Jump to content
Sign in to follow this  
Przemeq

Subaru wycofuje ze swojej oferty silnik 2.5T ?

Recommended Posts

emilw, art. 581 par. 1 zd. 2 k.c.

Share this post


Link to post
Share on other sites
emilw, art. 581 par. 1 zd. 2 k.c.

 

Cyt za k.c.:

"Art. 581. § 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej."

 

No rzeczywiscie przepis wyglada dosc jednoznacznie... Czy silnik jest czescia rzeczy? :razz: :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

emilw, zależy jak zostanie sklasyfikowana sprawa: jako wymiana części, czy jako naprawa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

emilw, wydaje mi się, że silnik będzie częścią składową rzeczy, jaką jest samochód (art. 47 k.c.). Skoro wymieniono Ci silnik na gwarancji, to gwarancja w stosunku do niego powinna biec na nowo. To rozsądne rozwiązanie. Kuszący wydaje sie zapis odnośnie istotnej naprawy rzeczy, gdyż na jego podstawie można by odnowic gwarancję na całe auto. Ale to byłoby raczej zbyt daleko idąca interpretacja w przypadku wymiany tylko silnika. Niestety nie mam przy sobie komentarza, a do orzecznictwa tez nie chce mi sie zaglądac, więc 100% pewnej wykładniCi nie napisze dzis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
emilw, zależy jak zostanie sklasyfikowana sprawa: jako wymiana części, czy jako naprawa.

 

W ksiazce gwarancyjnej mam wpis, ze zostal wymienioiny kpl. silnik ;-)

 

[ Dodano: Pon Wrz 07, 2009 11:54 pm ]

elmo, dzieki za info

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z tego co się orientuję (co prawda nie w handlu samochodami, ale w sumie nie ma to chyba znaczenia) ponieważ nie wymieniono Ci całego zakupionego towaru na nowy, a jedynie jego element, gwarancja biegnie dalej. Tzn nie ulega przedłużeniu na zakupiony towar.

 

masz racje

 

[ Dodano: Pon Wrz 07, 2009 11:25 pm ]

wg mnie ulega przedluzeniu gwarancja na wymieniony element

 

a ty jak zwykle nie :razz: :cool:

 

trollu chodzi mi o gwarancje na sam motor nie na cale auto

 

jezeli padnie motor w aucie, to po wymianie powinno byc 2 lata gwarancji na ten wymieniony element

Share this post


Link to post
Share on other sites

ale przecież w Subaru nie wymieniają kompletnego silnika tylko short block ????

Share this post


Link to post
Share on other sites
ale przecież w Subaru nie wymieniają kompletnego silnika tylko short block ????

Od pewnego czasu w niektorych modelach wym. kompletny silnik

AK

Share this post


Link to post
Share on other sites
ale przecież w Subaru nie wymieniają kompletnego silnika tylko short block ????

Od pewnego czasu w niektorych modelach wym. kompletny silnik

AK

 

Panie Andrzeju to jak z ta gwarancja. Ile jej jest na motor jak go wymienicie :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jezeli padnie motor w aucie, to po wymianie powinno byc 2 lata gwarancji na ten wymieniony element

 

No tak - u mnie do konca gwarancji na caly samochod i tak pozostalo jeszcze wlasnie dwa lata, wiec sprawa jest dosyc prosta.

Dzieki wszystkim za przekazane informacje - mysle ze watek mozna zamknac

 

PS. Swoja droga Assistance Subaru zadzialalo szybko i zgodnie z oczekiwanimi - sponsorowany hotelik w poblizu (i tak mialem sie wlasnie zatrzymywac na nocleg) + samochod zastepczy na caly 2-tyg wyjazd wakacyjny podstawiony do hotelu drugiego dnia z rana ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ale przecież w Subaru nie wymieniają kompletnego silnika tylko short block ????

