Bergen Opublikowano 11 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2007 Niektóre Subaru obarczone są błędem oprogramowania, powodującym (najczęściej po zmianie oleju) błędną interpretację szmerów silnika, które brane są przez ecu za spalanie stukowe - przez pewien okres ( np ~ 1000 km) po zmianie oleju samochód "muli" w dolnym zakresie obrotów (poniżej 2500 obr/min). Problem był wielokrotnie opisywany, na NASIOCu, na The Forum, a także na stronie Garrego: http://www.geocities.com/hobiegary/hesitation.htm który także za parę zielonych sprzedaje "fix" własnego pomysłu, który likwiduje wspomniany wyżej problem, jak potwierdzają forumowicze z NASIOC. Jeden z nich postanowił zbadać, z czego składa się ów magiczny Gary's fix: http://www.northursalia.com/modificatio ... rclip.html Okazało się, że jest to złożony z dwóch rezystorów, dwóch kawałków kabla i spinacza do papieru dzielnik napięcia. Czujnik spalania stukowego w Subaru to zwykły mikrofon piezoelektryczny przekazujący do ecu dźwięki silnika. Po zmianie oleju, w tym i filtra, pompa oleju przetłacza razem z olejem znajdujące się w układzie (np. w filtrze) powietrze, wytwarzając dźwięki które normalnie w silniku nie występują. Odgłosy te traktowane przez ecu jako spalanie stukowe powodują zmniejszenie ilości dostarczanego do silnika paliwa i spadek mocy. Wpięcie w obwód dzielnika napięcia Garego powoduje, że "dziwne" odgłosy są uciszane, jednocześnie - jak piszą na NASIOCu - nie zakłócając prawidłowej pracy czujnika (dalej reaguje na prawdziwe spalanie stukowe). W poniedziałek po południu zmieniłem olej i się zaczęło. W sobotę stwierdziłem że szkoda nerwów i pora sobie zmajstrować własny "fix", ale nie będący takim "niezłym druciarstwem" - jak całkiem słusznie podsumował konstrukcję Garego Aflinta. Czujnik spalania stukowego, normalnie przykręcony śrubą 12 do kadłuba pod przepustnicą: po odkręceniu wygląda tak: Na samym początku założyłem, że nie będę - jak w przypadku wynalazku Garego - niczego kroił, obdzierał z ekranów itd., aby w przypadku, gdy gary's fix okaże się niewypałem, nie zostać z pokrojonymi kablami. Postanowiłem zatem wpiąć się we wtyczkę czujnika. Nabyłem zatem, oprócz obowiązkowych rezystorów, także podobne złącze, obudówkę Z-63 i wyszperałem blaszkę miedzianą, koszulkę termokurczliwą, kawałek gąbki, cyjanoakrylan, silikon, kable, śrubki i styki... Do blaszki miedzianej (masa) za pomocą miedzianej śrubki przykręciłem spód obudowy, dwa styki izolowane oraz jeden styk połączony przez śrubkę z blaszką: Następnie przylutowałem oporniki wg "schematu" ze strony northursalia: opornik 910k między stykiem zmasowanym a izolowanym. Jeden przewód do drugiego styku izolowanego (połączonego z pierwszym), drugi do rezystora 22k. Na przeciwległe końce przewodów miałem zamiar przymocować wtyki wodoszczelne, ale te okazały się być kompletnie odporne na próby spasowania z "oryginalnymi" stykami czujnika, więc przylutowałem jedynie metalowe szybkozłączki: Na powyższej fotce rezystor 22k siedzi w koszulce termokurczliwej, aby zapobiec jego zwarciu ze śrubką, która jest zmasowana. Na końcówki szybkozłączek także naciągnąłem koszulki termokurczliwe, sam "układ" zalałem silikonem i zamknąłem w obudowie zaklejając ją cyjanoakrylanem. Pod spód, na blaszkę, nakleiłem kawałek gąbki aby blaszka nie dzwoniła o kadłub. Całość po zmontowaniu wygląda tak: Cały układ przykręciłem do styku masy akumulatora, znajdującego się obok miejsca mocowania czujnika spalania stukowego. Przewody za pomocą szybkozłączek wpiąłem we wtyczkę czujnika: Po zamontowaniu dzisiaj owego ustrojstwa przejechałem 120 km. Objawy faktycznie ustąpiły jak ręką odjął, mimo że zapomniałem, tak jak radzono na northursalia, zresetować komputer. Zatem gary's fix działa i mogę z czystym sumieniem go polecić. Oczywiście po jakiś 1000 km od zmiany oleju go wypnę i może wtedy - jak będzie mi się chciało - razem z czujnikiem spalania stukowego zbadam na jakimś wobulatorze. Póki co, niech siedzi i robi swoje :cool: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 11 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2007 Gratulacje dla królika doświadczalnego - podpinam do FAQ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kruk Opublikowano 12 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2007 Bergen, respect za wnikliwość, wykonanie i sprawozdanie. Teraz jeszcze trzeba by sprawdzić czy czujnik zareaguje na prawdziwe spalanie stukowe - jak to sprawdzić żeby nie uszkodzić silnika? W jakich modelach i rocznikach Subaru występuje ten problem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bergen Opublikowano 12 Listopada 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2007 Za NASIOC: The problem is in late model cars here is the subject of the TSB:Subaru Service Bulletin Number 11-53-98 Date: 1/5/99 Applicability: 97~98 Legacy, Impreza, and Forester Manual Transmission vehicles with 2.5L & 2.2L engines. Subject: Hesitation On acceleration Z autopsji The Forum wiadomo, że silniki 2.0 też się zaliczają. Więcej tutaj: http://forums.nasioc.com/forums/archive ... 