Jump to content

Polskie autostrady i drogi ekspresowe - e-TOLL, e-bilety, bramki i oplaty - gdzie, co i jak?


Christoph
 Share

Recommended Posts

Drodzy Forumowicze i Forumowiczki!

 

Na stronie etoll.gov.pl znalazlem informacje, ze od 1. grudnia 2021 funkcjonuje nowy system e-TOLL umozliwiajacy uiszczanie oplat za niektore platne odcinki drog zarzadzanych przez GDDKiA. System ma zastapic viaTOLL i umozliwic oplaty za pomoca urzadzen mobilnych oraz za pomoca urzadzen do satelitarnej lokalizacji. 

 

=====

Cytaty ze strony etoll.gov.pl (udzielona zgoda Ministerstwa Finansow): 

 

Czym jest e-TOLL?

System e-TOLL (…) służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL. System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.

 

Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?

Kierowca pojazdu o DMC do 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe.  

 

Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL). Urządzenia OBU/ZSL można nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców. W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).

 

Manualny pobór opłat - możliwość tylko do 30. listopada 2021 r.

Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat - konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.

 

Od 1. grudnia 2021 przejazd bez szlabanów, ale opłata możliwa tylko z systemem e-TOLL lub z e-biletem autostradowym. 

Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA nastąpi zmiana systemu poboru opłat dla samochodów osobowych i motocykli (pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony). System e-TOLL zastąpi obowiązujący do 30 listopada br. Manualny System Poboru Opłat. Przejazd przez miejsca poboru opłat będzie odbywał się bez szlabanów. 

 

Za przejazd nie zapłacisz już w kiosku poboru opłat na bramkach na podstawie biletu kartonikowego lecz na podstawie elektronicznego e-biletu autostradowego lub w aplikacji e-TOLL PL.

 

Zaplanuj, jak zapłacisz za swój przejazd. 

Zanim wyruszysz w trasę autostradą A2 lub A4 wybierz metodę płatności.

 

=>A. Kup e-bilet autostradowy

  • na stronie etoll.gov.pl (możliwość zakupu dostępna wkrótce)
  • w aplikacji e-TOLL PL BILET (możliwość zakupu w aplikacji dostępna wkrótce)
  • u partnerów systemu e-TOLL (lista partnerów dostępna na stronie etoll.gov.pl wkrótce)

 

Pamiętaj!

Bilet możesz kupić z wyprzedzeniem jeśli podasz numer rejestracyjny samochodu, odcinek autostrady oraz planowaną datę rozpoczęcia przejazdu. Bilet będzie ważny 48 godzin od wskazanej daty. Jeśli zmieniłeś plany, możesz go zwrócić przed zadeklarowaną godziną startu podróży.

 

=>B. Zainstaluj aplikację e-TOLL PL 

Pobierz ją bezpłatnie w sklepach Google Play i App Store. Jest obsługiwana przez system Android (min. 6.0, zalecany 11+) oraz IOS (13+).

W aplikacji wniesiesz opłatę za przejazd i doładujesz konto. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne i w trakcie przejazdu musi być cały czas włączona.

 

Pamiętaj!

Aby korzystać z aplikacji musisz zarejestrować się w Internetowym Koncie Klienta w systemie e-TOLL. Po zakończeniu instalacji aplikacji otrzymasz identyfikator biznesowy urządzenia, podaj go w Internetowym Koncie Klienta (IKK). 

 

Pamiętaj!

Od 1 października została wprowadzona nowa organizacja ruchu – oddzielne pasy dla kierowców korzystających z obsługi manualnej i sytemu e-TOLL. 

 

=====

 

Co i jak od 1. grudnia 2021 ?

 

Ze względu na sporadyczność poruszania sie po polskich drogach dla mnie jako "cudzoziemca" nie wchodzi w grę zakup, montaż i użytkowanie "obcego" urządzenia OBU i ZSL, dlatego jedyna opcja wdaje sie skorzystanie z aplikacji e-TOLL. 

 

Z aplikacji będą mogli skorzystać i uiścić opłatę za przejazd autostradą również użytkownicy pojazdów lekkich (o DMC do 3,5 t) poruszający się po odcinkach autostrady A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica. Aplikacja e-TOLL PL jest wygodną alternatywą dla urządzeń pokładowych (OBU), a także Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL).

 

Przeczytałem już podręcznik do obsługi aplikacji e-TOLL: https://etoll.gov.pl/media/1154/podrecznik-uzytkownika-aplikacji-e-toll-pl-11.pdf

Przebrnąłem rowniez przez regulamin aplikacji e-TOLL: https://etoll.gov.pl/media/1127/pl_regulamin-aplikacji-e-toll_pl.pdf

 

I rozumiem, ze to wszystko co przestudiowalem, to obowiazuje dla dwoch odcinkow autostrady - A4 Katy Wroclawskie-Sosnica i A2 - Konin-Strykow.

 

Dodatkowe Informacje - nowa organizacja ruchu obowiązująca od 1.10.2021 r. :

=>na każdym PPO będą funkcjonowały: 

- dwa skrajne pasy wjazdowe/wyjazdowe tylko dla użytkowników e-TOLL

- pozostałe pasy wjazdowe/wyjazdowe dedykowane tylko do obsługi użytkowników korzystających z systemu manualnego

 

=>na każdym SPO będzie funkcjonował:

- jeden skrajny pas wjazdowy/wyjazdowy dedykowany tylko dla użytkowników e-TOLL

- jeden skrajny pas wjazdowy/wyjazdowy (lub więcej) dedykowany tylko do obsługi manualnej

 

Brak możliwości wniesienia opłaty z wykorzystaniem urządzeń pokładowych viaAUTO i viaBOX!

 

Bezpłatny przejazd obwodnicą Gliwic dla pojazdów lekkich

- Dla kierowców pojazdów lekkich, na odcinku autostrady A4 Wrocław-Sośnica przejazd obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica) jest bezpłatny – nie ma konieczności pobrania biletu oraz korzystania z aplikacji e-TOLL  PL na pasach dedykowanych dla e-TOLL.

 

- W przypadku przejazdu obwodnicą Gliwic, użytkownicy pojazdów lekkich wjeżdżający na autostradę bramkami e-TOLL, przy wyjeździe powinni skorzystać także z bramek e-TOLL.

Jeśli użytkownik, który korzysta z bezpłatnej obwodnicy Gliwic, wjedzie na autostradę bramkami e-TOLL, a wyjedzie bramkami z obsługa manualną zostanie obciążony maksymalną stawką za przejazd Autostradą A4 Wrocław – Sośnica.

 

- Jeśli użytkownik, który korzysta z bezpłatnej obwodnicy Gliwic, wjedzie na autostradę bramkami dedykowanymi dla manualnej obsługi, przy wyjeździe pasem z obsługa manualną powinien okazać inkasentowi pobrany przy wjeździe bilet. 

 

*****

:omg: 

 

W Austrii jest winieta - naklejana lub cyfrowa, bardzo wygodna; dodatkowe odcinki z tunelami sa platne w okienku: gotowka, karta (ASFINAG.at) lub e-Maut.

W Czechach funkcjonuje juz winieta cyfrowa i ma sie dobrze. Przy kupnie winiety na stacji paliw dostajesz wydruk, skanujesz kod i pobierasz aplikacje, w ktorej wpisujesz dane samochodu i potwierdzasz dane. Mozna tez kupic przez Internet (edalnice.cz). 

 

Ciesze sie, ze w Polsce cos sie rusza w tej materii, ale ten system wydaje sie tak skomplikowany, ze az przerazajacy. Dla kogos, kto codziennie korzysta z polskich drog takie lokalne "zwyczaje" szybko wchodza w rutyne. Natomiast dla mnie jako "cudzoziemca" nie obeznanego w aktualnych realiach, sporadyczna wizyta w Polsce i przejazd po polskich drogach to jak przeprawa przez dżunglę - opłaty, bramki, magiczne urządzenia, szlabany do tego prywatne odcinki, odcinki nie podlegające opłatom, odcinki z bramkami i korkami.

 

Jak to wyglada na innych odcinkach autostrad? Chodzi mi o odcinek A4 Katowice-Krakow i dalej na Wschod. Sa jakies urzadzenie, aplikacje, aby szybciej przejechac przez te cholerne bramki? Dlaczego nie ma jednolitego systemu na caly kraj? 

 

Co w sytuacji, gdy posiadam dwa telefony? Musze na kazdym instalowac z osobna nowe konto, by dla kazdego telefonu otrzymac Biznesowy Identyfikator Urzadzenia? 

 

Czy na doladowanie do e-TOLLa trzeba miec polskie konto? Czy funkcjonuje karta kredytowa? 

