Jump to content

Boxer Subaru w VW T3


Inteleq

Recommended Posts

Witam serdecznie wszystkich
To mój pierwszy post chociaż sporo przeczytałem już forum. Jednak cały czas kusi zadać bezpośrednie pytanie, możliwe, że dla potomnych zostanie.
Na wstępie proszę o nie kamienować za pomysł.
W Polsce mało takich projektów, za granicą bardzo popularne tematy ale pomijają dla mnie jeden istotny wątek.
Do rzeczy:
Remontuje VW T3, piąta woda po kisielu, brat stryja wujka z boxerem z tyłu.
Docelowo chciałbym włożyć jakiegoś subaraka bo BOXER ale koszty relatywnie niższe niż cała reszta zgrai takich silników.
Szukam czegoś o starej budzie tj. jak najmniej elektroniki... takie głupoty jak gaz na linkę, a nie jakieś potencjometry.
Będzie dokładany LPG. Mocy nie trzeba dużo, bo to nie auto do wyścigów wiec 100-150KM wystarczy. Ma dawać frajdę z jazdy. Min.170Nm też byłoby mile widziane.
Zastanawiam się nad EJ20, EJ22 i EJ25


I teraz 2 pytania odnośnie samych konstrukcji bo to dal mnie istotne:
1. Który konstrukcyjnie silnik ma najmniej rzeczy pod samym blokiem (tj. miska, kolektory wydechowe etc)
2. Czy są jakieś przeciwwskazania do zmiany układu rur wydechowych żeby szły od razu na boki, a nie kręciły się pod silnikiem

Chodzi o to żeby jak najmniej stracić prześwitu w aucie. Najczęściej te swapy są w busach 4WD które są z automatu wyższe, u mnie tylko napęd na tył.

Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz witam 
 

Link to comment
Share on other sites

Bardzo prosty jest silnik u mnie. EJ20J, ECU na silniku, gaz na linkę, jedna sonda, brak czujnika położenia walka rozrządu. Podobnie prosty jest jeszcze EJ201 oraz EJ251. Ale niech się reszta wypowie. Mój silnik wychodził tylko w Foresterach SF przed liftem 122km.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kiedyś ostro siedziałem w Vw, większość wsadzała silnik od alfy, subaru o ile pamiętam na szerokość ledwo wchodził. EJ20, 2,2 czy 2,5 są takiej samej wielkości, można też szukać EJ18, zawory są na hydro popychaczach, więc problem z regulacją zaworów odpada.

W moim ogórku swapowałem V6 2,4 litra z forda scorpio, kilka ładnych lat tak ganiałem.


Taptane Tapatalkiem

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

szerokością się nie martwię.
Rozchodzi się o wysokość. O ile do góry to nie problem to miski olejowe i zawijasy wydechu już robią (dla mnie) problem. Miski można dostać customowe, niższe. Ale jeśli któryś z bloków jeszcze korzystniej by wypadł to byłoby super. Stąd też pytanie odnośnie odprowadzania spalin. 

Link to comment
Share on other sites

Silnik silnikiem, ja bym raczej martwil sie o przeniesienie napedu. Przy 100 koniach ok skrzynia busowa Aap trybik 0,78 albo 0,76 i pojdzie tych zloty szescdziesiat, ale znalezc toto i w dobrym stanie to do De trzeba zapukać a tam 4,5k Ojro powiedzą. Te skrzynie chodzily z bokserem wodniakiem MV zdaje sie i pociagną 105 koni. Tu też pytanie czy bokser którego remontujesz to wodniak czy powietrzak, bo w powietrzaku musialbys od zera zbudowac uklad chlodzenia. Mialem taka skrzynie AAp u siebie w T3 (praktycznie nie do dostania dzisiaj) ale ja poszedłem na prostotę i taniochę i wsadziłem 1,9D 1Y made in Mexico :) turbawka mod pompy i jakos to szlo.