58449.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kruk Opublikowano 12 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2007 Z tej notki rozumiem że roczniki 97-98, czyli MY99 już nie. A MY99 produkowane w ostatnich miesiącach 98 też? Mild hesitation still exists on a MY00 around 4k. - to jest chyba odpowiedź na moje pytanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 12 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2007 Kruk, ale nie wiem czy to wersji Turbo dotyczyło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kruk Opublikowano 12 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2007 No właśnie....poczekam do wymiany oleju i zobaczę co się będzie działo. Po ostatniej wymianie nie miałem wrażenia że coś jest nie tak ale to było zaraz po kupnie auta i jeszcze go nie czułem. Poza tym jakby czujnik wyłapał stukowe to by się chyba Check Engine zapalił :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SebastianZ1 Opublikowano 12 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2007 Poza tym jakby czujnik wyłapał stukowe to by się chyba Check Engine zapalił Otóż nie. Żadnej sygnalizacji poza brakiem powera do ok. 2,5krpm. Bergen, gratulacje za rozgryzienie problemu, z którym sam jak wiesz miałem do czynienia, ale nigdy nie starczyło mi chęci, aby się tym zająć. Respect! pzdr Seb@ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubble Opublikowano 21 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2007 Bergen, super rozpracowałeś temat. Ja mam takie druciarstwo: (czujnik podwieszony na wężu od pompy hamulcowej, zdjęcia na priv) dławienie ustało, ale czujnik raczej nie spełnia już swojej funkcji :???: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Intakwrx Opublikowano 21 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2007 Bergen, super rozpracowałeś temat. Ja mam takie druciarstwo: http://students.mimuw.edu.pl/~jb181250/ dławienie ustało, ale czujnik raczej nie spełnia już swojej funkcji :???: Może kolega Bergen na początku jasno sprecyzuje jakich modeli silnika to rozwiązanie dotyczy ?! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ninja Opublikowano 21 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2007 gratulacje za rozgryzienie problemu, z którym sam jak wiesz miałem do czynienia, ale nigdy nie starczyło mi chęci, aby się tym zająć. Respect! Czy to jest to o czym mi mowiłes bedąc u mnie? Coś mi świta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jako Opublikowano 21 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2007 Intakwrx, Głównie imprezy 2.0 wolnossące poprzedni model. Bergen czy zamówienia już spływają? :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kruk Opublikowano 21 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2007 Czyli 2,0 Turbo są bezpieczne przynajmniej w temacie tego czujnika :razz: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jako Opublikowano 21 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2007 Czyli 2,0 Turbo są bezpieczne przynajmniej w temacie tego czujnika :razz: Nie dotyczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mc.li Opublikowano 29 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2008 The problem is in late model cars here is the subject of the TSB:Subaru Service Bulletin Number 11-53-98 Date: 1/5/99 Applicability: 97~98 Legacy, Impreza, and Forester Manual Transmission vehicles with 2.5L & 2.2L engines. Subject: Hesitation On acceleration Postanowiłam odgrzać trochę "tego kotleta", bo jest też inne rozwiązani. Więc zgodnie z powyższym cytatem dotyczy to silników 2,5 także. Wymiana oleju i okazuje się że, nie kłamali, dotyczy . Ale zupełnie przez przypadek miałem czujnik z MY04, podmianka i już nie muli. Trzeba tylko wtyczkę przełożyć, bo jest inna. Więc jeśli nie macie ochoty później tłumaczyć się odkupującemu wasze auto "z tych patentów", wystarczy przez przypadek mieć czujnik z następnej generacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PKocial Opublikowano 29 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2008 respect dla ludzi którzy mają odwagę grzebać w taki sposób przy czujnikach spalania stukowego i całego w sumie skomplikowanego układu korekcji aktywnej zapłonu ups ... szacun:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mc.li Opublikowano 29 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2008 