Skocz do zawartości

Sworzeń (przegub) kulowy wahacza


demon

Rekomendowane odpowiedzi

Jutro planuję zrobić podejście do wymiany elementu - patrz temat - może ktoś kto wymieniał ten element mógłby mi podać kilka cennych rad - wskazówek. Niby to tylko dwie śruby, jednak czy mam uważać na dolny wahać by mi nie 'odbił'. Zatem na co mam zwrócić szczególną uwagę przy demontażu i montażu, czy muszę korzystać z klucza dynamometrycznego oraz czy muszę ustawiać po wszystkim zbieżność itp.?

Dla mniej wtajemniczonych zamieszczam rysunek poglądowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muszę korzystać z klucza dynamometrycznego

 

Jeżeli chcesz to zrobić fachowo; tak.

 

czy muszę ustawiać po wszystkim zbieżność itp.?

 

Nie

 

Wachacz nie odbije; Podnieś samochód, zdejmij koło.Odbezpiecz nakrętkę mocowania sworznia i odkręć ją, odkręć srubę blokującą sworzeń w zwrotnicy, przy pomocy łyżki naciśnij wachacz w dół opierając koniec łyżki o zwrotnicę i wyciągnij w ten sposób sworzeń ze zwrotnicy. Przesuń zwrotnicę w przód, lub tyl, by sworzeń nie wskoczył do niej na powrót. widełkami wybij sworzeń. Zweryfikuj stan opracowywanych części. Zamontuj nowy sworzeń. Montaż w odwrotnej kolejności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Grzegorzu za cenne wskazówki.

Mam jednak prośbę, abyś (ewentualnie ktoś inny) przybliżył mi zwrot 'widełkami wybij sworzeń' - o jakich widełkach myślałeś? Poza tym jak mam rozumieć zdanie 'zweryfikuj stan opracowywanych części' - pod jakim kątem i na co zwrócić baczną uwagę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widełkami wybij sworzeń'

 

Jest to narzędzie przeznaczone do usuwania "gałek" ma kształt wideł, których ostrza mają przekrój klina. (zamiast ściągacza). Wsuwa się pomiędzy gałkę, a wachacz i uderzając młotkiem powoduje się "wyciągnięcie" gałki z jej łoża.

 

jak mam rozumieć zdanie 'zweryfikuj stan opracowywanych części'

 

Przyzwoity mechanik robierając jakieś podzespoły zawsze dokonuje przeglądu rozbieranych/wymienianych części pod kątem innych, nie zauważonych uprzednio uszkodzeń, np. zniszczonych czy nadmiernie przepracowanych gwintów, pęknięć, czy usterek innych podzespołów spowodowanych usuwaną na bieżąco awarią. Taka weryfikacja może rozszerzyć zakres przeprowadzonych prac. W tym przypadku należy skontrolować inne gałki, poduszki zawieszenia, stan elementów roboczych hamulca, manszety stan ogumienia itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz dziękuję ci Grzegorzu za wyczerpującą odpowiedź.

Widełek, o których piszesz nie posiadam, spróbuję w inny sposób wybić sworzeń - może hydraulicznie. Co do oględzin innych elementów przy okazji jakichkolwiek prac w aucie, to nie omieszkuję je robić za każdym razem. Tak przy okazji napiszę, że stwierdzenie uszkodzenia sworznia miało miejsce przy okazji wymiany kół z zimowych na letnie. Zatem jak sam widzisz nie sprowadziło się to tylko do samej wymiany, a do tzw. małego przeglądu zawieszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy tej robocie uważaj aby jakimś narzędziem manżety nie uszkodzić (taka osłona gumowa na półosi.

Mi sie niestety raz to przydarzyło.

Po takiej wymianie wypadało by również sprawdzić geometrię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po takiej wymianie wypadało by również sprawdzić geometrię.

 

To nie jest niezbędne. Sworzeń nie wpływa na zmianę geometrii jeżeli jego łoże w wachaczu i obejma zwrotnicy nie są uszkodzone. (Patrz uwagi o weryfikacji części)

 

Chyba masz rację....

 

a tak przy okazji czy są dostępne u nas części zawieszenia do subaru firmy 555?

Dawno temu jak jeździłem maximą to właśnie tej firmy części używałem do zawieszenia (właśnie sworznie)i były super. ( w końcu to były sponsor subaru)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w końcu to były sponsor subaru

To była marka papierosów.

