Jump to content

Nieekologiczna klima ...


Mark L.A.
 Share

Recommended Posts

Czy ktos moze mi powiedziec ... ile kosztuje nabicie klimy czynnikiem R 12 ???

Cena zblizona do R-134. Trudniej bedzie znalezc zaklad, ktory to zrobi, ale na pewno znajdziesz. Produkowany jest zamiennik R12 chyba nazywa sie freeze12 czy jakos tak, ale w Polsce nie moglem tego znalezc. Zapewne dlatego, ze sporo jeszcze u nas syfiastego R12 :sad:

Pozdrawiam,

Slawo.

Link to comment
Share on other sites

No wlasnie ... Co do ceny tez tak slyszalem . Warsztat specjalistyszny u mnie na wsi kazal sobie ... 400 PLN :shock:

Oki zgodze sie jesli wymieniliby R12 na R 134a ... czyli takze wszystkie uszczelki , filtr i sjakies tam jeszcze duperele ... ale za R12 ???????????

Chyba ze to faktycznie nielegane i zakazane a warsztaty robia to na czarno i frycowe trzeba placic . :mrgreen::twisted::mrgreen:

Ktos tez powiedzial ze jest mozliwosc zamiany na R 409a ...

Jest jeszcze jedna mozliwosc ... stary fachman od lodowek ... :roll: :???:

Link to comment
Share on other sites

Na podkarpaciu spotkałem się z cenami 120 - 200 zł. Jeżeli klima jest pusta, (wylany olej prawie do kropelki, czyli, jak u mnie była przekładana, a więc rozmontowana i opróżniona doszczętnie) to da się wtedy napełnić starą instalację(R12) nowym czynnikiem(R134a). Różnica zasadnicza to olej, dla R12 jest mineralny, dla R134a -syntetyk, no i jeszcze kwestia przejściówek na zawory, bo też są inne (opieram się na rozmowie z "fachowcem" w czasie gdy poszukiwałem sam rozwiązania dla mojej klimy).

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o czynnik R12 (starego typu) to jest zakaz używania go w serwisach sam. UE od 2000 roku (nie wiem jak sprzęt AGD i chłodnie możliwe ze tam jeszcze wolno) zamiennikiem R12 jest czynnik R143 (nie jest on mieszalny z R12). Przy dopełnieniu starych i instalacji trzeba teoretycznie wypompować stary czynnik R12 i odać go do utylizacji a następnie napełnić go czynnikiem R143 (nie mylić z R134) Dodatkową wadą czynnika R143 jest to ze instalacja jest mniej wydajna :!:(słabiej chłodzi)

Link to comment
Share on other sites

No prosze ... klimatyzacja takie proste urzadzenie a ile kombinacji .

Ciekawi mnie o ile spada wydajnosc po napelnieniu R 143 .

Czy nie lepiej wymienic olej , filrt i uszczelki pod R 134a ... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Czy nie lepiej wymienic olej , filrt i uszczelki pod R 134a ...

Dodatkowo musisz zmienić jeszcze przewody elastyczne :!: Czynnik R134 ma duzo mniejsze cząstki :idea: przez stare przewody do R12, czynnik R134 ulotni się :!:

 

Jezeli R12 został zmieniony na R134 poznamy to po końcówkach serwisowych na przewodach od klimatyzacji. Jezeli jest R12 są dwa jednakowe nagwintowane z zewnątrz jeśli jest R134 są założone dwie szybko złączki (jedna większa druga mniejsza) nie mające na zewnątrz żadnych części gwintowanych

Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo musisz zmienić jeszcze przewody elastyczne

:shock:

Widzisz Pan ... tego to mie "fachowcy" nie powiedzieli ... :razz:

 

Ciekawa sprawa ... kolejny pomysl .

 

Cyt :

 

Bezposrednim zamiennikiem do pracujacych urzadzen na R12 jest R409A

tylko i tylko. Jest to czynnik prawie tak dobry jak R12 na tylko jedna

niedogodnosc zmienna temp parowania ale o tym pozniej.

R409A wystepuje takze pod nazwa FORANE FX56. Nazwa freon jest

zastrzezona przez DU POINT-a i tak obchodzi sie prawo:-)))

R409A nie stosuje sie do nowych urzadzen-nie wystepuje w nowych.

Zamiana R12 na R409A polega na wymianie czynnika i filtra ale bez wymiany

oleju.

Oba chodza na tym samym oleju mineralnym. Regulacja polega na

odpowiednim przegrzaniu par. Przy niewielkich ubytkach uzupelniamy

ciecza-ze wzgledu ze R409A jest mieszanina azeotropowa(niejednorodna).

Wieksze ubytki niestety trzeba rozladowac i uzupelnic cala dawka.

R409A laduje sie do 80% wagi R12 i tylko ciecza co wyklucza ladowanie

na pracujacym urzadzeniu, zgina plyty zaworowe. Po uruchomieniu klimy

uzupelnia sie czynnik do parametrow pracy takich jakie byly na R12 i

wyregulowuje sie przegrzew.

Zmienna temperatura parowania R409A jest skutkiem tego ze rozne

frakcje paruja przy roznym cisnieniu jednak jest to zjawisko na tyle

marginalne ze sie je pomija

Jest to metoda najtansza i powszechnie stosowana.

Druga metoda dla snobow i tych co maja za duzo pieniedzy

Zamiana R12 na R134A Jest to gaz ktory ma prawie taka sama obj

wydajnosc chlodnicza R12-1279,5kJ/m3 R134A-1223kJ/m3 ale..........

R12 chodzi na oleju mineralnym a R134A TYLKO NA SYNTETYKU ESTROWYM

czytaj kosmicznie drogim. Otwarcie banki oleju estrowego na powietrzu

konczy sie wylaniem go do diabla bo do sprezarki wlac sie go nie da.

Sa specjalne procedury i pompki do zalewania ukladow.

Bardzo wazne Jezeli w ukladzie zostanie choc 2% oleju mineralnego, olej

estrowy zacznie rozrabiac co skonczy sie zabiciem sprezarki. estr +

mineral = smar i to jaki:-((

Jest kilka metod wymiany:

1. Puszcza sie R12 z olejem estrowym i kilka razy wymienia sie olej

wraz z filtrami na R134A

2. Odsysa sie wszystko laduje sie 134 i estra i na krotko uruchania.

Potem rozladowuje sie i laduje kilka razy. Potem ma chodzic 2 mc i

jeszcze raz to samo. upierdliwe

3. Instalacje plucze sie eterem naftowym. Wymienia sie filtr

odwadniacz ew zawor rozprezny i znowy koszty:-(((

Wady R134A jest silnie przenikliwy. Szczelne na R12 nie oznacza

szczelne na R134A i niestety jest to bardzo czeste. Odwadniacze na

R134A nie moga zawierac tlenku glinu a 134 jest agresywny na sorbent.

R134A laduje sie 75%R12 wagowo. Po uruchomieniu reszta ceremoni

tradycyjna.

Wydajnosc sprezarki do R12 na R134A moze byc mniejsza i moze zajsc

koniecznosc wymiany jej na taka o wiekszej pojemnosci skokowej

R134A ZRE A RACZEJ WPIEPRZA cynk, magnez, olow i aluminium pow

2%magnezu, za to nie gryzie uszczelek:-))))

 

:roll: Wersja pasztetowa ... to R 409 A

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...