Skocz do zawartości

Subaru Outback III 2,5 4AT - znowu o napędzie, ale tylko dwa konkrety ;)


sartek

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 16.01.2021 o 16:52, sartek napisał:

Zaparkowałem na jedynym wolnym miejscu, którego nikt nie chciał zająć. Było dość mocno pochylone w dół, co nie do końa widać na zdjęciu.

 

Na letnich, podziwiam optymizm ;)

Zainwestuj po prostu w całoroczne - w większości przypadków (zwłaszcza w mieście) dają radę..

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.01.2021 o 14:50, sartek napisał:

Ale wrócę do tego VDC. Że działa i że jest przydatne, to wiem. Zastanawiam się, w jakich sytuacjach może ono przeszkadzać. Chyba z jakiegoś powodu w późniejszych modelach dodali możliwość jego odłączenia z przycisku.

 

image.png.029872a5bcd106d18956fec334559ec2.png

 

Poniższe dotyczy wprawdzie poliftowych EUDM, ale warto poczytać:

https://www.subaru.pl/archiwum/oferta/pdf/qrg/legacy-outback.pdf

 

 

Edytowane przez czekker
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, czekker napisał:

Zainwestuj po prostu w całoroczne - w większości przypadków (zwłaszcza w mieście) dają radę..

Kupię zimowe, subaru ma mnie docelowo wozić w góry na narty, więc wolę zimowe. Po prostu obawiam się, że w tym roku będą się jedynie starzeć, a jeszcze potem zapłacę za ich przechowanie, choć na nich nie pojeżdżę. Do stania w korkach w mieście mam samochód, który pali w tych korkach dwa razy mniej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, czekker napisał:

Na letnich, podziwiam optymizm

Ludzi było tyle, że miałem pewność, że nie będę musiał iść po traktor ;) Ostatecznie wypchnęła mnie jedna uczynna osoba. Tak naprawdę nie brakowało dużo, żeby auto wyjechało samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, sartek napisał:

Ludzi było tyle, że miałem pewność, że nie będę musiał iść po traktor ;) Ostatecznie wypchnęła mnie jedna uczynna osoba. Tak naprawdę nie brakowało dużo, żeby auto wyjechało samo.

A znalazło się tam metodą  teleportacji czy musiałeś zrobić parę km na letnich? Nawet jak się toczysz na takich kapciach nie ma mowy o skręcaniu czy hamowaniu. Cokolwiek się stanie jesteś w czarnej d... Warto ryzykować?

 

Przy okazji uświadomiłeś kilka osób że subaru to kupa:biglol:

  • Smutny 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Mała aktualizacja: Jako że zima jednak przyszła, Outback dostał zimowe Nokiany i śmiga na nich jak dzik. Kilka razy miałem okazję pobawić sie autem na śniegu i stwierdzić, że VDC w tych zabawach nie przeszkadza. Zacząłem się nawet zastanawiać, czy może coś z nim jest nie tak. Poszperałem na amerykańskich forach i okazuje się, że w wersjach na rynek USA z silnikiem 2.5 i 4EAT VDC był dostępny tylko w wersji LL Bean i wówczas też tylko jako wyposażenie opcjonalne. Moje auto po prostu nigdy VDC nie miało. Przynajmniej nie muszę się stresować, że system nie da mi podjechać pod górę po śniegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam sie, ale z komentarzy pod filmem wynika że po prostu tak. Pare filmów z forkami z VTD jest w hameryce.

Ale z przebudowy to trafiłem tylko na temat z SVX

http://www.subaru-svx.net/forum/archive/index.php/t-56203.html

Edytowane przez ewemarkam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną moje 4EAT z jego wielopłytkowością mi wystarcza, ale dobrze wiedzieć, że jest pole do rozwoju ;)

 

No ale tak na logikę: układ, który steruje ciśnieniem oleju w MPT, nie został w żaden sposób zmodyfikowany, więc teoretycznie dalej będzie to ciśnienie zmieniał. Pytanie, jak się to ma do funkcjonowania mechanizmu VTD, który - o ile dobrze rozumiem - opiera się na zupełnie innej zasadzie działania.

