API76 Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 Witam, Stałem się posiadaczem Forestera SJ 2,0D. Tuż przed sprzedażą ( 5 dni wcześniej ) samochód był w serwisie na czyszczeniu DPFu i wymianie oleju. Po osobistym sprawdzeniu olej okazał się być czarny jak smoła, jeden z wężyków do czujnika ciśnienia spalin DPFu był pęknięty, a sam DPF został zamontowany bez osłony termicznej. Mam więc spore wątpliwości co do właściwego wykonania czynności serwisowych. Podczas jazdy próbnej zaświecił się check engine, po sprawdzeniu czytnikiem pokazały się dwa błędy P1472 - niskie ciśnienie na czujniku różnicowym ciśnienia spalin na DPF, i P2033 - za wysoka temperatura czujnika temperatury spalin. Ale ponieważ cała reszta wyglądała OK, a mój starszy forester 2,5 XS niestety zaczął poddawać się korozji zdecydowałem się na zakup tego SJ 2,0D. Zgłębiając temat, znalazłem zdjęcie z DPF z podpiętym czujnikiem różnicowym spalin, z którego wynikało, że czujnik jest podpięty na odwrót. Po zamianie króćców przestał się pojawić błąd P1472 za to wyskoczyła kontrolka zapchanego DPFu P1469 i od razu zaczęła migać kontrolka Oil duration. Podjechałem do znajomego mechanika, zresetowaliśmy wymianę DPF i wymianę oleju, którą sam wykonałem, i zrobiłem może 50 km. Po resecie w ciągu kilku kilometrów wywaliło świecącą ciągle kontrolkę DPF czyli zapchanie DPF i zaraz potem migającą kontrolkę czyli oil duration. Teraz wywala jeden błąd P1469 czyli zapchany DPF od którego czyszczenia minęło może 500 km. Mam prośbę , by ktoś zrobił zdjęcie jak podpięty jest czujnik różnicowy ciśnienia spalin do DPF, żebym miał pewność co diagnozuję i w końcu rozwiązał problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir3n3usz Posted May 15, 2022 Share Posted May 15, 2022 (edited) W dniu 12.05.2022 o 22:20, API76 napisał: Witam, Stałem się posiadaczem Forestera SJ 2,0D. Tuż przed sprzedażą ( 5 dni wcześniej ) samochód był w serwisie na czyszczeniu DPFu i wymianie oleju. Po osobistym sprawdzeniu olej okazał się być czarny jak smoła, jeden z wężyków do czujnika ciśnienia spalin DPFu był pęknięty, a sam DPF został zamontowany bez osłony termicznej. Mam więc spore wątpliwości co do właściwego wykonania czynności serwisowych. Podczas jazdy próbnej zaświecił się check engine, po sprawdzeniu czytnikiem pokazały się dwa błędy P1472 - niskie ciśnienie na czujniku różnicowym ciśnienia spalin na DPF, i P2033 - za wysoka temperatura czujnika temperatury spalin. Ale ponieważ cała reszta wyglądała OK, a mój starszy forester 2,5 XS niestety zaczął poddawać się korozji zdecydowałem się na zakup tego SJ 2,0D. Zgłębiając temat, znalazłem zdjęcie z DPF z podpiętym czujnikiem różnicowym spalin, z którego wynikało, że czujnik jest podpięty na odwrót. Po zamianie króćców przestał się pojawić błąd P1472 za to wyskoczyła kontrolka zapchanego DPFu P1469 i od razu zaczęła migać kontrolka Oil duration. Podjechałem do znajomego mechanika, zresetowaliśmy wymianę DPF i wymianę oleju, którą sam wykonałem, i zrobiłem może 50 km. Po resecie w ciągu kilku kilometrów wywaliło świecącą ciągle kontrolkę DPF czyli zapchanie DPF i zaraz potem migającą kontrolkę czyli oil duration. Teraz wywala jeden błąd P1469 czyli zapchany DPF od którego czyszczenia minęło może 500 km. Mam prośbę , by ktoś zrobił zdjęcie jak podpięty jest czujnik różnicowy ciśnienia spalin do DPF, żebym miał pewność co diagnozuję i w końcu rozwiązał problem. Zrobiłeś bardzo poważny błąd resetując wymianę DPF. Wykasowałeś parametry popiołu, a to jest bardzo ważne do kalkulowania poziomu sadzy. Te pseudo regeneracje DPFu nie oczyszczają go z popiołu. Na zdjęciu jest silnik z Legacy. W foresterze czujnik jest mocowany do podłużnicy, ale to nie ma znaczenia. Jeden króciec przy czujniku jest cieńszy, a drugi grubszy. Tak samo jest z wężykami przy DPF. Jak w przedszkolu - cienki do cienkiego, gruby do grubego. Jeśli przy takich ustawieniu dalej jest komunikat o zapchany DPF, to przede wszystkich trzeba mu wgrać właściwe dane z zawartością popiołu w granicach 60-80%(zawartość dla DPF z przelotem ok.200tyś km). Zrobić jazdę testową i obserwować poziom sadzy. Może być tak, że ten DPF jest śmietnikiem. Może być również tak, że przyczyną zapychania DPF jest zatarta kierownica w turbo, nieszczelny dolot czy padnięte wtryski. Lepiej udaj się do kogoś, kto ma pojęcie, a nie rób nic na zasadzie: zresetuje wszystko, to może się naprawi.... Edited May 15, 2022 by ir3n3usz Link to comment Share on other sites More sharing options...
