Skocz do zawartości

Wentylacja w upale na parkingu


forek23

Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, forek23 napisał(a):

Na parkingu jest drobny piasek, dużo pyłu, wydawało mi się (może błędnie:)), że zamknięcie kratek uniemożliwi dostawanie się tegoż do wnętrza samochodu...

Zanim powietrze dotrze do kanałów wentylacyjnych, to musi najpierw przejść przez filtr kabinowy. Nie przypuszczam, by w zamkniętym aucie były by tam przeciągi jakieś.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, druga sprawa to kwestia nagrzewania się wnętrza - zastanawiałem się, co będzie lepsze dla wykładzin i tapicerki: czy wolniejsze nagrzewanie się wnętrza przy odcięciu dopływu gorącego powietrza ale za to dłuższe trzymanie gorąca, czy rozwiązanie z otwartym wejściem do kanałów wentylacyjnych. Także i tutaj lepsza wentylacja chyba nie zaszkodzi. Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, forek23 napisał(a):

Rozumiem, druga sprawa to kwestia nagrzewania się wnętrza - zastanawiałem się, co będzie lepsze dla wykładzin i tapicerki: czy wolniejsze nagrzewanie się wnętrza przy odcięciu dopływu gorącego powietrza ale za to dłuższe trzymanie gorąca, czy rozwiązanie z otwartym wejściem do kanałów wentylacyjnych. Także i tutaj lepsza wentylacja chyba nie zaszkodzi. Dzięki!

 

Jak dla mnie, to dopij drina i idź spać :drunk:

 

  • Super! 3
  • Haha 4
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, forek23 napisał(a):

czy wolniejsze nagrzewanie się wnętrza przy odcięciu dopływu gorącego powietrza ale za to dłuższe trzymanie gorąca, czy rozwiązanie z otwartym wejściem do kanałów wentylacyjnych. Także i tutaj lepsza wentylacja chyba nie zaszkodzi. Dzięki!

O czym Ty piszesz? Jaka wentylacja? Nie pracuje dmuchawa, to cały obieg powietrza w aucie praktycznie stoi. W słoneczny letni dzień na każdy metr kwadratowy pojazdu dostajesz 1kW energii słonecznej, część się odbije, część przeniknie do środka i potem będzie poprzez karoserię oddawać ciepło do otoczenia jeżeli temperatura będzie wyższa. Oszacuj sobie powierzchnię auta wystawioną na słońce i będziesz wiedział o jakich mocach jest mowa. Czy te kratki zamkniesz, czy zostawisz otwarte - to nie ma w praktyce żadnego znaczenia - nie tędy odbywa się wymiana ciepła przy wyłączonym aucie. We Włoszech i Australii też auta stoją na parkingach. Tam jest cieplej niż u nas. 

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, forek23 napisał(a):

 

 

Jedyny raz kiedy spotkałem się z wentylacją na postoju to było w Passacie mojej byłej dziewczyny. 

W szyberdachu fabrycznie było wmontowane ogniwo słoneczne, które napędzało w słoneczny dzień wentylatory i dmuchały one powietrze z zewnątrz. 

Ale powiem szczerze... bardziej to denerwowało niż pomagało. Kiedy powietrze jest nagrzane latem to bez klimatyzacji go i tak nie schłodzisz, więc Passat pompował do środka gorące powietrze kiedy silnik nie pracował. W dodatku szumiało to ciągle bo miało jakieś swoje jedne ustawienia bez regulacji prędkości nawiewu. 

W ogóle to była chyba jakaś opcja albo prototyp bo nigdy więcej w żadnym aucie takiego rozwiązania już nie spotkałem, więc raczej się nie przyjęło. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, to może tak: podobno nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi. Coś, co dla jednego jest oczywiste a nawet, pardon, duperelne, dla innego może stanowić jakiś problem materialny albo mentalny. Miałem takowy i dzięki Aflincie został on po części rozwiązany.

14 godzin temu, aflinta napisał(a):

Nie przypuszczam, by w zamkniętym aucie były by tam przeciągi jakieś.

Przeciągi raczej nie, natomiast przy suchej, wietrznej aurze zawsze jakiś syf może wydostawać się z kratek (wiem, bo widziałem!).

Co do warunków termicznych przekonywujący jest dla mnie wpis:

 

13 godzin temu, aflinta napisał(a):

Czy te kratki zamkniesz, czy zostawisz otwarte - to nie ma w praktyce żadnego znaczenia - nie tędy odbywa się wymiana ciepła przy wyłączonym aucie.

I jeszcze semantyka. Terminu wentylacja we frazie:

 

13 godzin temu, 555marcin napisał(a):

lepsza wentylacja chyba nie zaszkodzi.

użyłem w znaczeniu potocznym; chodziło mi  dostęp powietrza a nie jakiś wymuszony jego ruch. I tyle. Jeszcze raz dziękuję Kolegom za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, forek23 napisał(a):

Przeciągi raczej nie, natomiast przy suchej, wietrznej aurze zawsze jakiś syf może wydostawać się z kratek (wiem, bo widziałem!).

Czy tamto auto miało jakiś filtr kabinowy?

Jeżeli spodziewasz się burz piaskowych czy też jest tam w okolicy jakieś ekstremalne zapylenie, to możesz zatkać od zewnątrz na podszybiu wloty powietrza (są w okolicy wycieraczek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Mr Q napisał(a):

Jeździłem po piachach autami starszej generacji i nigdy syf się nie dostawał systemem wentylacji.

W Legacy II się dostawał - ale to auto nie miało żadnego filtra kabinowego (nawet jesienią liście potrafiły kratkami polecieć). 

  • Super! 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 8.06.2023 o 03:44, Orear napisał(a):

 

Jedyny raz kiedy spotkałem się z wentylacją na postoju to było w Passacie mojej byłej dziewczyny. 

W szyberdachu fabrycznie było wmontowane ogniwo słoneczne, które napędzało w słoneczny dzień wentylatory i dmuchały one powietrze z zewnątrz. 

Ale powiem szczerze... bardziej to denerwowało niż pomagało. Kiedy powietrze jest nagrzane latem to bez klimatyzacji go i tak nie schłodzisz, więc Passat pompował do środka gorące powietrze kiedy silnik nie pracował. W dodatku szumiało to ciągle bo miało jakieś swoje jedne ustawienia bez regulacji prędkości nawiewu. 

W ogóle to była chyba jakaś opcja albo prototyp bo nigdy więcej w żadnym aucie takiego rozwiązania już nie spotkałem, więc raczej się nie przyjęło. 

Jest to w kilku autach... miałem to w audi s4 i fordzie mondeo. Tu nie chodzi o schłodzenie, a wymianę powietrza wewnatrz auta ;) Takie tam przewietrzenia auta.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
On 6/7/2023 at 5:15 PM, forek23 said:

Czy zostawiając samochód na dłużej na odkrytym parkingu w upale lepiej zamykać kratki wentylacyjne w kokpicie czy zostawiać otwarte?

W środku zawsze będzie goręcej niż na zewnątrz. Zamykając kratki, blokujesz uciekanie nagrzanego rozszerzającego się powietrza i zasysanie chłodniejszego powietrza z zewnątrz.

 

Jak dalej tego nie rozumiesz, to zrób sobie eksperyment z przyśpieszonym procesem. Usiądź w samochodzie z zamkniętymi drzwiami i szybami. Dla porównania usiądź w samochodzie z otwartą jedną szybą. Tylko jedną, żeby nie robić przeciągu i żebyś nie posądził mnie o manipulację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...