Skocz do zawartości

Subaru Impreza GT GF MY98 - jakiej skrzyni biegów szukać?


diuk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich w nowym roku.

 

Ostatnio wybrałem się na przejażdżkę zakopianką i po przekroczeniu 199000 km zaczęło się stukanie na drugim biegu (zapewne skruszył się ząb).
Dotoczyłem się do domu bez korzystania z 2giego biegu (na trasie bez problemu, w mieście gorzej ale dało radę).
Zrobiłem rozeznanie i okazuje się, że remont skrzyni najprawdopodobniej jest nieopłacalny, polecono mi szukać skrzyni używanej.
Jednakże nie byłym sobą, żeby przy takiej okazji nie skorzystać z ... okazji do jakiegoś "ulepszenia".


Rok temu na szkoleniu SJS na Miedzianej Górze upewniłem się, co do wcześniejszych przypuszczeń, że dwójka w tej skrzyni ma zdecydowanie za małe przełożenie (1.947) w stosunku do jedynki (3.454), ponadto chciałbym zwiększyć przełożenie przekładni głównej do 4.111 lub 4.444 (w mojej jest 3.9 albo 3.54 (3.9 / 1.1) - nie mam pojęcia jak to liczyć).

 

Moja skrzynia ma oznaczenie TY752VN6AB i jest skręcona ze starym blokiem JDM EJ20G z HLA (to już trzeci silnik w tym aucie) 330Nm, więc niewiele więcej ponad seryjne 290Nm

 

Moje Subaru wyjeżdża z garażu okazyjnie i nie mam w planach ani upalania na torze ani dalekich tras autostradowych z dużymi prędkościami, więc zmniejszenie prędkości maksymalnej nie jest problemem, jak również nie potrzeba zwiększać wytrzymałości obudowy. Nie interesują mnie (z pominięciem wstecznego) zęby proste, nie musi być mocnych szper płytkowych/helikalnych.

Nie chcę inwestować większych kwot w swap, więc 6MT z DCCD z STi nie wchodzi w grę. Chcę uniknąć modyfikacji zawieszenia, również piasty 5x100 mają zostać.

Z tego co się rozeznałem to mam omijać skrzynie sprzed 1998 z uwagi na czujnik prędkości na linkę (u mnie już elektroniczny) oraz mam szukać kompletu czyli skrzyni z dyfrem i tylnymi półosiami.

Pytanie jest - jakich skrzyń szukać? Jakie roczniki WRX? Może z Forestera? Podobno też była jakaś skrzynia 6MT z jakiegoś WRXa, która nie wymagałaby większych przeróbek - ktoś mógłby coś powiedzieć?

Jeśli ktoś coś ma, lub zna kogoś, kto może mieć - poproszę o info na PW.

 

Pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynie biegów we wszystkich europejskich GT mają prędkościomierz elektroniczny. To wersje japońskie miały prędkościomierze na linkę do wersji 3 włącznie. Nawet jeżeli kupisz skrzynie z czujnikiem na linkę, to jest możliwość wykręcenia i włożenia elektronicznego. 

Linka:

1617786393_linkakrtka.jpg.6d4f749a3d5d5e7c4b582719c0acb387.thumb.jpg.97d922386ee4568c3fab4f9efbf030d3.jpg

Elektroniczny:

85082PA010-subaru-impreza-speedo-sensor-1.jpg.223837041a774ad3b9e9ae9784dcaaea.jpg
Jeżeli chodzi o same skrzynie. Wszystkie skrzynie w Europie w GT94-98 (oznaczenia TY752VN a zaraz po tym liczby od 1 do 6) to skrzynie które mają przełożenie 3.9, które mają w dupce skrzyni przejście na 1,1:1 tak więc koniec końców przełożenie główne to 3.54, dlatego siedzą tam takie dyfry. Skrzynie z GT99-00 mają dokładnie takie samo przełożenie choć jest tam już inna wiskoza, którą można regenerować i to już troszkę pozmieniana skrzynia.  W starych skrzyniach do 1998 wiskoza jest nie rozbieralna. Jeżeli chodzi o półosie to do 1998 włącznie tylne półosie były asymetryczne, czyli jedna półoś ma dłuższy wieloklin. 

 

Wracając do tego przełożenia w dupce skrzyni. Skrzynia o oznaczeniu TY752VN ma wyjście na dyfer 1,1:1 a skrzynia o oznaczeniu TY752VB ma 1:1. W przypadku tej z literką B przełożenie dyfra jak i skrzyni jest identyczne. 