Alternatywy dla busowej skrzyni to renówka UN1-4 uzywana w Deloreanach, Renault Alpinie i w ktorymś rodzinnym vanie renaulta z v6stą. Po obróceniu dyfra do góry nogami i przycięciu nieco budy podmianie wałka pasuje. Można też skrzynię od passata b4 b5 do góry nogami wsadzić (większa rzeźba) albo przeszczepić silnik i skrzynię z porszaka - ja bym w to szefł dzisiaj. Można też wszelakie wynalazki vw audi i spółka pionowo wsadzić tylko mały pawlacz na pace trzeba nadbudować :)

oczywiście przedsięwzięcie to ekonomiczna katastrofa ale nie o tym chcieliśmy rozmawiać :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spokojna Twoja rozczochrana. Temat od A do Z na nowo leci. Auto marzenie, zrobić i mieć spokój na X lat.  Wychodzę z diesla. Miałem w rodzinie MV i diesle, ogólnie w busach siedzę od dzieciaka także temat skrzyni też już przerabiałem. Niby lat 24 ale nie chodzi teraz o zamykanie licznika, tylko o to żeby wszystko było spójne po złożeniu całego projektu, a nie jakieś wyjące 1.8T co będzie michą szurało po asfalcie. Żaden FUN. Myślałem nad porschakiem ale to już jest absurdalne przedsięwzięcie. 40-50k za silnik MOŻE z skrzynią, a gdzie cała reszta. Na subaru padło bo jednak chcąc nie chcąc będą pomysły na jakieś wojaże a jednostki sprawdzone i znane.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

@Inteleq posiadam Subaru Imprezę 2.5 RS bez turbo kod silnika EJ253. Jest to ostatni wypust bloda z 2005 roku sprowadzony z USA.

 

Co do silnika posiada elektroniczną przepustnicę. Samochód jest w rodzinie od około 12 lat i ma przebieg około 100 tys.km.

 

Silnik osiąga moc  160-170 koni i moment obrotowy około 220 NM. Plusem tego silnika jest to, że przy wadze auta około 1300 kg i AWD jest bardzo elastyczny i posiada bardzo wysoką kulturę pracy do normalnej jazdy w granicach 2,5-3 tys obr/min spokojnie wystarcza i to co najważniejsze od razu reaguje na dotknięcie pedału gazu. Impreza osiąga setkę po niżej 9s. Ostatnio jechałem ze znajomym i stwierdził, że to jest turbo diesel.

 

Nie oszczędzam tego auta i nie boję się deptać do odcinki. Subaru pali od 8 litrów w trasie (przy bardzo dziadkowej jeździe) do nawet 18,5 l/100km jeździe po mieście - parkingu zimą. Latem w cyklu mieszanym (więcej trasy) przy mojej nodze wychodzi około 12,5l /100km.

 

Wymieniam olej w granicach 7 tys km i dolewam 1litr ale tak jak pisałem wyżej silnik nie ma lekko i przebieg około 100 tys km.

 

Największą wadą tego silnika jest to, że tłoki posiadają cienkie pierścienie (spala olej) i przez cienkie ścianki poci się od dołu. Szykuję się na remont silnika plus wymiana sprzęgła ale to nie jest jedyne auto więc więcej stoi niż jeździ a dopóki sprzęgło (dwumasowe) śmiga to nic nie robię.

 

Co planuję przy remoncie:

 

Wymiana wszystkich: uszczelniaczy (w tym uszczelek), pierścienie, panewki, szpilki, cały rozrząd plus wszystkie paski i to jest takie minimum jeżeli reszta będzie OK.

 

Napiszę Tobie długość biegów w skrzyni manualnej (tak do porównania żebyś wiedział):

 

1 bieg 55 k,

2 bieg 90 km

3 bieg 120 km

4 bieg 175 km

i długo,

długo,

...

5 bieg około 215-220 km i około 5200 obr/min.

 

Miałem okazję troszkę pojeździć blobem WRX z 2.0T (fabryczna mapa)  i szczerze to impreza 2.5 N/A lepiej jeździ do 3000 obr/min ale po wyżej tych obrotów jak turbo wstanie to jest ogień i N/A zastaje z tyłu. Dlatego zastanów się nad 2.0T a nawet 2.5T ale to już muszą wypowiedzieć się forumowicze którzy użytkują te silnik bo będziesz miał  lepszy "fun" ;)

 

Jeżdżę też Volvo 2.5T z 5 cylindrowym  silnikiem które przy 1.500 obr/min osiąga 320NM i ten silnik nie jest tak wyważony jak silnik boxera w którym po rozgrzaniu na karoserii, kierownicy nie czuć żadnych wibracji... dlatego uwielbiam jeździć Imprezą ;).

 

Pozdrawiam

 

Kuba

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@llkuba dzięki za wyczerpującego posta. Rozglądne się za tym EJ253 jak wygląda konstrukcyjnie, aczkolwiek będę unikał elektronicznej przepustnicy - potem zmienianie pedału gazu etc. To już nie to samo :P  Nad skrzynią z subaru też długo myślałem ale na chwilę obecną postanowiłem zostać przy ory busowej. Jedynka w lewo i do siebie ma urok w tym aucie. Rzadko kiedy się spieszę w drodze więc dla mnie FUNem jest wjazd na parking z bulgoczącym pieknie silnikiem, a nie zjadanie Bemki na A4 do Wrocławia :D 

@eurojanekPozwolę sobie póki co nie wrzucać bo od razu mi się robi smutno. Rok temu auto poszło do blacharza - wyrzuciłem pieniądze w paich, wszystko co zrobił trzeba od nowa zrobić, a tanio nie było. Aktualnie auto stoi pocięte i czeka na wiosnę na specjalistów. Potem wróci i robię od nowa zawieszenie, adaptacje hamulców tarczowych, środek do przeszycia w nowy kolor no i nowe serce... Zobaczymy które :P

Edited by Inteleq
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Ja zrobiłem z tyłu tarcze zdaje sie merc 190, zaciski z jakiegoś Audi zdaje się 80, trochę modyfikacji, linka hamulcowa customowa, dłuższe szpilki (iveco) i dystanse zeby oryginalne koła 14" weszły, ale stosując wieksze koła można te 2 kroki pominąć i generalnie zadowolenie było. Koszt coś 2,5k Pln ale to kilka lat temu.

Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, Inteleq napisał:

EJ253 jak wygląda konstrukcyjnie

 

Nawet z regulacją luzów zaworowych poradzisz sobie bo wystarczy szczelinomierz i podstawowe narzędzia. Jak będziesz potrzebował jaki ma być luz to pstryknę zdjęcie z naklejki ;).

Link to comment
Share on other sites

Teraz w tej cenie to wszystkie 4 koła będą jeździć na odpowiednich hamulcach tarczowych ;)

Regulacja i ogólną eksploatacją się nie martwię to czysta przyjemność. Cały czas mnie tylko martwi to wszystko co jest poniżej dolnej krawędzi koła zamachowego. 

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Inteleq napisał:

1. Który konstrukcyjnie silnik ma najmniej rzeczy pod samym blokiem (tj. miska, kolektory wydechowe etc)

W silnikach EJ na spodzie oprócz miski olejowej i kolektorów wydechowych jest jeszcze filtr oleju i łącznik do chłodnicy cieczy, jednak obie te rzeczy w porównaniu z miską i kolektorami wystają relatywnie mało.

20 godzin temu, Inteleq napisał:

2. Czy są jakieś przeciwwskazania do zmiany układu rur wydechowych żeby szły od razu na boki, a nie kręciły się pod silnikiem

Nie, kształt kolektora (a dokładnie długość rur) ma wpływ na dźwięk (czy będzie bulgotać czy nie) oraz nieco na osiągi. 

Link to comment
Share on other sites

o, super. Czyli pozostaje temat miski. Czy któreś boxery subaru wychodziły bez typowej miski olejowej? Były takie konstrukcje własnie w niemieckich boxerach. 

 

Link to comment
Share on other sites

W kwestii wysokości silnika nic się nie zmieni, będziesz miał za to więcej Nm do ogarnięcia przez skrzynię :)

Płytsza miska + robione na wymiar kolektory i jedziesz z koksem - a forum kibicuje ;)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Zostanę jednak chyba przy doborze pomiędzy EJ20, EJ22, EJ25.  W USA często pakują 22 albo 25, tutaj znowu widzę, że częsciej pojawia się temat 20 albo 25. Spowodowane jest to dostępnością na naszym rynku? Zauważyłem też, że w zależności od auta w którym dana jednostka była montowana mogą się różnicy kolektory a nawet ich ilość. Czy na coś tutaj zwrócić uwagę?

Link to comment
Share on other sites

W EJ253 jest większa średnica kolektora dolotowego niż w 2.0 125 PS z Europy.

 

Zwróć uwagę na oznaczenie silnika np: Silnik EJ253 jest SOHC posiada dwa wałki po jednym w każdej głowicy zaworowej natomiast EJ254 jest DOHC i posiada cztery wałki czyli dwa w głowicy. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...