kofcio Opublikowano 19 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2007 Witam, Dotychczas miałem przyjemność posiadać auta FWD. Impreza będzie moim pierwszym autem czteronapędowym. Czytałem sporo wątków na temat AWD w Subaru, ale są tam kweste sporo bardziej zaawansowane. Mam jednak pytanie jak to wygląda w praktyce - tak żeby w 100% zrozumieć działanie tego w wersjach turystycznych (nie WRX). Jeśli auto ma 2 otwarte dyferencjały i centralny z ograniczonym poślizgiem proszę o rozjaśnienie sytuacji: Co się dzieje gdy dajemu w palnik kiedy auto stoi prawymi kołami na poboczu (np. trawa), a lewa strona na asfalcie?? Druga sytuacja, kiedy przód jest na asfalcie a tył na trawie. Jak będzie wyglądał podział momentów obu sytuacjach?? Rozumiem działanie poszczególnych elementów, ale nie bardzo mogę to logicznie spiąc do przysłowiowej 'kupy'. Broszury Subaru na tyle dokładnie to opisują, że dowiedziałem się, że jest to rozwiązanie bezpiczniejsze. Jak auto się będzie zachowywało - o tym cisza. Chciałbym to dobrze zrozumieć, a brakuje mi trochę doświadczenia w temacie AWD. P.S. Przepraszam, miało iść do Forum Technicznego a nie tutaj. Trochę już chyba późno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 19 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2007 Jakbyś uważnie przeczytał to co jest w FAQ na technicznym to dotarłbyś do takiego oto linka: http://img225.imageshack.us/my.php?imag ... sic9pd.swf Ogólnie polecam: http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kofcio Opublikowano 20 Maja 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Jakbyś uważnie przeczytał to co jest w FAQ na technicznym to dotarłbyś do takiego oto linka:http://img225.imageshack.us/my.php?imag ... sic9pd.swf Ogólnie polecam: http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm Rzeczywiście nie dotarłem do tych materałów. Choć szukałem. Mam jeszcze wątpliwość. Z tego co pisze HSF jest to podstawowy system oparty na otwartych dyferencjałach. Subaru chwali się zastosowaniem dyferencjału centralnego Limited-Slip. Czy będzie to miało jakiś wpływ na przedstawione zachowanie się auta?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kasztan Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Jako, że miało iść do Forum Technicznego a nie tutajpozwolę sobie odpowiedzieć. Tak, w drugiej przedstawionej sytuacji. Początkowo będzie rozdział momentu obrotowego 50% przód/ 50% tył, ale tył na trawie będzie się ślizgał- tylna oś obraca się szybciej niż przednia- więc zadziała szpera visco w centralnym dyfrze. Szpera przekaże część momentu obrotowego z osi tylnej na oś przednią -przekaże tym większy moment im większa będzie różnica obrotów osi przedniej i tylnej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Azrael Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 A z zewnatrz będzie to wyglądąło tak że będą sie kręciły te koła, które są na trawie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Intakwrx Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 A z zewnatrz będzie to wyglądąło tak że będą sie kręciły te koła, które są na trawie. Subaru po ułamku chwili ruszy, a Seat 4x4 będzie mielił dalej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gimof Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 A z zewnatrz będzie to wyglądąło tak że będą sie kręciły te koła, które są na trawie. Subaru po ułamku chwili ruszy, a Seat 4x4 będzie mielił dalej Jaki lans, wszystkie koła mielą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kofcio Opublikowano 20 Maja 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 ... a w pierwszej sytuacji?? Czy lewe koła dostaną tyle momentu ile mogą odebrać prawe na gorszej nawierzchni?? Tutaj chyba wizkoza nie pomoże. Czyli będzie tak jak na flashu HSF i ciężko ruszyć wówczas z miejsca lub wyprowadzić auto jeśli jedną stroną złapiemy pobocze... Tak?? To mnie bardziej interesuje, bo chyba częściej występuje. A jeśli nie częściej to dłużej. Jeśli dwie osie mają różną przyczepność to najwyżej przez krótką chwilę podczas jazdy. No chyba, że robimy hopki. :wink: Aha... Czy olej w wiskozie się wymienia?? Czy on się wypracowuje/starzeje?