 

The 555 on the Rally Subaru Impreza is the name of their sponsor. State Express 555 is a brand of Cigarettes made by Benson & Hedges.

 

co nie zmienia faktu, ze istnieje firma 555 (afaik Tajland), ktora produkuje zamienniki czesci do aut :razz:

 

widocznie arosiak myslal, ze to ona byla sponsorem SWRT :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorzu nie potraktowałem twojej wypowiedzi jako przytyku. Chciałem ci tylko napisać, że poważnie i profesjonalnie podchodzę do każdej czynności wykonywanej przy subarynie (i nie tylko przy niej - ale to tak na marginesie dodaję). Widzę, że wątek się rozwinął na max'a.

Pozdrawiam wszystkich - mam nadzieję, że pomoże on wielu osobom przy wymianie sworznia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że poważnie i profesjonalnie podchodzę do każdej czynności wykonywanej przy subarynie

 

W takim razie informacja uzupełniająca; użycie widełek powoduje zniszczenie demontowanej części, zatem ich zastosowanie ograniczone jest do demontażu uszkodzonych elementów. Rozebranie zawieszenia w celu np. wymiany łożyska wymaga zastosowania odpowiedniego ściągacza; prasa też nie jest polecana, ze względu na możliwość uszkodzenia połączenia gwintowanego sworznia, poza tem jej użycie obliguje do demontażu całego wahacza.

 

PS właśnie zauważyłem, że od jakiegoś czasu z uporem idioty piszę wahacz przez ceha, o tempora, o mores! :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniałem sworzeń w turbodziadku jakiś rok temu. Bez ściągacza to raczej nie ma szans na wymianę. I to takiego porządnego (ze śrubą). Bawiłem się łyżkami, młotkami, ale to naprawdę szkoda czasu i nerw. Acha - włożyłem właśnie 555 z JC. Na razie jest git.

W całej wymianie clou tkwi z zdobyciu odpowiedniego ściągacza - reszta jest już banalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos ściągaczy - to może ktoś powie jakie najlepiej użyć?! Właśnie dzisiaj chciałem wymienić nieszczęsny sworzeń, ale.....no właśnie to ale - nie udało mi się go wybić z wahacza (pomimo użycia 4 różnych ściągaczy). Musiałem całość złożyć i zostawić do kolejnego podejścia. Chyba daruje sobie ten wysiłek i wybiorę się do jakiegoś warsztatu. Ile ten gips teraz kosztuje - orientuje się ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos ściągaczy - to może ktoś powie jakie najlepiej użyć?!

Ja użyłem podobnego do takiego np.:

http://www.allegro.pl/item355755103_sci ... rmany.html

Ale się nie sugeruj dokładnie tym modelem. Ten mój ledwo podchodził, więc nie daję żadnej gwarancji, że ten z linku się nada :sad: Podałbym Ci jakieś dokładne wymiary itp, ale miałem ten gadżet pożyczony tylko na wymianę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek tej wypowiedzi chciałem podziękować wszystkim aktywnym członkom tego forum za pomoc.

Podjechałem dzisiaj z rana do warsztatu, gdzie zaproponowano mi wymianę wspomnianych dwóch (lewa i prawa strona) przegubów za 60zł.

Za powyższą kwotę oczywiście zdecydowałem się od ręki na wymianę - jutro będę śmigał na nowych przegubach kulowych. HURA!!!

 

P.S.

Wychodzi na to, że czasami nie warto kupować specjalnych narzędzi (mimo wszystko dziękuję ci 'piotr1' za pomocny link), bo koszt ich zakupu i przesyłki jest równy kosztowi wymiany, a przy okazji jak ktoś jest nieostrożny lub (beztalenciem - o co was oczywiście nie podejrzewam) może uszkodzić przy okazji inny element np. manszetę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 lat później...

Panowie na pewno nie jednemu z Was urwała się śruba mocująca sworzeń w zwrotnicy i trzeba było pozostałość jej rozwiercić , czy dobierając nową śrubę z nakrętką, stosujecie śruby o twardości 10,9 czy 12,9. W moim przypadku wygląda na to że dość dawno nic nie było robione przy sworzniach (może od nowości) i śruby po obu stronach zerwałem, coś podobnie jak temu gostkowi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...