Jump to content

Zawieszenie BOSE - przełom technologiczny?


Korton
 Share

Recommended Posts

[Tu Mod - wydziełem ten wątek, bo sprawa wydaje się na tyle ciekawa, że zasłużyła na własny wątek i to na Forum Technicznym.

 

Przy okazji informuję, że off-topy, które tu są, pochodzą z czasu, gdy wątek był na Forum Głównym. Off-topiczenie od godziny 14:00, 27 września 2007 r. będzie traktowane zgodnie z zasadami Forum Technicznego]

 

Ciekawe zawieszenie, robi wrazenie :wink:

 

Bose active suspension

http://pl.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście. To zawieszenie do lowriderów, robiące umc-umc-umc. Można kupić w komplecie ze spinnerami i neonami :mrgreen: .

 

Biorę zatem - to będzie pierwszy OBK lowrider!

 

(tak, wiem, zaraz WuRC mnie wyprostuje pokazując stosowne zdjęcie) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kurcze, sprawa wydaje się bardzo ciekawa - w jednym z artykułów porównano przełom, jaki wprowadza to zawieszenie, do przełomu, jaki wprowadził Compact Disc w muzyce :shock:. Nota bene firma, która wymyśliła to zawieszenie to jest TO SAMO Bose, które produkuje sprzęt muzyczny, a nad tym wynalazkiem pracują od ponad 25 lat :shock:

 

Ciekawe ile zalozenie takiego zawieszenia kosztuje i jak naprawde sie sprawdza..

I czy w ogole jest dostepne..

 

To zawieszenie ma się pojawić w samochodach od 2009 r. i na początku będzie w "high-end luxury cars" (cytat za jednym z artykułów), a więc pewnie będzie drogie.

 

Poszperałem i znalazłem dodatkowe materiały:

 

http://www.bose.com/controller?event=VI ... onents.jsp

http://www.edmunds.com/insideline/do/Fe ... eId=103183

http://auto.howstuffworks.com/car-suspension9.htm

 

Jestem bardzo ciekaw opinii forumowych ekspertów na ten temat :idea:.

Link to comment
Share on other sites

Wjeżdżając na hopę skąd zawieszenie wie, że to nie jest długi podjazd pod stroma górkę? Automatycznie samochód połyka hopę, co przy górce skończyłoby się zjedzeniem zderzaka przedniego...

Link to comment
Share on other sites

Raga, ja z zamieszczonych artykułów rozumiem, że on reaguje tak szybko, że do tego nie dochodzi, bo korzysta z sensorów umieszczonych dookoła wozu, nie tylko w samym zawieszeniu.

 

Poza tym, jak rozumiem, tam nie ma bezwładności typowej dla zestawów amortyzator + sprężyna...

Link to comment
Share on other sites

Kurcze. rzeczywiscie filmiki na jołtjubie robia wrazenie. Tyle, ze to reklama. Jak bedzie w rzeczywistosci, czas pokaze.

 

Kto sie interesuje fotografia cyfrowa ten zapewne pamieta, ze pare miesiecy temu firma Pentax wynalazla 22-bitowy przetwornik DAC. Mial to byc przelom w fotografii cyfrowej i jednoczesnie wielki come back Pentaxa na rynek. Najwieksza wada fotografii cyfrowej czyli mala rozpietosc tonalna (dynamic range) mialy przejsc do lamusa. Mimo, iz taki przetwornik rzeczywiscie powstal to jego dzialanie w praktyce bardzo rozczarowalo. Okazalo sie, ze byl to zreczny chwyt marketingowy, mimo iz prezentacje wygladaly bardzo wiarygodnie. Z duzej chmury spadl jednak maly deszcz. Oprocz wzrostu sprzedazy produktow firmy Pentax, nic sie nie wydarzylo.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

W skrócie, jest to aktywne zawieszenie elektromagnetyczne. Rolę sprężyn i amortyzatorów czy też gruszek pełni zespół silników elektrycznych połączonych centralką. System dynamicznie i ciągle analizuje rodzaj nierówności drogi (drgań działających na zawieszenie): przyśpieszenie drgania (szybkość), amplitudę (wysokość/głębokość nierówności), okres (długość nierówności) i błyskawicznie zmienia siłę tłumienia między masą nieresorowaną a resorowaną tak, aby maksymalnie stabilizować zachowanie się masy resorowanej na nierównościach (cztery czujniki G?). Ogólnie od 100 lat wydawało się to wszystkim niemożliwe do zrealizowania.

 

Eliminuje konieczność kompromisu komfort-trakcja. Idealny rozkład nacisku wszystkich kół na jezdnię w każdych warunkach w połączeniu z idealnym pochłanianiem drgań przez zawieszenie i nie przenoszenie ich na masę resorowaną.

 

Pisząc drgania, mam na myśli wszystkie drgania będące skutkiem nierówności drogi - o amplitudzie w zakresie od kilku mm do kilkunastu cm i okresie od kilku cm do kilku m (te o okresie kilka mm są niwelowane przez ogumienie)

 

Informacje od producenta: http://www.bose.com/controller?event=VI ... llenge.jsp

 

Tyle teorii, a w praktyce wygląda to tak:

http://pl.youtube.com/watch?v=GWRS-u5uipM

Link to comment
Share on other sites

Moze bylo, ale ja nie natrafilem na forum :roll:

 

Ciekaw jestem jak by sie to zachowalo, jakby postawic szklanke pelna wody na desce rozdzielczej i przejechac sie np. karmelkowa.

 

No i na ile to jest wytrzymale? Ile kkm po Wroclawiu by zjezdzilo?

Link to comment
Share on other sites

ale zaraz czy podobne zawieszenie (działające na podobnej zasadzie, może mniej rozbudowane) tylko, że pneumatyczne nie było zakładane w citroenach Xantia Activa???

Kiedyś znajomy miał coś takiego i na zakrętach również to zawieszenie nie pozwalało na przechylanie się samochodu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...