedzane paskiem zebatym

 

Uklad zasilania: Elektroniczny wtrysk paliwa za pomoca urzadzenia KE-Jetronic firmy Bosch

 

Zaplon: Elektroniczny Marelli Microplex

 

Moc maksymalna: 291 kW przy 6300 obr/min

 

Maksymalny moment obrotowy: 790 Nm przy 4500 obr/min

 

Silnik z pozoru podobny do 5 litrowego stosowanego w Berlinetta Boxer 512BBi w Testarossie zostal wyosazony w calkowicie zmieniony uklad ssania. Kadlub, glowice wykonano z lekkiego stopu silumin, a tloki pracuja w tulejach ze stopu, a nie w kadlubie. Silnik ma az 48 zaworow, sterowanych przez 4 walki rozrzadu, po dwa na kazdy kadlub cylindrow. Walki zaworow ssacych napedzaja aparaty zaplonowe. Uklad typu bokser umozliwil umieszczenie ukladu ssacego powyzej silnika, a ukladu wydechowego ponizej, 4 paski rozrzadu sa napedzane paskiem zebatym Goodyear a nie tradycyjnymi lacuchami. Miska olejowa jest plytka poniewaz w silniku bokser stosuje sie system suchej miski olejowej aby uniknac zmian poziomu oleju przy pokonywaniu zakretow z duza predkoscia, cisnienie oleju w silniku Testarossy jest bardzo wysokie: 663 kPa.

Posted
Dzisiaj zostalem lekko zaskoczony. Do tej pory myslalem ze silniki typu boxer to wynalazek Porsche i byly uzywane tylko w autach tej marki, w Garbusach i pozniej w Subaru.

 

Przecież też Alfa Romeo jeszcze do niedawna używała silnika w układzie przeciwsobnym :wink:

Posted
...Czy ktos wie dlaczego zrezygnowali z tych silnikow?

 

Kiedyś czytałem o tym w prasie motoryzacyjnej że wiele firm, jak np. Alfa wymiękło z tematu boxerów, bo silniki te przy wszystkich swoich zaletach są wyraźnie droższe w budowie od rzędówek, do zbudowania dobrego boxera potrzeba więcej know-how.

Poza tym są droższe w serwisowaniu co w przypadku firm mających problemy z niezawodnością silników powoduje wspomniane wymiękanie.

 

Wydaje mi się że różnica między B a V 180* polega na tym że w silniku V korbowody tłoków leżących na przeciw siebie trzymają się jednego wspólnego czopu korbowego w związku z czym tłoki nie "boksują się", tylko się gonią od prawej do lewej i z powrotem.

Posted
...Czy ktos wie dlaczego zrezygnowali z tych silnikow?

 

Kiedyś czytałem o tym w prasie motoryzacyjnej że wiele firm, jak np. Alfa wymiękło z tematu boxerów, bo silniki te przy wszystkich swoich zaletach są wyraźnie droższe w budowie od rzędówek, do zbudowania dobrego boxera potrzeba więcej know-how.

Poza tym są droższe w serwisowaniu co w przypadku firm mających problemy z niezawodnością silników powoduje wspomniane wymiękanie.

 

Oficjalnie podawali jako głowny powód wycofania tych jednostek wyższe zużycie paliwa i nizszą kulturę pracy w stosunku do rzędówek oraz właśnie wyższe koszty wytworzenia i serwisowania.

Posted

Wyższe zużycie paliwa od rzędówek. Pewnie tak, tylko dziwnie brzmi w ustach rzecznika firmy, której rzędówek nie da się zaklasyfikować do ekonomicznych i której slogan reklamowy to "cuore sporivo".

Niższa kultura pracy. Interesujące że Subaru zawsze jest chwalone za kulturę pracy boxerów. Pewnie mają odpowiedni poziom know-how.

Posted

Jak chcecie sobie poczytac o silnikach alfy to chyba najlepiej będzie na www.cuoresportivo.pl

 

Mam kilku kumpli którzy noszą nawet gacie ze znaczkiem alfy i śpią w pościeli z wychaftowanym napisem.....

 

Z tego co opowiadali boksery Alfy były naprawdę bardzo dobre ....do momentu kiedy nie wprowadzili wersji 1,7 16 zaworowej

i wtedy wymiękli.......... cos tam nie do końca się udało i ten silnik bardzo sie sypał

 

jeździłem niedawno 33 kolegi z bokserem 1,7 i chodzi naprawdę ładnie (a autko ma chyba ze 12 lat ) nie miał z nią powazniejszych problemów..