API76 Posted May 17, 2022 Author Share Posted May 17, 2022 Dzięki za zdjęcie, potwierdziło się że serwis założył odwrotnie wężyki czujnika różnicowego ciśnienia spalin. DPF był już wymieniany, to jakiś zamiennik bez żadnych numerów czy oznaczeń, a króćce do czujnika ciśnienia spalin mają te same średnice , stąd moje wątpliwości Nie sądzę żebym zrobił poważny błąd resetując czyszczenie DPFu , ponieważ jeżeli było wykonywane 5 dni wcześniej czyszczenie DPFu to serwis wykonujący tą czynność powinien był to wykonać. Przy okazji wyszło ze jeden z czujników temperatury spalin jest walnięty. tak wiec całość stwarza obraz totalnie odwalonego serwisu. Wolę wiec sam wszystko posprawdzać. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir3n3usz Posted May 19, 2022 Share Posted May 19, 2022 W dniu 17.05.2022 o 12:41, API76 napisał: Nie sądzę żebym zrobił poważny błąd resetując czyszczenie DPFu , ponieważ jeżeli było wykonywane 5 dni wcześniej czyszczenie DPFu to serwis wykonujący tą czynność powinien był to wykonać. Czyszczenie DPFu w Subaru nie przywraca jego sprawności w 100%. Sadze wymyją się, lecz popiół zostaje. Robię te wynalazki ponad 9 lat.... trochę tego badziewia przeszło przez moje ręce. Zerowanie DPFu jeśli nie jest to fabrycznie nowy oryginał, to głupi pomysł. Link to comment Share on other sites More sharing options...
API76 Posted May 23, 2022 Author Share Posted May 23, 2022 Temat zamknięty, wywalanie błędów związanych z DPFem było spowodowane partactwem wykonanym w serwisie. Wymienili DPF na jakiś wynalazek bez numerów, źle podłączyli czujnik różnicowy ciśnienia spalin, i nie sprawdzili czujników temperatury. W związku z tym wyskakiwały błędy silnik przechodził na tryb awaryjny i DPF ponownie został zawalony sadzami. Wymieniłem DPF na nowy, jeden z czujników temperatury spalin był uszkodzony i został wymieniony na nowy, czujnik różnicowy właściwie podpięty, Błędy nie występują, zrobiłem 1500 km i wszystko pracuje jak należy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
huragan1971 Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 Witam. Chciałbym się podpiąć pod temat...opiszę po krótce co się dzieje z moim Foresterem. Zaznaczę, że jest to 2.0D dizel (SH) z 2011 roku - silnik (EE20). Kupiłem go niedawno od razu świeciła się a raczej migała kontrolka od DPF a , że posiadam profesjonalny interfejs diagnostyczny Autel Maxisys konkretnie model MK906 PRO to podłączyłem go do samochodu i zainicjowałem czyszczenie DPF a wcześniej zeskanowałem wszystkie systemy w aucie i rzeczywiście pojawił się błąd i informacja, że DPF wymaga czyszczenia, więc to zrobiłem. Cały przebiegł prawidłowo a kontrolka zgasła....jednak moja radość nie trwała zbyt długo, bo po przejechaniu około 1 tyś ok czasami kontrolka się zapalała i gasła aż w końcu zaczęła migać (żółta)...ponownie zeskanowałem auto i pojawiły się błędy a przy każdym napis "oil dilution" zrobiłem ponowne wypalanie DPF choć podczas skanowania napisane było, że DPF nie wymaga wypalania. Jednak to zrobiłem, ale niestety żółta lampka od DPF wciąż miga... Znalazłem fajny i dość dobrze opisany artykuł tu na forum jednak opisane jest tam, że tak na prawdę przyczyn może być wiele....oczywiście zacznę od wymiany oleju. Czy ktoś z was spotkał się z czymś podobnym? Zakładam, że zapewne wielu z was...chodzi mi o to czy jest konkretna przyczyna tego rodzaju zjawiska czy po prostu trzeba "kombinować" najpierw od wymiany oleju potem sprawdzić czujnik różnicy ciśnienia czy czujnik temperatury spalin czy EGR itd...choć żaden z tych błędów się nie pojawia, że jest uszkodzone cokolwiek... Proszę o pomoc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now