Skocz do zawartości

Temperatura oleju zamiast temperatury zewnętrznej


Tinuviel

Rekomendowane odpowiedzi

Ok, może pomysł trochę szalony no ALE... Czujnik temperatury zewnętrznej wygląda mi na zwykły rezystancyjny na dwóch przewodach. Czujnik temperatury oleju w H6 bardzo podobnie (długo myślałem że go nie ma seryjnie ale jednak jest). Próbował ktoś podpiąć czujnik temperatury oleju zamiast czujnika temperatury powietrza? :D Przy odrobinie szczęście na wyświetlaczu powinna się pokazać temperatura oleju (nadal opisana jaka OUT TEMP). Oczywiście zakładając że oba czujnik mają taką samą charakterystykę co jest dość optymistycznym założeniem ale z drugiej strony może subaru wsadziło dwa takie same tu i tu. Dorabiając mały przycisk można by chyba nawet przełączać się między jedną a drugą temperaturą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Tinuviel napisał:

Ok, może pomysł trochę szalony no ALE... Czujnik temperatury zewnętrznej wygląda mi na zwykły rezystancyjny na dwóch przewodach. Czujnik temperatury oleju w H6 bardzo podobnie (długo myślałem że go nie ma seryjnie ale jednak jest). Próbował ktoś podpiąć czujnik temperatury oleju zamiast czujnika temperatury powietrza? :D Przy odrobinie szczęście na wyświetlaczu powinna się pokazać temperatura oleju (nadal opisana jaka OUT TEMP). Oczywiście zakładając że oba czujnik mają taką samą charakterystykę co jest dość optymistycznym założeniem ale z drugiej strony może subaru wsadziło dwa takie same tu i tu. Dorabiając mały przycisk można by chyba nawet przełączać się między jedną a drugą temperaturą. 

Trzeba by poszukać w serwisówkach, czasami są podane charakterystyki temperatury i rezystancji w celach diagnostyki czujników.

Ewentualnie można wykręcić obydwa i zmierzyć i porównać rezystancję dla znanej temperatury. 

Wydaje mi się, że może być jeszcze ograniczenie w postaci maksymalnej temperatury wyświetlanej na wyświetlaczu (np. tylko dwie cyfry).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Tinuviel napisał:

Oczywiście zakładając że oba czujnik mają taką samą charakterystykę co jest dość optymistycznym założeniem ale z drugiej strony może subaru wsadziło dwa takie same tu i tu

Suszarka w dłoń i wszystko będziesz wiedział. :D

Obstawiam, że czujniki są inaczej wyskalowane i zakres temperatury na wyświetlaczu skończy się w okolicach 50 C, po użyciu suszarki na czujniku temperatury zewnętrznej.

Jest jeszcze jeden maleńki problem.

Czujnik temperatury zewnętrznej podpięty jest do BIU, a oleju do ECU...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, WOJO napisał:

Czujnik temperatury zewnętrznej podpięty jest do BIU, a oleju do ECU...


ototo
W niektórych autach ECU potrzebuje czasem dane z jakiś z d*py czujników, np ciśnienie w układzie wspomagania, ciśnienie w układzie klimatyzacji itp.  Tak więc bądźcie ostrzeżeni czy nie stworzycie sobie jakiegoś chochlika w elektryce auta.
np. nie wiem- system zapobiegający pałowaniu na zimnym silniku, działający wg danych z czujnika temp oleju (oil temp 80'C reached: OK,9000rpm redline unlocked- wutututu :P). Na bank poleci do ECU, wtedy odpięcie czujnika może mieć konsekwencje

Starsze auta najczęściej miały zdublowane czujniki, np Pasiat B3 z kompem pokladowym (MFA) miał 3 czujniki cisnienia oleju (!). Tak samo temp. wody: czujniki zawsze były osobne- jeden na wskaźnik, drugi dla kompa.

W nowym może sie okazać, że komp bierze sobie temperature zewnetrzną do korekcji dawki wg wskazań termometru :krecka_dostal:

może skrajny przykład, ale spotkałem sie z chochlikami w tym stylu. Np. renault które nie odpalało po wymianie radia :upside-down-face_1f643-small:

Edytowane przez Matiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, WOJO napisał:

Czujnik temperatury zewnętrznej podpięty jest do BIU, a oleju do ECU...

 

9 godzin temu, Matiz napisał:


ototo
W niektórych autach ECU potrzebuje czasem dane z jakiś z d*py czujników, np ciśnienie w układzie wspomagania, ciśnienie w układzie klimatyzacji itp.  Tak więc bądźcie ostrzeżeni czy nie stworzycie sobie jakiegoś chochlika w elektryce auta.
np. nie wiem- system zapobiegający pałowaniu na zimnym silniku, działający wg danych z czujnika temp oleju (oil temp 80'C reached: OK,9000rpm redline unlocked- wutututu :P). Na bank poleci do ECU, wtedy odpięcie czujnika może mieć konsekwencje

Starsze auta najczęściej miały zdublowane czujniki, np Pasiat B3 z kompem pokladowym (MFA) miał 3 czujniki cisnienia oleju (!). Tak samo temp. wody: czujniki zawsze były osobne- jeden na wskaźnik, drugi dla kompa.

W nowym może sie okazać, że komp bierze sobie temperature zewnetrzną do korekcji dawki wg wskazań termometru :krecka_dostal:

może skrajny przykład, ale spotkałem sie z chochlikami w tym stylu. Np. renault które nie odpalało po wymianie radia :upside-down-face_1f643-small:

 

Hmm... taki czujnik ciśnienia oleju nie może być podpięty jednocześnie do ECU i BIU? Nie chcę w żadnym wypadku odpinać od ECU tego czujnika tylko podpiąć go i tu i tu.

