Skocz do zawartości

parowanie przedniej szyby w Foresterze


_Ania

Rekomendowane odpowiedzi

hej, stałam sie niedawno właścicielką Forestera rocznik 97 i jednocześnie stałą czytelniczką tego forum (ładnie się ze stałymi bywalcami witam), auto ma swoje lata, pojawiają sie więc problemy...Ten, o który chce zapytać nie jestem pewna czy, ma związek z wiekiem auta, czy po prostu ten typ tak ma - paruje przednia szyba, przy niewielkiej nawet wilgotności powietrza.

Ustawienie nawiewu niewiele pomaga, para ginie, gdy włączam klimę, ale już dość zimno na zewnątrz i to chyba nie za dobry pomysł...Czy ktoś ma podobny problem, a może już go rozwiązał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, pierwsza wpadka - już naprawiona.

Paruje przed włączeniem i po wyłączeniu, czyli kiedy klima nie działa. Szukałam już co nieco i wszystkie drogi prowadzą chyba do tego nieszczęsnego filtra. Czy wymiana bądź oczyszczenie brudnego wymaga wizyty w warsztacie ( serwisu Subaru to u mnie nie znajdziesz).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 98 nie ma filtra, ja go w każdym razie nie znalazłem ale wiem że na parujące szyby najlepiej dać dopływ powietrza z zewnątrz a nie obieg wewnętrzny, sprawdz też czy dywaniki nie są gdzieś wilgotne, w każdym razie ten model tak nie ma u mnie nic nie paruje bez względu na pogode :grin:

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 98 nie ma filtra, ja go w każdym razie nie znalazłem ale wiem że na parujące szyby najlepiej dać dopływ powietrza z zewnątrz a nie obieg wewnętrzny, sprawdz też czy dywaniki nie są gdzieś wilgotne, w każdym razie ten model tak nie ma u mnie nic nie paruje bez względu na pogode :grin:

 

- moze byc, ze ktos dolozyl

- moze byc, ze w kanalach w podszybiu sa mokre, gnijace liscie na ten przyklad

- moze byc wreszcie, ze nagrzewnica sie rozszczelnila, ale to dosc latwo sprawdzic:

 

Czy jak tak zaparuje, to ciezko szmatka przetrzec szyby? Mażą się? Jesli tak, to jest to skroplony glikol - dosc tlusty i ciezki do starcia. Ale ile kosztuje nagrzewnica do Subaru, to nie mam zielonego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za rady, spróbuję z tym filtrem, z parownikiem też;od dymu papierosowego raczej nie - nie palę, ta para na szybie nie jest tłusta, ot zwykła para...

Na razie jestem na etapie poznawania tego autka i pewnie częściej tu zawitam, bo pytań mam sporo.

Muszę spróbować znaleźć jakiegoś fachmana od Subaru w okolicy, przydałby się z pewnością...na forum naczytałam się o tylu problemach, że patrząc na mojego Subarka zaczynam zauważać rzeczy, których "wczoraj" nie widziałam, np strasznie przyglądam mu się, czy aby tył nie jest za nisko - ale to już zupełnie inna historia - wielkie dzięki za rady, dam znać o skutkach porządków w okolicach parownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przeciekała woda przez kołek mocujący plastikową maskownicę pod wycieraczkami na szybie. Efekt był taki, że gdzieś tam pod szybą w kabinie i w kanałach wentylacji cały czas była wilgoć. Po uszczelnieniu jest duuuużaaaaa poprawa. Może też być źle wymieniona pzednia szyba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

jak jest duza wilgotnosc w powietrzu na zewnatrz to jest to normalne. nawet w zimie mozna uzywac klimy.. ona nie tylko ma za zadanie chlodzic, dziala tez na cieplym nawiewie i osusza powietrze.

mieszkam w krainie deszczowcow (czyt. w Irlandii) i tutaj jak nie pada to znaczy ze zaraz zacznie i szyby paruja nie tylko w rocznikach 98 ale tez i 2008 i 2011.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz wajchę zaznaczoną poniżej na zdjęciu przepchać na prawą stronę (obieg otwarty).

