Jump to content

Wpływ wysokości koła na przyspieszenie auta


JonesB
 Share

Recommended Posts

Witam!

Wczoraj w późnych godzinach wieczornych wywiazała się ostra dyskusja na w/w temat. Twierdziłem (i twierdze nadal ) :) że im mniejsza średnica koła tym lepsze przyspieszenie a mniejsza realna predkość i odwrotnie. Koledzy byli tak odporni na wiedze , że skończyło się zmianą kół na drodze i pomiarami na G-TECH-u . Mierzyliśmy czas Opla Tigry na kołach 14 i 15. Różnica w wysokości kół to ok 2.5 - 3 cm. Róznica w przyśpieszeniu ok. 1s na mniejszych kołach ale i tak dalej mi nie wierzą :) Szukałem w sieci artykułów , pomiarów , wyników ale nic nie znalazłem poza stwierdzeniami takimi jak moje ale to za mało wiarygodne. Znalazłem to http://www.tuning.info.pl/artykuly.php?id=162 To jest to co szukam ale niestety każą sobie zapłacić a ja nawet karty nie mam :) Byłbym wdzięczny za linki do podobnych artykułów. A może ktoś sprawdzał osiagi swoich aut na róznych wysokościach kół? Dla wyjasnienia podam że szerokość opon 14 i 15 była identyczna.

 

Pozdrawiam i mam nadzieje że się jednak nie myle :)

Link to comment
Share on other sites

Bardziej prawdopodobne, ze roznice w pomiarach wynikaly z innego oporu toczenia opony niz ze srednicy kola. Wg mnie to nie powinno miec znacznie. Co ma znaczenie to to, ze przy danej predkosci silnik przy roznych rozmiarach opon bedzie na innych obrotach wiec zaleznie od samochodu moze to pomoc w osiganieci danej predkosci albo przeszkadzac (optymalne zmiany biegow przy troszke innych predkosciach).

Predkosci badaliscie GPS ?

Link to comment
Share on other sites

Witam!

 

Hmm ... Z mojego doświadczenia mogę potwierdzić , że czym mniejsza średnica ( profil opony) tym lepsze przyspieszenie . Jeździłem trochę w KJS i wiem jaka różnica wynika z średnicy koła. Chodzi o to ,że zmiana średnicy koła daje taki sam efekt jak zmiana przełożenia głównego w skrzyni biegów. Tak jak JonesB napisał różnica może wynieść nawet ok 1s ! Oczywiście nie ma co przesadzać , bo za chwilę ktoś wsadzi do GT 14' z profilem 50 :wink: Tak mi się wymyśliło :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ale jest jakaś granica! Przyczepność też jest potrzebna.

Miałem w corsie 185/60/14 i założyłem 195/50/15 różnica wynosiła też ok. 1 sek.

Oczywiście gorzej na większych.

Średnica koła ma chyba więcej do powiedzenia przy prędkościach max, a szerokość do przyspieszenia(opory toczenia) ale może się mylę.

Link to comment
Share on other sites

Chodzi o to ,że zmiana średnicy koła daje taki sam efekt jak zmiana przełożenia głównego w skrzyni biegów

 

Tez mi sie tak wydaje. W rościszowie na wyścigu górskim startowały auta na bardzo malutkich kołach ( np: Fiat MonteCarlo czy Escort MK2 ) i pod góre zasuwały calkiem calkiem :) Przy braku możliwości (technicznych czy finansowych ) założenia któtszej skrzyni to jedyne wyjście żeby zmienić przełożenie.

Bardziej prawdopodobne, ze roznice w pomiarach wynikaly z innego oporu toczenia opony niz ze srednicy kola.

Opony bardzo podobne z prawie jednakowa wysokosci bierznika obie noname. Właściciel Tigry mierzył swój czas i stawał na kresce z 50 razy wiec opanowane auto ma dobrze. Na tych róznych kołach startował kilka razy i zawsze czasy były takie same.

Link to comment
Share on other sites

przecież to elementarna fizyka-dawno do szkoły chodziłem i mocno już zapomniałem :roll:

niech się wypowie ktoś bardziej "na bieżąco"...

pamiętać należy przy mniejszych kołach o zawyżaniu prędkościomierza

Link to comment
Share on other sites

Jest wiele czynników które wpływa na przyśpieszenie. Rozmiar koła to jedno, szerokość opony to drugie. Jeżdząc na codzień w rozmierze 205/50/16 GT osiąga pierwszą setkę w 5,5-6s. Jadąc na zimówkach 195/55/16 osiągam setkę w 5-5,4s. Takie wyniki uzyskałem na GTechu Pro Comptetition. Wiec już sama szerokość opony pomaga w przyśpieszeniu.

Link to comment
Share on other sites

Predkosci badaliscie GPS ?

 

A gdzie tam :)Przy założeniu mnijeszych kół od seryjnych licznik zawyza a przy wiekrzych zaniża realna predkość...to akurat sprawdzałem na policyjnym radarze :)

Link to comment
Share on other sites

Panowie do 1/4 mniejsza srednica kola lepsza, do prawdziwej jazdy :twisted: duze kolo robi gre !

Ja mam w swoim GT mam 215/35/18 na szybkim torze z odpowienim wysokim cosnieniem sprawdzaja sie bardzo dobrze , duzo lepiej od 16"

Startujemy nim tez na 1/4, porownywalismy 18" i 16".

16 lepsza !