 

Edytowane przez sartek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynię zdobyć to raz, i jeszcze mieć mega ogarniętego mechanika, który to zrobi, to dwa.
Czyli 98% użytkowników samochodów leży i kwiczy... włącznie ze mną. Jak mam sam wymienić filtr kabinowy, to przygotowuję się jak na wojnę. Tutoriale na YT oglądam, latarkę ładuję i takie tam ;)

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Operacja sama w sobie rzeczywiście wydaje się prosta. Bardziej obawiałbym się późniejszych "shit, nie działa" albo "shit, nie działa tak, jak trzeba". Wtedy pozostaje albo przywrócić starą dupkę skrzyni, albo główkować nad rozwiązaniem problemu, a do tego potrzebny jest ogarnięty człowiek.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.02.2021 o 20:31, ewemarkam napisał:

Facet wkłada do 4EAT z MPT dupkę skrzyni z VTD? Tylko tyle wystarczy zrobic? Na to wygląda że tak.

I tak i nie. Do skrzyń po '98 fizycznie wszystko pasuje łącznie z przyległościami typu wał, belka, czujnik, itd. i nawet działa o ile jeździ się w trybie FWD

 

Problem leży w różnych kołach fonicznych prędkości tylnego wałka. Po wrzuceniu dupki VTD sterownik skrzyni w normalnym trybie pracy ciągle widzi mniejszą prędkość kół tylnych i rzuca błędem. Z kolei przy trybie FWD ignoruje to, a napęd na tył jest stale przenoszony przez centralny dyfer, jednak bez możliwości spięcia.

 

Można albo multiplikować sygnał z czujnika, wtedy spinanie dyfra będzie działało wg logarytmu MPT (ACT4 jak kto woli), albo pozostać w trybie FWD i w razie potrzeby zablokowania dyfra odpalać solenoid z guzika ;) Albo sprytnie połączyć obie możliwości i mieć centralny dyfer z opcjami OPEN / AUTO / LOCK B)

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę miał niebawem na palecie skrzynie TV z VTD. Mam zdjęcia swojej, porównam ilość zębów obudowy tłoka i zestawu przekładek, bo jeśli się nie myle to czujnik prędkości liczy właśnie po obudowie samego sprzęgła, wizualnie wygląda to tak samo. Nie mniej jednak nie wcisne chyba do siebie moja skrzynia jest za stara na takie zabawy. A kompatybilność po '98 Masz na myśli skrzynie z oznaczeniami TZ1A, czyli te tzw phase 2, z bocznym filtrem ATF. Moja jest starsza, zawór od MPT jest w dupce, a nie jak w nowszej skrzyni obok pozostałych zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że robią tak jak pisałem albo przekładają z TCU o ile to możliwe, nie porównywałem pinout'u.

 

W kwestii skrzyń starszego typu przed 98, to chyba svx i legacy twin turbo miały VTD ale dostępność w sumie żadna. Ciekawe jak z kompatybilnością transferu, nigdy nie miałem takiej w rękach.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, ewemarkam napisał:

Zastanawiało mnie to po co to jest. Dziwi mnie w takim razie to jak amerykance wkładają to go Forka SF polifta. Razem z TCU? Najwidoczniej tak.

 

De facto Subaru stosowało w 4EAT dwa typy Duty C (Transfer) Solenoid - normalnie otwarty i normalnie zamknięty. W Phase 1 wiem, że zmiana była w okolicy 96-97 roku, nie wiem jak w Phase 2 (i czy w ogóle).