Od pewnego czasu w niektorych modelach wym. kompletny silnik

AK

 

Panie Andrzeju to jak z ta gwarancja. Ile jej jest na motor jak go wymienicie :?:

 

według mojej wiedzy rękojmia dwa lata.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adam12, nie myl rękojmi z gwarancją. Jedno do drugiego podobne, ale to dwie różne instytucje (gwarancja dotyczy przeważnie tylko wad fizycznych tkwiących w rzeczy). Dochodzenie roszczeń z jednej nie wyklucza dochodzenia roszczeń na podstawie drugiej. Poza tym, co do okresu rękojmi ważna jest, czy auto zostało nabyte przez konsumenta, czy przez przedsiębiorcę (tu roczny termin).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adam12, nie myl rękojmi z gwarancją. Jedno do drugiego podobne, ale to dwie różne instytucje (gwarancja dotyczy przeważnie tylko wad fizycznych tkwiących w rzeczy). Dochodzenie roszczeń z jednej nie wyklucza dochodzenia roszczeń na podstawie drugiej. Poza tym, co do okresu rękojmi ważna jest, czy auto zostało nabyte przez konsumenta, czy przez przedsiębiorcę (tu roczny termin).

 

a kto powiedział, że mylę ?

z dyskusji wynika, że nabywcą jest osoba prywatna a na wszelkie elementy/części wymienione w okresie w ramach gwarancji po jej zakończeniu przysługuje tylko rękojmia.

W przypadku przedsiębiorstw jest podobnie tylko okresy są inne.

Oczywiście można dochodzić swoich praw z tytułu gwarancji bo silnik to "serce" samochodu ale efekt jest wątpliwy.

 

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
na wszelkie elementy/części wymienione w okresie w ramach gwarancji po jej zakończeniu przysługuje tylko rękojmia.

 

Rękojmia wygasa w przypadku rzeczy ruchomych z upływem roku od dnia wydania rzeczy (2 lata w przypadku konsumenta). Gwarancji też udziela się min. na rok od dnia wydania rzeczy (przeważnie jest to okres równy lub dłuższy od okresu rękojmi). Wobec powyższego po zakończeniu gwarancji roszczenia z rękojmi również wygasają po upływie odpowiedniego terminu od dnia wydania rzeczy.

 

Oczywiście można dochodzić swoich praw z tytułu gwarancji bo silnik to "serce" samochodu ale efekt jest wątpliwy.

 

A tej wypowiedzi nie rozumiem. Jaki cel chcesz osiągnac na podstawie awarii silnika ? Wymianę silnika, na nowy, czy wymiane całego auta. Druga opcja przy usterce jedynie silnika, o ile nie była ona wielokrotna (więcej niż raz w stosunkowo krótkim okresie czasu) raczej trudna do osiągnięcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elmo - ja nic nie chcę osiągnąć ponieważ znam podejście SIP do tego typu spraw.

rozmawiamy o formalnych/prawnych środkach dochodzenia swoich praw z tytułu napraw gwarancyjnych lub innych na części wymienione w ramach napraw gwarancyjnych.

To wszystko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adam12, sądziłem, że rozważamy sytuację emilw. Jak juz wyżej napisałem, uważam, że gwarancja biegnie od nowa na jego nowy silnik wymieniony w ramach gwarancji. Na nowo biegnie również rękojmia na silnik. Myślę, że w tym zakresie jesteśmy zgodni.

Odnosnie możliwości żądania wymiany samochodu na wolny od wad, to byłoby ono możliwe, gdyby awaria silnika wiąząca się z koniecznościa jego wymiany miałaby miejsce w okresie rękojmi co najmniej 2 razy (wada musi byc istotna). W przypadku gwarancji sprzedawca mógłby sie ograniczyc do wymiany jedynie silnika. Nie znam zapisów gwarancji udzielanej przez SIP, więc trudno mi powiedziec. W każdym razie oczywistym jest, że łatwiej i taniej wymienic kilka razy silnik, niż całe auto (w granicach rozsądku). Przydałoby sie stanowisko SIP, ażeby zagadnienie rozstrzygnąc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli to był cały silnik to tak ale jak znam życie to nie będzie takie proste.

