Skocz do zawartości

Lotka STI


Jacky X

Rekomendowane odpowiedzi

Moze to byl przypadek, ale pamietam, jak obserwowalem SJS w bodaj 2001 albo 2002 roku i na torze w Kielcach bylo widac kolosalna roznice miedzy samochodami z jakakolwiek lotka, a tymi bez (WRX My01). Te bez byly bardziej nadsterowne. Oczywiscie, mogl to byc przypadek, ale probka byla na tyle duza (20 samochodow), ze chyba mozna wykluczyc przypadek :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 50
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

zadam pytanie, ktore mi zadaja znajomi: skoro te lotki /duza i ew. mala/ rzeczywiscie spelniaja pewne istotne funkcje w STI i Evo /tak im zawsze pokretnie tlumacze/, to dlaczego jeszcze /duzo/ szybsze na prostych sedany lub prawie sedany jak M3/M5, RS4 etc. takowych parapetow nie posiadaja? czy parapety po prostu w tej budzie zalatwiaja sprawe skutecznie i taniej, nizli sama bude zmieniac pod katem aerodynamiki, co z kolei skutkowaloby zadoscuczynieniem dezyderatom FIA dot. seryjnosci pochodzenia bolidu WRC? /nie wiem, np. aerodynamiczna buda bez spojlera jest drozsza w cywilnych autach, nizli dodanie rzeczonego spojlera?/ czy bardziej traci to to wszystko tymi WRC hopami, o ktorych ktos juz wspomnial, a ktore sa rzadkoscia wsrod np. BMW czy Audi?

strasznie pokretnie to napisalem, ale prosciej nie potrafie poprzez slowo pisane, ale moze ktos zrozumie te kretactwa :?: :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

foreksz, ja zrozumiałem 8).

 

A może w przypadku BMW, czy Audi, ich projektanci świadomie nie dodają skrzydeł, wiedząc, że wygląda to bardzo wsiowo i "nie pasuje"? Zwróć uwagę, że "te same" samochody, a więc np. Audi, w serii DTM jednak mają ogromniaste skrzydła, choć tam jest równo, płasko i bez hopek.

 

Marki, takie jak BMW, czy Audi wyrosły z produkowania limuzyn; Subaru swoją popularność zawdzięcza rajdom, a więc u tych pierwszych elementy sportowe typu wielgachny spojler raczej nie pasują do 'image'u', natomiast w przypadku subaru dobrze się wpisują w istotę marki i charakter samochodów.

 

Dodam tylko, że ponoć porsche 911 wcale nie ma rewelacyjnej sylwetki, jeśli chodzi o aerodynamikę - dużo lepsza aerodynamicznie jest poczciwa calibra, a jednak w Porsche nikt nie myśli o zmianie sylwetki 8).

 

Reasumując: sposób zaprojektowania cywilnych usportowionych samochodów jest często daleki od optimum z punktu widzenia osiągów, a decydują o tym aspekty "pozasportowe" 8).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie, mialem jeszcze dodac, ze jednak w WRC, N cos tam /nie ogarniam numeracji/, DTM, WTCC, ETC. wszystkie auta /sedan, coupe, hatch-back/ maja wielkie skrzydlo albo bardzo wielkie /jak kiedys/. nie mysl przemku, ze nie domyslilem sie, ze luksusowe audi czy bmw ze skrzydlem nie do konca cieszylyby panskie oko :wink: stad pytanie, czy takie rozfabryczone M5 powyzej 300km/h zachowuje sie nerwowo, bo inzynierzy z monachium czy ingolstadt poddali sie magistrom od marketingu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy takie rozfabryczone M5 powyzej 300km/h zachowuje sie nerwowo, bo inzynierzy z monachium czy ingolstadt poddali sie magistrom od marketingu?

 

Wydaje mi się, że trochę tak, a trochę nie.