 

Gość od Forka skorzystał z faktu, że (może tak jest w każdej Phase 2 4EAT ACT-4 vs VTD, nie wiem) solenoid działa w nich odwrotnie - i wsadzenie bezpiecznika FWD (dla ACT-4) "rozpinało" (albo właśnie spinało? Nie pamiętam, do czego on dążył) wsadzoną w auto które ori miało ACT-4 skrzynie VTD - dzięki czemu dało się tym jeździć.

 

9 minut temu, mirasek napisał:

W kwestii skrzyń starszego typu przed 98, to chyba svx i legacy twin turbo miały VTD ale dostępność w sumie żadna. Ciekawe jak z kompatybilnością transferu, nigdy nie miałem takiej w rękach.

 

Pod względem mechaniki są całkowicie kompatybilne - przekładnia planetarna VTD z SVX wchodzi P&P w miejsce ACT-4 w innym SVX. Co do zasady działa to w obrębie wszystkich ACT-4.

 

Dowcip zaczyna się w sterowaniu. W SVX da się podmienić TCU z ACT-4 na takie z VTD niemal P&P - jeśli wsadza się do ACT-4 (tylko USA) skrzynie z EU VTD jest kwestia wyłączenia konwersji sygnału jednego z czujników prędkości (US i JDM mają 3-pin, EU ma 2-pin) poprzez zwarcie pinów w TCU i przepięcia jednego czy dwóch kabli. Mam gdzieś link jak by to kogoś interesowało (ale jest tylko applicable do SVX i jego TCU). Z JDM (VTD) na US (ACT-4) może być jeszcze prościej, bo czujniki prędkości są identyko. Nie wiem jak na to wszystko może wpływać "wersja" (normalnie otwarty / normalnie zamknięty) solenoida C w skrzyni - zdania się podzielone, że TCU radzi sobie niezależnie od tego jaki jest w skrzyni albo wręcz przeciwnie.

 

Co do jeżdżenia ze skrzynią VTD z TCU z ACT-4 - no, to już doznania mogą być różne. Jeśli TCU "zepnie" skrzynie na sztywno to jest bieda - auto nie skręca, naprężenia na napędzie okrutne, przechodzę ten problem po swapie 3.74 VTD z EU SVX na 4.44 VTD z Legacy GTB (jeden z czujników prędkości podaje wartości z czachy i napęd się permanentnie spina) i nie polecam. Jeśli skrzynia będzie permanentnie rozpięta - będzie OK w jeździe, podział inicjalny 45/55 i stały napęd. Ale o bajerach VTD (sterowanie "przepływem" napędu) można oczywiście zapomnieć.

 

Co do VTD w Phase 1 - jedyne opcje to EU SVX (3.74), JDM SVX (3.74), JDM Legacy GT(B) BG (4.44), JDM Impreza WRX GC (bodaj 4.11). Rzadki temat. Mam jedną w zapasie, ale już zarezerwowana - zresztą nie wiem, czy ktoś z niej nie skroił samego VTD -!-' Druga (4.44 z GTB) będzie do wzięcia jak się w końcu poddam i do mojego SVXa wleci MT.

 

Jeszcze w ramach ciekawostki - w Phase 1 skrzynie VTD też mają oznaczenie TZ. VTD rozpoznaje się po literce Y na szóstej pozycji oznaczenia. Np. u mnie siedzi teraz TZ102YBABA z JDM Legacy GTB.

  • Super! 1
  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo Ty!
Co do samego solenoidu C. To masz rację w US mają inny niż u nas. Bez napięcia na zawór napęd jest rozpięty (NO) a u nas w EU jest spięty (NC). Ale tylko chyba w phase 1, w phase 2 już tych różnic nie ma.
Miałem dylemat, jak mój był uszkodzony, a nie widziałem że można bez problemów zamówić go w ASO. Chciałem już go targać ze stanów i miałem dylemat co do numeru części.
A są 3 zawory, każdy z innym kolorem kabelka i innym numerem części. A każdy pasuje fizycznie.

No nic, myślałem że to będzie takie proste a nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...