Posted

Niższa kultura pracy. Interesujące że Subaru zawsze jest chwalone za kulturę pracy boxerów. Pewnie mają odpowiedni poziom know-how.

 

No właśnie Subaru zawsze było chwalone za kulturę pracy, zgadza się.

Natomiast miałem przyjemność poruszać się parę ładnych lat Alfą z boxerem i ten silnik nie pracował za równo. Poza tym nie miałem żadnych zastrzeżeń do tej jednostki. Brzmiała wspaniale, śmiem twierdzić że lepiej niż w Subaru, bardzo ładnie wchodziła na obroty i charakteryzowała się całkiem niskim zużyciem paliwa (szczególnie jeśli wzięło się pod uwagę stosunek osiągów do spalania - to był on rewelacyjny!) Jedyny zgrzyt to praca zimnego silnika - potrafił gasnąć - no ale to chyba raczej wina układu wtryskowego :roll:

 

Naprawdę żałowałem jak Alfa wycofała silniki boxera bo to był jeden z największych atutów mojej Alfy :cry:

Posted

Szkoda że Alfa nie robi już bokserów :( To trochę też przez tego Fiata, który

przyczynił się trochę do podupadnięcia Alfy.

Posted

No ale robi całkiem fajne widlaste 6-ki. zdaje się że 2.5V6 zostało silnikiem roku - parę lat temu :wink:

Posted

Moze sie myle, ale z tego co wyczytalem z Waszych postow, to wyzsza kultura pracy w Subaru wlasnie wynika z tego, ze cylindry w nich boksuja i sily sie rownowaza, a jesli istotnie w tamtych silnikach "gonily sie" to wlasnie jest wrecz przeciwnie? Czy to moze z tego wynikac? :)

Posted

To chyba chodzi o to ze im mniej cylindrow tym wiecej trzeba dodac przeciwwago na wale w celu wyeliminowania wibracji. Boksery od Posche i Subaru nie potrzebuja takiej przeciwwagi, tak samo jak widlaste 12.

Posted

Ja się tam nie znam, ale krążą opinie że najwyższą kulturą pracy charakteryzują się R6 BMW (dlatego tak wytrwale obstają przy tych silnikach). A generalnie jest taka zasada że rzędówki pracują równiej od widlastych motorów.

[/b]

Posted
... krążą opinie że najwyższą kulturą pracy charakteryzują się R6 BMW ...

 

Mi np baaardzo się podoba ta BMW kultura i ten dźwięk.

Miałem sposobność używać R6 3.0 oraz V8 3.0 z BMW i powiem, że odnosiłem wrażenie,że R6 ładniej pracuje. Coś w tym musi być.

Ale to zawsze rzecz gustu.

  • 4 weeks later...
Posted

A ja słyzszałem,że w niektórych modelach przy wymianie pasków rorzrządu(a wymienia się czesto np, co 40 000) należy wyciągnąć silnik!!

Tak,że w sumie jestem zadowolony,że nie mam Ferrari......

Posted
A ja słyzszałem,że w niektórych modelach przy wymianie pasków rorzrządu(a wymienia się czesto np, co 40 000) należy wyciągnąć silnik!!

za to w Imprezie z klimą trzeba wyciągać chłodnicę :( ale zawsze lepiej chłodnicę jak silnik :P

Posted
A ja słyzszałem,że w niektórych modelach przy wymianie pasków rorzrządu(a wymienia się czesto np, co 40 000) należy wyciągnąć silnik!!

Tak,że w sumie jestem zadowolony,że nie mam Ferrari......

 

Przyznam, że gdyby mnie było stać na Ferrari to ani nie przejmowałbym się spalaniem, ani tym co serwis musi zrobić by mi paski rozrządu wymienić :) byle zrobił to sprawnie i szybko :) Ciekawe gdzie jest najbliższy serwis Ferrari :) ale chyba w niemczech?

Posted

a przejmowałbyś się prześwitem? :wink: :twisted: :wink: :twisted:

 

hehe :) a niby w Polsce miałbym nim jeździć? Nie dzięki :)

Posted

Najblizszy serwis jak i salon Ferrari\Maserati jest w Czeskiej Pradze, w Moskwie i gdzies u Niemca

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...