 

I pewnie dlatego te wozy są takie drogie, bo projektanci musieli coś wykombinować, żeby nie latały. A kombinowanie kosztuje :twisted:. Podejrzewam, że klucz do tajemnicy leży w podwoziu (ono ma spory wpływ na przepływy powietrza) i elementach niezauważalnych przez niewprawne oko (przetłoczenia, czy cały 'body kit' itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dużo lepsza aerodynamicznie jest poczciwa calibra

 

jako że jest tu wzmianka o calibrze dodam od siebie coś

znajomy który mieszka dwa domy dalej ode mnie miał jakiś czas temu calibre 2.0 wolnossącą, moc z hamowni 174 km

0-100 km/h w 6.8 s

v-max ponad 250 km/h :!: :shock: :shock: :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

calibre 2.0 wolnossącą, moc z hamowni 174 km

0-100 km/h w 6.8 s

v-max ponad 250 km/h :!: :shock: :shock: :roll:

A to chyba ciekawostka jakas? Czy ospojlerowanie mu pomoglo?

 

chodzi o to, że właśnie nie miał on żadnego ospojlerowania, wyglądał dokładnie tak jak ten

http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C4315005

żadnej lotki ani nic z tych rzeczy :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy takie rozfabryczone M5 powyzej 300km/h zachowuje sie nerwowo, bo inzynierzy z monachium czy ingolstadt poddali sie magistrom od marketingu?

 

Po raz kolejny odwolam sie do Best Motoring (niestety sam nie mialem okazji testowac :cry: ). Proba polegala na:

pomiarze pezyspieszenia

pomiarze stabilnosci auta w luku przy predkosci ok 200 km/h

pomiarze stabilnosci auta w slalomie przy predkosci ok 200 km/h

Z STi MY06 skonfrontowano M3, C55 AMG, S4 4.2 V8 quatrro.

najlepiej oceniono STi a najgorzej M3 ktore w luku zachowywalo sie bardzo niepewnie ale ze wzgledu na stosunkowo miekkie zawieszenie, swietnie natomiast radzilo sobie S4 (spora masa, naped quatrro...) pomimio braku lotki :mrgreen: Jak widac spojery nie sa najwyrazniej niezbedne zeby auto dobrze sie prowadzilo przy duzych predkosciach (mowa oczywiscie o autach cywilnych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://pl.wikipedia.org/wiki/Opel_Calibra

Nawet dwustukonna Calibra turbo nie dochodziła do 250km/h

Może te 250km/h to na hamowni było bez oporu aerodynamicznego? Sprint do setki też wygląda jak z modelu turbo a nie wolnossącego.

 

widzisz, mówię jak było, nie będę się kłócił bo jeszcze znów wyjdzie że coś pomyliłem i że nie mam racji

 

jeśli chcesz, poszukaj calibrę w wersji zender, ponieważ tamta właśnie była w takiej wersji

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZTCW chodzi jeszcze o to, ze taki duzy spoiler jak w STI, swoja role spelnia juz przy mniejszych predkosciach - a przeciez przy takich wiekszosc Imprez sie porusza. Poza tym "scianki boczne" dodatkowo stabilizuja w zakretach. Te wszystkie M3, RS4 itd itp sa przewidziane glownie na autostrady, a przy wysokich predkosciach wystarczy mala lotka (nie jest tez tak bardzo wymagana stabilnosc w zakretach).

 

Pamietacie historie z Audi TT? po paru wypadkach, kiedy przy wysokich predkosciach TTki stawaly sie bardzo nerwowe, Audi zrobilo akcje serwisowa i wszystkim zamontowalo taki malutki spojlerek na klapie - problem zniknal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Audi zrobilo akcje serwisowa i wszystkim zamontowalo taki malutki spojlerek na klapie - problem zniknal.

 

Nie wiem czy wszystkim, bo ja do dziś widuję TT bez spoilerka. Poza tym tam nie chodziło tylko o aerodynamikę ale też o nastawy zawieszenia.

 

 

ZTCW chodzi jeszcze o to, ze taki duzy spoiler jak w STI, swoja role spelnia juz przy mniejszych predkosciach

 

Masz jakieś materiały na ten temat ? Bo mnie się wydaje właśnie wręcz przeciwnie - że przy niskich prędkościach to nie działa. Chętnie bym się dowiedział jak to jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzisz, mówię jak było

To napisz, gdzie tak bylo!

chodzi o to, że właśnie nie miał on żadnego ospojlerowania
poszukaj calibrę w wersji zender, ponieważ tamta właśnie była w takiej wersji

To co ona miala z Zender'a, firmy specjalizujacej sie w ospojlerowaniu?