 

Przesunięcie jej w lewo powoduje zamknięcie obiegu co jest skuteczne gdy jedziesz za jakimś "śmierdzielem", ale niestety powoduje parowanie szyby. W warunkach normalnych jeździmy na obiegu otwartym (wajcha w prawo)

 

Pozdrawiam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Cześć Wszystkim, odgrzewam kotleta żeby nowego tematu nie zakładać. Od jakiegoś czasu borykam się z parującymi szybami w Forku. Przeczytałem chyba wszystko co możliwe na ten temat, ale dalej parują. Filtr kabinowy wymieniony, śmieci w podszybiu nie ma, klima odgrzybiona preparatem z "wężykiem", rurka od skroplin z klimy drożna, kratki odprowadzające powietrze w bagażniku nie są zatkane, wilgoci jako takiej nie ma w aucie oprócz parujących szyb. Parują wszystkie oprócz tylnej (dziwne..) a najbardziej i najszybciej parują boczne tylne. Włączenie klimy trochę pomaga, ale d..y nie urywa..

Po wielu bojach zacząłem się zastanawiać nad obiegiem wewnętrznym. Pytania są następujące:

1.czy u Was słychać jakikolwiek odgłos przy włączaniu/wyłączaniu obiegu wewnętrznego ?

2. w jaki sposób powietrze wydostaje się dalej z auta przez kratki odprowadzające powietrze z kabiny (w bagażniku pod schowkami po bokach). Może tam dalej coś jest przytkane?

3. co zdemontować żeby sprawdzić obieg wewnętrzny?

4. bezpiecznika z tego co widziałem nie ma od obiegu wewnętrznego (?)

Nie mam już sił do tych szyb, więc będę wdzięczny za pomoc.

Edytowane przez ambero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obieg wewnętrzny najprościej sprawdzić "zaśmierdzając" powietrze na zewnątrz - jak czujesz w środku to masz obieg otwarty jak nie czujesz to masz obieg zamknięty :)

 

- nie masz wilgoci ? to skąd parujące szyby? - proponuję użyć higiometru ( nawet coś takiego http://www.euro.com.pl/stacje-pogody/hama-termometr-higrometr-solar_1.bhtml)

i zobaczysz czy masz wilgoć czy nie masz :)

 

Tu masz obrazek przedstawiający zależność temperatur i wilgotności do osadzania się na elementach punkt_rosy_tabela.jpg

A tu jest wykres na którym jest objętość wody względem temperatury Maksymalna zawartość wody w powietrzu w zależności od temperatury

Może ktoś będzie umiał to odczytać ale podam prosto z mostu jak to wygląda mniej więcej.

W aucie po nocy są 2stopnie i wilgotność taka jak na zewnątrz np. 50% po podgrzaniu wnętrza do 17stopni wilgotność spada do 7% (?) - chyba się wlnąłem w obliczeniu ale wilgotność spada bardzo dużo.

Podobna sytuacja jest w drugą stronę tylko odwrotnie - typu: masz w aucie 17stopni i 50% wilgotności to jak temperatura będzie spadać w aucie do 2stopni to ta wilgoć (7gram wody) gdzieś będzie musiała się osadzić - to teoria

 

W praktyce mamy nawiewy które wymieniają powietrze tak by wyrównać wilgoć powietrza między wewnątrz a zewnątrz.

I teraz kiedy parują szyby?(pierwsza tabelka) Wtedy gdy mamy wewnątrz zbyt dużą wilgoć do temperatury i osadza się "woda" na szybie ponieważ jest ona "zimna", typu w aucie jest 10stopni i wilgoć 70% wtedy jak szyba ma temp.4,7stopnia to na niej osadza się para wodna.