Jeżeli chodzi o krótszą skrzynie za którą warto się rozjerzeć jest to model z forka. Jest tego od groma i nie ma problemu z dostępnością tak jak z jakimiś japońskimi skrzyniami. Oznaczenie TY755VN1AA, TY755VN2AA, itd aż do numerka 5 za literą N. Sama litera N jak już wiadomo oznacza, że ta skrzynia będąc skrzynią 4.44 ma wyjście na dyfer 4.11. Do tej skrzyni potrzebny jest komplet 4 półosi, ponieważ skrzynia ma już wejścia żeńskie, a dyfer ma półosie symetryczne, które można poznać po tym, że mają ściętą końcówkę wieloklina na końcach gdzie wchodzi w dyfer. Dodatkowo ma wbudowaną pompę oleju oraz wyjścia do chłodzenia oleju i w takim przypadku najlepiej wymienić chłodnice wody na taką z automatu, która ma wyjścia na chłodzenie oleju skrzyni. Niestety ta od Forstera nie pasuje do imprezy. 

Tutaj w tej tabelce znajdziesz przełożenia każdego biegu. Będę wrzucać taką samą skrzynie do GT bo moja to złom.

1734684318_forekskrzyniebiegw.thumb.png.ead5afc35d2c646eb2658894d3ac088a.png

 

  • Super! 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, takumifan napisał:

Jeżeli chodzi o same skrzynie. Wszystkie skrzynie w Europie w GT94-98 (oznaczenia TY752VN a zaraz po tym liczby od 1 do 6) to skrzynie które mają przełożenie 3.9, które mają w dupce skrzyni przejście na 1,1:1 tak więc koniec końców przełożenie główne to 3.54, dlatego siedzą tam takie dyfry.

czy jesteś pewien?

 

w sieci znalazłem takie coś:

UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY94-95
(also Series McRae MY95)
TY752VN3BA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.000 4.111 Viscous (4kgf) Open  
                           
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY96 TY752VN4BA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.000 4.111 Viscous (4kgf) Open  
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY97 TY752VN5BA    
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY98 TY752VN6AA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.100 3.54 Viscous (4kgf) Open    
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY99 TY754VN1AA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.100 3.54 Viscous (4kgf) Open    
UK Prodrive P1 MY99 ?? 3.166 1.882 1.296 0.972 0.738   3.333 1.000 4.444 Viscous (4kgf) Open


z tej tabelki wynika jakoby wersje europejskie GT 94-96 (VN3 VN4) miały w dupce skrzyni 1:1 i przełożenie 4.111

 

dane są ze strony gearhack, ktora aktualnie już nie działa, ale dzięki uprzejmości googla tłumaczenie (oryginał) jest nadal dostępne:

https://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=en&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fwww.gearhack.com%2Fmyink%2FViewPage.php%3Ffile%3Ddocs%2FSubaru Transmission Chart&anno=2&prev=search

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
@diuk Jestem pewien. Wiele z tych stron ma błędy. Mam u siebie aktualnie skrzynie TY752VN4AA, czyli dokładnie to samo. Jest to długa skrzynia z dupką 1,1:1.
A tak wygląda tabelka w manualu od przedliftowych GT:
1958689119_gtprzeoenieskrzyni.png.8a5581073b61ea09880648e4cb23be05.png
Witam. Pozwoliłem sobie napisać w tym poście bo kolega@takumifan ciekawie pisze. A czy takie zestawienie dla skrzyni 754 XR BAA można by prosić?

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Edmund napisał:

A czy takie zestawienie dla skrzyni 754 XR BAA można by prosić?

Wyszukujesz w internecie service manual do twojego rocznika. Szukasz jakie przełożenia ma NA i to tyle. Albo wpisujesz numery skrzyni w Internet i próbujesz coś znaleźć. Jak będziesz mieć trudności to pomogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kończąc temat ze swojej strony - znalazłem w Krakowie speca z zestawem skrzyń TY752VB (JDM) więc koniec końców wylądowała u mnie skrzynia z STI v2 4.111 plus przełożenie w tylnym dyfrze 4.111 oczywiście - podobno obudowa dyfra z półosiami i wiskozą została z GT

jest lepiej (jeśli chodzi o przełożenia) oraz podobno skrzynie JDM nie są papierowe (takie jak w GT EU) a niezawodność to parametr, który w szczególności leży mi na uwadze - mając ponad 20 letniego GTka, który ma być ze mną jeszcze jakiś czas - przynajmniej do końca i jeden dzień dłużej

 

btw - silnik już od jakiegoś czasu jest z JDM WRX, przeładnia z STi, powoli acz sukcesywnie coraz mniej zostaje z EU GT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...