sartek Posted May 4, 2023 Share Posted May 4, 2023 (edited) Cześć! Przy okazji zaplanowanej wymiany oleju postanowiłem zlecić czyszczenie przepustnicy. Przy okazji czytania na TF o tym, jak się przepustnicę adaptuje, trafiłem w kilku miejscach na info, że konieczna jest wymiana uszczelki przepustnicy, bo stara "nie będzie się do niczego nadawać". Czy ktoś umie mi podpowiedzieć, jaką dokładnie uszczelkę mam kupić? Trochę szukałem w sklepach z częściami, ale żadnego konkretu nie znalazłem. Ta uszczelka jest bezproblemowo dostępna do wielu różnych silników Subaru, a do mojego FA20 albo nie ma, albo ja źle szukam. Zleży mi na tym, żeby samochód tego dnia wyjechał od mechanika, więc chcę dostarczyć wszystkie potrzebne rzeczy i uniknąć sytuacji "w hurtowni nie mieli, czekamy do pojutrza". Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi A może to ma być to?: https://subarak.pl/pl/silnik-uszczelki/1597-uszczelka-kolektora-dolotowego-do-subaru-forester-wrx-turbo-fa20-14035aa620.html Edited May 4, 2023 by sartek Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukikosa Posted May 4, 2023 Share Posted May 4, 2023 A ile auto ma przejechane że chcesz czyścić przepustnicę ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted May 4, 2023 Author Share Posted May 4, 2023 115k przebiegu na ten moment. Przy zatrzymywaniu samochodu, na przykład na czerwonym, pojawia się objaw w postaci chwilowego spadku obrotów do mniej więcej 500 rpm, by po sekundzie wróciły na poziom 600-700 rpm. Z lektury TF wywnioskowałem, że czyszczenie przepustnicy rozwiązuje tę małą niedogodność, więc uznałem, że nie zaszkodzi ją przeczyścić. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukikosa Posted May 4, 2023 Share Posted May 4, 2023 Ta powinna być ok -> https://www.nie-ASO.pl/pl/uszczelka-przepustnicy-forester-xt-2013-wrx-us-2,3,48091,55690 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted May 4, 2023 Author Share Posted May 4, 2023 Dziękuję, faktycznie wygląda na to, że to jest to Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted May 5, 2023 Author Share Posted May 5, 2023 Potwierdziłem po VINie, to jest ta uszczelka, którą zaproponował powyżej @lukikosa. Zostawiam info dla potomnych. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stasiu z lasu Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 W dniu 4.05.2023 o 10:38, sartek napisał(a): 115k przebiegu na ten moment. Przy zatrzymywaniu samochodu, na przykład na czerwonym, pojawia się objaw w postaci chwilowego spadku obrotów do mniej więcej 500 rpm, by po sekundzie wróciły na poziom 600-700 rpm. Z lektury TF wywnioskowałem, że czyszczenie przepustnicy rozwiązuje tę małą niedogodność, więc uznałem, że nie zaszkodzi ją przeczyścić. I jak problem ustał po tej operacji ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted May 17, 2023 Author Share Posted May 17, 2023 4 minuty temu, Stasiu z lasu napisał(a): I jak problem ustał po tej operacji ? Samochód jest właśnie na serwisie olejowym i czyszczeniu przepustnicy. Dzisiaj odbieram, jutro trochę pojeżdżę więcej i dam znać, czy jest poprawa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stasiu z lasu Posted May 17, 2023 Share Posted May 17, 2023 27 minut temu, sartek napisał(a): Samochód jest właśnie na serwisie olejowym i czyszczeniu przepustnicy. Dzisiaj odbieram, jutro trochę pojeżdżę więcej i dam znać, czy jest poprawa. Ok. pytam bo mam podobnie i jestem ciekaw czy to rozwiąże problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted May 17, 2023 Author Share Posted May 17, 2023 2 minuty temu, Stasiu z lasu napisał(a): Ok. pytam bo mam podobnie i jestem ciekaw czy to rozwiąże problem Sam jestem ciekaw. Dam znać Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted May 18, 2023 Author Share Posted May 18, 2023 22 godziny temu, Stasiu z lasu napisał(a): I jak problem ustał po tej operacji ? Z radością donoszę, że problem zniknął całkowicie. W ostatniej fazie hamowania obroty trzymają się na poziomie 900-1000, a po całkowitym zatrzymaniu samochodu spadają do 700 i tam zostają. Ogólnie nagle samochód robi w korku zdecydowanie lepsze wrażenie niż dotąd. Zobaczymy, jak to wpłynie na spalanie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stasiu z lasu Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 2 godziny temu, sartek napisał(a): Z radością donoszę, że problem zniknął całkowicie. W ostatniej fazie hamowania obroty trzymają się na poziomie 900-1000, a po całkowitym zatrzymaniu samochodu spadają do 700 i tam zostają. Ogólnie nagle samochód robi w korku zdecydowanie lepsze wrażenie niż dotąd. Zobaczymy, jak to wpłynie na spalanie. Dzięki za informację, w takim razie i Ja musze to zrobić 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted December 14, 2023 Author Share Posted December 14, 2023 Po 11k km objawy wróciły, przez 11k km od czyszczenia przepustnicy było wszystko ok, a teraz znowu to samo. Niby czyszczenie przepustnicy to nie problem, ale pytanie, skąd się to bierze. Słabe paliwo czy może jakaś inna przyczyna? Tankuję na trzech stacjach w okolicy domu, jak mi akurat wypadnie (Shell, BP, Orlen). Jazda 30% trasa, 70% miasto, za to miasto generalnie w korkach. