Jump to content

5eat twarda zmiana z 2 na 3


PanMateusz13

Recommended Posts

Cześć,

Od jakiegoś czasu mam problem ze skrzynią 5eat w moim Spec B 2008. Problem pojawił się po zmianie oleju bądź po spadku temperatury na zewnątrz. Na zimnym silniku w chłodne dni zmiany biegów 1/2 oraz 2/3 są twarde i jakby bez wysprzęglenia. Po nagrzaniu problem ustaje między 1 a 2 zupełnie, lecz 2/3 potrafi okazjonalnie szarpnąć. 3/4 oraz 4/5 na zimnym i ciepłym bez zarzutu. Co ciekawe problem najbardziej wyczuwalny jest przy ręcznej zmianie biegów łopatkami. Jeśli zmienię kilka razy łopatkami, zmiana robi się bardziej miękka i problem ustaje. Następnie zmienię na D przejadę chwilę, wracam do łopatek i szarpanie znów się pojawia. Na trybie D na ciepłym silniku jest dużo lepiej i bardzo rzadko szarpnie. Czasem zupełnie to ustaje, czasem się nasila. Mam wrażenie, że im bardziej ostro jeżdżę tym lepiej skrzynia zmienia bieg z 2/3. Szarpnięcie objawia się wręcz stukiem z tylnej części samochodu. Coś jakby w manualu strzelić ze sprzęgła. Mój mechanik sugeruje, że przekładnia planetarna może się kończyć, ale mam wrażenie, że problem jest w braku płynnego "wysprzęglenia" między biegami. Olej w skrzyni wymieniony na oryginał Subaru, skrzynia zresetowana i przyuczona, błędów brak.

 

Będę wdzięczny za każdą podpowiedź.

Edited by PanMateusz13
Link to comment
Share on other sites

Cześć, masz dostęp choćby do freessm?

Jeśli tak to spróbuj zresetować skrzynie, wchodzisz na tcu i tam kasujesz pamięć 2, po tym trzeba pojeździć chwilę na różnych trybach si driver, ręcznie zmieniać biegi, w trybie automatycznym łopatkami i przejść przez wszystkie biegi kilkukrotnie - takie jakby uczenie skrzyni. Sprawdź czy po takim zabiegu będzie poprawa.

 

P.s. jesteś w KRK? W razie czego możemy się jakoś zgadać;)

Edited by aplam13
Link to comment
Share on other sites

Tak, skrzynia zresetowana i przyuczona. Mechanik, który siedzi w Subaru to robił. Byłem nawet w ASO, zrobili wszystko jeszcze raz i stwierdzili, że oprogramowaniem nic więcej nie zrobią i ogólnie "jeździć-obserwować". Niestety poprawy brak.

Edited by PanMateusz13
Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, PanMateusz13 napisał(a):

Statyczna. Na fakturze mam 4l oleju bez filtra.

Mao, zrób jakiś dystans np 1000km i wymień znowu. I tak z jeszcze jeden raz. Tak aby z 3 wymiany łącznie zrobić.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, PanMateusz13 napisał(a):

Statyczna. Na fakturze mam 4l oleju bez filtra.

Tak jak mówi @ewemarkam. Tam jest w układzie około 12L płynu, więc żeby uznać że wszystko wymienione pasuje co pewien interwał znów zlać i dolać kolejne 4L. 

Niemniej, jeżeli płyn był wcześniej wymieniany regularnie to chyba kolejne wymiany niewiele dadzą. W komorze silnika masz bagnet od skrzyni biegów, sprawdź sobie poziom na gorącej i pracującej skrzyni oraz na zimnej niepracującej. W instrukcji do auta ładnie będzie opisane co i jak. 

No, a co do filtra to w 4EAT jest taki wkręcany w bok skrzyni i jego się normalnie wymienia. Nie wiem czy w 5EAT też jest ale jeśli tak to powinni go zmienić razem z płynem. 

Opiłków na śrubie spustowej nie stwierdzili? 

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, ewemarkam napisał(a):

W 5eat jest w tym samym miejscu, z boku po lewej stronie. Ale papierowy jest też chyba w misce jakby na smoku.

W Legacy z 5EAT jeden filtr (a w zasadzie siatka metalowa) jest w skrzyni a drugi jest w nadkolu za akumulatorem.

 

Jeżeli wymiana oleju nie pomoże to warto zajrzeć do skrzyni i sprawdzić czy przypadkiem pakiety sprzęgieł nie są już trochę zużyte i czy nie wymagają wymiany niektorych elementów. Niestety wiąże się to z rozebraniem całej skrzyni.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ja bym zrzucił miskę, sprawdził jak wygląda ten metalowy filtr, no chyba że jest już plastikowy, to go wymienił, sprawdził ile syfu jest w misce, wymienił filtr zewnętrzny i zalał świeżym olejem spełniającym specyfikacje Subaru dla skrzyni 5EAT. Ja do swojej zalewałem Ravenol SU5

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za pomoc. Spróbuję faktycznie od zmiany oleju, chociaż według faktur był wymieniany zgodnie z książką. Mechanik mówił mi, że producent nie przewiduje potrzeby wymiany filtra skrzyni dlatego go nie wymienił. Czy z Waszego doświadczenia faktycznie tak jest i nie ma potrzeby wymiany?

Link to comment
Share on other sites

45 minut temu, PanMateusz13 napisał(a):

Dzięki za pomoc. Spróbuję faktycznie od zmiany oleju, chociaż według faktur był wymieniany zgodnie z książką. Mechanik mówił mi, że producent nie przewiduje potrzeby wymiany filtra skrzyni dlatego go nie wymienił. Czy z Waszego doświadczenia faktycznie tak jest i nie ma potrzeby wymiany?

To macher się mija z prawdą bo producent nawet przewidział prostą i szybką instrukcję wymiany filtra ATF w 5EAT w instrukcji serwisowej. Nie trzeba do tego skomplikowanej wiedzy, więc generalnie jeśli masz gdzie to sam sobie możesz statycznie wymienić ten ATF i filtr. Z tego co tu czytam znajdziesz go tam gdzie napisał @Bonless
 

filtr 5 eat 1.PNG

filtr 5 eat 2.PNG

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...