Skocz do zawartości

DOHC vs SOHC


adaś

Rekomendowane odpowiedzi

No dobra. Czas drążyć temat dalej ;] O ile dobrze rozumiem Silniki DOHC i SOHC są rodzajami silników OHC (Over Head Camshaft). O ile dobrze też zrozumiałem w silnikach tych wałek rozrządu znajduje się w głowicy. Głowica jest miejscem która zamyka przestrzeń pracy bloku cylindrowego i to w niej znajdują się zawory, doloty itd ? Zgadza się póki co ?

 

Idąc dalej wyczytałem że są też silniki OHV (Over Head Valve). I teraz to co przeczytałem w różnych miejscach to, że tego typu silniki mają wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika :shock: :roll: Mógłby mi ktoś zilustrować to. Bo o ile silniki OHC zaczęły być dla mnie logicznie skonstruowane to OHV jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić ? :/

 

I co to znaczy że silnik może być górno lub dolnozaworowy ??? Czym się one różnią i jak działają....

 

Jeżeli zrozumiałem źle to powiedzcie postaram się przeczytać jeszcze raz i jeszcze raz zrozumieć :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc dalej wyczytałem że są też silniki OHV (Over Head Valve). I teraz to co przeczytałem w różnych miejscach to, że tego typu silniki mają wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika :shock: :roll: Mógłby mi ktoś zilustrować to. Bo o ile silniki OHC zaczęły być dla mnie logicznie skonstruowane to OHV jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić ? :/

249.gif

albo

IC_engine_cam_crank_animation.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jestem specem, więc nie mam zielonego pojęcia co łatwiej zepsuć :mrgreen:

myślę że w przypadku pewnych konstrukcji łatwiej wałek rozrządu (lub mechanizm spełniający jego role) umieścić w bloku silnika niż "na głowicy".

 

14 cylindrowa gwiazda: :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Umlaufmotor1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok wypas ;] Czy tego typu silnik ma jakieś przewagi nad silnikami OHC oprócz tego że jest złożony, a co za tym idzie, domyślam się, trudniej go zepsuć ?

 

OHV nie ma żadnej przewagi.

W dolniaku trudniej zepsuć głowicę. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...
  • 2 miesiące temu...

odpowiedziaelm konkretnie na pytanie , więc po co pytasz o inne bez turbo ? bez turbo zależy od silnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-13195-0-42257600-1373004559_thumb.jpg

 

Tak wyglądają z przodu SOHC, widać na czarnych pokrywach rozrządu, że jest po jednym wałku po prawej i lewej stronie.

 

post-13195-0-50365200-1373004610_thumb.jpg

 

a tak DOHC - po dwa wałki w głowicy, jeden pod drugim.

 

Po rzuceniu okiem na silnik będziecie wiedzieli.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
To jak sie to ma do momentu obr???? DOHC I SOHC????

 

W DOHC możesz niezależnie sterować zmiennymi fazami rozrządu wałków ssących i wydechowych co się przekłada na moment obrotowy silnika, a w SOHC nie masz takiej możliwości , co prawda Honda wymyśliła system VTI na SOHC czyli słynny VTEC. :)

Edytowane przez ziarus007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale AVLS to nie zmienne fazy tylko zmienny wznios zaworów :) zaczęło się od BMW

 

http://blog-silnika.blogspot.com/2009/06/jeszcze-do-niedawna-jedyna-firma.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sądzę, że w seryjnym silniku czterozaworowym, nie ma dużej (żadnej?) różnicy, czy jest to SOHC, czy DOHC. Istotne różnice były między silnikami DWUzaworowymi SOHC i CZTEROzaworowymi DOHC. Pierwsze ładnie ciągnęły z dołu, drugie ładnie wkręcały się wysoko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnikami DWUzaworowymi SOHC i CZTEROzaworowymi DOHC.
Ale DOHC czyteż SOHC to nie oznacza ilości zaworów w głowicy tylko ilość wałków i ich umieszczenie w silniku.

Wiem o tym :D

Ale nie spotkałem się z silnikiem DOHC dwuzaworowym, a czterozaworowe SOHC znamy wszyscy....

Więc jeszcze raz: różnice w moc/moment/kręcenie się są w zależności od liczby zaworów w cylindrze, a nie ilości wałków rozrządu

Edytowane przez EL-Marcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...