Jump to content

Historia rajdów, czyli wszystko co najlepsze!


chojny

Recommended Posts

7 godzin temu, ManoLEE napisał:

Hołek zasiadł w OBR jak już kończyły się czasy ośrodka, gasił tam światło, a tekst z samochopodobnymi jest trochę krzywdzący gdyby nie szlify na 126p, 125p i fabrycznym Polonezie ciekawo gdzie dziś by był ;). Sporo ludzi może krytykować te auta, ale ilu obecnie naszych kierowców jeździ w fabrycznych zespołach? Sam Bubel mówił, że dostanie się do fabryki było jednym z kluczowych punktów jego kariery kierowcy rajdowego. Patrząc na zachód na pewno byliśmy daleko, ale patrząc na blok wschodni byliśmy w czołówce, auto z dwulitrowym silnikiem Turbo, wtryskiem Kugelfischer, skrzyniami kłowymi i dyframi Colotti, nawet hamulce były z Porsche 911 homologowane, wiadomo przy Imprezie czy Celice nie ma czego tam szukać. Mistrzostwo Polski w 1987 Bubel zdobył w generalce jeszcze na Polonezie, a parę lat wcześniej PZM prosił fabrykę by nie startowali Polonezami bo są bezkonkurencyjne w kraju.

Z innej beczki ciekawe dlaczego tak mało zawodników w PL w tamtych czasach korzystalo z Lady VFTS ? To chyba było najbardziej konkurencyjne auto z tego bloku ? 

Link to comment
Share on other sites

Były Łady w PL przygotowane ze zwykłych samochodów, zapewne taką VFTS  nie jeden by chciał tylko chodzi o kasę, 126p, 125p, Polonez były bardziej dostępne i wszystkie sportowe części z tym związane. Skoro najlepsi jeździli 125p reszta też jeździła, Polonezami tak samo, Mazdami i tak dalej ;) No dobra kolejna ciekawostka z naszego podwórka i też OBR miał w tym udział:

img148.jpg

 

85e5cf384b.jpeg

Z jednej strony ciekawa historia, z drugiej kosztowało to potężne pieniądze w tamtych czasach, które OBR mógł przeznaczyć na rozwój rajdowego 125p i Poloneza.

 

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Tak z własnego podwórka,fajne oryginalne zdjęcie mistrzów Teamu Lancii Martini Racing z czasów Delty integrale Evo i nigdy!!! nie ustawione zdjęcie z własnego placu.Kolega podesłał zestawienie zdjęć  swoja drogą medal za spostrzegawczość.

received_362307941543028.jpeg

received_595852821131602.jpeg

  • Like 6
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Z racji że odszedłem od tematu w poprzednim poście to teraz coś na temat.Często jest tak że nasze najlepsze to te z młodości kiedy zafascynowani oglądaliśmy pędzące maszyny po rajdowych trasach.U mnie nie było inaczej sam zaczynałem od 125p ostatniego nadal mam,potem przesiadka na sierre 2.0 dohc i to był kosmos.Poniżej moje marzenia.

8f913e53d1bb86c9a431a32a4a4b15f8.jpg

48c1227e514d3ef2391106280b66020f.jpg

587_Subaru-Latti-1996_1_896x504.jpg

images.jpg

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, ManoLEE napisał:

Były Łady w PL przygotowane ze zwykłych samochodów, zapewne taką VFTS  nie jeden by chciał tylko chodzi o kasę, 126p, 125p, Polonez były bardziej dostępne i wszystkie sportowe części z tym związane. Skoro najlepsi jeździli 125p reszta też jeździła, Polonezami tak samo, Mazdami i tak dalej ;) No dobra kolejna ciekawostka z naszego podwórka i też OBR miał w tym udział:

img148.jpg

 

85e5cf384b.jpeg

Z jednej strony ciekawa historia, z drugiej kosztowało to potężne pieniądze w tamtych czasach, które OBR mógł przeznaczyć na rozwój rajdowego 125p i Poloneza.

