Skocz do zawartości

Opony A/T do Forka, zamienniki


gentile

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanko czy zamiennik wzorcowej opony do Forka modelowo 2006 (215/60/R16), który ma średnicę większą o 2,58% czyli o 17.6mm (215/70/R15)nie będzie stwarzał jakichś problemów? Czy ten rozmiar może gdzieś ocierać, lub dawać inne niepożądane efekty poza różnicą na prędkościomierzu?. Z tyłu mam amory  i sprężyny zmienione na KYB plus dystanse podwyższające 1cm, z przodu po staremu, to co wyjechało z fabryki. Dodatkowo mam pytanko pomocnicze czy lepiej nabyć standardowe Geolandary A/T czy celować w wersję OWL z nieco agresywniejszym bieżnikiem i wzmocnioną.  Będę musiał walczyć z leśną drogą zmasakrowaną przez lasy Państwowe ciężkim sprzętem. Duża będzie różnica np w zachowaniu w błocie, na asfalcie i zużyciu paliwa? I do praktyków OFFroad, w błocie lepiej poradzi sobie 215, czy 205...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem okazję tylko trochę pojeździć na geolandarach stanowiących wyposażenie fabryczne pojazdów Subaru i jakoś nie opadu szczęki nie powodowały.

 

Za to po przeszło rocznej (i nie skończonej) przygodzie z BG Goodrich KO2 na Raptorze, to powiem tak. Jest to moim zdaniem zajebista opona. Bardzo dobra na śniegu, super na drogach o nawierzchni ziemnej (bez znaczenia stan nawierzchni oraz ilość wody, a to jak hamuje na szutrze powoduje że zbierasz szczękę z gleby :yahoo:),  nieźle spisuje się na asfalcie suchym (o dziwo na autostradzie przy prędkościach przepisowych+ też spoko). Słabo jest za to gdy jest ciepło, zaczął padać deszcz i asfalt stał się śliski od tego co na nim jest i miesza się z wodą). Jak popada dłużej oraz jak jest chłodno i mokro (jesień, zima, wiosna) jest spoko.

Z opon "uniwersalnych" czyli letnio-zimowych jest na pewno najlepsza opona z tych które miałem okazję używać. I jedyna jaką mogę polecić jako oponę do wszystkiego. A generalnie jestem wrogiem opon uniwersalnych letnio zimowych itp itd.

 

Tylko nie jest cicha. Ale jakaś wada musi być ;).

 

A i jeszcze jedno: 

Jaki samochód wjeżdża 60km/h na krawężniki? Odpowiedź z internetu: służbowy :D.

Jaki samochód wjeżdża na krawężniki 70km/h? Odpowiedź moja: Ranger Raptor - pod kątem 45st nie jest to żadne wyzwanie :puchar:. KO2 rządzi...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, gentile napisał:

(215/70/R15)nie będzie stwarzał jakichś problemów?

Będzie pasować. Mam 215/75/15 jest to max co wejdzie.

11 godzin temu, gentile napisał:

wersję OWL

Jest to oznaczenie białych liter na boku opony. OWL = Outlined White Letters

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Jeśli chodzi o BF to obawiam się hałasu i spalania, no i, last  but not least, ceny. OWL z tego co wiem oprócz białych napisów ma oznaczenie M+S i bardziej terenowy bieżnik. I jak z tą szerokością,  205 lepsze na błoto i śnieg czy 215?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, gentile napisał:

205 lepsze na błoto i śnieg czy 215?

Na błoto/piasek zawsze szersza opona lepsza, masa się rozkłada na większej powierzchni.

 na śnieg i lód odwrotnie - jak najwęższa, potrzebujemy więcej nacisku na cm2

BF całkowicie odpuść, to opona stricte off road'owa, najcięższa z wszystkich, ale dzięki temu 'kuloodporna'.

Na jednym aucie mam Toyo Open Country AT plus, moim zdaniem idealna równowaga pomiędzy 50% asfalt,50% teren. Za chwilę kupuję kolejny komplet.

Na drugim General Grabber, ekstra robią w terenie, niestety głośne na asfalcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@gentile Geolandar g015 jak ma napis biały to znaczy, że jest w wersji LT, czyli ma mocniejszą budowę trochę bardziej agresywny bieżnik i większą nośność. Mam geolandary g015 215 65 16 w tej wersji ,,normalnej,, i są genialnie ciche a w terenie sobie radzą (oczywiście ko2 poradzi sobie lepiej) no i to są pełnoprawne opony wielosezonowe. 

image.png.6490ca1ce0d80e845576210c7f002286.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy ktoś używa wersji LT i może się wypowiedzieć w kwestii hałasu na asfalcie i zużycia paliwa. Czy jest znacząco większe w stosunku do wersji standardowej. Prawdopodobnie jednak ze względu na lepsze zachowanie na śniegu zdecyduje się na 205/70/15. Kiedyś w zimie na WR Nokiana nosiło mnie bokiem okrutnie na 215. Chociaż OWL kusi,  ciekawie wygląda i nadaje autu drapieżnego charakteru. Są też wersje standard ale z oznaczeniem M+S i płatkiem śniegu. Nawet zrobiłem fotkę autka na parkingu z zapasem w rozmiarze 195/80/15 ale nie wiem czy się załaduje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, koziolek napisał:

Akurat wersja LT Light Truck oznacza wersję wzmocnioną, jak pisałem OWL Outlined White Letters oznacza białe napisy

Tak tak, zgadzam się z tymi oznaczeniami. Chodziło mi tylko o to, że u Yokohamy g015 zazwyczaj w rozmiarówce jak jest LT to ma też automatycznie białe litery.

