marcin@klubsubaru.pl Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Przeczytajcie to co napisałem wyżej - tam jest dokładna instrukcja jak sprawdzić, gdzie zmieniać bieg. Jeżeli coś jest niezrozumiałe to mogę dalej wyjaśniać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Chodzi Ci o redukcję czy zmiany do góry?Jeśli do góry to na jedynce prawie do odcinki, potem około 6500 zmieniać (w seryjnym aucie). Da się to policzyć dokładnie (kiedyś nawet zrobiłem taki arkusz w excelu) - jeżeli masz dane dotyczące momentu (lub mocy) na wale w funkcji obrotów, to jesteś w stanie przeliczyć to na siłę odpychającą auto od asfaltu, na poszczególnych biegach i wtedy jak zrobisz wykres, to dokładnie widać optymalne punkty zmiany biegu (różne dla różnych biegów). marcin@klubsubaru.pl, można tak jakoś na chłopski rozum Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Azrael Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Leszek, siła napędowa -> potrzebujesz policzyć sobie krzywą momentu obrotowego na kołach i znać średnice koła (dźwignie która działa) no i masz :-) Zadanie na poziomie klasy mat-fiz liceum z fizyki (chyba). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kuba Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Poza srednica kola, musisz znac jeszcze wartosci przelozen na kazdym biegu jak i wartosc przelozenia koncowego. Ogolnie to chodzi o to ze na kazdym kolejnym biegu jest coraz mniej momentu napedowego na kolach, czyli sily potrzebnej do przyspieszenia. Przykladowo moze byc tak ze na 3 biegu przy 6500 obrotow masz nadal wiecej momentu niz na 4 biegu przy 4000 obrotow i oplaca sie krecic silnik do odciecia pomimo ze moment na silniku spada. Przyspieszenie zalezy od momentu na kolach a nie na silniku, o czym czesto zapominaja wlasciciele diesli. Jezeli ktos sie sciga na cwierc mili, to pewnie zauwazyl ze w seryjnym WRX jednak oplaca sie krecic silnik na kazdym biegu do odciecia. Predkosc na mecie jest mniejwiecej rowna predkosci maksymalnej na 3 biegu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin@klubsubaru.pl Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Jeśli zna moment na kołach to przełożenia są w tym już uwzględnione. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 świetnie dzięki bardzo spadajcie :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hogi Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 prędkościomierzu :!: :!: :!: A nie na obrotomierzu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pedro Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Leszek, siła napędowa -> potrzebujesz policzyć sobie krzywą momentu obrotowego na kołach i znać średnice koła (dźwignie która działa) no i masz :-) Zadanie na poziomie klasy mat-fiz liceum z fizyki (chyba). A po co dźwignia? Wystarczy moment na wyjściu ze skrzyni liczyć a reszta napędu jest constans. Reasumując - znając przełożenia poszczególnych biegów (są w instrukcji obsługi samochodu) i przełożenie główne (chociaż to jest const. więc też da się ominąć), oraz mając wykres moment / moc można policzyć optymalny zakres obrotów. Będzie to ten zakres, w którym średni osiągany moment na wyjściu ze skrzyni (tutaj potrzebne przełożenia biegów) będzie największy. Niestety nie jest to takie banalne zadanie nawet w osławionym Excelu Trzeba aproksymować krzywą i liczyć albo taką aproksymowaną całkę (pole pod krzywą), albo co łatwiejsze - średnią z punktów na krzywej momentu). Solver pewnie da radę znaleźć max średniej przy podanej rozpiętości obrotów. Dla każdego biegu osobno, i to na dodatek uwzględniając "odległość" pomiędzy biegami, żeby wyliczone zakresy nie okazały się rozłączne. Dobrze rozumuję? A w wersji dla leniwych: http://www.bgsoflex.com/shifter.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
so_what Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 A w wersji dla leniwych: http://www.bgsoflex.com/shifter.html Super. Jak bym jeszcze znał dane dla Forestera 2.0 MY'06 :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin@klubsubaru.pl Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Aż zajrzałem do tego mojego arkusza... Trzeba wyliczyć i zrobić wykres siły na nawierzchni w funkcji prędkości, na poszczególnych biegach, wtedy widać, przy jakich prędkościach zmieniać (tam, gdzie przecinają się wykresy siły na poszczególnych biegach) i można wyliczyć, jakie to daje obroty na każdym biegu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 marcin@klubsubaru.pl, a nie możesz tak po prostu tego arkusza tak udostępnić, o wiele łatwiej by było :grin: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
eden Opublikowano 1 Czerwca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 A w wersji dla leniwych: http://www.bgsoflex.com/shifter.html wystarczy tam podac biegi i moc, dobrze ten akrusz wyliczy bez podawnia momentu? PS. Wydawal mi sie blachy temat ze balem sie zalozyc topik a jak sie okazuje to potrzeba nawet jakiegos profesora :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pedro Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Wyliczy. Moment obrotowy możesz obliczyć znając moc i obroty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damazie Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 http://www.welltall.com/ymc/discovery/car/shiftpt.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damazie Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 a tu napisane "tak dla słabszych" (czyt: prościej ale jaśniej), łącznie z uzasadnieniem regułki "zmieniaj bieg przy max. mocy" http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hogi Opublikowano 1 Czerwca 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2007 Sprawdziłem dziś i jak zmieniam przy 6500 to schodzi mi do ok. 4800-4900 Zbiera się wtedy najszybciej. Wykres z hamowni: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi