Tomek Kraft 3 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach? Bardzo go zmuli przy powiedzmy 215/70r16? Link to post Share on other sites
Panzerpferd 1276 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Zależy jaki silnik. U mnie fruwa 1 Link to post Share on other sites
Tomek Kraft 3 Posted November 20, 2020 Author Share Posted November 20, 2020 2.0 158km 1 Link to post Share on other sites
mechanik 926 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 (edited) 22 minuty temu, Tomek Kraft napisał: Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach? To jak auto sobie poradzi z większymi i cięższymi kołami zależy od: przełożeń w dyferencjałach, charakterystyki skrzyni biegów oraz jej przełożeń, mocy silnika. Trwałość zależy od wytrzymałości elementów napędu. Ważne, że pytasz użytkowników, ale jeszcze lepiej przejechać się samemu takim autem, zwłaszcza, że tu producent nie przewidział większych kół, wobec tego skrzynia biegów i komputer sterujący skrzynia i jednostką napędową nie dowie się o tym przez zmianę ustawień. Różnice muszą być i będą, czy kierownikowi pasują - kwestia subiektywna. Edited November 20, 2020 by mechanik Link to post Share on other sites
Tomek Kraft 3 Posted November 20, 2020 Author Share Posted November 20, 2020 W niedługim czasie będę mieć forestera 2 polifta 2.0 wolnossący w manualu. Myślałem żeby właśnie włożyć mu lekko większe opony z lekkim bieżnikiem at. Tyle ze nie chce go za bardzo zmulić bo sam w sobie nie powala dynamiką. 1 Link to post Share on other sites
mechanik 926 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 9 minut temu, Tomek Kraft napisał: Tyle ze nie chce go za bardzo zmulić bo sam w sobie nie powala dynamiką. Cóż, dynamiczniejszy na pewno nie będzie Link to post Share on other sites
Panzerpferd 1276 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 (edited) Polecam opony na jakich ja i @koziolek jeździmy: Toyo Open Country AT plus - robią robotę w terenie a na asfalcie, nawet mokrym, trzymają całkiem spoko Edited November 20, 2020 by Panzerpferd 1 Link to post Share on other sites
Tomek Kraft 3 Posted November 20, 2020 Author Share Posted November 20, 2020 2 godziny temu, Panzerpferd napisał: Polecam opony na jakich ja i @koziolek jeździmy: Toyo Open Country AT plus - robią robotę w terenie a na asfalcie, nawet mokrym, trzymają całkiem spoko Mam takie w Grand Vitarze 1 i serio dają radę w terenie a nie wyglądają 1 Link to post Share on other sites
koziolek 1827 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach? Bardzo go zmuli przy powiedzmy 215/70r16?Takie raczej nie wejdą, 215/65/16 to raczej maks.Właśnie zmieniłem koła z zimówek na męskie 215/75/15 Genaral Grabber, przycierają przy skręcie o nadkola przy progach z przodu, auto zmuliło, ale w 2,5 XT mocy nie brakuje.Toyo Open Country AT plus w rozmiarze 215/65/16 to idealne rozwiązanie na asfalt i bezdroża, są ciche na asfalcie a i w terenie super dają radę.Taptane Tapatalkiem 1 Link to post Share on other sites
wujaszek_misza 81 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Jak masz chec i ochote to pobaw sie na ponizszej stronie (sam jej do konca nie rozgryzlem) https://bndtechsource.wixsite.com/home/tire-data-calculator znajdziesz tam o ile pamietam wysokosc kola, szerokosc i powierzchnie styku przy zadanym cisnieniu. Od tych parametrow tez zalezy jaki opor ma samochod. pzdr 1 Link to post Share on other sites
mechanik 926 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 13 minut temu, wujaszek_misza napisał: Jak masz chec i ochote to pobaw sie na ponizszej stronie (sam jej do konca nie rozgryzlem) https://bndtechsource.wixsite.com/home/tire-data-calculator znajdziesz tam o ile pamietam wysokosc kola, szerokosc i powierzchnie styku przy zadanym cisnieniu. Od tych parametrow tez zalezy jaki opor ma samochod. pzdr W Foresterach zmiana kół na większe nie idzie w parze ze zmianą przełożenia głównego oraz softu skrzyni. Dlatego auto musi się męczyć. 1 Link to post Share on other sites
mattipk 424 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 To i ja dorzucę czy grosze. Mam przedlifta 125 km, jeździł na zwykłych sezonowkach w rozmiarze 205/75 r15. Jeździł jak jeździł, szału nie było. W sierpniu założyłem całosezonowe geolandary 215/70 r15 i było czuć dużo większy opór. Wolniej się napędzał, czuć było masę opony. Teraz po tych kilku miesiącach albo opona się ułożyła albo ja się przyzwyczaiłem bo zmniejszyło się odczucie oporu. Mocy w tym silniku za mało ale opony dają radę i idzie się przyzwyczaić 1 Link to post Share on other sites
wujaszek_misza 81 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 @mechanik dlatego uwazam warto rozwazyc obok podniesienia opony zmniejszenie jej szerokosci. Wtedy powierzchnia styku pozostaje zblizona do pierwotnej, tak wiec nawet w terenie auto bedzie mialo lzej jak przy szerszej. Takie moje teoretyzowanie laika, ale pasjonata Link to post Share on other sites
