Jump to content

AWD w praktyce...


kofcio
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Dotychczas miałem przyjemność posiadać auta FWD. Impreza będzie moim pierwszym autem czteronapędowym. Czytałem sporo wątków na temat AWD w Subaru, ale są tam kweste sporo bardziej zaawansowane. Mam jednak pytanie jak to wygląda w praktyce - tak żeby w 100% zrozumieć działanie tego w wersjach turystycznych (nie WRX). Jeśli auto ma 2 otwarte dyferencjały i centralny z ograniczonym poślizgiem proszę o rozjaśnienie sytuacji:

 

Co się dzieje gdy dajemu w palnik kiedy auto stoi prawymi kołami na poboczu (np. trawa), a lewa strona na asfalcie??

 

Druga sytuacja, kiedy przód jest na asfalcie a tył na trawie.

 

Jak będzie wyglądał podział momentów obu sytuacjach?? Rozumiem działanie poszczególnych elementów, ale nie bardzo mogę to logicznie spiąc do przysłowiowej 'kupy'. Broszury Subaru na tyle dokładnie to opisują, że dowiedziałem się, że jest to rozwiązanie bezpiczniejsze. Jak auto się będzie zachowywało - o tym cisza. Chciałbym to dobrze zrozumieć, a brakuje mi trochę doświadczenia w temacie AWD.

 

P.S. Przepraszam, miało iść do Forum Technicznego a nie tutaj. Trochę już chyba późno.

Link to comment
Share on other sites

Jakbyś uważnie przeczytał to co jest w FAQ na technicznym to dotarłbyś do takiego oto linka:

http://img225.imageshack.us/my.php?imag ... sic9pd.swf

Ogólnie polecam: http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm

 

Rzeczywiście nie dotarłem do tych materałów. Choć szukałem. Mam jeszcze wątpliwość. Z tego co pisze HSF jest to podstawowy system oparty na otwartych dyferencjałach. Subaru chwali się zastosowaniem dyferencjału centralnego Limited-Slip. Czy będzie to miało jakiś wpływ na przedstawione zachowanie się auta??

Link to comment
Share on other sites

Jako, że

miało iść do Forum Technicznego a nie tutaj
pozwolę sobie odpowiedzieć.

 

Tak, w drugiej przedstawionej sytuacji.

Początkowo będzie rozdział momentu obrotowego 50% przód/ 50% tył,

ale tył na trawie będzie się ślizgał- tylna oś obraca się szybciej niż przednia-

więc zadziała szpera visco w centralnym dyfrze.

Szpera przekaże część momentu obrotowego z osi tylnej na oś przednią

-przekaże tym większy moment im większa będzie różnica obrotów osi przedniej i tylnej.

Link to comment
Share on other sites

A z zewnatrz będzie to wyglądąło tak że będą sie kręciły te koła, które są na trawie.

 

Subaru po ułamku chwili ruszy, a Seat 4x4 będzie mielił dalej :P

Link to comment
Share on other sites

A z zewnatrz będzie to wyglądąło tak że będą sie kręciły te koła, które są na trawie.

 

Subaru po ułamku chwili ruszy, a Seat 4x4 będzie mielił dalej :P

Jaki lans, wszystkie koła mielą :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

... a w pierwszej sytuacji?? Czy lewe koła dostaną tyle momentu ile mogą odebrać prawe na gorszej nawierzchni?? Tutaj chyba wizkoza nie pomoże. Czyli będzie tak jak na flashu HSF i ciężko ruszyć wówczas z miejsca lub wyprowadzić auto jeśli jedną stroną złapiemy pobocze... Tak??

 

To mnie bardziej interesuje, bo chyba częściej występuje. A jeśli nie częściej to dłużej. Jeśli dwie osie mają różną przyczepność to najwyżej przez krótką chwilę podczas jazdy. No chyba, że robimy hopki. :wink:

 

Aha... Czy olej w wiskozie się wymienia?? Czy on się wypracowuje/starzeje??

Link to comment
Share on other sites

W tylnej osi też jest przecież wiskoza. Więć w przypadku uślizgu prawego, zwiększy się lepkość w wiskozie i na oba koła zostanie przekazana podobna moc. Co innego oś przednia ale szczerze powiedziawszy, jeszcze nie miałem sytuacji nadzwyczajnej, w której Forek radziłby sobie gorzej od np.: FWD.

Link to comment
Share on other sites

kofcio, co się smucisz? Jest tak jak pisał Legacy96, zamknięta puszka - dożywotnio, ale całość i tak pływa w oleju w skrzyni (dyfer centralny) lub w tylnym jak ktoś ma tam wiskozę.

Link to comment
Share on other sites

jeszcze nie miałem sytuacji nadzwyczajnej, w której Forek radziłby sobie gorzej od np.: FWD.

 

Ale miałeś niewątpliwie sytuacje zwyczajne w których sobie radził gorzej. Parkowanie i zawracanie. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak, jasne, amortyzatory tez da sie naprawiac. Ale pytanie bylo:

 

kofcio napisał/a:

Aha... Czy olej w wiskozie się wymienia?? Czy on się wypracowuje/starzeje??

 

I odpowiedz brzmi: nie, nie wymienia sie oleju w wiskozie.

Link to comment
Share on other sites

Z tylu na pewno jest wiskoza, czy cos innego?

 

Ja od znajomych dostalem inne zadanie do rozwazenia - 4 auta w tej samej sytuacji i podobno tylko Subaru ma polec:

 

zima, snieg, zawalona droga, na lewym poboczu slup, a na lewo od slupa osniezona sliska skarpa o nachyleniu ok 30 stopni. Kazdy samochod ma zawalony kawalek drogi minac na lewo od slupa, przy czym FWD, RWD oraz 4WD z haldexem wg kolegow przejada skosem, a Subaru z AWD rownolegle do drogi zsunie sie prosto na slup.

 

Jak to widzicie?

 

p.s. dodam, ze to podobno autentyczna sytuacja.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...