BelegUS Posted July 22, 2022 Share Posted July 22, 2022 (edited) Odnoszę wrażenie, że zawieszenie w moim Outbacku BP H6 ma się ku końcowi, na czele z SLSami na tyle. Auto zdaje się stać dość nisko - wysokość jest dla mnie wprawdzie optymalnym kompromisem pomiędzy zdolnościami miejsko-terenowymi a autostradowymi, ale z tego co widzę po innych Outbackach to chyba jednak powinien stać wyżej. Przede wszystkim jednak tył nie podnosi się po załadowaniu - na pewno nie do poziomu przodu. Z butlą LPG 60 albo 70 litrów w bagażniku i jednym pasażerem na tylnym siedzeniu, po kilku kilometrach jazdy i zatrzymaniu tył jest dobre kilka centymetrów (zauważalnie) niżej. Jestem zwolennikiem oryginału, ale nie za wszelką cenę. Przy cenie 3075zł za sztukę SLSa u naszego drogiego kolegi który ponoć współpracuje z SIP (cuda, dziwy) pozostaje podziękować. Pozostałe opcje to regeneracja moich (nie znalazłem zakładu, który by się tym zajmował, a ci co znaleźli twierdzą, że nie wystarcza na długo), używka z kochanego Boxer Diesla (kochanego bo zapewniają sporo części z niskimi przebiegami 100-120k km ) albo pozbycie się SLSów na rzecz klasycznego zawieszenia. Wymiana na klasyczny zawias z tyłu ciśnie mi na usta następujące pytania: 1. Czy gotowy kit amortyzatorów KYB + sprężyn Pedders + górne mocowania KYB to najbardziej optymalne finansowo rozwiązanie? Górne mocowania pasują z SLSów, pytanie czy po prawie 300k km i blisko 18 latach górne mocowanie również należy wymienić? Bo jeśli nie, to po co przepłacać za mocowania? 2. Czy lepiej złożyć taki zestaw samemu? Może tylne amortyzatory Bilstein B4 (o jakim numerze) plus sprężyny Peddersa? A może coś innego niż sprężyny Peddersa? Jak wspomniałem, mam butlę podtlenku LPG w bagażniku i chciałbym, żeby auto równo stało, ale jednocześnie zależy mi na prowadzeniu oraz komforcie jazdy. 3. Co na przód? Znalazłem amortyzatory Bilstein (zdaje się, że B4) o numerze 22-248145, będący zamiennikiem numeru OEM 20310AG050. Do tego sprężyny LESJÖFORS - i tu się pojawia dowcip. Dostępne są zarówno o numerze 4088328, zastępujące numery Subaru 20330AG690 / 20330AG760 (które opposedforces listuje jako montowane tylko i wyłącznie w europejskich H6 w latach marzec 05 - czerwiec 06 oraz kwiecień 06 - styczeń 07) jak i o numerze 4088326, zastępującym numery Subaru 20330AG090 / 20330AG761 (które opposedforces listuje jako montowane w europejskich H6 w latach 03-05 oraz w H6 i Boxer Diesel w latach 03-07). Ktoś orientuje się w różnicach? A może jest coś lepszego niż Lesjofors (sprężyny) / Bilstein (amortyzatory)? I czy taki zestaw będzie stał równo z konwersją na klasyczne zawieszenie? Edited July 22, 2022 by BelegUS Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirasek Posted July 22, 2022 Share Posted July 22, 2022 56 minut temu, BelegUS napisał: A może coś innego niż sprężyny Peddersa? Możesz założyć sprężyny i górne mocowania z poprzedniej generacji Obka dla wersji bez sls 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelegUS Posted July 22, 2022 Author Share Posted July 22, 2022 5 minut temu, mirasek napisał: Możesz założyć sprężyny i górne mocowania z poprzedniej generacji Obka dla wersji bez sls Nie szukam najtańszego rozwiązania - jaka jest jakość prowadzenia, komfort i wysokość zawieszenia (w stosunku do przodu) na takim setupie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zdoon Posted July 22, 2022 Share Posted July 22, 2022 Ja w swoim zrobiłem tylko tył: amortyzatory KYB a sprężyny z poprzedniej generacji (też KYB) o czym pisze @mirasek i nie było żadnej różnicy w prowadzeniu samochodu. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirasek Posted July 22, 2022 Share Posted July 22, 2022 Godzinę temu, BelegUS napisał: jaka jest jakość prowadzenia, komfort i wysokość zawieszenia (w stosunku do przodu) na takim setupie? @Teddy26 ma taki setup w swoim aucie, może się wypowie, chociaż przeróbkę robiłem jeszcze za czasów poprzedniego właściciela. Subiektywnie nic złego nie odczułem po montażu. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sartek Posted July 23, 2022 Share Posted July 23, 2022 Niedawno robiłem przód, zamontowane mam amory Sachs, jeździ się lepiej niż na poprzednich Kyb (no ale wiadomo, że nowe bedą lepsze od tych starych, wymienianych). Z tyłu mam Kyb jeszcze po poprzednim właścicielu. Z tego, co się orientowałem, wersje USA nigdy nie miały SLS. Mój nie ma i jakoś jeździ. Nie wiem, jak by jeździł, gdyby miał SLS Jeśli chodzi o górne mocowania: wymieniałem na przodzie razem z amortyzatorami, raz że były trochę skorodowane, a dwa, że kosztowały bodajże 120 zł sztuka, więc w całej operacji był to w sumie koszt znikomy. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
czekker Posted January 12 Share Posted January 12 @BelegUS, no i jak tam - robiłeś coś z tymi SLS'ami..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelegUS Posted January 12 Author Share Posted January 12 Godzinę temu, czekker napisał(a): @BelegUS, no i jak tam - robiłeś coś z tymi SLS'ami..? Tak Na przód i tył poszły amortyzatory KYB Excel-G, przód sprężyny Lesjofors, tył Pedders. Jeździ to bajecznie (choć porównania do nowych SLS nie mam), jestem w pełni zadowolony Link to comment Share on other sites More sharing options...
