Skocz do zawartości

Wysokie obroty w Forester eboxer 2022


rsierant

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, czy jest jakiś sposób na kulturę pracy skrzyni biegów w Foresterze eboxer 2022? To już mój drugi Forester - poprzedni diesel z 2018 roku z automatyczną skrzynia - pracował na dużo niższych zakresach obrotów. Aktualny samochód szczególnie przy przyspieszaniu dociąga do 4-5 tys obrotów i trzyma je na poziomie 3-4 tys. przy prędkości 120-130 km/h na trasie (autostradzie). Przy podjazdach, nawet lekkich obroty się zwiększają. Silnik klasycznie wyje. Jeżeli w tym momencie przełączę skrzynię na M, to pracuje ona na 6., a nawet czasami na 5. biegu. 

W innych wątkach na forum widzę, że istnieje jakaś aktualizacja dotycząca pracy silnika. Czy to jest to, co poprawi kulturę pracy skrzyni / silnika może przyspieszając wolniej ale przy większej kulturze pracy, mniejszym słyszalnym natężeniu wysokich tonów pracy silnika?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz SI Drive, używaj trybu Inteligent. Na "S" z założenia system trzyma auto na wyższych obrotach.

No i benzyna to nie diesel. Zakres użytecznych obrotów znajduje się znacznie wyżej, więc tutaj nie ma co porównywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, rsierant napisał(a):

Silnik klasycznie wyje. Jeżeli w tym momencie przełączę skrzynię na M, to pracuje ona na 6., a nawet czasami na 5. biegu. 

 

Wyje, bo silnik osiąga moment obrotowy potrzebny do przyspieszania przy wysokich obrotach. Taki urok silnika wolnossącego. A że Forester, to kawał samochodu - masa i opory powietrza robią swoje, to jest, jak jest. Zauważ, że jak wrzucisz ręcznie 7 bieg przy 140 km, to nadaje się on tylko do utrzymania prędkości na płaskim i pod warunkiem, że nie ma wiatru z przeciwka. Obroty są wówczas stosunkowo niskie, ale jednocześnie brakuje momentu obrotowego i najmniejsze wzniesienie powoduje, że samochód zwalnia. W XV przy jeździe ze stałą prędkością automat używał 7 biegu tylko mniej więcej do 110 km/h, powyżej jeździł na 6 lub 5 biegu. Duży moment przy niskich obrotach osiągany jest w silnikach o dużej pojemności albo w mniejszych ale z turbiną. Jeżdżę teraz samochodem z 2l turbo benzyną i przy 120 km/h ma mniej więcej 1700 obr/min, a przyspieszenie nie powoduje dużego wzrostu obrotów.

Są na forum specjaliści, którzy napiszą Ci, że po prostu za gwałtownie i za głęboko wciskasz gaz. Ta teoria się broni, ale tylko przy powolnej jeździe miejskiej. Na autostradzie nie.

 

16 godzin temu, rsierant napisał(a):

W innych wątkach na forum widzę, że istnieje jakaś aktualizacja dotycząca pracy silnika. Czy to jest to, co poprawi kulturę pracy skrzyni / silnika może przyspieszając wolniej ale przy większej kulturze pracy, mniejszym słyszalnym natężeniu wysokich tonów pracy silnika?

 

Żadna aktualizacja raczej nie pomoże na wysokie obroty, co najwyżej na objawy typu szarpanie itd. Teoretycznie da się oprogramować skrzynię tak, żeby nie redukowała przełożeń po lekkim muśnięciu gazu, jednak wówczas przyspieszanie byłoby bardzo ślamazarne. Możesz przełączać w tryb manual i ręcznie zmieniać biegi w taki sposób, by jeździć na niższych obrotach. Wiąże się to jednak z jeszcze wolniejszym przyspieszaniem - no i nie po to kupuje się automat, żeby zmieniać biegi ręcznie.

 

Co do aktualizacji - też czekałem po zakupie XV na aktualizację, ale się nie doczekałem przez 3 lata (miała likwidować szarpanie w korkach).

 

Zadałem też w tym dziale pytanie do @DZIAŁ TECHNICZNY dotyczący niskiej kultury pracy jednostki napędowej i przewidywanych aktualizacji - minęły prawie 2 lata - do dziś nie otrzymałem jednak odpowiedzi.

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakres użytecznych obrotów dla silników napędzanych olejem napędowym (silnik diesla) jest niższy niż jego benzynowy odpowiednik. Związane jest to z rodzajem spalanego paliwa. Silniki diesla spalają tzw. cięższe paliwa, co powoduje że czas spalania takiego paliwa jest dłuższy, a to z kolei powoduje, że zakres użytecznych obrotów wynosi np. 4500'/min, czyli znacznie mniej niż dla siników benzynowych.

Dla uzyskania jak najlepszego przyspieszenia silnik dąży do uzyskania zakresów obrotów przy którym ma najwyższy moment obrotowy, dlatego też wolnossący silnik zachowuje się jak opisywanym przypadku.        

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...