 

Czego się nie robi dla syna premiera :)

Plus taki ze gdyby nie ta Stratos to nie było by StratoPoloneza 

Edited by turdziGT
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, turdziGT napisał:

Czego się nie robi dla syna premiera :)

Plus taki ze gdyby nie ta Stratos to nie było by StratoPoloneza 

No tak syn premiera miał tu spore znaczenie, dzięki niemu w Polskim motosporcie dużo więcej się działo, szkoda tylko jednego, że nie udało się wdrożyć wyścigu F1 w Polsce, a takie plany były:

 Andrzej Jaroszewicz, pierwszy Polak w bolidzie Formuły 1 [wywiad] - F1

 

Nawet rajdowe Polonezy były już malowane w barwy zespołu F1 Walter Wolf Racing:

6cb1281c89fdfad0.jpg

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, irektob napisał:

Z racji że odszedłem od tematu w poprzednim poście to teraz coś na temat.Często jest tak że nasze najlepsze to te z młodości kiedy zafascynowani oglądaliśmy pędzące maszyny po rajdowych trasach.U mnie nie było inaczej sam zaczynałem od 125p ostatniego nadal mam,potem przesiadka na sierre 2.0 dohc i to był kosmos.Poniżej moje marzenia.

 

48c1227e514d3ef2391106280b66020f.jpg

 

images.jpg

 

 

To kanciaste pudełko naprawdę wygląda obłędnie, ciekawy jestem jak jeździ. 

 

 

Tommi Mäkinen in 1000 lakes rally

 

700ab026fd1f50d3dfa150b10cab39bf.jpg

 

 

I wczesne malowania w czerwonym Martini, dużo mniej znane niż najbardziej popularne białe. 

 

 

EaAvK5pWAAAXmrh.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, chojny napisał:

 

 

To kanciaste pudełko naprawdę wygląda obłędnie, ciekawy jestem jak jeździ. 

 

 

Tommi Mäkinen in 1000 lakes rally

 

700ab026fd1f50d3dfa150b10cab39bf.jpg

 

 

I wczesne malowania w czerwonym Martini, dużo mniej znane niż najbardziej popularne białe. 

 

 

EaAvK5pWAAAXmrh.jpg

Pełne czerwone Martini tylko przez jeden sezon w modelu 16V i to chyba nawet nie cały sezon,jest wyjątkowe i bardzo rzadkie.

Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, irektob napisał:

Pełne czerwone Martini tylko przez jeden sezon w modelu 16V i to chyba nawet nie cały sezon,jest wyjątkowe i bardzo rzadkie.

 

Dokładnie tak. Czerwone malowanie w Martini było użyte tylko w jednym rajdzie, inauguracji startów wersji 16V,  w rajdzie Sanremo w 1989.

 

Jak zacząłem się bardziej interesować to ciekawostką było dla mnie że EVO wygrało najmniej rajdów ze wszystkich wersji, najwięcej 8V a dalej 16V.

Zawsze miałem w głowie, że najbardziej utytułowane było EVO ale to chyba kwestia mega hype na EVO. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Zastanawia mnie czemu tak późno wprowadzono w Delcie głowice 16V, skoro Fiat już w latach 70 miał takie szesnastki np. w 131, czyżby uważał to za zbędne przy silniku turbodoładowanym, czy może były jakieś inne ograniczenia?

Pewny nie jestem, ale to chyba było w Sanremo, gdzie startowały dwie wersje silnikowe Lancii zarówno 8V jaki i 16V, po czym zdecydowano się na przejście na większą ilość zaworów w głowicy.

Polski Fiat GTJ miał również taką głowicę silnik 1.8 16V:

fiat-125p-gtj-270548-63d3c0c81ba.jpg

na homologowanie zabrakło kasy...

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, ManoLEE napisał:

Zastanawia mnie czemu tak późno wprowadzono w Delcie głowice 16V, skoro Fiat już w latach 70 miał takie szesnastki np. w 131, czyżby uważał to za zbędne przy silniku turbodoładowanym, czy może były jakieś inne ograniczenia?

Pewny nie jestem, ale to chyba było w Sanremo, gdzie startowały dwie wersje silnikowe Lancii zarówno 8V jaki i 16V, po czym zdecydowano się na przejście na większą ilość zaworów w głowicy.

