Jump to content

Forester SJ XT MY18 - jaka uszczelka przepustnicy?


sartek

Recommended Posts

Cześć!

 

Przy okazji zaplanowanej wymiany oleju postanowiłem zlecić czyszczenie przepustnicy. Przy okazji czytania na TF o tym, jak się przepustnicę adaptuje, trafiłem w kilku miejscach na info, że konieczna jest wymiana uszczelki przepustnicy, bo stara "nie będzie się do niczego nadawać". Czy ktoś umie mi podpowiedzieć, jaką dokładnie uszczelkę mam kupić? Trochę szukałem w sklepach z częściami, ale żadnego konkretu nie znalazłem. Ta uszczelka jest bezproblemowo dostępna do wielu różnych silników Subaru, a do mojego FA20 albo nie ma, albo ja źle szukam.

Zleży mi na tym, żeby samochód tego dnia wyjechał od mechanika, więc chcę dostarczyć wszystkie potrzebne rzeczy i uniknąć sytuacji "w hurtowni nie mieli, czekamy do pojutrza".

 

Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi :)

 

A może to ma być to?:

https://subarak.pl/pl/silnik-uszczelki/1597-uszczelka-kolektora-dolotowego-do-subaru-forester-wrx-turbo-fa20-14035aa620.html

Edited by sartek
Link to comment
Share on other sites

115k przebiegu na ten moment. Przy zatrzymywaniu samochodu, na przykład na czerwonym, pojawia się objaw w postaci chwilowego spadku obrotów do mniej więcej 500 rpm, by po sekundzie wróciły na poziom 600-700 rpm. Z lektury TF wywnioskowałem, że czyszczenie przepustnicy rozwiązuje tę małą niedogodność, więc uznałem, że nie zaszkodzi ją przeczyścić.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
W dniu 4.05.2023 o 10:38, sartek napisał(a):

115k przebiegu na ten moment. Przy zatrzymywaniu samochodu, na przykład na czerwonym, pojawia się objaw w postaci chwilowego spadku obrotów do mniej więcej 500 rpm, by po sekundzie wróciły na poziom 600-700 rpm. Z lektury TF wywnioskowałem, że czyszczenie przepustnicy rozwiązuje tę małą niedogodność, więc uznałem, że nie zaszkodzi ją przeczyścić.

I jak problem ustał po tej operacji ?

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Stasiu z lasu napisał(a):

I jak problem ustał po tej operacji ?

Samochód jest właśnie na serwisie olejowym i czyszczeniu przepustnicy. Dzisiaj odbieram, jutro trochę pojeżdżę więcej i dam znać, czy jest poprawa.

Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, sartek napisał(a):

Samochód jest właśnie na serwisie olejowym i czyszczeniu przepustnicy. Dzisiaj odbieram, jutro trochę pojeżdżę więcej i dam znać, czy jest poprawa.

Ok. pytam bo mam podobnie i jestem ciekaw czy to rozwiąże problem  

Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, Stasiu z lasu napisał(a):

I jak problem ustał po tej operacji ?

Z radością donoszę, że problem zniknął całkowicie. W ostatniej fazie hamowania obroty trzymają się na poziomie 900-1000, a po całkowitym zatrzymaniu samochodu spadają do 700 i tam zostają. Ogólnie nagle samochód robi w korku zdecydowanie lepsze wrażenie niż dotąd. Zobaczymy, jak to wpłynie na spalanie.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, sartek napisał(a):

Z radością donoszę, że problem zniknął całkowicie. W ostatniej fazie hamowania obroty trzymają się na poziomie 900-1000, a po całkowitym zatrzymaniu samochodu spadają do 700 i tam zostają. Ogólnie nagle samochód robi w korku zdecydowanie lepsze wrażenie niż dotąd. Zobaczymy, jak to wpłynie na spalanie.