koziolek 1827 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 @mechanik dlatego uwazam warto rozwazyc obok podniesienia opony zmniejszenie jej szerokosci. Wtedy powierzchnia styku pozostaje zblizona do pierwotnej, tak wiec nawet w terenie auto bedzie mialo lzej jak przy szerszej. Takie moje teoretyzowanie laika, ale pasjonata Teoretycznie tak, ale w terenie węższa opona szybciej się zakopuje. Odczuwalny spadek mocy bardziej związany jest z masą kół które trzeba rozpędzić, niż z powierzchnią styku z nawierzchnią.Zmiana opon na większe i cięższe niestety odbije się na spadku osiągów, jak i na wzroście spalania.Taptane Tapatalkiem Link to post Share on other sites
mechanik 926 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 4 godziny temu, wujaszek_misza napisał: @mechanik dlatego uwazam warto rozwazyc obok podniesienia opony zmniejszenie jej szerokosci. Wtedy powierzchnia styku pozostaje zblizona do pierwotnej, tak wiec nawet w terenie auto bedzie mialo lzej jak przy szerszej. Takie moje teoretyzowanie laika, ale pasjonata Spadek mocy jest związany ze wzrostem średnicy opony i jak pisze wyżej Kolega Koziołek, ze wzrostem masy opony. Opona węższa (jak w rowerze dla porównania) stawia mniejszy opór ale znaczenie jest marginalne. Zwiększenie średnicy i jego negatywne efekty można porównać do założenia większej tarczy na szlifierkę kątową - utrata mocy, możliwość zmielenia przekładni pod obciążeniem. Negatywne skutki zmiany opon na większe niweluje zmiana przełożenia głównego (w dyferencjałach) update softu w skrzyni biegów (jeśli producent przewidział taką opcję). Oczywiście można iść na kompromis - niewielka zmiana średnicy, będzie łatwiej zaakceptować, jednak w terenie niewiele pomoże. Link to post Share on other sites
wujaszek_misza 81 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Dzieki za wiedze. Czyli jeszcze raz. Na moc wplywa: srednica kola i jego waga. Cos jeszcze? co sadzicie o MTkach w forku Link to post Share on other sites
mechanik 926 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 (edited) 2 godziny temu, wujaszek_misza napisał: co sadzicie o MTkach w forku Jak wyżej wszystko napisane. Z tym że MT mają zbyt duże rozmiary więc opisany problem będzie jeszcze bardziej dotkliwy i wcześniej czy później doprowadzi do uszkodzeń i przedwczesnego zużycia. Ponadto M/T mniej wybaczają - jednym słowem lepiej aby koło zabuksowało niż ukręcić wał czy zniszczyć dyferencjał. Inna sprawa, to czy auto nadaje się do eksploatacji w takich warunkach na jakie przewidziano M/T. Edited November 21, 2020 by mechanik Link to post Share on other sites
Runner 197 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 W dniu 20.11.2020 o 14:41, Tomek Kraft napisał: Jak to jest z dynamika w Foresterze 2 przy większych oponach? Bardzo go zmuli przy powiedzmy 215/70r16? Tak jak pisał @koziolek taka Ci nie wejdzie. Miałem w poprzednim SG 2,0 15-kę na profilu 70 i zmieniłem na 215/65/16. Różnic w mocy nie było, uważam, że to opcja idealna i kompromis wizualno/trakcyjny dla wolnego ssaka. Link to post Share on other sites
raveout 209 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 15 godzin temu, koziolek napisał: Zmiana opon na większe i cięższe niestety odbije się na spadku osiągów, jak i na wzroście spalania. Taptane Tapatalkiem Potwierdzam. Jeżdżę na 225/55/17 i spalanie jest tragiczne a przyspieszenie - trzeba mocniej depnąć zeby uzyskac to samo co na mniejszych kołach. Link to post Share on other sites
rutra80 50 Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 2.0 N/A ma reduktor więc mniejszy moment/większą prędkość większej opony można nim nieco zniwelować. Link to post Share on other sites
mechanik 926 Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 3 godziny temu, rutra80 napisał: 2.0 N/A ma reduktor więc mniejszy moment/większą prędkość większej opony można nim nieco zniwelować. Trzeba zmienić przełożenie główne, będzie silniejszy i na reduktorze i bez. Poza tym reduktorze nie będziesz jeździł non stop. Link to post Share on other sites
matmat 16 Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 (edited) Do sg wchodzą 215/70/16. Podrzucam link do artykułu, są 3 częsci, całkiem ciekawy. Przy okazji ja mam 2.0 125km i zmieniłem z 205/70/15 na 215/65/16 i praktycznie nic nie odczułem po zmianie. https://expeditionportal.com/a-budget-overlander-forester-part-i-capability/ Edited November 25, 2020 by matmat Link to post Share on other sites
wujaszek_misza 81 Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Cytat Po weekendzie w błotku jednak obstaje przy swoim. Brałbym najwyższą oponę jaka się zmieści, i ewentualnie węższą, aby samochód pod tym kątem odciążyć (aby miej rwał błota, trawy czy czego tam). Przy czym warto znać dokłądne parametry opony. Np. szerokość 215 jest to szerokość opony w jej najszerszym miejscu (opony o szerokości nominalnej 215, mogą mieć faktyczną szerokość w granicach 17-20 mm). Podobnie rzecz się ma odnośnie wyskości, można np przeliczyć nominalną wysokość dla opony, np. 225/70/16 według zasady ((22,5*,7*2)+(16*2,54)) i wychodzi 72,14cm. A faktycznie Gripmax AT w tym rozmiarze ma wysokość 71 cm, a Cooper Discoverer AT3 4S 72,8cm - Faktyczny rozmiar jest trochę trudno znaleźć, ale są sposoby: 1. Czasami producenci podają 2. Są strony, na których można sprawdzić np. opony-4x4.pl 3. Opcja ryzykowna, ale może dać jaką orientację (portal internetowy, który sprzedaje opony i czasami podaje wymiary produktu i największy wymiar to będzie wysokość. Pzdr Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now