 

Czy mozecie sie podzielic swoimi doswiadczeniami - jak sprawnie, bezstresowo poruszac sie po polskich platnych autostradach i drogach ekspresowych?. 

 

Pozdrawiam i dziekuje.

Christoph

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jak sprawnie? Bez wątpienia nie przez tę aplikację tylko:

 

12 godzin temu, Christoph napisał:

- pozostałe pasy wjazdowe/wyjazdowe dedykowane tylko do obsługi użytkowników korzystających z systemu manualnego

 

Link to comment
Share on other sites

Na autostradzie A1: AmberOne polecam aplikację autopay, wprowadzasz numer rejestracyjny pojazdu, aplikację parujesz z kartą płatniczą lub operatorem telefonii komórkowej i bardzo sprawnie można pokonać bramki.  To oczywiście przy założeniu że nie utworzyła się wcześniej korek po horyzont.

Co ważne na tej autostradzie jest skanowany numer rejestracyjny więc nie ma potrzeby aby aplikacja była aktywna  w momencie przejazdu przez bramki.

Szkoda że system e-TOLL tak prostych założeni nie wykorzystuje.

A już zupełnym kosmosem jest sam fakt, że system bramek jeszcze funkcjonuje, ale może to ratuje obecnie sytuacje autostrad które nie zostały zaprojektowane pod  prognozowane natężenia ruchu.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Czyli jak jest kilku operatorów autostrad to trzeba być przygotowanym na kilka form płatności, ściągać aplikacje, zakładać konta, otrzymywać karty do opłat na autostradach... 

 

Np. przejazd z Wrocka do Gdańska przez Poznań to będzie niezła biurokracja. 

 

To jest jakaś paranoja. 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, chojny napisał:

Czyli jak jest kilku operatorów autostrad to trzeba być przygotowanym na kilka form płatności, ściągać aplikacje, zakładać konta, otrzymywać karty do opłat na autostradach... 

 

Np. przejazd z Wrocka do Gdańska przez Poznań to będzie niezła biurokracja. 

 

To jest jakaś paranoja. 

Dokładnie! Paranoja. Może z czasem ewoluuje to w stronę jednego operatora, który będzie rozliczał się jakoś z całą tą zgrają...a może to jest właśnie pomysł na biznes :coffee:

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, e-555 napisał:

Na autostradzie A1: AmberOne polecam aplikację autopay,

Działa również na A4 Katowice-Kraków, na dokładnie tej samej zasadzie. Pytanie, czy będzie działać dalej... i czy nie mogłoby działać na wszystkich publicznych odcinkach płatnych dróg.

Link to comment
Share on other sites

Cześć 

 

Z racji tego, że mieszkam w Katowicach często korzystam z A4.

a) Jadąc Kato-Kraków, korzystam z aplikacji Autopay. Jest świetna tzn. szybka i prosta rejestracja, intuicyjna i najważniejsze: wystarczy raz się zarejestrować i można korzystać z bramek nie posiadając w ogóle telefonu w aucie. Bramki czytają tablice, w systemie wykonują się procedury i gotowe. Telefon służy do rejestracji, potem możemy go zostawić w domu :)

 

b) Jadąc Kato-Wrocław już nie jest tak przyjemnie. Po pierwsze konfiguracja :D Trzeba mieć:

1) aplikacje mobilną e-toll

2) konto na aplikacji webowej https://etoll.gov.pl/

3) aplikacje mobilną mObywatel by zalogować się do powyższych

4) kubeł nerwów i mnóstwo czasu by to przeklikać

Przykładowo chciałem dodać ostatnio pojazd. Nie da się tego zrobić w aplikacji mobilnej. Trzeba wejść do innej, już webowej aplikacji  https://etoll.gov.pl/ i tam to zrobić :D logic hard.

System testuje od lipca/sierpnia. Na początku bramki się w ogóle nie otwierały. Obsługa bramek kazała dzwonić do Etool, a Etool skierował mnie do obsługi bramek. Oczywiście stojąc jak głupi przed bramką można poczuć w jakim kraju się żyje. Nikt z kierowców za Tobą w kolejce nie pomyśli, że "może akurat dziś zjebała się bramka :D  lub ten cudowny system przestał działać". Nie. Wszyscy za Tobą trąbią, kurwują. Od razu chce się przyśpieszyć i jak najszybciej przekroczyć polską granicę.