Dzięki za informację, w takim razie i Ja musze to zrobić :) 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Po 11k km objawy wróciły, przez 11k km od czyszczenia przepustnicy było wszystko ok, a teraz znowu to samo. Niby czyszczenie przepustnicy to nie problem, ale pytanie, skąd się to bierze. Słabe paliwo czy może jakaś inna przyczyna? Tankuję na trzech stacjach w okolicy domu, jak mi akurat wypadnie (Shell, BP, Orlen). Jazda 30% trasa, 70% miasto, za to miasto generalnie w korkach.

Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, sartek napisał(a):

Po 11k km objawy wróciły, przez 11k km od czyszczenia przepustnicy było wszystko ok, a teraz znowu to samo. Niby czyszczenie przepustnicy to nie problem, ale pytanie, skąd się to bierze. Słabe paliwo czy może jakaś inna przyczyna? Tankuję na trzech stacjach w okolicy domu, jak mi akurat wypadnie (Shell, BP, Orlen). Jazda 30% trasa, 70% miasto, za to miasto generalnie w korkach.

z ciekawości tankujesz 95 czy 98 ?

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, sartek napisał(a):

Różnie, średnio raz na 3-4 tankowania 98.

to zalewaj teraz tylko 98 i sprawdź czy odczujesz różnicę. Ja tankuję tylko 98 lub 100.

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, lukikosa napisał(a):

to zalewaj teraz tylko 98 i sprawdź czy odczujesz różnicę. Ja tankuję tylko 98 lub 100.

Pewnie tak zrobię, ale pewnie i tak dam do wyczyszczenia tę przepustnicę.

Link to comment
Share on other sites

58 minut temu, Jumpman napisał(a):

Chyba ze to syf z odmy?

Dokładnie tak. Powietrze ma swoją bezwładność więc jakaś jego "rozpędzona" część odbija się od zamkniętych zaworów ssących i wraca "pod prąd" w stronę przepustnicy, zabierając przy okazji syfy z odmy (z ekologii znaczy). Dlatego  zawsze talerz przepustnicy jest o wiele bardziej brudny od dołu niż od góry. 
Auta które mają wolne obroty regulowane przepustnicą (a nie silnikiem krokowym) są na te zabrudzenia bardziej czułe. Tzn, brud zalepia przestrzeń między talerzem przepustnicy, a jej korpusem. Tam normalnie są takie niewielkie szczeliny przez które przy praktycznie zamkniętej przepustnicy niewielka ilość powietrza wpada. Jak mamy brud - to tego powietrza brakuje. A jak nie ma powietrza to paliwo się nie spali. Stąd moment przygasania silnika po którym sterownik ogarnie, że obroty są za nisko i przepustnicę lekko uchyli żeby powietrza dopuścić. I tak w kółko.
 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

53 minuty temu, lukikosa napisał(a):

Ale przepustnica była czyszczona 11 tys temu.

 

10 godzin temu, sartek napisał(a):

Jazda 30% trasa, 70% miasto, za to miasto generalnie w korkach.

Moim zdaniem gdyby odwrócić te proporcje miasto/trasa to problemu z przepustnicą aż takiego by nie było. Kolega przez większość czasu jeździ z przepustnicą mało otwartą (miasto) lub prawie zamkniętą (korki). A przypominam, że rozmawiamy o silniku turbo gdzie te zjawiska o których pisałem wyżej są zwielokrotnione względem silników wolnossących.
 

 

42 minuty temu, Jumpman napisał(a):

Czyli tak jak myslalem zmiana paliwa nic nie da bo nie ma na to wplywu.

Dokładnie. Zmienić trzeba sposób eksploatacji auta. I może cięższe buty zakładać :D 

Link to comment
Share on other sites

124 tys. km. Wymiana świec była zgodnie z rozpiską w ASO, tak z głowy nie pamiętam, przy jakim przebiegu to wypada.

Co ciekawe, dzisiaj pojechałem w trasę i problem na razie zniknął.

 

Edit: Już wszystko wróciło do "normy". Małe wahnięcie obrotów po zatrzymaniu występuje. To oczywiście nie jest żaden problem. Po prostu zaciekawiło mnie, że objaw wrócił po tak niedużym przebiegu od czyszczenia przepustnicy. W sumie to pytanie, na ile dokładnie została ona wyczyszczona ;)

Edited by sartek
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...