czekker Posted January 12 Share Posted January 12 14 minut temu, BelegUS napisał(a): Tak Na przód i tył poszły amortyzatory KYB Excel-G, przód sprężyny Lesjofors, tył Pedders. Jeździ to bajecznie (choć porównania do nowych SLS nie mam), jestem w pełni zadowolony Jeżeli to nie problem to daj proszę więcej szczegółów (może być PW): nr części, ceny, gdzie kupowałeś, etc.. Zapiszę sobie na przyszłość gdy moje SLS'y zdechną Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelegUS Posted January 12 Author Share Posted January 12 (edited) 4 godziny temu, czekker napisał(a): Jeżeli to nie problem to daj proszę więcej szczegółów (może być PW): nr części, ceny, gdzie kupowałeś, etc.. Zapiszę sobie na przyszłość gdy moje SLS'y zdechną Żaden problem 1. Sprężyny przód: 2x LESJÖFORS 4088326 (374zł / 2 sztuki) 2. Amortyzatory przód z odbojami: KYB 334375, 334374, 2x 910093 (899zł / komplet) 3. Sprężyny tył: 2x Pedders 2938 (822zł / 2 sztuki) 4. Amortyzatory tył z odbojami: KYB 2× 341354 + 2x 940002 (887 / komplet) Tanio nie było, ale jest dobrze. Nie chciałem amortyzatorów Peddersa bo kiedyś skrzypiały, a wizerunkowo i tak wole Kayabe. Wymieniając SLS na standardowy zawias i używających tych sprężyn Peddersa nie trzeba wymieniać mocowań amortyzatorów (poduszek). Edited January 12 by BelegUS 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matanjah Posted May 24 Share Posted May 24 Czy KYB 341354 będzie pasować do Peddersów 7512 ? Ktoś wie czym się różnią od 2938 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cypis0 Posted June 14 Share Posted June 14 Ja zrobilem u siebie konwersje amory przód tył sachs sprężyny lejsoford. Tylko mozna zastosować tańszy i dobry myk na tył poszły sprężyny i górne mocowania z generacji do 2003 ( Ja mam 2003-09 ) wszystko pasuje idealnie i super sie prowadzi… Link to comment Share on other sites More sharing options...
yaaqb Posted September 15 Share Posted September 15 (edited) Lekko odświeżę temat. Kupujac Outbacka liczyłem się z wymianą SLSów w przyszłości, temat powrócił przy okazji wymiany wszystkich tulei i ogólnego serwisu zawieszenia. Jak na razie jedynym objawem zużycia tylnych amortyzatorów jest siedzący tyłek. Odległość mierzona od środka piasty do błotnika jest z tylu mniejsza o 15mm niż z przodu. Poza tym raczej nic im nie dolega, brak wycieków, choć nie sprawdzałem sprawności na SKP (ponoć to bez sensu w wypadku SLS). W związku z tym zastanawiam się nas poniższymi opcjami: 1. Jeździć dalej i wymienić gdy zaczną cieknąć / opadną mocniej / będzie czuć pogorszenie właściwości jezdnych 2. Wymienić sam tył na zestaw amortyzatora Kayab + sprężyna KYB 6429 (z poprzedniego Outbacka) 3. Wymienić sam tył na zestaw amortyzatora Kayab + sprężyna Pedders 2938 4. Wymienić tył jak nr 3 oraz przód na amortyzatory Kyb, pewnie od razu ze świeżą sprężyną (Lesjofors?) - na wzór @BelegUS Opcje ułożone z ceną rosnąco. Obawiam się, że w wypadku nr3 tył auta pójdzie mocno w górę. Auto to przedliftowy Outback H6 bez gazu. Zazwyczaj jeździ po autostradach z dwoma rowerami na haku. Nie obraziłbym się jakby był lekko wyższy bo szutry się tez zdarzają. Edited September 15 by yaaqb Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelegUS Posted September 15 Author Share Posted September 15 (edited) 7 godzin temu, yaaqb napisał(a): Wymienić sam tył na zestaw amortyzatora Kayab + sprężyna Pedders 2938 Ja bym zrobił to. Opcja 2: nie wiem jak "pasuje" sprężyna z OBK II do OBK III i amortyzatora z OBK III. Jeśli nie ma przepaści finansowej to bym nie kombinował. EDIT: widzę że kolega @Cypis0 taki setup wsadził - skoro pasuje i u niego jest OK to może warto spróbować. Przy czym: wsadzając te sprężyny których ja użyłem (Pedders 2938) nie trzeba wymieniać górnych mocowań. Jeśli do sprężyn z OBK II trzeba wymieniać górne mocowania, a Twoje są dobre, to przelicz czy jest sens. Nie sądzę że pójdzie tył mocno w górę, raczej się wyrówna z przodem, ewentualnie będzie ciut wyżej. Po prostu auto wróci do seryjnej wysokości. Co do "czucia pogorszenia właściwości jezdnych" - u mnie nawet nie było specjalnie widać obwisłej dupy na SLSach a wymiana amortyzatorów i sprężyn sprawiła, że to zupełnie inne auto. Nie sądziłem że może być tak "zwarte" i tak dobrze wybierać nierówności. Edited September 15 by BelegUS 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
yaaqb Posted September 15 Share Posted September 15 (edited) 9 minutes ago, BelegUS said: Ja bym zrobił to. Opcja 2: nie wiem jak "pasuje" sprężyna z OBK II do OBK III i amortyzatora z OBK III. Jeśli nie ma przepaści finansowej to bym nie kombinował. EDIT: widzę że kolega @Cypis0 taki setup wsadził - skoro pasuje i u niego jest OK to może warto spróbować. Przy czym: wsadzając te sprężyny których ja użyłem (Pedders 2938) nie trzeba wymieniać górnych mocowań. Jeśli do sprężyn z OBK II trzeba wymieniać górne mocowania, a Twoje są dobre, to przelicz czy jest sens. Nie sądzę że pójdzie tył mocno w górę, raczej się wyrówna z przodem, ewentualnie będzie ciut wyżej. Po prostu auto wróci do seryjnej wysokości. Co do "czucia pogorszenia właściwości jezdnych" - u mnie nawet nie było specjalnie widać obwisłej dupy na SLSach a wymiana amortyzatorów i sprężyn sprawiła, że to zupełnie inne auto. Nie sądziłem że może być tak "zwarte" i tak dobrze wybierać nierówności. Przód wymieniłeś „dla zasady” czy już były z nim jakieś problemy? Zestaw nr2 o tyle do mnie nie przemawia, że sporo narzekań czytałem na sprężyny KYB, jakoby dosyć szybko siadały. Dodatkowo zakładając za jakiś czas wymianę przodu, może się okazać, że tył znowu będzie siedział niżej. Skłaniam się ku zestawowi nr3, choć z racji łatwiejszej logistyki pewnie zdecyduję się na gotowy zestaw z subarak.pl - auto stoi u mechanika i nie chcę przedłużać całej sprawy, a miejsca oddalone są od siebie o kilka kilometrów. Jest około 300pln droższy niż gdyby kompletować taki zestaw bez nowych poduszek. Spotkałem się z opiniami, że warto je i tak wymienić przy takim przebiegu (230kkm w moim wypadku). Jeśli będzie rzeczywiście stał sporo wyżej to wtedy pewnie sięgnę po kombinowanie z przodem. Edited September 15 by yaaqb Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelegUS Posted September 15 Author Share Posted September 15 31 minut temu, yaaqb napisał(a): Przód wymieniłeś „dla zasady” czy już były z nim jakieś problemy? Dla zasady. Chciałem całość nową. Przy czym nie wymieniłem poduszek xD Link to comment Share on other sites More sharing options...
