zorba128 Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Dzień Dobry Chyba dopadł mnie mały (a właściwie to chyba bardziej duzy) kłopot. Forek z silnikiem 2.0NA (przebieg 150kkm) stuka dość nieprzyjemnie po odpaleniu po zimnej nocy. Najlepiej słychać w okolicy 2krpm. Po nagrzaniu (trwa to dość długo - myślę że około 10 minut - trzeba przejechać parę km) wszystko się uspokaja i nie ma po tym śladu. Ostatnio zaczął też brać trochę oleju (wcześniej nie trzeba było nic dolewać). Jestem umówiony na oględziny w przyszłym tygodniu - pewnie trzeba zacząć od sprawdzenia co siedzi w filtrze olejowym. Natomiast przy pierwszym krótkim zaglądnięciu pod maskę mechanik stwierdził że brzmi jak wał/panewki - co nie jest zbyt szczęśliwą diagnozą. Moje niewprawne ucho raczej sugeruje że słuchać to mocniej od strony lewej głowicy - dźwięk przypomina nie do końca napełnione popychacze hydrauliczne. Pewnie i tak skończy się na wyciągnięciu i rozebraniu silnika, ale może ktoś coś podpowie? pozdrawiam, Marcin Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewemarkam Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Mi się wydaje że to "piston slap", poczytaj o tym. Wklep to w wyszukiwarkę na forum i poczytaj. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiwi 4ester Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Zgadzam się z @ewemarkam, że może to być piston. Po zimnej nocy klekotał trochę, ale po 300 metrach ustało. Pobór oleju u mnie między wymianami około 0,6l. Przebieg 320k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rutra80 Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Najprawdopodobniej. Z piston slapem można jeszcze wiele lat pojeździć normalnie. Jak się zrobi cieplej przejdzie mu. Do następnej zimy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipton Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Dopisuję się, bo problem zbliżony lub taki sam, więc też może to coś pomoże. Ja borykam się z tym samym. Od dłuższego już czasu, ale w końcu postanowiłem przynajmniej zdiagnozować co się da i wykluczyć co tylko możliwe bez rozbierania silnika - uszczelka pod głowicą robiona 3 lata temu i nie uśmiecha mi się ładowanie teraz kolejnych kilku dobrych tysięcy w ten samochód:( Auto w przyszłym tygodniu trafia do mechanika, który będzie sprawdzał ciśnienie oleju, kompresję, elementy rozrządu itp. Samochód nigdy nie brał i nie bierze oleju (od 9 lat 5w40), a przynajmniej w takich ilościach, żebym to był w stanie zauważyć na bagnecie między wymianami (regularnie co roku i nigdy więcej niż 10-12 tysięcy km). Co Waszym zdaniem można jeszcze podpowiedzieć do sprawdzenia? Olej wymieniany 2 miesiące temu i nic to nie zmieniło. Patrzę w manualu i tam przy dźwięku stukania (knocking) w sekcji "engine trouble in general" znalazłem coś takiego: Fuel injection system Intake system - loosened oil filter cap Belt - defective timing Compression - incorrect valve clearance/timing Cooling system - overheating Z kolei w sekcji engine noises bardziej szczegółowo dźwięki są określane - w załączeniu, bo nie będę tego wszystkiego przepisywał. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorba128 Posted April 17, 2021 Author Share Posted April 17, 2021 A podpowie ktoś co można spróbować sprawdzić bez wyciągania silnika? Filtr oleju (opiłki), zobaczyć czy z rozrządem wszystko ok, kompresja, może faktycznie wypiąć wtryskiwacze i zobaczyć czy się uspokaja, luz zaworowy, coś jeszcze? Teraz jeszcze posłuchałem - wg mnie ewidentnie dźwięk jest od strony jednej z głowic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rutra80 Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Na pewno dobrze żeby osłuchał/obejrzał to ktoś kto zna się na rzeczy. Jak stukanie zwiększa się wraz z temperaturą no to niestety wskazuje na panewkę. Jak stukanie jest tylko w zimną pogodę i przechodzi po rozgrzaniu, plus jest jakiśtam pobór oleju, to to raczej piston slap wokół którego nie ma co sraczkować (tylko nie dawać w ogień póki się nie rozgrzeje). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipton Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 @rutra80Z piston slapem musi się wiązać pobór oleju? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rutra80 Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Jak dolewa Ci paliwa albo chłodziwo do oleju to niekoniecznie Szczerze nie wiem moje zawsze brały olej. Piston slap miałem kilka lat w wolnym ssaku, to raczej zjawisko sprzyjające poborowi oleju. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipton Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 @rutra80Olej wymieniany 2 miesiące temu i nic niepokojącego z niego się wywnioskować nie dało. Chłodnica wówczas też została wymieniona, płynu jak nie ubywało tak dalej nie ubywa, więc tu też wszystko pod kontrolą. U mnie tylko stuka/klekocze na zimnym, innych objawów brak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rutra80 Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Jak przechodzi obstawiałbym piston slap, to bardzo typowe dla subaru gdzie są duże niskie tłotki. Zanim bym wszystko rozebrał poczekałbym jeszcze te parę tygodni na temperatury w okolicach 15-20C i zobaczył czy przeszło. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipton Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Na razie póki jest zimno to tak jak pisałem będą tylko zdjęte paski od klimatyzacji i alternatora, żeby na sucho zakręcić silnikiem, będzie sprawdzane ciśnienie oleju, kompresja i takie ogólne oględziny komory silnika. Silnika ruszać nie zamierzam 3 lata po UPG, bo mógłbym wywołać jakąś małą wojnę domową:> Hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
jlukasz1983 Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Mam już 4 subaru i serwisujemy sporo starszych egzemplarzy w warsztacue gdzie pracuję większość tych stuków to tłok najlepiej poczekać aż noce bedą cieplejsze i penie stuk zniknie co potwierdzi że to tłok w moim przedostatnim foresterze 2.0 125 kM tłok stukał tylko po zimnych nocach brał ok 1,5 l oleju między wymianami i przejeździł tak u mnie jeszcze prawie 90tys. km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipton Posted April 20, 2021 Share Posted April 20, 2021 Dokopałem się do filmiku, który nagrałem w styczniu 2018 roku. Dźwięk jaki wtedy było słychać jest taki sam jaki słychać teraz. Widocznie później jak było ciepło to go nie słyszałem (przeważnie jestem w aucie i czekam kilka dobrych minut zanim ruszę) i przestałem zwracać uwagę. Tej zimy często musiałem odśnieżać przy włączonym silniku, albo dziecko zapiąć w foteliku, więc zacząłem się przysłuchiwać. Skoro 3 lata temu już był ten dźwięk to chyba czas przestać się martwić i "ten typ tak ma"...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorba128 Posted April 23, 2021 Author Share Posted April 23, 2021 A u mnie złoto srebro w filtrze oleju... Mam nadzieje ze sie uda bez problemu zrobic co trzeba i bedzie jezdzić. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JobForACowboy Posted April 24, 2021 Share Posted April 24, 2021 No dobra, a ci powiecie na taką przypadłość...Kilka miesięcy temu, pojawiło się cykanie jak w tytule. Ustawało zaraz po ruszeniu się temperatury. Obecnie nawet przy optymalnej temp. dalej cyka i znika po przejechaniu dwóch, trzech kilometrów. Czyli proces postępował w moim przypadku od chwilowego, do dość długiego względem temperatury silnika. Też piston slap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorba128 Posted May 15, 2021 Author Share Posted May 15, 2021 U mnie skończyło się remontem silnika; prawdopodobna przyczyna - pęknięty smok olejowy. Niby mówią że w 2.0 to się nie zdarza, ale u mnie się zdarzyło... Ciśnienie nigdy nie spadło do poziomu który żaświeca kontrolkę - więc nie bardzo była szansa to wykryć wcześniej... marcin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipton Posted August 6, 2021 Share Posted August 6, 2021 Kurcze a u mnie lato, ciepło, a dopóki silnik nie osiągnie odpowiedniej temperatury to jakby coś cały czas tak samo klekocze jak zimą...krócej, bo szybciej się rozgrzewa, ale generalnie wraz z nadejściem ciepłych dni to nie ustało... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now