 

@gentile każda g015 ma oznaczenie 3mpsf ze płatkiem śniegu, czyli każda jest wielosezonem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam opon Yokohama Geolandar A/T G015 215/70R15 OWL i generalnie jestem z nich zadowolony. Robią robotę na śniegu, w lekkim błocie, na kamieniach i szutrach. Na asfalcie nie są specjalnie głośne. Oczywiście w błocie lepiej robi szersza opona, więc zdecydowanie 215. Do walki z leśnymi drogami w zupełności wystarczą. Wiem, bo walczę z nimi codziennie. No chyba że teren cięższy, a błoto większe, to wtedy albo BFG T/A KO2, albo niskobudżetowe Insa Turbo Ranger (miałem je na którymś złomku do upalania). Ale na asfalcie będziesz cierpiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, wilej napisał:

Ja używam opon Yokohama Geolandar A/T G015 215/70R15 OWL i generalnie jestem z nich zadowolony. Robią robotę na śniegu, w lekkim błocie, na kamieniach i szutrach. Na asfalcie nie są specjalnie głośne. Oczywiście w błocie lepiej robi szersza opona, więc zdecydowanie 215. Do walki z leśnymi drogami w zupełności wystarczą. Wiem, bo walczę z nimi codziennie. No chyba że teren cięższy, a błoto większe, to wtedy albo BFG T/A KO2, albo niskobudżetowe Insa Turbo Ranger (miałem je na którymś złomku do upalania). Ale na asfalcie będziesz cierpiał.

Jak ze spalaniem w stosunku do standardowych oponek? Rozumiem, że rozmiar bezproblemowo wchodzi bez żadnych dodatkowych dystansów. A jako ciekawostkę wrzucę link do flimiku gdzie oldtimery z napęden na jedną oś i wąziutkimi oponkami(jak to olditmery) idą jak burza przez błoto. To chyba kwestia czy błoto głebokie czy płytkie, bo jesli pod płytką stosunkowo warstwą jest przyczepność to węższa poradzi sobie lepiej a szersza będzie chodzić na boki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, gentile napisał:

Jak ze spalaniem w stosunku do standardowych oponek?

Tego nie wiem, bo jak tylko kupiłem Forka, od razu założyłem Geolandary, więc nie mam porównania. Ale one nie mają zbyt agresywnego bieżnika, więc nie powinno być dużej różnicy. Co innego gdybyś założył opony o naprawdę agresywnym bieżniku. Wtedy spalanie i decybele wzrosłyby zauważalnie. 

 

1 godzinę temu, gentile napisał:

Rozumiem, że rozmiar bezproblemowo wchodzi bez żadnych dodatkowych dystansów.

Mój Forek jest delikatnie podniesiony: 3cm. dlatego, że miały tam trafić nieco większe opony - BFG T/A LT 215/75R15. Ostatecznie nie trafiły, bo teraz już więcej jeżdżę po asfalcie. Ale bez liftu 215/70R15 powinny się zmieścić. Tak przynajmniej twierdził mój mechanik.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienia. Tak z ciekawości obejrzałem sobie na YT parę filmików gdzie w szranki na błocie stawały auta typu UAZ, Jimmy i ...Łada Niva na groteskowo wąskich kapciach, chyba 185... I moje zaskoczenie nie miało granic. Tam gdzie grzęzły i boksowały w błocie auta na szerszych oponach Niva szła jak przecinak, jak nóż w masło. Błota po osie lub więcej.  Ze wszystkiego wyjeżdżała na luzie, co, biorąc pod uwagę jej archaiczny, nie terenowy wygląd, wyglądało wręcz komicznie. Jedyna przewaga szerszych jaką zauważyłem to wspinanie się pod ekstremalnie strome stoki po trawie. Tu lepiej wypały UAZ I Jimmy ale Niva ostatecznie też się wspięła. Tak wiec zgłupiałem. Niby zaleca się szerokie opony na błoto a praktyka pokazuje coś dokładnie odwrotnego. Przynajmniej na tych paru filmikach z Nivą, które obejrzałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.08.2021 o 10:35, gentile napisał:

Tam gdzie grzęzły i boksowały w błocie auta na szerszych oponach Niva szła jak przecinak, jak nóż w masło. Błota po osie lub więcej.  Ze wszystkiego wyjeżdżała na luzie, co, biorąc pod uwagę jej archaiczny, nie terenowy wygląd, wyglądało wręcz komicznie. 

Bo Niva to dobre auto jest :D  Moja też tak szła, dopóki przy którymś upalaniu nie pogiąłem wahaczy. Gdyby miała lepszej jakości podzespoły i mocniejszy silnik, byłaby sensowną, tanią alternatywą w teren. A wygląd? No cóż. Od 40 lat się nie zmieniła, bo nie trzeba zmieniać tego, co jest doskonałe :D  A tak na poważnie: nową, fabrycznie wyliftowaną Nivę Bronto na M/T chętnie bym poupalał.

 

Niva.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...