yaaqb Posted September 15 Share Posted September 15 (edited) Ok, w takim razie coś już wiem. Pozostaje pytanie czy ktoś zakładał zestaw z subaraka nie ruszając jednoczenie przodu i jest w stanie określić różnice poziomów? @BelegUS po takiej konwersji tył i przód stoją u Ciebie na identycznej (jakiej?) wysokości? Edited September 16 by yaaqb Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelegUS Posted September 16 Author Share Posted September 16 18 godzin temu, yaaqb napisał(a): po takiej konwersji tył i przód stoją u Ciebie na identycznej (jakiej?) wysokości Na oko na identycznej, ale nie mierzyłem na jakiej. Postaram się zrobić zdjęcie jak będę wracał ze spaceru, o ile nie będzie za ciemno 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cypis0 Posted September 17 Share Posted September 17 Wepnę sie, polecam juz troche przejechało, mi zalerzało by miec jeden i ten sam zestaw sprężyn przód tył i amory o tej samej charakterystyce. Pasuje wszystko idealnie, poztym i tak wszystko wstawiałem nowe to wymiana mocowań górnych i tak była liczona, co sumarycznie wychodzili taniej. Sumarycznie jest sachs P+ t sprężyny leisforder p+t i mocowania Kyb p+t Link to comment Share on other sites More sharing options...
yaaqb Posted September 17 Share Posted September 17 37 minutes ago, Cypis0 said: Wepnę sie, polecam juz troche przejechało, mi zalerzało by miec jeden i ten sam zestaw sprężyn przód tył i amory o tej samej charakterystyce. Pasuje wszystko idealnie, poztym i tak wszystko wstawiałem nowe to wymiana mocowań górnych i tak była liczona, co sumarycznie wychodzili taniej. Sumarycznie jest sachs P+ t sprężyny leisforder p+t i mocowania Kyb p+t Jesteś w stanie podać numery seryjne części? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cypis0 Posted September 17 Share Posted September 17 Odszukam foty jutro i podam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cypis0 Posted September 17 Share Posted September 17 Przednie amory dam jutro mam na lapku Link to comment Share on other sites More sharing options...
yaaqb Posted September 18 Share Posted September 18 Stanęło na zestawie 2x PEDDERS 2938 2x KYB 341354 KYB 940002 Poduchy zostają stare. Montaż jutro. Jeśli okaże się, że po montażu jest znaczna różnica między wysokością p/t, na przód zdecyduję się na zestaw KYB/LESJOFORS. Innymi słowy w pełni kopiuję rozwiązania @BelegUS. Tył powinien być jutro gotowy, postaram się pomierzyć i podać tu wysokości po tych zabiegach. Nie jestem pewien na jakiej sprężynie składany jest zestaw w sklepie subarak, niestety nie udało mi się dzisiaj dodzwonić. Wg. serwisanta, nie jest to raczej Pedders 2938, lecz sprężyna pod klasyczne mocowania bez SLS. Zapewne stałby wyżej niż na zestawie skompletowanym przeze mnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
respect Posted September 18 Share Posted September 18 4 godziny temu, yaaqb napisał(a): Jeśli okaże się, że po montażu jest znaczna różnica między wysokością p/t, Możesz wtedy dać podkładki poduszek ,można chyba dostać gotowe przód i tył . Link to comment Share on other sites More sharing options...
yaaqb Posted September 19 Share Posted September 19 (edited) On 9/18/2023 at 11:55 AM, yaaqb said: Stanęło na zestawie 2x PEDDERS 2938 2x KYB 341354 KYB 940002 Poduchy zostają stare. Montaż jutro. Jeśli okaże się, że po montażu jest znaczna różnica między wysokością p/t, na przód zdecyduję się na zestaw KYB/LESJOFORS. Innymi słowy w pełni kopiuję rozwiązania @BelegUS. Tył powinien być jutro gotowy, postaram się pomierzyć i podać tu wysokości po tych zabiegach. Nie jestem pewien na jakiej sprężynie składany jest zestaw w sklepie subarak, niestety nie udało mi się dzisiaj dodzwonić. Wg. serwisanta, nie jest to raczej Pedders 2938, lecz sprężyna pod klasyczne mocowania bez SLS. Zapewne stałby wyżej niż na zestawie skompletowanym przeze mnie. Jestem po wymianie tyłu. Przy okazji zrobiony był większy serwis zawieszenia, powymieniana większość tulei i zmienione łączniki stabilizatora. Z pierwszych obserwacji - prowadzi się dużo lepiej, tył jest sztywniejszy. Z 1/4 baku i pustym bagażnikiem tył jest wyżej od przodu o jakieś 2-3cm. Bardzo mocno nastawiałem się na wymianę przodu do kompletu, jednak w zasadzie wszyscy którzy widzieli auto radzą na razie odpuścić temat. Przód nie ma żadnych wycieków, ma relatywnie mało korozji, na SKP wyszła sprawność obu amortyzatorów 73%. Edited September 19 by yaaqb 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now