Aktualnie wszystko sprawnie działa, bramki się otwierają. Większość kierowców nadal stoi w starych bramkach, dzięki czemu eToolowe są puste i można jechać bez kolejki.

System jednak jest mega wadliwy: korzystając jak już wiecie, trzeba mieć włączony w telefonie GPS, internet i mieć zapas w baterii. Jeśli zapomnimy np. kabla do ładowania lub akurat się popsuje, to nie wiem. Trzeba zjechać z autobany i przeprosić premiera. To samo gdy komuś się zatnie telefon :D... Czarna magia. Współczuje zagranicznym turystom którzy będą przez to przechodzić. Wstyd.

 

P.S Autorem Autopay jest AutoPay mobility. E-Tolla Polskie Ministerstwo Finansów i Cyfryzacji :D Także ten

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Po co zrobic cos latwe i proste, jak mozna zrobic trudne i skomplikowane, a do tego uchodzic za experta. 

 

Powoli odechciewa mi sie podrozy do Polski. Powaznie. Juz sama nienormalna ilosc danych, ktore maja byc wprowadzane i przetwarzane mnie przeraza. Co bedzie nastepnym krokiem? Mandaty na podstawie zapisu GPS?
 

Mimo iz mam te zalete, ze rozumiem jezyk polski, ale i tak nie bardzo wiem, o czym na stronie gov.pl jest mowa. 
 

W Austrii i Czechach dla oplaty cyfrowej wystarczy: 

- rodzaj pojazdu

- kraj rejestracji

- numer rejestracyjny

- data i czas trwania oplaty


Zadnego urzadzenia, zakladania kont, weryfikacji urzedowej obywatela… 

Chyba nie tedy droga.

 

No coz, droga droga droga!

 

 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

@Christoph, bez urazy, ale trochę wyolbrzymiasz problem. 

 

Aktualnie zmieniają się zasady poboru opłat na autostradach państwowych. Ok, już widać, że to bubel i ministerstwo dało ciała, ale w przypadku przejazdu samochodem osobowym temat dotyczy raptem dwóch odcinków autostrady. Do grudnia masz czynny klasyczny pobór opłat na bramkach. Potem ma być możliwość zakupu biletu w apce e-Toll. Mam nadzieję, że to będzie ta lepsza strona tego bubla. 

Pozostałe autostrady prywatne poza systemami mobilnymi mają klasyczne bramki gdzie możesz kupić bilet za gotówkę lub kartą i jedziesz. 

Jak masz duży ruch na bramkach to i tak będziesz stał i tak czy masz apke czy nie. 

 

Winietki, a w szczególności te elektroniczne są o niebo lepsze bez dwóch zdań i za to ukłon w stronę innych państw. Nie mniej jak ktoś rzadko jeździ za granicę to też musi się zorientować jak są pobierane opłaty, gdzie dokonać zakupu, czy można to zrobić mobilnie itp itd. 

W Polsce mamy jak mamy, ale to wcale nie oznacza, że to jakiś problem nie do przeskoczenia. Jak viaToll wchodził to też na początku były problemy - choroba wieku dziecięcego. e-Toll zapewne też zostanie usprawniony. 

 

Jeżeli masz wątpliwości czy Twoja karta bankowa zadziała w danej aplikacji lub czy bez problemów zapłacisz nią na bramkach to na wyjazdy zagraniczne polecam założenie karty Revolut. Bez opłat stałych, błyskawiczne doładowania dowolna kwotą, brak wysokich opłat za przewalutowania. 

 

:) 

Link to comment
Share on other sites

31 minut temu, Tomasz_555 napisał:

Do grudnia masz czynny klasyczny pobór opłat na bramkach. Potem ma być możliwość zakupu biletu w apce e-Toll

 

@Tomasz_555 ale to znaczy, że jeśli wjadę na bramki tych 2 odcinków autostrady bez apki, bez e-TOLL , to stoję pod szlabanem i nie mam żadnej innej możliwości przejechania dalej? 

 

I skąd to stwierdzenie w tym artykule: https://www.benchmark.pl/aktualnosci/aplikacja-e-toll-do-poboru-oplat-jest-bezuzyteczna.html

Link to comment
Share on other sites

Moj problem nie jest tylko hipotetyczny.