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Aha... Czy olej w wiskozie się wymienia?? Czy on się wypracowuje/starzeje?? Tak, razem z olejem w skrzyni i dyfrze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Legacy96 Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Wiskoza to zamknieta puszka z olejem silikonowym, nie da sie go wymienic, mozna co najwyzej cala wiskoze wymienic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomasz_555 Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 W tylnej osi też jest przecież wiskoza. Więć w przypadku uślizgu prawego, zwiększy się lepkość w wiskozie i na oba koła zostanie przekazana podobna moc. Co innego oś przednia ale szczerze powiedziawszy, jeszcze nie miałem sytuacji nadzwyczajnej, w której Forek radziłby sobie gorzej od np.: FWD. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WRC fan Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 W tylnej osi też jest przecież wiskoza. W Forysiu tak, w Imprezie N/A nie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kofcio Opublikowano 20 Maja 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Tak, razem z olejem w skrzyni i dyfrze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 kofcio, co się smucisz? Jest tak jak pisał Legacy96, zamknięta puszka - dożywotnio, ale całość i tak pływa w oleju w skrzyni (dyfer centralny) lub w tylnym jak ktoś ma tam wiskozę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Witek Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 jeszcze nie miałem sytuacji nadzwyczajnej, w której Forek radziłby sobie gorzej od np.: FWD. Ale miałeś niewątpliwie sytuacje zwyczajne w których sobie radził gorzej. Parkowanie i zawracanie. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Azrael Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Wiskoza to zamknieta puszka z olejem silikonowym, nie da sie go wymienic, mozna co najwyzej cala wiskoze wymienic. Da się np. tutaj www.gearboxman.co.uk ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Legacy96 Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Tak, jasne, amortyzatory tez da sie naprawiac. Ale pytanie bylo: kofcio napisał/a: Aha... Czy olej w wiskozie się wymienia?? Czy on się wypracowuje/starzeje?? I odpowiedz brzmi: nie, nie wymienia sie oleju w wiskozie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Azrael Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 I odpowiedz brzmi: nie, nie wymienia sie oleju w wiskozie. W sensie eksploatacyjnym to nie, z resztą to nie jest żaden olej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Witek Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 z resztą to nie jest żaden olej. Tylko...? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Azrael Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Płyn któy spełnia dokładnie odwrotną rolę - pod wpływem ciśnienia zwiększa tarcie pomiędzy tarczkami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Witek Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 W sumie fakt. Głupio nazywać coś olejem co ma dokładnie odwrotne działania. Nigdy wcześniej nad tym w ten sposób nie myślałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JemArbuzy Opublikowano 20 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2007 Czyli rozumiem, ze w wiskozie jest coś co ma takie właściwości: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-Newtonian_fluid ? Może to właśnie mączka kukurydziana z wodą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Olleo Opublikowano 21 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2007 Z tylu na pewno jest wiskoza, czy cos innego? Ja od znajomych dostalem inne zadanie do rozwazenia - 4 auta w tej samej sytuacji i podobno tylko Subaru ma polec: zima, snieg, zawalona droga, na lewym poboczu slup, a na lewo od slupa osniezona sliska skarpa o nachyleniu ok 30 stopni. Kazdy samochod ma zawalony kawalek drogi minac na lewo od slupa, przy czym FWD, RWD oraz 4WD z haldexem wg kolegow przejada skosem, a Subaru z AWD rownolegle do drogi zsunie sie prosto na slup. Jak to widzicie? p.s. dodam, ze to podobno autentyczna sytuacja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Legacy96 Opublikowano 21 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2007 Dokladnie tak bedzie jesli subaru bedzie na letnich oponach, a pozostale auta na zimowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leon Opublikowano 21 Maja 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2007 Olleo, masz inteligentnych znajomych. Odróżniają 4wd z Haldexem od prawdziwego 4wd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi