Jump to content

moment obrotowy


Vefour
 Share

Recommended Posts

Czy ktoś mógłby mi, laikowi technicznemu, wyjasnić co to jest ten moment obrotowy i kiedy jest on "dobry". Co słyszę coś na ten temat, to albo powtarzanie tekstów bez zrozumienia albo wyjasnienia typu "ignotum per ignotum". Bedę zobowiązany,

 

V.

Link to comment
Share on other sites

Moment obrotowy to taki punkt w ktorym silnik ma najwieksza zdolnosc do rozwiniecia mocy maksymalnej :D To moment w ktorym silnik jest najbardziej efektywny co nie znaczy ze najmocniejszy .

O dobrym nigdy nie slyszalem ale moze chodzi oto ze jest on dostepny w szerokim zakresie obrotow , przykladowo silniki atmosferyczne ( bez turbo ) , wysokoobrotowe o duzej mocy zazwyczaj maja waski zakres uzytecznych obrotow przez co trzeba je odpowiednio krecic aby utrzymac odpowiednia dynamike.Z momentem obrotowym wiaze sie jeszcze inne pojecie ,a mianowicie elastycznosc silnika.Niski moment obrotowy powoduje ze silnik jest malo elastyczny trzeba go wprowadzac na wysokie obroty by zachowac dynamike.

 

Wez pod uwage ze moment obrotowy to osobny temat od mocy silnika.

Powszechnie wiadomo ze silniki dysponujace najwiekszym momentem obrotowym to diesle ,a wiadomo rowniez ze nie sa wcale najmocniejsze.

 

Z pewnoscia pojawi sie tu jeszcze jakas inna bardziej klarowna teoria specow forumowych , ktorych pozdrawiam :D

Link to comment
Share on other sites

Moment obrotowy to taki punkt w ktorym silnik ma najwieksza zdolnosc do rozwiniecia mocy maksymalnej :D

 

Aj aj... a nie chciałem się wypowiadać bo fizyk ze mie marny alejak widze takie kwiatki ajj...

 

Może tak, zacznijmy od tego co to jest moc - moc to moment obrotowy pomnożony przez obroty. Tak moment obrotowy to wartość fizyczna, coś w rodzaju siły z jaką koło jest kręcone. Co do tego jaki przebieg momentu obrotowego jest najlepszy to wole sie nie wypowiadać bo sprawa jest straszliwie skomplikowana. Generalnei chodzi o to żeby pole zakreślane przez krzywą momentu było jak największe. W popularnych silnikach uważa się często maksymalny moment położony nisko za najwygodniejszy, ale najszybsze auta mają ten meksymalny moement bardzo wysoko - wtedy można skorzystać z przełożeń skrzyni biegów. BTW: polecam pogooglanie w temacie może ktoś znajdzie coś wyczerpującego. W każdym razie post przedmówcy mnie przestraszył więc musiałem wtrącić 3gr. mimo że fizyk ze mnie średni...

 

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

Nowy tuning, ten caly Prodrive-kit, daje Imprezie lepszy rozdzial momentu obrotowego, przez co ciagnie ona lepiej "od dolu", czyli od niskich obrotow. Dawniej zawsze sie skarzyli, ze tylko miski wyjezdzaja z zakretow na niskich obrotach silnika, a Imprezy trzeba "wysoko krecic". Z tym kitem EVO moze sie schowac :D:lol:

 

 

Pozdrawiam,

ThanJu

Link to comment
Share on other sites

Nie tylko Ciebie moje wypowiedzi z fizyki przestraszyly :D

 

Cóż, a już myślałem że tylko ja taki strachliwy ;-)

 

 

Ale podręcznik do fizyki do liceum chyba z 2 klasy to proponuje obadać przy zainteresowniach motoryzacyjnych ;-)

 

BTW: Moment to taka fajna wartość dla marketingowców. Moga straszyć gigantycznym momentem np. turbo-diesli przekonując że te silniki są potężne :-) Praktyka na lotnisku pokazała inaczej... hehe

 

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

Gdzieś słyszałem, że podstawowa zasada jest taka, że wysoka moc daje dużą pręd. max a dobry przebieg momentu obrotowego to dobre przyspieszenie, czyli mocą się jedzie, a momentem przyspiesza, czy jakoś tak. Chodzi o to, że moment jest ważniejszy od mocy, a wyraża się go w niutonometrach.

Jeśli przekręciłem to prosze o sprostowanie.

pozdr

Link to comment
Share on other sites

Moment, jako pojęcie fizyczne, jest to iloczyn siły i ramienia, czyli wielkość siły pomnożona przez ramię (jego długość), na które oddziaływuje ta siła. Na przykład oddziaływując siłą 100 kG na ramię długości 0,5 m otrzymamy moment równy 50 kGm, taką samą wartość momentu otrzymamy przy sile 50 kG działającej na ramię długości 1 m.

 

teraz jak on powstaje w silniku samochodowym...

 

Proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze (komorze spalania) silnika powoduje, że nad tłokiem powstaje ciśnienie, które pomnożone przez powierzchnię tłoka daje określoną wartość siły. Siła ta przeniesiona zostaje, za pośrednictwem korbowodu, na wykorbienie wału korbowego. Wartość tej siły pomnożona przez promień wykorbienia jest momentem obrotowym wytwarzanym przez silnik.

Link to comment
Share on other sites

Gdzieś słyszałem, że podstawowa zasada jest taka, że wysoka moc daje dużą pręd. max a dobry przebieg momentu obrotowego to dobre przyspieszenie, czyli mocą się jedzie, a momentem przyspiesza, czy jakoś tak. Chodzi o to, że moment jest ważniejszy od mocy, a wyraża się go w niutonometrach.

Jeśli przekręciłem to prosze o sprostowanie.

pozdr

 

 

Moc to tylko wartośc matematyczna zależna od momentu i obrotów. Jednak większość przeprowadzonych eksperymentów pokazuje że to jednak mocą się przyspiesza.

 

Moment wyraża się w Nm - 1Nm to moment który powstaje gdy na dźwignię o długości jednego metra działamy jednym niutonem.

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

kurcze ludzie co wy tu wypisujecie jakies trudne formulki fizyczne szczerze to ja nic z tego nie kumam

co do tych diesli mowi sie ze diesle maja duzy moment jest to oczywisice spowodowane obecnascia turbosprezarki gdyz to wlasnie ona skutecznie go zwieksza (porownajcie moemnt 2.0 turbo benzyny i diesla jest to samo )

druga teoria :momentem sie przyspiesza a moca jedzie to jest nie prawda wystarczy tu dac jako przyklad Honde chocby Accorda Type R wcale nie ma wielkiego momentu obrotowego a wysmienicie jedzie czyli moc jest scisle powiazana z momentem obrotowym i nie samym momentem auto przyspiesza

pozdro

Link to comment
Share on other sites

Hmm, moze by tak stworzyc dzial "pytania techniczne", gdzie raz na tydzien odpowiadlby jakis szef-mechanik subarowski?

 

Than_Ju - jesteś pewien że nawet wybitny mechanik Subarowski będzie umiał opowiedzieć o momecie obrotowym i zależności z mocą? To raczej wiedza niezwiązana z mechaniką sensu stricto.

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

Jeśli przekręciłem to prosze o sprostowanie.

 

No to prostujemy. To prawda, ze przyspieszamy momentem, ale liczy sie moc i koniec. Moment obrotowy mozemy sobie zmieniac za posrednictwem przelozen skrzyni biegow. Mamy za malo momentu? To dajemy wieksze przelozenie i jest ile trzeba. Ale moc pozostaje ta sama (moc=moment*obroty). Czyli brak momentu nadrabiamy przelozeniami (np. 6 biegowa skrzynia o krotkim zestopniowaniu), ale braku mocy sie nie nadrobi sie niczym (przy danej masie i oporze aerodynamicznym).

 

Silniki o dosc "zwyklym" zakresie obrotow (takie jak w Subaru czy Mitsubishi) zeby osiagnac jaka, taka moc musza miec sporo momentu. Innym rozwiazaniem dla silnikow jest maly moment ale wysokie obroty (np. Honda, motocykle, F1).

 

Natomiast plaski i duzy moment obrotowy jest potrzebny do cywilnej jazdy, gdzie czesto przyspieszamy z niskich obrotow oraz w rajdach gdzie ulatwia to dopasowanie biegu do zakretu.

Link to comment
Share on other sites

heheh bardzo ciekawa opinia moment obrotowy mozemy zmieniac za pomoca przelozen :lol: jakos tego nie rozumiem (czyli co mam zalozmy 220 Nm i zakladam skrzynie 6 biegowa i mam 250 Nm ?? prosze o wyjasnienie bo chyba nie zczailem tematu

tak wiec juz wiemy czym jest moment w sensie definicji czysto fizycznej ale niech teraz sie znajdzie ktos madry i przelozy to na silnik samochodu :lol:

pozdro

Link to comment
Share on other sites

heheh bardzo ciekawa opinia moment obrotowy mozemy zmieniac za pomoca przelozen :lol: jakos tego nie rozumiem (czyli co mam zalozmy 220 Nm i zakladam skrzynie 6 biegowa i mam 250 Nm ?? prosze o wyjasnienie bo chyba nie zczailem tematu

tak wiec juz wiemy czym jest moment w sensie definicji czysto fizycznej ale niech teraz sie znajdzie ktos madry i przelozy to na silnik samochodu :lol:

 

Faktycznie bardzo ciekawa opinia. Zazwyczaj można ją też znaleźć w książce do fizyki do drugiej klasy liceum. :roll: :roll:

Co do tego co napisałeś o skrzyni - to zupełnie nie tak.

Moment, który "mamy" na wale podlega redukcjom - jeżeli redukujesz obroty, to zwiększasz moment i odwrotnie. W sensie samochodowym - na pierwszym biegu maksymalny moment na kołach często znacznie przekracza 1000Nm. Następnie, ponieważ na wyższych biegach przełożenia są coraz mniejsze, to przy danych obrotach silnika moment na kołach będzie mniejszy (za to koła będą kręciły się szybciej).

Zmiana skrzyni oczywiście nie wpływa na parametry momentu obrotowego silnika, wpływa natomiast na jego wartości na kołach.

 

Pozdrawiam,

Link to comment
Share on other sites

heheh bardzo ciekawa opinia moment obrotowy mozemy zmieniac za pomoca przelozen :lol:

 

Skrot myslowy. Oczywiscie moment obrotowy na kolach. A tylko ten ma znaczenie, bo to kola napedzaja auto. Przebieg mocy na kolach jest staly, ale przebieg momentu zalezy od momentu na kole zamachowym silnika przemnozonego przez przelozenie skrzyni. przelozenie glowne, przlozenie dyfra/dyfrow oraz wielkosc kol.

Link to comment
Share on other sites

Przebieg mocy na kolach jest staly, ale przebieg momentu zalezy od momentu na kole zamachowym silnika przemnozonego przez przelozenie skrzyni. przelozenie glowne, przlozenie dyfra/dyfrow oraz wielkosc kol.

przebieg mocy jest staly ??? czyzbys nigdy nie widzial wykresu z hamowni ?? a czyli jak mam wieksze kola to wiekszy moment ?? :lol:

moment na 1 biegu osiaga 1000Nm ozesz to calkiem fajnie w takim razie dlaczego w katalogu podajac maksymalny moment obrotowy jest duuuuuzo mniejszy niz 1000 Nm

ja sie tak o wszystko pytam bo zbytnio nie rozumiem

 

pozdro (tylko sie nie denerwuj jak czytasz moje posty)

TYPE_R niedouczony :lol:

Link to comment
Share on other sites

przebieg mocy jest staly ??? czyzbys nigdy nie widzial wykresu z hamowni ?? a czyli jak mam wieksze kola to wiekszy moment ?? :lol:

moment na 1 biegu osiaga 1000Nm ozesz to calkiem fajnie w takim razie dlaczego w katalogu podajac maksymalny moment obrotowy jest duuuuuzo mniejszy niz 1000 Nm

ja sie tak o wszystko pytam bo zbytnio nie rozumiem

 

pozdro (tylko sie nie denerwuj jak czytasz moje posty)

TYPE_R niedouczony :lol:

 

Jestem pewien że Evo widział wykres z hamowni.

 

Nie odrózniasz dwóch pojęć - mocy i momentu na kole zamachowym silnika i mocy/momentu na kołach. Przebieg mocy jest stały - czyli na kołach masz to samo co na kole zamachowym (po odjęciu oporów ukłądu przeniesienia napedu). Tymczasem moment zostaje przemnozony przez wszelkie przekładnie (skrzynia biegów, dyfry itp.) i w ten sposób przy momencie na kole zamachowym 250Nm możesz mieć ponad 1000Nm na kołach...

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

po prostu myle pojecia do czego przyznaje sie bez bicia teraz dopiero zrozumialem o co Ci chodzilo :lol: ale z ta moca to jest tez nie tak nigdy na kolach nie ma sie tyle co na silniku (tak mowia w gazetach :D )

sorki

pozdro

 

Wada dyskusji na sieci jest niemoznosc machania rekami. Przebieg mocy jest staly niezaleznie od przelozen. O to dokladnie mi chodzilo. Czyli mocy mamy tyle ile mamy i nie ma przepros. A momentu na kolach to juz mozemy sobie "dorobic" przelozeniami. Co prawda latwo tak dojsc do 14 biegow do przodu, jak w traktorze marki Wladimiriec. Ale w druga strone - popratrzcie na Amerykanskie muscle car z wielkim momentem. Mialy gora 3 biegi do przodu.

Link to comment
Share on other sites

ale z ta moca to jest tez nie tak nigdy na kolach nie ma sie tyle co na silniku

 

Nie ma, są straty w ukłądzie przeniesienia napędu o czym powiedziałem, ta strata może byc nawet zalezna od prędkości obrotowych, ale nie mniej przebieg mocy na kole zamachowym i na kołach jest prawie identyczny z dokładnością do tych niewielkich zmian oporów.

 

 

Azrael

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...