Jump to content

DOHC vs SOHC


adaś
 Share

Recommended Posts

No dobra. Czas drążyć temat dalej ;] O ile dobrze rozumiem Silniki DOHC i SOHC są rodzajami silników OHC (Over Head Camshaft). O ile dobrze też zrozumiałem w silnikach tych wałek rozrządu znajduje się w głowicy. Głowica jest miejscem która zamyka przestrzeń pracy bloku cylindrowego i to w niej znajdują się zawory, doloty itd ? Zgadza się póki co ?

 

Idąc dalej wyczytałem że są też silniki OHV (Over Head Valve). I teraz to co przeczytałem w różnych miejscach to, że tego typu silniki mają wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika :shock: :roll: Mógłby mi ktoś zilustrować to. Bo o ile silniki OHC zaczęły być dla mnie logicznie skonstruowane to OHV jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić ? :/

 

I co to znaczy że silnik może być górno lub dolnozaworowy ??? Czym się one różnią i jak działają....

 

Jeżeli zrozumiałem źle to powiedzcie postaram się przeczytać jeszcze raz i jeszcze raz zrozumieć :wink:

Link to comment
Share on other sites

Idąc dalej wyczytałem że są też silniki OHV (Over Head Valve). I teraz to co przeczytałem w różnych miejscach to, że tego typu silniki mają wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika :shock: :roll: Mógłby mi ktoś zilustrować to. Bo o ile silniki OHC zaczęły być dla mnie logicznie skonstruowane to OHV jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić ? :/

249.gif

albo

IC_engine_cam_crank_animation.gif

Link to comment
Share on other sites

nie jestem specem, więc nie mam zielonego pojęcia co łatwiej zepsuć :mrgreen:

myślę że w przypadku pewnych konstrukcji łatwiej wałek rozrządu (lub mechanizm spełniający jego role) umieścić w bloku silnika niż "na głowicy".

 

14 cylindrowa gwiazda: :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Umlaufmotor1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok wypas ;] Czy tego typu silnik ma jakieś przewagi nad silnikami OHC oprócz tego że jest złożony, a co za tym idzie, domyślam się, trudniej go zepsuć ?

 

OHV nie ma żadnej przewagi.

W dolniaku trudniej zepsuć głowicę. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 2 months later...

odpowiedziaelm konkretnie na pytanie , więc po co pytasz o inne bez turbo ? bez turbo zależy od silnika

Link to comment
Share on other sites

post-13195-0-42257600-1373004559_thumb.jpg

 

Tak wyglądają z przodu SOHC, widać na czarnych pokrywach rozrządu, że jest po jednym wałku po prawej i lewej stronie.

 

post-13195-0-50365200-1373004610_thumb.jpg

 

a tak DOHC - po dwa wałki w głowicy, jeden pod drugim.

 

Po rzuceniu okiem na silnik będziecie wiedzieli.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
To jak sie to ma do momentu obr???? DOHC I SOHC????

 

W DOHC możesz niezależnie sterować zmiennymi fazami rozrządu wałków ssących i wydechowych co się przekłada na moment obrotowy silnika, a w SOHC nie masz takiej możliwości , co prawda Honda wymyśliła system VTI na SOHC czyli słynny VTEC. :)

Edited by ziarus007
Link to comment
Share on other sites

Ja sądzę, że w seryjnym silniku czterozaworowym, nie ma dużej (żadnej?) różnicy, czy jest to SOHC, czy DOHC. Istotne różnice były między silnikami DWUzaworowymi SOHC i CZTEROzaworowymi DOHC. Pierwsze ładnie ciągnęły z dołu, drugie ładnie wkręcały się wysoko.

Link to comment
Share on other sites

silnikami DWUzaworowymi SOHC i CZTEROzaworowymi DOHC.
Ale DOHC czyteż SOHC to nie oznacza ilości zaworów w głowicy tylko ilość wałków i ich umieszczenie w silniku.

Wiem o tym :D

Ale nie spotkałem się z silnikiem DOHC dwuzaworowym, a czterozaworowe SOHC znamy wszyscy....

Więc jeszcze raz: różnice w moc/moment/kręcenie się są w zależności od liczby zaworów w cylindrze, a nie ilości wałków rozrządu

Edited by EL-Marcin
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...