Niestety możliwości dochodzenia swoich praw teoretycznie mamy duże w w praktyce niewielkie. Wystarczy odpowiednia interpretacja zapisu "wada istotna" i sprawa jest załatwiona. Lub nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adam12, nie jest tak źle. Pojęcia typu "wada istotna" zostały już wyjaśnione na gruncie orzecznictwa. Natomiast, jeżeli ktos w sposób nieuzasadniony stosuje wykładnie przepisu odbiegającą od przyjętej, wówczas pozostaje w ostatecznosci sąd. Chociaz myślę, że nikt rozsądny nie będzie narażał się na niepotrzebne koszty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PS. Swoja droga Assistance Subaru zadzialalo szybko i zgodnie z oczekiwanimi - sponsorowany hotelik w poblizu (i tak mialem sie wlasnie zatrzymywac na nocleg) + samochod zastepczy na caly 2-tyg wyjazd wakacyjny podstawiony do hotelu drugiego dnia z rana ;-)

 

O, to chwalić. Elegancko. :idea:

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adam12, nie jest tak źle. Pojęcia typu "wada istotna" zostały już wyjaśnione na gruncie orzecznictwa. Natomiast, jeżeli ktos w sposób nieuzasadniony stosuje wykładnie przepisu odbiegającą od przyjętej, wówczas pozostaje w ostatecznosci sąd. Chociaz myślę, że nikt rozsądny nie będzie narażał się na niepotrzebne koszty.

 

próbowałeś kiedyś na takiej podstawie egzekwować swoje prawa ? Ja tak i powiem Ci, że od razu trzeba zakładać sprawę w sądzie. A to trwa wieki i samochód musisz naprawić na własny koszt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adam12, jako prawnik znam realia. Ale pocieszam sie tym, że coraz częściej ujade się rozwiązac takiego rodzaju konflikt bez udziału sądu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zgodnie z informacjami problem może ew. dotyczyć ok. 3% silników wyprodukowanych w sygnalizowanym wcześniej okresie czasu.

Procedura sprawdzająca jest aktualnie wdrażana. Sukcesywnie wznawiamy sprzedaż.

 

Problemem było zanieczyszczenie (contamination) niektórych silników, prowadzące w przypadku jego zaistnienia do ich nieomal natychmiastowego zatarcia (przebiegi od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów - znanych jest, o ile pamiętam do tej pory bodajże 7 przypadków).

 

Pozdrowienia

 

Witam,

Czy wiadomo co było przyczyną zatarcia tych silników (np. obrócenie panewki)? Co konkretnie ulegało uszkodzeniu?

Czy Dyrekcja Subaru jest w stanie potwierdzić, że wada dotyczyła faktycznie aut wyprodukowanych w sierpniu i wrześniu 2008r?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyczyną uszkodzeń było j.w. zanieczyszczenie w procesie produkcyjnym.

Problem dotyczył silników wyprodukowanych od 08 stycznia.08.

Finalne rozwiązanie miało miejsce w ołowie września 2008.

Większość silników dotkniętych tym problemem legła uszkodzeniu po bardzo małym przebiegu. W kilku przypadkach zdarzyło się jednak, że uszkodzenie nastąpiło bezpośrednio po pierwszym przeglądzie (prawdopodobnie wymiana oleju powodowała wypłukanie w/w zanieczyszczeń).

W kilku przypadkach po wymianie/naprawie silnika nastąpiło jego ponowne uszkodzenie – sprawdzenie wykazało, że wymieniona jednostka została wyprodukowana także w w/w okresie. Przeprowadzone niedawno badanie wszystkich przypadków w naszym kraju wykazało, że w żadnym przypadku w/w problem nie dotknął samochodu / silnika wyprodukowanego po cytowanym okresie.

Można tylko uzupełnić, że ostatnio sam używam naprzemiennie Outbacka 3.6 i Legacy 2.5T …

 

Pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites

przepraszam za OT ale nie mogę się powstrzymać: jak wrażenia z jazdy Legacy GT ?

Widzieć widziałem ale nie było opcji wypróbowania :cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...