Alternatywnie mogę wrzucić podstawkę pod filtr + czujnik cyfrowy (i tak już zamówiłem kiedyś)+ arduino (gdzieś jakieś mam) + cyfrowy potencjometr (raczej tanie). Wyprowadzić wzór na charakterystykę czujnika temperatury powietrza i tak to podpiąć żeby arduino symulowało czujnik OEMowy. Jak znajdę więcej czasu to pokombinuje :) Zaczne od sprawdzenie chyba właśnie suszarką ile ten czujnik temperatury powietrza wyciąga :) Nie wiem tylko czy w Subaru nie ma dodatkowej logiki do poprawnego wskazywania temperatury, często w autach jest tak że komputer przez x czasu po uruchomieniu pokazuje ostatnią zapamiętaną wartość a nie aktualną. Robi się tak po to żeby odczyt nie był zakłamany przez ciepło bijące z chłodnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Tinuviel napisał:

Nie wiem tylko czy w Subaru nie ma dodatkowej logiki do poprawnego wskazywania temperatury, często w autach jest tak że komputer przez x czasu po uruchomieniu pokazuje ostatnią zapamiętaną wartość a nie aktualną. Robi się tak po to żeby odczyt nie był zakłamany przez ciepło bijące z chłodnicy.

Dlatego czujnik jest umieszczony PRZED chłodnicą, by wskazywał temperaturę +/- realną, a nie temperaturę płynu chłodzącego. :D

Chwilowe zawirowania temperatury nie mają wpływu na realne wskazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie mam H6 ale dzisiaj przejechałem się z włączonym Torque i wyrzuciłem sobie na ekran wskaźnik temperatury oleju silnika. No i przez całą jazdę pokazuje 0. Wskaźnik temperatury płynu chłodniczego działa i pokazuje prawdę, natomiast ten stoi i nic nie pokazuje. Możliwe jest, że ECU nie ma żadnego czujnika wskazującego temperaturę oleju w silniku? Serducho to 2.0 DOHC. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Orear napisał:

Co prawda nie mam H6 ale dzisiaj przejechałem się z włączonym Torque i wyrzuciłem sobie na ekran wskaźnik temperatury oleju silnika. No i przez całą jazdę pokazuje 0. Wskaźnik temperatury płynu chłodniczego działa i pokazuje prawdę, natomiast ten stoi i nic nie pokazuje. Możliwe jest, że ECU nie ma żadnego czujnika wskazującego temperaturę oleju w silniku? Serducho to 2.0 DOHC. 

 

Ja np. W torque nie widzę aktywnego czujnika temp oleju (nie jest na zielono) , dlatego też myślałem że takiego nie ma. dopiero poidpinajac inny soft przez inny kabel i kompa okazało się że czujnik taki jednak w H6 jest. 

 

W Imprezie hawku z 2.0 DOHC nie było (ale teraz to już nie wiem, może jednak był :D) montowałem cyfrowy w podstawkę filtra oleju. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Tinuviel napisał:

 

Ja np. W torque nie widzę aktywnego czujnika temp oleju (nie jest na zielono) , dlatego też myślałem że takiego nie ma. dopiero poidpinajac inny soft przez inny kabel i kompa okazało się że czujnik taki jednak w H6 jest. 

 

W Imprezie hawku z 2.0 DOHC nie było (ale teraz to już nie wiem, może jednak był :D) montowałem cyfrowy w podstawkę filtra oleju. 

Czyli wygląda na to, że może nie być takiego czujnika. Z drugiej strony nie jest też on dla mnie tak mocno istotny, na Alasce nie mieszkam, a auta na zimnym też nie piłuję. Ale dla własnej wiedzy fajnie by było mieć taki wskaźnik. ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Orear napisał:

Czyli wygląda na to, że może nie być takiego czujnika. Z drugiej strony nie jest też on dla mnie tak mocno istotny, na Alasce nie mieszkam, a auta na zimnym też nie piłuję. Ale dla własnej wiedzy fajnie by było mieć taki wskaźnik. ;) 

 

Ja mam takie spaczenie że jak mam auto z którym chce związać się na dłużej to chciałbym mieć wgląd na temperaturę oleju :) tyle że w legacy chciałbym to zrobić bardzo dyskretnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dyskretnie, to termometr progowy z dwukolorową diodą led lub ew. RGB.

Po przekroczeniu zadanej temperatury dioda zmienia kolor np.: z czerw. na zielony (można upalać) lub kolory płynnie zmieniają się podczas zmiany temp...  dyskretniej się nie da ;)

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, _ONE_ napisał:

Jeśli dyskretnie, to termometr progowy z dwukolorową diodą led lub ew. RGB.

Po przekroczeniu zadanej temperatury dioda zmienia kolor np.: z czerw. na zielony (można upalać) lub kolory płynnie zmieniają się podczas zmiany temp...  dyskretniej się nie da ;)

 

Też nad tym myślałem i Dodę zamontować obok diody/kontrolki ciśnienia oleju :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Da się to zrobić na diodzie jednokolorowej, np.: czerwonej, będzie mniej festyniarsko. Jeśli ktoś ma smykałkę do elektroniki, to można sobie wyobrazić taki scenariusz... odpalasz zimny silnik, świeci czerwona dioda, później w miarę nagrzewania dioda zaczyna wolno pulsować, aż do wygaśnięcia (nagrzany), zaś po przekroczeniu zadanej temperatury zaczyna migać szybko. Dla naszej pewności, że rozwiązanie działa, dioda zawsze musi się zapalać na kilka sekund po uruchomieniu silnika, bez względu na jego temp.

Edytowane przez _ONE_
edycja
  • Super! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...