 

No tak ale w aucie jest tak zimno i tak wilgotno jak na zewnątrz... w teorii tak ale w praktyce wsiadamy ciepło ubrani do auta zimą, nasze ciuchy mają w sobie jakąś wilgoć w temperaturze 22stopni i 60% wilgotności domowej (norma 40-60%).

Wnosimy do auta ~10gram wody, dmuchając w aucie parą wodną o temperaturze 30stopni przez 10minut "nawodnimy" powietrze o kolejne ~10gram, my też parujemy ciepłem z wodą itp itp.. i po 3-4 minutach my lekko podnosimy temperature w aucie oddając wilgoć ale szyby ciągle mają temperaturę niższą i czym wyższa wilgotność powietrza tym mniejszą jest potrzebna różnica temp. powietrza względem temp. elementu na którym bedzie się woda osadzać.

 

W praktyce zimną wsiadając do auta zwiększamy temperature jego wnętrza o 4-5stopni i jego wilgotność do 80-90% a co za tym idzie odczytujemy z tabelki numer jeden - na zewnątrz jest 1stopnień i tyle też mają szyby, w aucie jest 5stopni i 90% wilgotności para będzie się osadzać do momentu aż szyba nie osiągnie temp. pow. 3,5stopni, albo spadnie wilgotność do ~70%, albo jak podniesiemy temperature do 7 stopni. W praktyce nie da się tylko jednej rzeczy zrobić.

 

Co trzeba wyeliminować by nie osadzała się para:

- rozgrzać szyby :) - jedynie ciepłym nawiewem chyba :) ale na to potrzeba czasu - dużo daje parkowanie tak by słońce świeciło zimną na przednią szybe :) albo te magiczne podkładki odbijające światło - można je wewnątrz auta nawet założyć odbijają ładnie promienie i może szyba ciut sie nagrzeje,

- zmniejszyć wilgotność w aucie -

1) tu dobra jest klima bo całe powietrze które wlatuje przelatuje przez baaadzo zimny "radiator" na którym osadza się para wodna i do kabiny wpada powietrze o dużo mniejszej wilgotności,

2) patrzeć na to w co się ubieramy :) - często się zdarza że ktoś w domu ma 70% wilgotności wtedy jego ciuchy mają naprawdę sporo wody w sobie chcąc czy nie oddawana ona jest w aucie - lżej się ubrać dużo daje :)

3) otworzyć okno :) by wyrównać wilgotność powietrza  i nie dmuchać na szyby :)

 

Obieg wewnętrzny jedynie blokuje nam dostawanie się do wnętrza pojazdu wyrównującego powietrza. Więc odradzany jest raczej przy problemie z parowaniem.

 

ps. podobna sytuacja ma się latem jak pada deszcz :) - szyby parują dlatego, że krople wody ochładzają szybę :)

 

A może też być problem np. z zawilgoconymi dywanikami, siedzeniami itp... jest za zimno by to odparowało i stąd ta nadmierna wilgoć w aucie... zima sprzyja zawilgoceniu auta - bo ze śniegiem się dużo wnosi a jak jest zimno to nie ma jak odprarować :)

 

- w cieplejsze dni warto trochę wietrzyć auto :) okno zostawić rozszczelnione itp..

- jak boczne bardziej parują to sprawa z ubraniami raczej będzie tu górą - pewnie ciepło w domu masz ? :)

 

 

 

Edytowane przez lewy87r
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Szacuneczek..;) Dziękuję za bardzo cenne informacje :)

Niestety parowanie nie jest w normie - jest bardzo intensywne i praktycznie występuje codziennie. Mimo wszystko uważam, że jest konkretna przyczyna, której nie jestem w stanie znaleźć pomimo eliminowania po kolei tych, o których pisałem wyżej. Dodam, że parowanie nie występowało wcześniej, więc mam porównanie.To co się dzieje od kilku miesięcy to katorga. Trasa - wycieranie szyb - trasa - wycieranie...

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...