Mialem w planach przyjazd pod koniec listopada i powrot z poczatkiem grudnia, wiec lapie sie na zmiane systemu. Dodatkowo w planach Wroclaw, Krakow, Gliwice, Lubelszczyzna i Warszawa. Dwie autostrady, trzy odcinki, cztery systemy :krecka_dostal:
 

Chyba jednak odczekam :facepalm:

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, piotruś napisał:

@Tomasz_555 ale to znaczy, że jeśli wjadę na bramki tych 2 odcinków autostrady bez apki, bez e-TOLL , to stoję pod szlabanem i nie mam żadnej innej możliwości przejechania dalej? 

 

Do 1 grudnia na wjazdach/wyjazdach z autostrady masz bramki. Są normalne szlabany i dokonujesz klasycznej opłaty w okienku. Jednocześnie każdy taki wjazd/zjazd posiada skrajny pas dla e-Toll bez szlabanu i tam przelatujesz bez zatrzymania pod warunkiem, że masz apkę i umiesz ją obsługiwać. 

Od 1 grudnia szlabany znikają całkowicie, a jedyna opcja opłacenia przejazdu to apka e-Toll. Z tego co zrozumiałem będzie w tej apce uproszczona możliwość opłacenia biletu na dany odcinek: przykładowo Gliwice-Opole Zachód. Kupujesz i możesz wykorzystać w ciągu 48h. W apce tylko klikasz, że to dziś ten dzień. W teorii proste, ale życie zweryfikuje. Nie wiem też jak będą sprawdzać czy dany pojazd zapłacił. W apce zapewne będzie konieczne wpisanie nr rejestracyjnego i gdzieś ktoś jakoś od czasu do czasu wyrywkowo pewnie zerknie w bazę danych. 

 

10 minut temu, Christoph napisał:

Mialem w planach przyjazd pod koniec listopada i powrot z poczatkiem grudnia, wiec lapie sie na zmiane systemu. Dodatkowo w planach Wroclaw, Krakow, Gliwice, Lubelszczyzna i Warszawa. Dwie autostrady, trzy odcinki, cztery systemy

Ale jaką zmianę ? System już działa. Jedyne co się zmieni to, że od 1 grudnia autostrady GDDKIA nie będą miały manualnego poboru (znikną szlabany) tylko będzie konieczna apka. Zatem tylko odcinek A4 z Gliwic do Wrocławia może być kłopotliwy. Na pozostałych autostradach zapłacisz w okienku bezboleśnie i nic nie musisz instalować. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

UFFFF

https://autopay.pl/aktualnosci/koniec-stania-przy-bramkach-autopay-na-panstwowych-autostradach-od-1-grudnia

 

Kierowcy aut osobowych, motocykli i busów od 1 grudnia będą mogli korzystać z Autopay, by opłacać przejazd państwowymi odcinkami autostrad A2 Konin – Łódź oraz A4 Wrocław – Gliwice. Autopay to najwygodniejsze na rynku rozwiązanie, dostępne również dla kierowców z zagranicy.

 

Autopay, dzięki integracji z e-TOLL, umożliwia już od końca września opłacanie przejazdu na państwowych płatnych drogach kierowcom pojazdów ciężkich. Od tego czasu trwały prace, by rozwiązanie stało się dostępne dla flot lekkich i klientów indywidualnych. W połowie listopada proces pomyślnie się zakończył.

 

E-TOLL to następca systemu poboru opłat viaTOLL. Celem nowego systemu jest usprawnienie przejazdu po wybranych odcinkach dróg poprzez wyeliminowanie konieczności uiszczania opłat na bramkach oraz popularyzację elektronicznych płatności za autostrady.

 

Zgodnie z planem, od 1 grudnia 2021 roku otwarte zostaną wszystkie bramki na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 Konin – Łódź oraz A4 Wrocław – Gliwice, czyli nie będzie już możliwe wnoszenie opłaty za przejazd przy punktach poboru opłat. Oznacza to, że kierowcy aut osobowych, motocykli i busów będą płacili za przejazd przy użyciu aplikacji e-TOLL, kupując wcześniej bilet autostradowy, albo korzystając bezpośrednio z aplikacji Autopay.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, e-555 napisał:

Autopay to najwygodniejsze na rynku rozwiązanie

 

Jest to wygodne ale obsługę klienta mają fatalną.

Pamiętajcie przed przejazdem ustawić poprawnie firmę na którą ma być faktura. Mi się zapomniało raz i poszło na inną firmę niż powinna być. BOK odmówił wydania korekty.<_<

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...