Polski Fiat GTJ miał również taką głowicę silnik 1.8 16V:

fiat-125p-gtj-270548-63d3c0c81ba.jpg

na homologowanie zabrakło kasy...

 

 

W silniku turbo działa to trochę inaczej, do tego seryjnie 8V ma odrobinę lepszy dół niż 16V, które jest żwawsze u góry. Może mieli 8V sprawdzone i pewne ale jednak 16V to inwestycja w przyszłość. 

 

Większość silników turbo miało właśnie po 2 zawory na cylinder. Renault 5 Turbo, Porsche 959, Audi quattro i jego pierwszy silnik to 5 cylindrów i 2 zawory na cylinder. Wygląda jakby od 1989 roku producenci przeszli na głowice z większą ilością zaworów, tak Lancia jak i Audi. 

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, ManoLEE napisał:

Zastanawia mnie czemu tak późno wprowadzono w Delcie głowice 16V, skoro Fiat już w latach 70 miał takie szesnastki np. w 131, czyżby uważał to za zbędne przy silniku turbodoładowanym, czy może były jakieś inne ograniczenia?

Pewny nie jestem, ale to chyba było w Sanremo, gdzie startowały dwie wersje silnikowe Lancii zarówno 8V jaki i 16V, po czym zdecydowano się na przejście na większą ilość zaworów w głowicy.

Polski Fiat GTJ miał również taką głowicę silnik 1.8 16V:

fiat-125p-gtj-270548-63d3c0c81ba.jpg

na homologowanie zabrakło kasy...

A nie bylo w tym Fiacie silnika V6 ? Cos mnie dzwoni ze tez byl taki prototyp.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, chojny napisał:

 

Dokładnie tak. Czerwone malowanie w Martini było użyte tylko w jednym rajdzie, inauguracji startów wersji 16V,  w rajdzie Sanremo w 1989.

 

Jak zacząłem się bardziej interesować to ciekawostką było dla mnie że EVO wygrało najmniej rajdów ze wszystkich wersji, najwięcej 8V a dalej 16V.

Zawsze miałem w głowie, że najbardziej utytułowane było EVO ale to chyba kwestia mega hype na EVO. 

 

 

 

 

 

 

Lancia dominowała tak na prawdę w latach 80 bo zrobili najszybciej transfuzję z grupy B do grupy A. Później japończycy nadrobili i tak na prawdę od lat 90 to Celica byla autem wiodącym. EVO miało to zmienić ale to juz byl ostatni śpiew tej marki co nie zmienia faktu ze to do EVO wszyscy się slinia :wub:

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, chojny napisał:

 

Dokładnie tak. Czerwone malowanie w Martini było użyte tylko w jednym rajdzie, inauguracji startów wersji 16V,  w rajdzie Sanremo w 1989.

 

Jak zacząłem się bardziej interesować to ciekawostką było dla mnie że EVO wygrało najmniej rajdów ze wszystkich wersji, najwięcej 8V a dalej 16V.

Zawsze miałem w głowie, że najbardziej utytułowane było EVO ale to chyba kwestia mega hype na EVO. 

 

 

 

 

 

 

Nadwozie evo to tylko 91-92,oraz 93r., ale fabryka się już wycofała,został colly club z Sainz i Repsolem niestety to już dominacja japończyków się zaczęła.Nadwozia integrale 8V i 16V od 87-90 więc siłą rzeczy miala więcej tytułów.Paradoksem dzisiejszym czy kilka lat temu był fakt że jak postanowiłem zbudować replikę rajdówki i była to 16V właśnie,niestety zdobycie wszystkich elementów okazało się tańsze do evo(laminaty dostępne w PL bardzo dobrej jakości)i tak buduję się Repsol w którym już jestem zakochany:)

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, turdziGT napisał:

Lancia dominowała tak na prawdę w latach 80 bo zrobili najszybciej transfuzję z grupy B do grupy A. Później japończycy nadrobili i tak na prawdę od lat 90 to Celica byla autem wiodącym. EVO miało to zmienić ale to juz byl ostatni śpiew tej marki co nie zmienia faktu ze to do EVO wszyscy się slinia :wub:

A dokładnie dominowali od 87r do 91 włacznie,92r już był bardzo trudny dla Lancii.Fiat uznał że już nie ma sensu tego ciągnąć zdobywając 6 tytułów MS dla fabryki z rzędu co i tak musiało się wiązać z zmianą modelu.

93r. To już Toyota,Ford,Subaru 

Edited by irektob
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, ManoLEE napisał:

Zastanawia mnie czemu tak późno wprowadzono w Delcie głowice 16V, skoro Fiat już w latach 70 miał takie szesnastki np. w 131, czyżby uważał to za zbędne przy silniku turbodoładowanym, czy może były jakieś inne ograniczenia?

Pewny nie jestem, ale to chyba było w Sanremo, gdzie startowały dwie wersje silnikowe Lancii zarówno 8V jaki i 16V, po czym zdecydowano się na przejście na większą ilość zaworów w głowicy.

Polski Fiat GTJ miał również taką głowicę silnik 1.8 16V:

fiat-125p-gtj-270548-63d3c0c81ba.jpg

na homologowanie zabrakło kasy...

Z ciekawostek to fakt że w Rajdzie Safari wystawiali 8VT bo była mniej awaryjna niż 16V.

Na Szwajcarie wersje cywilne Evo szły tylko 8VT,16V nie spełniało norm spallin.

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, irektob napisał:

Z ciekawostek to fakt że w Rajdzie Safari wystawiali 8VT bo była mniej awaryjna niż 16V.

Na Szwajcarie wersje cywilne Evo szły tylko 8VT,16V nie spełniało norm spallin.


 

W plus wersje z katem, wykastrowane do 177 koni. :( 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, irektob napisał:

Nadwozie evo to tylko 91-92,oraz 93r., ale fabryka się już wycofała,został colly club z Sainz i Repsolem niestety to już dominacja japończyków się zaczęła.Nadwozia integrale 8V i 16V od 87-90 więc siłą rzeczy miala więcej tytułów.Paradoksem dzisiejszym czy kilka lat temu był fakt że jak postanowiłem zbudować replikę rajdówki i była to 16V właśnie,niestety zdobycie wszystkich elementów okazało się tańsze do evo(laminaty dostępne w PL bardzo dobrej jakości)i tak buduję się Repsol w którym już jestem zakochany:)

'87 jeździła HF 4WD , Integrale to dopiero '88

Z tan HF AWD to Mazda mogła spokojnie konkurować swoją 323 ale troche za późno weszli.

Edited by turdziGT
Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, turdziGT napisał:

'87 jeździła HF 4WD , Integrale to dopiero '88

Z tan HF AWD to Mazda mogła spokojnie konkurować swoją 323 ale troche za późno weszli.

Tak dokladnie masz racje 4wd jeździło 87r.tkz.wąska,potem integrale 8V z płaską  maską,16V z garbem prostym.

Edited by irektob
Link to comment
Share on other sites

A w nawiązaniu do 131 to Abarth grupy 4 jest wysoko na mojej liście najfajniejszych aut rajdowych zarówno competition jak i chmologacyjny czyli Abarth Stradele IMG_8829.thumb.JPG.bd723567ce3a3f34c5d0d9d63f39189e.JPG

 

IMG_8830.thumb.PNG.f4154d105c88a10709b35d5cba6ac6b1.PNG

 

Zwlaszcza na felgach Campagnol

 

:wub:

Edited by turdziGT
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, turdziGT napisał:

A nie bylo w tym Fiacie silnika V6 ? Cos mnie dzwoni ze tez byl taki prototyp.

 

Wersja V6 również była, posiadał dwoje drzwi i jeszcze szersze poszerzenia:

1400146513_by_Ltvnsky.jpg?1400146513

 

Głowica 16V była już nawet w Fiacie 124:

jst_gyr-1975_volnrallye_meta_ajaroszewic

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

48 minut temu, ManoLEE napisał:

 

Wersja V6 również była, posiadał dwoje drzwi i jeszcze szersze poszerzenia:

 

 

Głowica 16V była już nawet w Fiacie 124:

jst_gyr-1975_volnrallye_meta_ajaroszewic

 

 

Ale były to silniki wolnossące. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...