 

a tu link bardzo pomocyny przy dobieraniu odpowiednich kol -> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Link to comment
Share on other sites

a co tu udowadniac, wyliczac? wystarczy wsiasc na rower i pobawic sie przezutkami (tam widac, ze kola sa rozne), a jeszcze lepiej wziac rower i w nim zmiemnic kola. na pewno przy mniejszych kolach samochod latwiej rusza z miejsca, jak to dlugo trwa (do jakiej predkosci) i jak sie ma do przyspieszenia do 100km/h to juz zupelnie inna sprawa. wszystko wynika z przlozenia, mniejsze kolo - wieksze przeloznenie.

Pozdrawiam

Leszek

Link to comment
Share on other sites

sa 2 powody lepszego przyspieszenia na mniejszym obwodzie kola:

1 powoduje to pojawienie sie wiekszego momentu przenoszonego na droge a co za tym idzie sil a przyspieszenie to a=f/m gdzie a- przyspieszenie f-sila styczna do kola, m masa pojazdu

2 powoduje to zmniejsze nie momentu bezwladnosci mas wirujacych bo zakladajac ze pozostale parametry kola sa bez zmian (np material felgi i opony) to musi sie zmniejszyc masa wirujaca jak i promien wirujacy a to powoduje ZNACZNE zmnieszenie sil bezwladnosci. przyklad: zakreccie sie wokol wlasnej osi na krzesle obracanym z rekami rozlozonymi i w trakcie krecenia schowajcie rece np kladac na piersi zobaczycie ze mimo, ze zmienil sie tylko promien to zaczniecie sie krecic szybciej (zasada zachowani momentu pedu) lub nawet lepiej pokaze Wam to co sie dzieje gdy zakrecicie sie z widrem wody w rekach a potem bez niego.

 

 

PZDR!

Link to comment
Share on other sites

JonesB,

 

Żeby wchodzić w doświadczenia z jakimś dżitechami żeby znaleźć dowód na potwierdzenie praw fizyki poziomu szkoły podstawowej :shock: :lol:

 

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_siły

 

Mniejsze koło, mniejszy jego promień, tym samym krótsze ramię, więc przy tym samym momencie obrotowym dochodzącym na koło, większa siła na końcu tegoż ramienia, czyli styku opony z jezdnią. Więc samochód szybciej przyspiesza.

 

A Twoim kolegom polecam coś w rodzaju:

 

http://www.korepetycje.edukacyjny.info/ ... _rok_.html

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

By rozpędzić autko na dużych felach typu 19,20, 21, potrzeba dużo mocy. Mój wolnossak na 14 często na starcie jest szybszy. Myślę, że ja z tym silnikiem na takich kołach (19-20) byłbym ciut przed maluchem.

 

Co do momentu sił się nie zgodzę. Potrzebna jest raczej masa, opór toczenia, oraz energia. A nie moment obrotowy uzyskany od siły na odpowiednim ramieniu-wektorze.

Ale nic to.

Energia ta sama, masa ta sama, powierzchnia ta sama (tarcie) a przy mniejszym kole są mniejsze opory toczenia- stąd ta różnica.

Link to comment
Share on other sites

Co do momentu sił się nie zgodzę.

 

Są tacy, co nie zgadzają sie że ziemia jest kulą, inni by były na ziemi kiedykolwiek dinozury, bo przecież świat ma parę tysięcy lat (bo tyle wychodzi im z Biblii). :lol:

 

Każdy ma prawo nie zgadzać się z czym chce! :mrgreen:

 

 

Energia ta sama, masa ta sama, powierzchnia ta sama (tarcie) a przy mniejszym kole są mniejsze opory toczenia- stąd ta różnica.

:lol::lol::lol:

 

Drugi link z załączonych wcześniej, może jeszcze są miejsca. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Co ma znaczenie to to, ze przy danej predkosci silnik przy roznych rozmiarach opon bedzie na innych obrotach wiec zaleznie od samochodu moze to pomoc w osiganieci danej predkosci albo przeszkadzac (optymalne zmiany biegow przy troszke innych predkosciach

A od kiety to zmienia się biegi patrząc na predkościomierz a nie obrotomierz :?: :wink:

Link to comment
Share on other sites

jarmaj, Ty się śmiejesz, a tego kwiatka nie zauważyłeś...

 

 

Jeszcze jedna rzecz: mniejsze kola - nizej samochod, mniejsze opory powietrza.

 

 

:mrgreen:

 

ale mozna to zniwelowac wiekszym wlotem na masce :mrgreen::lol:

 

ten jarmaj czasami niegupio gada :razz: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ten jarmaj czasami niegupio gada :razz: :mrgreen:

 

 

Ta... Wystarczy znać podstawy fizyki ze szkoły średniej.

 

 

A może za daleko się zapuściłem? Gimnazjum chyba wystarczy... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Widzę ze są wsród Was tacy co na szkołe kamieniami nie rzucali a może mi się tylko wydaje? :) Bo to że auto na mniejszych kołach lepiej przyspiesza to większość ludzi wie a zakładając ten temat nie miałem na celu uswiadamianie niedowiarków o takowej zależności i linki do wikipedi nic nowego nie wnoszą. Nie szukam informacji....szukam rozwiązania. Jednak szczęście się do mnie usmiechnelo i trafilem w tym temacie na osoby dla których obliczenie różnicy w przyspieszeniu przy zmianie promienia koła to pestka wiec czekam z niecierpliwością jak to zrobic dla przykładowego auta :)

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...