 

Te wszystkie RS4 sa przewidziane glownie na autostrady

Czy aby na pewno?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SzamaN napisał/a:

widzisz, mówię jak było

 

To napisz, gdzie tak bylo!

 

napewno nie na hamowni, tylko na drodze

 

SzamaN napisał/a:

chodzi o to, że właśnie nie miał on żadnego ospojlerowania

 

SzamaN napisał/a:

poszukaj calibrę w wersji zender, ponieważ tamta właśnie była w takiej wersji

 

To co ona miala z Zender'a, firmy specjalizujacej sie w ospojlerowaniu?

 

jedynie fabryczny tuning silnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JED napisał/a:

SzamaN napisał/a:

widzisz, mówię jak było

 

To napisz, gdzie tak bylo!

 

 

napewno nie na hamowni, tylko na drodze

To chyba tym trudniej stwierdzic, jakie byly rzeczywiste osiagi tego samochodu?

JED napisał/a:

SzamaN napisał/a:

chodzi o to, że właśnie nie miał on żadnego ospojlerowania

 

SzamaN napisał/a:

poszukaj calibrę w wersji zender, ponieważ tamta właśnie była w takiej wersji

 

To co ona miala z Zender'a, firmy specjalizujacej sie w ospojlerowaniu?

 

 

jedynie fabryczny tuning silnika

A od kiedy ZENDER jest fabrycznym tunerem Opla? :shock:

Moze to raczej Irmscher byl? Albo cos takiego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo ja do dziś widuję TT bez spoilerka

 

no wiesz, trudno zmusic klienta, zeby podjechal zmienic ;) Poza tym, teraz przyszlo mi do glowy, ze moze Audi w Polsce tego nie robilo wychodzac z zalozenia, ze w PL przeciez i tak jest ograniczenie do 130? :roll:

 

Masz jakieś materiały na ten temat ?

 

:???: niestety, tylko zaslyszane. Ale co do tego, ze scianki daja lepsza stabilnosc w zakretach, przy tym bede sie upieral ;)

 

jedyne, co znalazlem, to na wiki (wiadomo, ze nie jest to najbardziej wiarygodne zrodlo, ale lepsze niz nic):

 

"In nearly all cases, drag increases as the speed of the vehicle increases. Thus, some spoilers that are effective at very low speeds often generate excessive drag at high speeds, and spoilers that work well at high speeds are often ineffective while moving more slowly."

 

BTW wlasnie dowiedzialem sie, ze STI MY06 ma "wing", a STI MY08 ma "spoiler" ;)

 

Czy aby na pewno?

 

a czy sa przewidziane na krete, waskie OSowe trasy? ;) chodzilo mi on ten kontrast, bo wiadomo, ze na duzym torze wyscigowym moga lepiej dac rade niz STI czy EVO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jestem ciekaw czy dobre podróby tych spoilerów też pełnią swoją rolę? Czy chodzi tylko o kształt czy też o rodzaj materiału z którego są wykonane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jestem ciekaw czy dobre podróby tych spoilerów też pełnią swoją rolę?

 

Pełnią, dopóki się nie rozpadną :twisted:. Znam z pierwszej ręki historie spojlerów robionych metodą "rzemieślniczą", które po jakimś czasie zaczęły rozpadać się - wszystkie, jak jeden mąż - w miejscu mocowania górnej części skrzydła z bocznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

całkiem przez przypadek znalazłem ten filmik i najbardziej zainteresowało mnie właśnie to, że pod koniec tego filmiku pokazane jest jak pracuje spojler w SI po jego obehrzeniu odrazu sobie przypomniałem ze była o tym mowa na forum i postanowwiłem podać link z tym filmikiem dla zainteresowanych :wink:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

 

Pełnią, dopóki się nie rozpadną :twisted:. Znam z pierwszej ręki historie spojlerów robionych metodą "rzemieślniczą", które po jakimś czasie zaczęły rozpadać się - wszystkie, jak jeden mąż - w miejscu mocowania górnej części skrzydła z bocznymi.

 

Ja to wiem po sobie... :cry:. Kilka lat temu kupiłem taki "chałupniczy" wyrób i po roku już były pęknięcia, które ciągle się powiększały...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...