respect dla ludzi którzy mają odwagę grzebać w taki sposób przy czujnikach spalania stukowego i całego w sumie skomplikowanego układu korekcji aktywnej zapłonu ups ... szacun:) A co cię tak urzekło: Gary's Fix, czy podmianka czujnika ? I jaki rozwiązanie proponujesz w zamian ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PKocial Opublikowano 29 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2008 co zostało sprawdzone po zmianie ? czy korekcja stuków została sprawdzona? czy działa bo jeśli jest wyłączona to jest bardzo nie dobrze... jest parę metod przyspieszenia technik adaptacyjnych... lub innych trików na to trzeba mieć czas aby zrobić parę testów pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubble Opublikowano 29 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2008 Postanowiłam odgrzać trochę "tego kotleta", bo jest też inne rozwiązani. Więc zgodnie z powyższym cytatem dotyczy to silników 2,5 także. Wymiana oleju i okazuje się że, nie kłamali, dotyczy . Ale zupełnie przez przypadek miałem czujnik z MY04, podmianka i już nie muli. Trzeba tylko wtyczkę przełożyć, bo jest inna. Więc jeśli nie macie ochoty później tłumaczyć się odkupującemu wasze auto "z tych patentów", wystarczy przez przypadek mieć czujnik z następnej generacji. Niestety w 2.0 ten numer nie zadziałał. A Subaru chyba zalecało wymianę komputera. Chętnie bym poszukał używanego tylko nie bardzo wiem, czy np. komp z MY99 pasowałby do silnika z MY97. A co do ryzyka, to wydaje mi się, że to co się działo z autem przed zdrutowaniem było dużo gorsze niż obecna "niewiadoma". Między 1,5 a 2,5 krpm zachowanie było takie jakby w wydech albo dolot szmatę włożyć... i co gorsza nikt nie wiedział o co kaman. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mateoos Opublikowano 19 Sierpnia 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2008 Odkurzam temat. Moja wolnossąca Impreza 2.0 '97 po wymianie oleju na półsyntetyczny Valvoline zaczęła słabnąć. W chwili obecnej można zaobserwować dość częste i całkiem wyraźne szarpanie w zakresie od 2000 do 2500 obr. oraz spadek dynamiki. Czy istnieje możliwość zakupu gotowego "ustrojstwa"? Jeśli chodzi o elektryczność, to moje doświadczenie pozwala najwyżej na podłączenie CB bezpośrednio do akumulatora czy dołożenie halogenów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cypis Opublikowano 18 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2009 czyli jak???żaden bład nie jest wyświetlany???? Mam 2.0 (at) i fakt mól do 3tys ale myslalem ze te typy tak maja ... Pozatym czy np twardy zawias moze miec wpływ na działanie tego czujnika (ewentualnie inne stuki puki dobiegajace z auta) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek-info Opublikowano 31 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2009 Ten patent naprawdę działa, przykręcałem, odkręcałem, czyściłem i nic. 1h pracy i nie ma żadnego błędu. Wielkie dzięki za ten temat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qra_633 Opublikowano 8 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2010 Witam. Pozwolę sobie ponownie odgrzać temat. Poruszam się imprezą 2.0GL od momentu zakupu męczę się z tą przypadłością. Faktycznie podpinałem magicznego kompa serwisowego, wykazał brak błędów w pamięci, jednak podczas jazd notowane były korekty kąta zapłonu do -10stopni, dokładnie kiedy dostawał muła, czyli między 1800 a 2500 RPM. Niestety u mnie dzieje się to przez cały czas a nie tylko po wymianie oleju. Dodatkowo zauważyłem że efekt prawie zanika gdy temp. powietrza jest w granicach 8-15C, co mogło by wskazywać dodatkowo wpływ pomiaru temperatury w przepływce, ale wskazań tego parametru nie miałem jeszcze czasu sprawdzić. Jak tylko złapię trochę czasu to zrobię ten "fix" i zawlokę sąsiada z kompem na przejażdżkę (chyba przyda się wtedy zalać jakiegoś słabszego paliwa żeby sprawdzić czy przy rzeczywistym spalaniu stukowym układ koryguje zapłon). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ColinBarbazynca Opublikowano 11 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Stycznia 2010 Dzielnik napiecia musi wplywac na dzialanie czujnika spalania stukowego i tymsamym pomija stuki do pewnego poziomu w calym zakresie pracy silnika. Jak juz sie bawic, to zrobic jakies proste urzadzonko, ktore w problematycznym zakresie wlacza ten dzielnik a poza nim pozwala czujnikowi normalnie pracowac. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek-info Opublikowano 23 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2010 Czy zbyt bogata mieszanka na wyższych obrotach może być powodem pojawiania się błędu czujnika spalania stukowego? Jakie mogą być tego przyczyny? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się