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukikosa Posted December 14, 2023 Share Posted December 14, 2023 11 minut temu, sartek napisał(a): Po 11k km objawy wróciły, przez 11k km od czyszczenia przepustnicy było wszystko ok, a teraz znowu to samo. Niby czyszczenie przepustnicy to nie problem, ale pytanie, skąd się to bierze. Słabe paliwo czy może jakaś inna przyczyna? Tankuję na trzech stacjach w okolicy domu, jak mi akurat wypadnie (Shell, BP, Orlen). Jazda 30% trasa, 70% miasto, za to miasto generalnie w korkach. z ciekawości tankujesz 95 czy 98 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted December 14, 2023 Author Share Posted December 14, 2023 46 minut temu, lukikosa napisał(a): z ciekawości tankujesz 95 czy 98 ? Różnie, średnio raz na 3-4 tankowania 98. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukikosa Posted December 14, 2023 Share Posted December 14, 2023 6 minut temu, sartek napisał(a): Różnie, średnio raz na 3-4 tankowania 98. to zalewaj teraz tylko 98 i sprawdź czy odczujesz różnicę. Ja tankuję tylko 98 lub 100. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted December 14, 2023 Author Share Posted December 14, 2023 12 minut temu, lukikosa napisał(a): to zalewaj teraz tylko 98 i sprawdź czy odczujesz różnicę. Ja tankuję tylko 98 lub 100. Pewnie tak zrobię, ale pewnie i tak dam do wyczyszczenia tę przepustnicę. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jumpman Posted December 14, 2023 Share Posted December 14, 2023 Ale moment, co ma paliwo do przepustnicy? Przez przepustnice idzie tylko powietrze... na chłopski rozum moze jakiś lepszy filtr? Chyba ze to syf z odmy? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pablonas Posted December 14, 2023 Share Posted December 14, 2023 58 minut temu, Jumpman napisał(a): Chyba ze to syf z odmy? Dokładnie tak. Powietrze ma swoją bezwładność więc jakaś jego "rozpędzona" część odbija się od zamkniętych zaworów ssących i wraca "pod prąd" w stronę przepustnicy, zabierając przy okazji syfy z odmy (z ekologii znaczy). Dlatego zawsze talerz przepustnicy jest o wiele bardziej brudny od dołu niż od góry. Auta które mają wolne obroty regulowane przepustnicą (a nie silnikiem krokowym) są na te zabrudzenia bardziej czułe. Tzn, brud zalepia przestrzeń między talerzem przepustnicy, a jej korpusem. Tam normalnie są takie niewielkie szczeliny przez które przy praktycznie zamkniętej przepustnicy niewielka ilość powietrza wpada. Jak mamy brud - to tego powietrza brakuje. A jak nie ma powietrza to paliwo się nie spali. Stąd moment przygasania silnika po którym sterownik ogarnie, że obroty są za nisko i przepustnicę lekko uchyli żeby powietrza dopuścić. I tak w kółko. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukikosa Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 Ale przepustnica była czyszczona 11 tys temu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jumpman Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 Czyli tak jak myslalem zmiana paliwa nic nie da bo nie ma na to wplywu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pablonas Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 53 minuty temu, lukikosa napisał(a): Ale przepustnica była czyszczona 11 tys temu. 10 godzin temu, sartek napisał(a): Jazda 30% trasa, 70% miasto, za to miasto generalnie w korkach. Moim zdaniem gdyby odwrócić te proporcje miasto/trasa to problemu z przepustnicą aż takiego by nie było. Kolega przez większość czasu jeździ z przepustnicą mało otwartą (miasto) lub prawie zamkniętą (korki). A przypominam, że rozmawiamy o silniku turbo gdzie te zjawiska o których pisałem wyżej są zwielokrotnione względem silników wolnossących. 42 minuty temu, Jumpman napisał(a): Czyli tak jak myslalem zmiana paliwa nic nie da bo nie ma na to wplywu. Dokładnie. Zmienić trzeba sposób eksploatacji auta. I może cięższe buty zakładać Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted December 15, 2023 Author Share Posted December 15, 2023 Dzięki za wszystkie przemyślenia. Na razie wygląda na to, że wraz z serwisem olejowym trzeba rutynowo zlecać czyszczenie przepustnicy i tyle Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukikosa Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 to ja zapytam jeszcze inaczej. Jaki ma przebieg samochód i kiedy były wymieniane świece ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted December 15, 2023 Author Share Posted December 15, 2023 (edited) 124 tys. km. Wymiana świec była zgodnie z rozpiską w ASO, tak z głowy nie pamiętam, przy jakim przebiegu to wypada. Co ciekawe, dzisiaj pojechałem w trasę i problem na razie zniknął. Edit: Już wszystko wróciło do "normy". Małe wahnięcie obrotów po zatrzymaniu występuje. To oczywiście nie jest żaden problem. Po prostu zaciekawiło mnie, że objaw wrócił po tak niedużym przebiegu od czyszczenia przepustnicy. W sumie to pytanie, na ile dokładnie została ona wyczyszczona Edited December 16, 2023 by sartek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now